TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom augustus 2023

261 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 » | Laatste
tatje
0
Chinese autos buiten China.

Bijna allemaal EV dus 90 tot 100% take rates.

Als Tom Tom in China geen zaken mag doen, lijkt me dat die chinezen in de EU geen zaken mogen doen op dat gebied.

Is het dan in de EU Tom Tom , Here of Google of eigen.

Ben er zeker van dat de MB club antwoord heeft, weten is vers 2.

Als je dadelijk alleen maar werkt met bedrijven is je outlook moeilijk in te schatten, want je bent afhankelijk van die bedrijven.

Neem de outlook 2023.

Bij Q1 2022 was de outlook 2023
Revenue 500 - 550
LT 425 - 475
at least 5%

Bij Q3 2022 was de outlook 2023
revenue 500 - 550
LT 425 - 475
FCF 0%

Bij Q4 2022 was de outlook 2023
revenue 540 - 580
LT 455 - 485
FCF 0% - 5%

Bij Q2 2023 was de outlook 2023
revenue 570 - 600
LT 480 - 505
FCF AROUND 5%

Tja.

De klanten en Tom Tom zelf bepalen de outlook.

Het spel om de knikkers :-)
Wereldbelegger
0
Vertraging = minder verkoop nieuwe elektrische auto's = minder productie?

Te weinig stroom voor stekkerauto: overgang van benzine naar elektrisch loopt vertraging op

De overgang van benzine- en dieselauto’s naar elektrisch vervoer dreigt forse vertraging op te lopen, door een tekort aan elektriciteit. In Overijssel en Gelderland kan het plaatsen van een openbare laadpaal nu al weken tot maanden langer duren, omdat het stroomnet de extra vraag niet aankan.

In heel Nederland moeten er in de komende zeven jaar bijna 400.000 openbare stopcontacten voor stekkerauto’s bij, is de inschatting van duurzaamheid-adviesbureau Over Morgen. Alleen met die aantallen is het reëel om de beleidsdoelen voor elektrische auto's te halen: geen ‘fossiele’ auto’s meer op de weg in 2050. Al in 2030 moeten alle nieuw verkochte auto’s een stekker hebben, staat in het Klimaatakkoord.

Europees kampioen
Op dit moment is ons land nog Europees voorloper met het plaatsen van nieuwe laadpunten: in het eerste halfjaar groeide het aantal van 123.000 naar 138.000 (semi)publieke stopcontacten, blijkt uit cijfers van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur, een samenwerkingsverband van overheden, netbeheerders en bedrijven. Zij voorzien een explosieve groei van het aantal stekkerauto’s: tussen 2020 en 2025 komen er bijna 700.000 bij, in de vijf jaar daarop nog eens ruim een miljoen.

Het tempo waarin er nieuwe stopcontacten komen moet dus minstens hetzelfde blijven, en eigenlijk iets omhoog. Maar inmiddels lijken de grenzen van het stroomnet in zicht te komen en zijn die op sommige plekken al bereikt.

www.ad.nl/economie/te-weinig-stroom-v...
tatje
0
Je kon er de klok op gelijk zetten :-)

Ik weet het doel, maar my lips are sealed.

Tot morgen dan maar weer.

De analisten kunnen TT moeilijk lezen.

Dus kiest men voor zekerheid :-)
tatje
0
AMG

Iemand verkocht op 41 ivm kopen droomhuis.
Kan alleen zeggen lucky man.

1 juli 2023 49,08
huidig 31,83
Daling 35%

Adyen

koers
1 april 2021 2745
huidig 832
Daling 70%

2 beurslievelingen .

Adyen moet opboksen tegen grote partijen in de VS.

Je kunt er maar beter mee samenwerken zoals TT, niet waar ;-)

De founders in Adyen verkopen iedere maand.

Spreiding a me hoela,

Geen geloof in het eigen bedrijf.
dachthetniet
1
quote:

tatje schreef op 21 augustus 2023 11:16:

Je kon er de klok op gelijk zetten :-)

Ik weet het doel, maar my lips are sealed.

Tot morgen dan maar weer.

De analisten kunnen TT moeilijk lezen.

Dus kiest men voor zekerheid :-)
je moet ophouden met die valse ongefundeerde beschuldigingen.
Vici
3
quote:

tatje schreef op 21 augustus 2023 11:58:

AMG
Iemand verkocht op 41 ivm kopen droomhuis.
Kan alleen zeggen lucky man.
1 juli 2023 49,08
huidig 31,83
Daling 35%

Adyen
koers
1 april 2021 2745
huidig 832
Daling 70%

2 beurslievelingen .

Adyen moet opboksen tegen grote partijen in de VS.
Je kunt er maar beter mee samenwerken zoals TT, niet waar ;-)
De founders in Adyen verkopen iedere maand.

Spreiding a me hoela,
Geen geloof in het eigen bedrijf.
Je vergeet even dat je lieveling TT sinds begin september 2019 bijna gehalveerd is in koers.
lanciared
1
- Off Topic, mijn excuses, maar ik regaeer hier maar op een eerder geplaatst bericht hier :

@ Tatje, Met dank voor het lezen, van mijn - enige tijd terug - geplaatste artikels, weet niet waar precies, waar ergens op welk draadje ( Ja, beslist ook geplaatst bij AMG). Best Ok, dat je mijn postings iet of wat volgt. Maakt me plezierig.
Kom vaak in Maastricht ( Heb er familie wonen ) , en vraag me niet zelden af, als ik voorbij die of die markt passeer met terrasjes : zou dat Tatje zijn, die daar nu zit ?

Heb AMG geheel onverwacht verkocht op een maandag aan koersen rond de 46,5 euro.
Had er een heel aantal ( zeg maar veel) en er deed een opportuniteit voor ( ja, gezien de zaterdag voordien, rond de klok van 12.00 en 15 minuten later gekocht, zonder dat ik iet of wat geld in bezit had. Alleen maar aandelen )
Gans in de natuur, en vlakbij het centrum van een middelgrote stad in Vlaams Brabant. Een mooi geheel, en de opportuniteit was dusdanig dat ik vliegensvlug moest schakelen.

Wat AMG betreft, tesamen met TomTom ( beide gekocht, eerste aandelen, rond einde jaar 2010 ( beiden aan 8,82 - 8,84 - 8,88 euro)
Daarna nog wel iets van TomTom bijgekocht ( ook heel wat opties) - Heb nog een honderd tal in bezit.
AMG , veelvuldig bijgekocht. en was zinnens ze te houden tot 2028, of daaromtrent. Na beslist nog zovele uitbreidingen van dit bedrijf, en niet de minste ook heel wat investeringen in Duitsland ( o.a. Bitterfeld, Zinnerwald)
De koers dat Tomtom nu doet , koers dat AMG nu doet : Iedereen zelf vast te stellen.
Maar mij leek het dat prestaties van beide bedrijven ( en koersverloop !) zelf voor zich spreken.
Ja, weet het ook, Lithiumprijs is wederom heel wat naar beneden gekomen.
Komt wel weer goed binnen 6 maand of volgend jaar ( groeivertraging China ! ) Koers van AMG komt ook wel weer terug naar boven.
In vergelijking met Tomtom ? - Ben benieuwd, van mij mag het wel. Heb dus nog 100 aandelen Tomtom in bezit, en laat ze maar naar boven gaan.
We zullen het zien. maar heb er geen goed oog in. Blijft zwalken. ( Maar mij lijkt het ook dat je er niet veel kan op verliezen )
Hier was absoluut geen glorie mee te behalen, met dit aandeel Tomtom. Maar misschien komt het nog wel.

Dacht dat ik op einde, na bod van die Japanners op USG, U ook een 2 x geschreven had, om naar het AMG draadje mee te komen.
Vond ze bijster interessant. En nu nog.
Nu met deze koersdaling, niet zo kort op de bal spelen. Ja, ( en ook bij TT !) ben ik ook op de hoogte wat zovele hedgefunds ermee uitrichten. ( naar omlaag sturen, van zodra dat ze maar kunnen vaststellen, dat ze het kunnen. Doen ze aldus. Is o.a. hun verdienmodel

AMG komt wel weer goed. trekt wel terug bij. Wereldwijde energie en mobiliteits transitie gaat wel door.
Niet steeds weer die koersdaling van 35 % aanhalen. Wie weet zijn dit geen uitgesproken koop momenten ?
Mogelijk bij TomTom ook ? Is mogelijk.

LR
tatje
0
Ha lanciared,

Vroeger nog mede eigenaar vd Momus op het Vrijthof.

Zat vroeger ook veel in het kleinste cafe van Nederland.( Moriaan ) en de kakcol.

Het Kneipke waar iedereen kwam, die optrad in de schouwburg.

Nu Maastricht, af en toe friet van Reitz. ( lovers and haters ).

En wandelen door vroeger ;-)

Heb me inderdaad bedacht, mijn mening is bekend en ben het eens met de invasie van chinese automobielen.

Weet jij welke kaarten die gebruiken, Tom Tom maakt toch geen autos.

Omdat alles langer duurt dan verwacht, worden cijfers niet meer gewaardeerd.

Ik blijf in TT en heeeel af en toe op dit forum.

Vond het interview over Overture flut :-)

Trouwens vroeger was het vrijthof van de maastrichtenaars, geweldige traditie

Kom je tegenwoordig op zondagmorgen op het vrijthof, hoor je nooit meer een zachte G .

Succes met de nieuwe posters :-)
tatje
0
Eigenlijk ben ik meer van de cijfertjes.

Eigenlijk vertaal ik meer de uitspraken van de RVB in cijfertjes en dan maar afwachten.

Kwam echter het volgende tegen, eigenlijk meer het terrein van, ik ben even zijn of hun naam kwijt.
Zou bijna denken, het is positief nieuws, past niet bij hun schema.

Maar misschien niet gezien of gelezen, door de nieuws speurders.
Tenslotte moet je altijd uitgaan van het positieve bij mensen.

Het aantal verkochte auto's komt zelfs ruim 10% hoger uit dan de autoclubs voorspellen. Dat stelt Aumacon, dataverzamelaar en kenniscentrum voor de mobiliteitssector, die vandaag bekendmaakte dat er in Nederland dit jaar ruim 375.000 auto's op kenteken worden gezet.

Of het waarheid wordt, ik zou het niet weten.

Omdat ik de naam heb positief te zijn, plaats ik het maar :-)
Beperktedijkbewaking
2
quote:

tatje schreef op 21 augustus 2023 18:59:

Eigenlijk ben ik meer van de cijfertjes.
Eigenlijk vertaal ik meer de uitspraken van de RVB in cijfertjes en dan maar afwachten.

Kwam echter het volgende tegen, eigenlijk meer het terrein van, ik ben even zijn of hun naam kwijt.
Zou bijna denken, het is positief nieuws, past niet bij hun schema.
Maar misschien niet gezien of gelezen, door de nieuws speurders.
Tenslotte moet je altijd uitgaan van het positieve bij mensen.

Het aantal verkochte auto's komt zelfs ruim 10% hoger uit dan de autoclubs voorspellen. Dat stelt Aumacon, dataverzamelaar en kenniscentrum voor de mobiliteitssector, die vandaag bekendmaakte dat er in Nederland dit jaar ruim 375.000 auto's op kenteken worden gezet.

Of het waarheid wordt, ik zou het niet weten.

Omdat ik de naam heb positief te zijn, plaats ik het maar :-)
Abracadabra.
visje
1
@bdb, ik lees de post ook goede ochtend gymnastiek voor de hersens.
gtavtk (geen touw aan vast te knopen)
Wereldbelegger
0
Verrassend: Chinees automerk MG haalt Tesla in op Europese markt

Het Chinese automerk MG heeft in Europa afgelopen maand meer auto's verkocht dan Tesla. Dat was te danken aan het succes van de elektrische hatchback MG 4.

MG bleef met 15.991 verkochte auto's in juli Tesla nipt voor (15.139). Dat blijkt uit Europese verkoopcijfers van Dataforce, meldt Autonews. Vooral de MG 4 verkocht goed afgelopen maand, met bijna 5000 stuks. Het aantal verkochte MG-auto's steeg met 176 procent op jaarbasis. De toename bij Tesla was nog groter vergeleken met juli vorig jaar (+760 procent).

In Nederland heeft MG ook prima groeicijfers dit jaar, maar het Chinese merk is in totaal nog veel kleiner dan Tesla. MG verkocht in Nederland tot en met juli 3199 auto's, waarvan 1184 MG 4's. In het eerste half jaar van 2022 werden in ons land nog maar zo'n 950 MG’s op kenteken gezet. Ter vergelijk: Tesla verkocht dit jaar in Nederland 9966 auto’s, waarvan 7281 de Model Y waren.

De elektrische hatchback MG 4 heeft een actieradius van 450 kilometer. De relatief ruime en sportieve middenklasser is in ons land verkrijgbaar vanaf 32.285 euro.

MG heeft intussen plannen voor een Europese fabriek voor de MG 4. Volgens een topman scheelt het produceren in Europa onder andere de importheffing, maar vallen de totale productiekosten waarschijnlijk hoger uit dan in China. Het voordeel van zo'n Europese fabriek is volgens hem wel een 'sterkere band met Europa'. Pas over zo’n twee jaar wordt bekend in welk Europees land de MG-fabriek komt te staan.

www.bright.nl/nieuws/1148404/mg-4-ele...
Wereldbelegger
1
Opmars van Chinese merken

De Europese automarkt groeide in totaal met 17 procent in juli. Onder de sterkste stijgers waren Lotus, Xpeng, Polestar, Smart, BYD en Nio. Van die merken zijn Xpeng, BYD en Nio ook Chinees. Bovendien zijn Polestar en Lotus dochterbedrijven van het Chinese Geely, dat ook voor de helft eigenaar van Smart is. Bovendien lieten de Geely-merken Volvo en Lynk & Co eveneens een flinke stijging zien. Kortom: de Chinese automerken zitten in een stroomversnelling.

www.bright.nl/nieuws/1148404/mg-4-ele...
Wereldbelegger
1
Elektrische auto met 1.000 km rijbereik start in Europa
Enkele maanden geleden presenteerde de Chinese constructeur Zeekr een auto met een rijbereik van 1.000 km. Die is nu verkrijgbaar in Europa, maar met een paar aanpassingen.

Achter het merk Zeekr zit de Chinese gigant Geely. Geely wil geen figurantenrol spelen en zeker niet op het vlak van elektrische auto’s, waar het simpelweg het allerbeste wil aanbieden. Dit leidde vorig jaar tot de lancering van het nieuwe merk Zeekr: een premiummerk dat de Chinese superioriteit in de autosector wil aantonen.

Zeekr steunt momenteel op twee modellen: de cross-over X en de berline 001, het eerste model dat Europa bereikt. Deze topberline valt niet alleen op door zijn aantrekkelijke design met de uitstraling van een shooting brake, maar vooral door het rijbereik van ruim 1.000 km in zijn topversie.

gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/ele...
tatje
0
AVA 2022

De heer Reiff
China. Scandinavië.

Harold Goddijn
China is niet echt onze markt, dat is voor de Chinezen. Dat land is zo ingericht dat we daar geen
geld mogen verdienen. Maar in Scandinavië, en Tesla is natuurlijk ook een belangrijke klant van
ons, die zie je groeien en we groeien daar ook in mee.

Q1 2023 CC
Harold:
Our strategy is to become, overtime, a clear alternative to what is there, and become in that free-market segment,the leader in location technology.
And I think that resonates. Our customers tell us that too. They want to have a choice.

Transcript Q4 2022

. And what we see is that, let's say, the traditional competitive landscape -- it looks like we are coming out as the winner, let’s put it that way. The number of companies that are active in the full-stack is shrinking.

Misschien kan Wereldbelegger, de China kenner bij uitstek, vertellen welke LT de chinese autos in de EU gebruiken.

Die Harold durft wel uitspraken te doen.
Tesla----- winnaar in het traditionele landschap.

Hopelijk weet Wereldbelegger welke kaarten de autos uit China in de EU gebruiken.

Als ik een gokje moet wagen.

Here, de oude contracten, maar als die aflopen :-)
minofmeer
0
De vraag is of Europa de Chinezen toestaan om in hun 'kaarten' te kijken. Zeker gezien de blokkade van high tech materiaal (ASML). Europa kan koop Here blokkeren. Nog niet zo'n gek idee om de Chinese auto in Europa alleen toegang te verlenen via Overture en dus kaart van TT. Heeft men er nog enigzins grip op, lijkt me. Ben echt benieuwd welke kaarten en aansturing in de Chinese auto's zitten.
tatje
0
In 2020 of 2021 een IPO poging a 5 miljard dollar voor Here, zeg 4,8 miljard euro.

Here
- aankoop duitse oems 2,8 miljard.
- debt zeker 0,8 miljard
- kapitaalbijdrage eigenaars 0,9 miljard
- cash 0,3 miljard.

Belofte waarschijnlijk dat de duitse oems tm 2024 klant blijven.
Daarna gaat alles via de cloud.

De duitse oems beginnen al voorzichtig verder te kijken .

hvasd2 5 miljard dollar is momenteel 4,5 miljard euro.

Maar we kunnen niets uitsluiten.
mjmj
0
quote:

hvasd2 schreef op 22 augustus 2023 12:06:

Straks gaan die Chinezen er met Here vandoor
of Here laten opgaan in TT?
261 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 29 apr 2024 15:20
Koers 5,910
Verschil +0,130 (+2,25%)
Hoog 5,925
Laag 5,800
Volume 158.921
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 475.734

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront