TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom mei 2023

245 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 » | Laatste
tatje
0
Is wel meer schimmig bij Tom Tom

Ik zeg keihard, Tom Tom wil geen hogere koers.

Bij Q4 zei men de timing van de herkenning bedroeg het 4e kwartaal 9,6 , men zei echter niet dat dit van 2 maanden was

Our Automotive products have evolved into API-based updates and services in combination with an
initial onboard map, from a predominantly onboard offering including updates. As a result of this
change, the timing of IFRS revenue recognition for new map subscription contracts changed from Q4
2022 onward. In the fourth quarter of 2022, the impact on reported revenue was a positive effect of
€9.6 million, and we expect the positive impact on full-year 2023 revenue to be around €40 million.

Bij Q1 2023 gaf men voor grotere timing in herkenning alleen het te verwachten jaar bedrag, niets hoeveel in Q1 2023

The timing of IFRS revenue recognition for new map subscription contracts in our Automotive business changed
starting from Q4 2022. This is due to the evolution of our Automotive products, from a mostly onboard offering
including updates, to API-based updates and services in combination with an initial onboard map. As a result,
reported Automotive revenue is positively impacted. We expect the 2023 full-year impact to be around €40 million.

Dus in Q4 2022 het kwartaal bedrag en in Q1 2023 alleen het te verwachten jaarbedrag.

Voor mij is die 40 miljoen een schuifbedrag, bij Q1 2023 was de IFRS omzet al zo hoog, dat men moeilijk het kleine maandbedrag gaat geven.

Op de koers zou dit gigantisch uitwerken.

9,6 in Q4 was van 2 maanden zei het Jaarrapport , 3 maanden zou ongeveer 13 zijn geweest.

Ik denk dat Q1 zo goed was, dat er misschien maar 3 a 4 grotere herkenbaarheid nodig was.

En dat willen ze niet laten zien.

Laat ik het zo zeggen, alles past zoals ik de strategie zie :-)

40 in 2023 en 20 in 2024 en verwaarloosbaar in 2025 is toch een dalende lijn.

40 dalend in 2023

het volgende zou kunnen.
Q1 11,5
Q2 10,5
Q3 9,5
Q4 8,5

Ik denk echter dat TT er een schuif ( wat nodig is ) post van heeft gemaakt.

We verwachten 40 miljoen.

Dus bij Q4 het maandbedrag en jaar bedrag en bij Q1 alleen het jaarbedrag.

Bij Q4 moest men wel omdat het ook in het JV 2022 zou staan.
Het JV 2023 komt pas in feb 2024, snap ie !

Hebben er dus een soort backlog post van gemaakt.

Backlog en grotere timing kan ook per kwartaal.

Mist :-)
vanmaarsum
6
tatje
1
quote:

vanmaarsum schreef op 4 mei 2023 10:27:

Tatje, je maakt het forum kom-leeg onleesbaar met de lappen tekst die je plaatst!
Gewoon overslaan.
vanmaarsum
1
quote:

Dutchy Ron schreef op 4 mei 2023 09:38:

[...]

Laatste persbericht en deal van TT kan ik mij niet eens meer herinneren, maar dit is de 1e OEM die digitale cockpit afneemt en morgen ontvangt de 1e klant het 1e exemplaar ….. als TT daar niet trots op is en geen persbericht aan besteed dan is dat een bewuste keuze die ik niet kan verklaren.

Een beursgenoteerd bedrijf als TT moet dit soort zaken publiceren.
Morgen weten we meer.

ps: wij hebben feitelijk voorkennis omdat TT de customer pagina en het persbericht destijds off line heeft gehaald na een paar uur omdat Fisker vertraging had opgelopen met de lancering. Ik denk dat dat de reden was en in opdracht van Fisker de boel weer off line is gehaald.
Ik houd nog steeds rekening met een exit-scenario ala Ten Cate, founders icm Teslin en PE club die de toko gaan delisten…
Indien morgen geen persbericht dan wordt dat gevoel alleen maar sterker…..
bert190
0
tatje
0
De voorzitter
Er is natuurlijk ook een verschil tussen winnen en niet overleven. De heer Jorna zei: "the winner takes it
all", maar wij denken dat er altijd ruimte zal zijn voor een goede nummer twee. Wie dan de nummer twee
is, Google of wij, dat zien we nog wel. Wij geloven niet in een model dat bij voorbaat alles naar de winnaar
gaat en dat we kansloos zijn, omdat die winnaar groter is en hele diepe zakken heeft. Dat is de boodschap
die we uitdragen.

De heer Reiff
In dat verband dringt bij mij nog door, omdat u het nu over Google en TomTom heeft, net als ik zojuist,
maar er is hier ‘en passant’ dus nog meer marktaandeel te verdelen.

De voorzitter
In Automotive?

De heer Reiff
Ja, hoe zit dat? Hoe gaat dat dan? Wat denkt u hiervan?

Tatje :Ik zal het maar zeggen, het gaat over ( her ) verdeling van de automotive markt.

Harold Goddijn
Nou ik heb daar wel zo mijn gedachten over. Ik kan alleen niet alles zeggen wat ik er precies van denk,
maar ik heb wel het gevoel dat we op een goed pad zitten. Dat we, als gevolg van investeringen die we
hebben gemaakt van platformen en de strategische aanpak, een slimmer, effectiever bedrijfsmodel
hebben.
tatje
1
De heer Bongers
Ja, dank voorzitter. Mijn naam is Jan-Jaap Bongers en ik vertegenwoordig Teslin Capital Management. Wij
beheren via het fonds Teslin Participaties ongeveer vijf procent (5%) van het aandelenkapitaal en we
zouden graag een stemverklaring willen geven op dit punt.

Dus Teslin was op de AVA.

Nu zie ik het nieuws april 2023 van het fonds.

Men was 17 april op de AVA van Kendrion en plaatste het op 18 april
Men was 21 april op de AVA van Acomo en plaatste het op 24 april
Men was 26 april op de AVA van BM.com en plaatste het op 2 mei.

Men was dus 14 april op de AVA van Tom Tom, echter nog niets ?

Vreemd !!!

Heeft men in de maandelijkse ontmoetingen gevraagd om :

te positief nieuws uit te stellen !

Misschien kan iemand het verslag van Teslin betreffende de AVA 2023 wel vinden.

Dus 2023 :-)
tatje
1
Normaal is dhr Jorna van de VEB toch niet zo positief.

De heer Jorna
Nou, zeg maar een aanvulling. Ik heb de heer Goddijn gehoord en wij zien de nieuwe kaarten. Wij zien
nieuwe technologie. Wij zien een perspectief in de toekomst en om met Johan Cruijff te spreken: "als je de
bal hebt, kan de tegenstander niet scoren".

Dhr Jorna heeft er zelfs begrip voor GEEN dividend.

3. Dividendbeleid
De voorzitter
We gaan verder met agendapunt drie, het dividendbeleid. Dat zal u niet veel verrassen. De Raad van
Bestuur is niet voornemens dividend uit te keren. Het dividendbeleid blijft dus ongewijzigd. TomTom geeft
nog steeds prioriteit aan de uitbreiding van investeringen in technologie om op die manier haar capaciteit
en concurrentiepositie te versterken en is van mening dat hiermee de doelstelling van TomTom om
duurzame waarde op de lange termijn te creëren het best wordt gerealiseerd en de belangen van de
aandeelhouder op de lange termijn worden behartigd. Dan gaan we over tot behandeling van vragen over
dit agendapunt. Zijn er vragen?

De heer Jorna
Jorna, VEB. Ja, ik kan eigenlijk de grammofoonplaat van afgelopen jaren herhalen, maar dat zal ik niet
doen. De VEB krijgt steeds meer begrip voor dat u het juist niet doet. Uitstellen van dividend is wel
teleurstellend en ook startups, waar u zich vorig jaar mee vergeleek, kunnen hun doelen op lange termijn
definiëren en aangeven wanneer dit wel zou kunnen.
Er is €300 miljoen in kas, de totale waarde van TomTom is ongeveer 1 miljard. De kas is dus een sterke
positie. Die heb je nodig om te investeren en daar hebben wij begrip voor. Dus dan ga je niet voor het
uitkeren van dividend, want dan kan je jezelf wel eens tegenkomen als je een tegenslag krijgt. Maar welke
‘trigger’, ik zal het nu positief formuleren, is er nodig om te komen tot dividend? Gezien het geringe kas
genererend vermogen van TomTom.
Dutchy Ron
0
quote:

vanmaarsum schreef op 4 mei 2023 10:30:

[...]

Ik houd nog steeds rekening met een exit-scenario ala Ten Cate, founders icm Teslin en PE club die de toko gaan delisten…
Indien morgen geen persbericht dan wordt dat gevoel alleen maar sterker…..
Eens!
Meryntje
0
quote:

tatje schreef op 4 mei 2023 10:30:

[...]

Gewoon overslaan.
AB van mij. Graag doorgaan Tatje!

GuS
Dutchy Ron
1
Aex sluit groen verwacht ik, net als TT…… daarom net ff nog wat TT en week calls aex C740 gekocht op 2,50

Vanaf 14:15 omhoog
pwijsneus
0
quote:

vanmaarsum schreef op 4 mei 2023 10:30:

[...]

Ik houd nog steeds rekening met een exit-scenario ala Ten Cate, founders icm Teslin en PE club die de toko gaan delisten…
Indien morgen geen persbericht dan wordt dat gevoel alleen maar sterker…..
Sluit ik me bij aan. Exit-scenario, in welke vorm dan ook. De founders zouden het zelf kunnen doen, eigenlijk fungeren zij zelf als PE. Ze hebben 2 petten op.

Met hulp van, of ingegeven door PE extern zoals Teslin kan natuurlijk ook.

Let alleen op, het is maar een scenario. Voorlopig is TomTom gewoon zelfstandig. Here zit in een "crisis". Google is er ook nog.

Dan heb je nog ADAS en HD-maps, daar zie je toch ook allerlei nieuwe spelers. Het blijft een onvoorspelbare en complexe markt waar TomTom zich in begeeft. Waardering dat TT uberhaupt nog een speler is, alleen heb je daar als belegger zo weinig aan.
Stephan010
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 4 mei 2023 12:53:

Aex sluit groen verwacht ik, net als TT…… daarom net ff nog wat TT en week calls aex C740 gekocht op 2,50

Vanaf 14:15 omhoog
Na 14:30uur, als de VS steunaanvragen bekend zijn.
Beursboertje
0
Doe ik ook weer eens mee. Wilde eigenlijk alleen aandelen maar toe maar.: turbo L 2,57 voor 4,70.
En nu door met gras maaien.

quote:

Dutchy Ron schreef op 4 mei 2023 12:53:

Aex sluit groen verwacht ik, net als TT…… daarom net ff nog wat TT en week calls aex C740 gekocht op 2,50

Vanaf 14:15 omhoog
poolbeer
0
Ik mag het hopen dat na 14.30 weer groen word. Beurzen zijn super nerveus ivm banken. Anyway heb ook een plukje bijgekocht nav het Fisker verhaal van Dutchy Ron. Succes!
Dutchy Ron
0
Normaal maak je een deal als met Fisker bekend op moment dat de handtekening wordt gezet, niet wanneer de 1e auto wordt afgeleverd.

Fisker is in alles anders zullen we maar denken

Wordt morgen wekker zetten ivm uurtje tijdsverschil
245 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront