TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juni 2023

216 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 » | Laatste
beursbeurs
2
quote:

vreemd vermogen schreef op 5 juni 2023 22:28:

Je kan er op wachten dat Citadel straks ook een duit in het zakje doet.

Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
2 Jun 2023 J.P. Morgan Asset Management 1,70% ( van 1,58%)
2 Jun 2023 Otus Capital Management 0,90%
30 Mei 2023 Otus Capital Management 0,82%
17 Mei 2023 Citadel Advisors 0,49%

Totale netto shortpositie op 5 juni 2023: 2,60%
hoe gaat een short partij de ca. 4 mio geleende aandelen ooit kunnen terugkopen bij zulke lage dagomzetten?
Biofoed
0
Hopen op slechte kwartaalcijfers in juli, dit zijn tegenwoordig nog de enige dagen met hoge omzetten bij TT...
tatje
2
Wie op dit forum heeft vandaag TT gekocht of verkocht.

Ik niet !

90% vestzak broekzak, denk ik !
vanmaarsum
1
quote:

beursbeurs schreef op 6 juni 2023 13:49:

[...]

hoe gaat een short partij de ca. 4 mio geleende aandelen ooit kunnen terugkopen bij zulke lage dagomzetten?
Als er goed nieuws komt, hopelijk ooit, zou je een berhoorlijke Short Squeeze kunnen krijgen…..
hvasd2
0
Kuiken
1
Intel verkoopt belang in Mobileye

Bericht delen via:

LinkedIn
Facebook
Twitter
WhatsApp
Kopieer link
Door ABM Financial News op dinsdag 6 juni 2023
Views: 944
Intel verkoopt belang in Mobileye
Beeld: ABM Financial News
(ABM FN-Dow Jones) Het aandeel Mobileye staat dinsdag onder druk, nadat Intel liet weten voor 1,4 miljard dollar aan aandelen in het bedrijf te willen verkopen.

Mogelijk wil Intel winst nemen op zijn positie. Mobileye werd afgelopen oktober door Intel naar de beurs gebracht, toen tegen een waardering van ongeveer 16 miljard dollar. Sindsdien verdubbelde de waardering ruimschoots.

Intel zal 35 miljoen aandelen Mobileye verkopen, waarbij de begeleidende banken de optie hebben om nog eens 5,25 miljoen stukken te verkopen.

Het aandeel Mobileye lijkt dinsdag bijna 4 procent lager van start te gaan dinsdag, terwijl Intel iets hoger lijkt te beginnen.

Bron: ABM Financial News
beursbeurs
0
quote:

Biofoed schreef op 6 juni 2023 14:52:

Hopen op slechte kwartaalcijfers in juli, dit zijn tegenwoordig nog de enige dagen met hoge omzetten bij TT...
Hoezo, de auto verkoop gaat nog steeds veel beter dan vorig jaar;)
tatje
0
quote:

tatje schreef op 6 juni 2023 15:14:

Wie op dit forum heeft vandaag TT gekocht of verkocht.

Ik niet !

90% vestzak broekzak, denk ik !
Ongeveer 80 vieuws per geplaatste post.

Normaal dus ongeveer 80 personen.

En tot nu toe heeft niemand gekocht of verkocht ?
Beursboertje
3
Nog niet, Tatje. Zoals gewoonlijk sta ik na een aankoop fors in de min. Verkocht op 8,40 en opnieuw ingestapt op 8,18, bijna altijd hetzelfde verhaal omdat ik niet weer het nakijken heb bij een onverwachte overname. Een beetje FOMO, zeg maar. Uiteindelijk komt het door bijkopen op een fors lagere koers steeds weer dik in orde. Mijn koersdoel om bij te kopen ligt rond 6,85 maar het begint wel te kriebelen. De vorige keer kocht ik twee keer bij wat resulteerde in een voor mij bevredigende winst. Maja, een kinderhand is gauw gevuld. Wat mij vertrouwen geeft is dat, ondanks de concurrentie, Tomtom nog steeds een speler van formaat is met aansprekende klanten en samenwerkingsverbanden. Deze grote jongens gaan niet in zee met een relatief klein bedrijf waarbij ze risico lopen. Inhoudelijk is alles rond Tomtom voor mij abracadabra, behalve dus het voornoemd vertrouwen. Een wankele onderbouwing, zeker. Maar kijk vandaag naar Besi. Een superbedrijf wat een vette tik om de oren krijgt. Vroeger hadden we in mijn woonplaats een oud-papierhandel, Kan. Die had als slogan “wat Kan kan kan Kan alleen”. Het bestaat niet meer, dus dat kan ook. Alles kan. €6,85, €5,00, zelfs 2,30, zeg het maar.

Voorlopig ben ik van turbo’s afgestapt. Het risico op mondiaal strijdgewoel is voor mij, als langzamerhand behoudende gokker, te groot. Met aandelen is een wat grotere investering nodig om hetzelfde resultaat te behalen maar het geeft minder risico en vooral een minder rotgevoel weer eens verkeerd gegokt te hebben. Aan bescherming doe ik niet. Ik maak een keuze en daar doe ik het mee. Stom? Zeker, maar zo steek ik in elkaar.

Al jaren ben ik een one-trick-pony met heel af en toe een vreemde eend in de bijt. In al de bijna dertig jaar dat ik gok heeft me dat het meeste rendement opgeleverd. De vreemde eenden hebben niet zoveel opgeleverd, ik stap te vroeg in en te laat uit. Of andersom natuurlijk. Dus houd ik het bij Tomtom. Dat scheelt veel inlezen, bijhouden, onzekerheid en grafieken bekijken.

Gokken op de beurs is voor mij extra, het grootste deel van mijn lasten kan ik ermee betalen en af en toe anderen wat ontlasten.. Waarom zou ik dan meer willen? En het risico lopen op zeperds die ik meer dan voldoende heb gekend? Mijn leven is vrij basic en het plezier is groot als een nieuwe houtkachel van de laatste oprisping van Tomtom betaald kan worden.

Stop!!! Tuurlijk is een houtkachel niet goed gezien het fijnstof. Maar het leidt er wel toe dat dat mijn energierekening slechts 50 euro per maand is. Met het vliegtuig naar Luxemburg is ook niet slim van een overheidsdienaar en ook daar is begrip voor. De dikke stukken spek, gisteren, zijn eigenlijk ook niet verantwoord. Maar wel erg lekker. Zeg maar dat mijn gedachten sereen zijn en mijn daden wat minder. Zeg maar dat mens zijn mij niet vreemd is.

Hèhè, wel lekker om even wat te typen en de bende rond huis de bende te laten.

Wat ik eigenlijk zeggen wil, niet bijgekocht dus maar wel op het vinkentouw.



quote:

tatje schreef op 6 juni 2023 21:58:

[...]

Ongeveer 80 vieuws per geplaatste post.

Normaal dus ongeveer 80 personen.

En tot nu toe heeft niemand gekocht of verkocht ?
tatje
0
Ha beursboertje, geweldige zelfreflectie( tenminste hoor dat woord wel eens en heb de betekenis opgezocht ) :-)

Lekker eerlijk met alle plussen en minnen in het leven.

Je herinnert me eraan, dat ik geen MB wil, maar een 2 cv 6 ( had ik als student ook ).

Stond vroeger in Spanje naast een dikke zwetende duitser in een Mercedes Benz geen cabio.

Ik in mijn sportbroek en blote bast en open dak, had zelfs medelijden met de man.

Ik zit ook in TT zelfs voor mijn doen groot.

Ga ook nog bijkopen, maar houd me aan de voorspellingen van de RVB.

EBIT.
2021 - 93
2022 - 72 zonder restructering
2023 - 30 mijn eigen mening
2024 + 12 uitspraak Taco op de CMD n. So, I think, to answer it in 2024, we will make profits and I think it will be a single-digit – probably a low single-digit percentage.
2025 + 75 uitspraak Taco CMD And the real increase will come the year after. Dus 2025
2026 + 130
2027 + 200

Alles kan natuurlijk in jouw houtkachel, als er bepaalde gebeurtenissen gaan plaatsvinden.

Bepaalde uitspraken kan ik al bijna dromen. MITS !

Winnaar traditionele landschap zei Harold Q4 2022 transcript.
traditional competitive landscape -- it looks like we are coming out as the winner, let’s put it that way. The number of companies that are active in the full-stack isshrinking. And we have a strong portfolio. We have a lot of customers. So, we can spend also -- we continue to improve the quality of our products. There's investments, of course, to keep up to date, also, with the new generation of electrical vehicles. That's a demanding exercise, to get drivers of electric vehicles all the information they need.

Harold had het op de AVA 2023 ook over marktaandeel
Harold Goddijn
Ik denk dat dat wij op dit moment zo’n vijfendertig procent (35%) marktaandeel hebben in het autosegment.
We denken dat HERE daar iets boven zit. Daarnaast zijn er dan ook nog aantal andere leveranciers die
wat doen. Het marktaandeel van Google schatten we op dit moment op zo’n twintig procent (20%) tot
vijfentwintig procent (25%). Google heeft recent aankondigingen gedaan, maar ze zijn ook klanten verloren
in de afgelopen periode vanwege problemen met dat bedrijfsmodel.

Oud huidig en nieuw denk ik dan maar.
Ik vertaal het schattend.
Here 37%
Tom 35%
Google 23%
rest 5%

De voorzitter van RVC op de AVA
Er is natuurlijk ook een verschil tussen winnen en niet overleven. De heer Jorna zei: "the winner takes it
all", maar wij denken dat er altijd ruimte zal zijn voor een goede nummer twee. Wie dan de nummer twee
is, Google of wij, dat zien we nog wel. Wij geloven niet in een model dat bij voorbaat alles naar de winnaar
gaat en dat we kansloos zijn, omdat die winnaar groter is en hele diepe zakken heeft. Dat is de boodschap
die we uitdragen.
De heer Reiff
In dat verband dringt bij mij nog door, omdat u het nu over Google en TomTom heeft, net als ik zojuist,
maar er is hier ‘en passant’ dus nog meer marktaandeel te verdelen.
De voorzitter
In Automotive?
De heer Reiff
Ja, hoe zit dat? Hoe gaat dat dan? Wat denkt u hiervan?
Harold Goddijn
Nou ik heb daar wel zo mijn gedachten over. Ik kan alleen niet alles zeggen wat ik er precies van denk,
maar ik heb wel het gevoel dat we op een goed pad zitten. Dat we, als gevolg van investeringen die we
hebben gemaakt van platformen en de strategische aanpak, een slimmer, effectiever bedrijfsmodel
hebben.

Samen gevat : Harold geeft verdeling Markt
voozzitter RVC heeft het over 2 winnaars Google en Tom Tom
Dus vraagt de Heer Reiff dus markt aandelen Here en rest zijn te verdelen.
Harold : Ik heb daar wel mijn gedachten over, maar ik kan niet alles zeggen, wat ik denk.

Prettige dag verder
Biofoed
0
quote:

beursbeurs schreef op 6 juni 2023 21:16:

[...]

Biofoed schreef op 6 juni 2023 14:52:
Hopen op slechte kwartaalcijfers in juli, dit zijn tegenwoordig nog de enige dagen met hoge omzetten bij TT...

Hoezo, de auto verkoop gaat nog steeds veel beter dan vorig jaar;)
Shorters hebben bevriende analisten die altijd wel een reden zien om een koers omhoog of omlaag te praten...
Maar je zou inderdaad wel verwachten dat TT tegenwoordig niet meer zo interessant is om te shorten met deze lage omzetten en volle orderportefeuille.

Ik ben benieuwd waar we heen gaan in juli, voor de afwisseling komen de cijfers dit keer op maandag ipv de normale donderdag of vrijdag...
nr36
0
Leuk artikel in het FD morgen over Here....................

o.a. "Here mist de vetrand die TomTom wel heeft"
tatje
0
win some...
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 7 juni 2023 16:30:

fd.nl/financiele-markten/1478311/redd...
Kern van het verhaal is dat HERE het financieel lastig heeft. Dat klopt ook wel. Maar het artikel kent ook nogal wat gebreken.

-Zo wordt er een tabel met omzetcijfers getoond waarbij de omzet van geen kanten klopt. Waarschijnlijk heeft men dit uit een of andere database getrokken die automatische gegevens uit jaarrekeningen genereert. Meestal is de bovenste regel van de V&W-rekening de omzet. Maar bij Here is de omzet in de jaarrekening gepresenteerd als: net sales (1e regel), net sales related parties (2e regel), total net sales (3e regel). Als je dan blindelings op AI vertrouwt, kan het dan dus misgaan. En presenteer je bijv. voor 2022 een omzet van 653 mio, terwijl dit 928 mio moet zijn.

-Men lijkt te suggereren dat TT het beter doet door 'verkoop van navigatiesoftware voor gewone auto's'. Naast het feit dat men waarschijnlijk doelt op 'kaarten voor gewone auto's', is het essentiele verschil m.i. dat TT minder kosten maakt dan HERE bij het maken/onderhouden van kaarten. HERE haalt nl. meer omzet uit de verkoop van kaarten voor gewone auto's dan TT.

-In het artikel worden de 2 Japanse aandeelhouders nergens genoemd. En ook niet het feit dat zijn niet meedoen met de extra kapitaalinjectie. Lijkt me wel een relevant feit.

-Ook het recente opstappen van CEO Overbeek wordt niet genoemd, lijkt me ook relevant

Op zich wel een aardig stukje in het FD, maar inhoudelijk niet altijd juist en ook niet al te diepgaand.
vanmaarsum
1
Reddingsboei voor kaartenmaker Here
16:00
Kent u die mop van de zelfrijdende auto? Die kwam dus niet. Of laat in elk geval veel langer op zich wachten dan voorspeld. Dat is een probleem voor de bedrijven die eraan werken, en indirect ook voor bedrijven die producten voor zo'n auto ontwikkelen.
Neem kaartenmakers TomTom en Here. Al jaren pompen ze stevige bedragen in technologie die het mogelijk maakt om tijdens het rijden kaarten te maken met behulp van de sensoren en radars op een zelfrijdende auto. Op die manier heeft zo'n auto altijd een 'live' kaart van de omgeving. Maar zo lang zelfrijdende auto's een belofte blijven, is de markt voor deze kaarten dat ook.
Voor TomTom is dat geen ramp. Dat bedrijf verdient voorlopig genoeg met de verkoop van navigatiesoftware voor gewone auto's om verdere ontwikkeling van zijn kaarten te kunnen financieren. Het is geen vetpot, maar de Amsterdammers hebben genoeg cash en zijn schuldenvrij. Hoe anders is de situatie bij het minder bekende, maar in omzet veel grotere en, formeel, eveneens Nederlandse Here.
Het is al jaren sappelen bij Here, dat in Eindhoven zijn hoofdkantoor heeft en in 2015 door Nokia werd verkocht aan de drie Duitse automakers Audi, Mercedes-Benz en BMW. Sindsdien stapte nog een handvol aansprekende aandeelhouders in, zoals toeleverancier van de auto-industrie Bosch en chipmaker Intel. De omzet is ingezakt, de verliezen stapelen zich op. En Here mist de vetrand die TomTom wel heeft.

Begin dit jaar werd de situatie bij het bedrijf echt spannend, blijkt uit het jaarverslag over 2022. Here moest een lening van €263 mln aflossen, maar dat geld had het bedrijf niet. Sterker nog, ook zonder die dreigende aflossing zat Here in de problemen, want het bedrijf voldeed niet aan de minimale eisen die de banken hadden gesteld aan de financiële prestaties.
Geen van de betrokken partijen heeft er baat bij de stekker te trekken uit het bedrijf, dat zo'n 6700 medewerkers telt. En dus wierpen de aandeelhouders Here reddingsboeien toe. De autobouwers namen de banklening over en zetten die om in een lening die in aandelen kan worden omgezet. Samen met Intel staken ze bovendien €100 mln in Here om te zorgen dat het bedrijf voorlopig zijn rekeningen kan blijven betalen.
Het was de zoveelste kapitaalinjectie op rij. Sinds 2020 hebben de verschillende aandeelhouders bijna €500 mln aan leningen en investeringen in Here gestoken. De nettoschuld is opgelopen tot €767 mln, tegen een bruto bedrijfsresultaat (ebitda) van €122 mln eind vorig jaar. Dat levert een schuldratio op van 6,3, vele malen boven wat een bank of gemiddelde geldschieter als gezond beschouwt. Een ratio boven de 2 is al genoeg reden voor moeilijke vragen. Zonder zelfrijdende auto zijn Here en zijn aandeelhouders nog lang tot elkaar veroordeeld.
dachthetniet
0
quote:

tatje schreef op 7 juni 2023 17:41:

Kan iemand het artikel plaatsen.

Weer niemand gekocht of verkocht vandaag.????
geen natuurlijke personen in ieder geval. De handel is volledig onder controle en gestuurd. En dit komt sommigen heel goed uit.
tatje
0
quote:

dachthetniet schreef op 7 juni 2023 18:40:

[...] geen natuurlijke personen in ieder geval. De handel is volledig onder controle en gestuurd. En dit komt sommigen heel goed uit.
Ik Dacht zou ik het nooit met Hem zij het eens zijn.

Ik ben het vandaag met jou hele zin eens.

MB het ga je goed.
tatje
0
Trouwens, win some bedankt voor de samenvatting.

vanmaarsum bedankt voor het plaatsen van het artikel.

Voor 2020 hebben de eigenaren ook bijgedragen.

Capital contribution from shareholders.

2018 190 miljoen
2019 242 miljoen
2020 158 miljoen.

2017 2016 2015 kan ik niet vinden :-)

Na 2020 kan de vorm veranderd zijn.

Ik zei na 2020 :-)
216 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront