TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom januari 2023 - een goed beursjaar toegewenst

1.305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 » | Laatste
dachthetniet
2
Weer zo’n mooie tomtom dag. Tov index -1,5%… heel goed gedaan die deals en samenwerkingen! Zullen vast enorm relevant zijn. HG hoe staat de wind vandaag?
JustRevisited
0
quote:

Koos99 schreef op 27 januari 2023 12:00:

[...]

De outlook 2025 met 2 vingers in de neus halen. Vergis je niet Justin, er is geen analist, niet eens de meest positieve, die denkt dat TomTom de outlook van 2025 gaat halen. Dan kunnen we met zijn alle roepen dat die analisten er geen pepernoot van begrijpen, maar dat is te kort door de bocht.

400 mio automotive plus wat enterprise. Dit lijkt me geen hoge lat. Dat alle analisten onder de prognoses zitten van tomtom zelf, dat heb ik gezien. Als ik de CMD goed heb beluisterd, ook de vraag en antwoord van ABN richting Goddijn dan is dit een outlook met conservatieve aannames. Het verschil met eerdere outlooks zit denk ik vooral in livegang platform. Die staat nu op eind Q2 en ik meen me te herinneren dat die eerst op begin 2023 stond. Hierdoor heb je nog twee magere Enterprise kwartalen. Met enerzijds heronderhandelde contracten met partijen die uncompiled map data in bulk afnamen zonder dat je hen al in het nieuwe verdienmodel hebt waarin je die ‘value adding layers’ probeert te ‘upsellen’. Ik gebruik geen Engels om dingen interessanter te laten lijken (is weleens een verwijt) maar om dezelfde termen te gebruiken die TT ook gebruikt.
hvasd2
1
[quote alias=dachthetniet id=14623768 date=202301271236]
Weer zo’n mooie tomtom dag. Tov index -1,5%… heel goed gedaan die deals en samenwerkingen! Zullen vast enorm relevant zijn. HG hoe staat de wind vandaag?
[/quo
Matige zuidelijke wind maar volgende week kan die zuidelijke wind pittig kunnen gaan aansterken richting 5/6
Dutchy Ron
0
Dutchy Ron
0
Voor wat het waard is

According to the report, HD Map for Autonomous Vehicles Market, the HD map for autonomous vehicles market was valued at $3.7 billion in 2025, and is estimated to reach $66.1 billion by 2035, growing at a compound annual growth rate (CAGR) of 33.4 percent from 2025 to 2035.

thebrakereport.com/av-market-to-pass-...
JustRevisited
0
quote:

sniklaas schreef op 27 januari 2023 12:07:

[...]de reden dat dit niet gebeurd heeft 2 oorzaken;
1) TT heeft nog nimmer haar vrijval uit het orderboek behaald, voorzichtigheid halve pas ik de 80/20 regel toe, dus van de €2400 mio aan orderboek komt daadwerkelijk €2000 in de TT pocket.. dus de €400 mio voor 2025 wordt €320 mio...
2) TT heeft teveel kosten en doet allerlei uitgaves waarvoor geen terugverdienmodel bestaat...

die €7,50 van ING hanteer ik al een jaar als mediaan koers voor die zonder koers ondersteunende effort vanuit TT nog dit hele jaar en wellicht ook in 2024 valide blijft...
Om jouw 20% discount (80/20 regel) te realiseren is nodig dat de supply chain problemen aanhouden en dat we in een recessie geraken. Dit kan, maar is niet een basis scenario. Uiteraard heeft tomtom een underperformance laten zien afgelopen jaren. Dan kan je ofwel denken dat er nog wat inhaalvraag in het vat zit óf denken dat die underperformance een soort structurele trend is. Ik denk het eerste en jij het tweede. Jij hebt daarbij de cijfers/prestaties van afgelopen jaren aan jouw kant staan en ik wat ik om me heen hoor. Ook bijvoorbeeld wat Signify vandaag zegt over supply chain herstel.
JustRevisited
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 27 januari 2023 14:04:

Vreemd dat ING koersdoel deze week verlaagd en niet de cijfers en outlook afwacht.
Het is vermoed ik zo’n rapport waarin ze voorspellen wat ze verwachten. Maar inderdaad, ze verlagen ook direct hun koersdoel (ietsje) dus verwachten niet veel goeds.
Koos99
4
quote:

JustRevisited schreef op 27 januari 2023 12:36:

[...]

400 mio automotive plus wat enterprise. Dit lijkt me geen hoge lat. Dat alle analisten onder de prognoses zitten van tomtom zelf, dat heb ik gezien. Als ik de CMD goed heb beluisterd, ook de vraag en antwoord van ABN richting Goddijn dan is dit een outlook met conservatieve aannames. Het verschil met eerdere outlooks zit denk ik vooral in livegang platform. Die staat nu op eind Q2 en ik meen me te herinneren dat die eerst op begin 2023 stond. Hierdoor heb je nog twee magere Enterprise kwartalen. Met enerzijds heronderhandelde contracten met partijen die uncompiled map data in bulk afnamen zonder dat je hen al in het nieuwe verdienmodel hebt waarin je die ‘value adding layers’ probeert te ‘upsellen’. Ik gebruik geen Engels om dingen interessanter te laten lijken (is weleens een verwijt) maar om dezelfde termen te gebruiken die TT ook gebruikt.
Natuurlijk, op de achterkant van een bierviltje valt uit te rekenen dat die outlook makkelijk gehaald gaat worden. Dat zou kunnen betekenen dat die analisten niet goed hebben opgelet tijdens de CMD, ze hebben niet goed door dat het Automotive orderbook nu EUR 2.4 milard is. Of, en dat zou ook kunnen, ze hebben het allemaal dondersgoed begrepen en stellen op basis van bredere marktontwikkelingen hun eigen modellen daar tegenover. Zoals reeds beargumenteerd, het is niet de eerste keer dat TomTom er behoorlijk naast zit (zie de outlook aanpassing van Q3 21 naar Q4 21, alle analisten hadden dat al zien aankomen).

De daling van de koers van EUR 8 nu naar rond de EUR 6.6 vind ik verdacht. Het kan zijn dat er een negatieve ontwikkeling is waar wij geen weet van hebben. Vergeet niet TomTom heeft heel veel veelbelovende samenwerkingen aangekondigd, maar ze communiceren nooit dat die samenwerking is beëindigd (bv Bosch). Er zijn genoeg partijen die meer inzicht in de markt hebben en daar ook naar handelen, het is niet anders. Eigenlijk is de consensus van de analisten ook een uitvloeisel van, ze houden er rekening mee dat de uitgesproken plannen niet door TomTom gerealiseerd gaan worden.

De werkelijkheid is dat we eerst maar eens mogen zien of TomTom zijn eigen outlook gaat halen, daarna verder kijken voor verdere groei. Ajax had ook met 2 vingers in zijn neus moeten winnen van Emmen, maar dat gebeurde toch niet, kan gebeuren.
Dutchy Ron
1
Voor TT is er géén weg terug, ze moeten het maximale uit hun core business halen en dat kunnen ze niet alleen. Om te overleven zoeken ze de ene na de andere partner, in de hoop dat ze met Google en HERE de taart mogen verdelen.

Zoals eerder aangegeven is van alle TT klanten Hyundai/KIA het verst, dat moet het visitekaartje worden voor TT, zodat Stellantis, VW-Cariad en wellicht Toyota en nieuwe Chinese OEM's in Europa volgen.

Dus naast het opschalen naar andere continenten is het zaak dat je je beste klant(en) maximaal ondersteunt en blijft innoveren.
Dutchy Ron
0
Hyundai will invest 10.5 trillion won ($8.5 billion) in 2023 as it moves to electrify more of its fleet to meet rising consumer demand for cleaner cars.

The money will be spent primarily on research and development and on building a new plant in the U.S., the automaker said.

The 2023 investment compares with a spend of around 8.5 trillion won in 2022.

The company on Thursday increased dividends in an unusual move for the automaker, after operating profit more than doubled in the October-December quarter.

“Favorable foreign-exchange rates and higher sales of value-added cars led the growth for 2022,” Hyundai Executive Vice President Seo Gang-Hyun said on an earnings call.

He added the global chip shortage that has hampered automakers since late 2020 should ease in 2023. The company’s marketing costs may rise as competition intensifies, he said.

Hyundai earlier this month said it aims to sell 4.3 million cars globally this year, or about 10 percent more than 2022. Affiliate Kia is also targeting growth of 10 percent for a total of 3.2 million vehicles.

europe.autonews.com/automakers/hyunda...
win some...
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 27 januari 2023 14:06:

Voor wat het waard is

According to the report, HD Map for Autonomous Vehicles Market, the HD map for autonomous vehicles market was valued at $3.7 billion in 2025, and is estimated to reach $66.1 billion by 2035, growing at a compound annual growth rate (CAGR) of 33.4 percent from 2025 to 2035.

thebrakereport.com/av-market-to-pass-...
Tsja, tijdens de CMD gaf Antoine Saucier een presentatie waarbij werd aangegeven dat de 'Addressable market size' voor Automotive location technology excl. China zou groeien van 1 miljard euro in 2021 naar 1,5 miljard euro in 2025.
Dutchy Ron
0
SEOUL, Jan. 18 (Yonhap) -- Hyundai Motor Co. and its smaller affiliate Kia Corp. said Wednesday their combined sales in Europe rose 4.2 percent in 2022 from a year earlier amid a global chip shortage and the COVID-19 pandemic.

Hyundai and Kia sold a combined 1,060,989 vehicles in Europe last year, up from 1,018,636 units a year ago, the companies said, citing data from the European Automobile Manufacturers' Association (ACEA).

The two South Korean carmakers accounted for a record market share of 9.4 percent in Europe, up from 8.7 percent during the same period, the data showed.

Hyundai and Kia ranked fourth in terms of market share in Europe, following Volkswagen Group with a share of 25 percent, Stellantis with 18 percent and Renault Group with 9.4 percent.

en.yna.co.kr/view/AEN20230118008900320
Dutchy Ron
0
Kortom, TT moet zien dat ze ook voor andere continenten dan Europa de spullen mogen leveren voor de modellen van Hyundai/KIA
JustRevisited
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 27 januari 2023 14:27:

Voor TT is er géén weg terug, ze moeten het maximale uit hun core business halen en dat kunnen ze niet alleen. Om te overleven zoeken ze de ene na de andere partner, in de hoop dat ze met Google en HERE de taart mogen verdelen.

Zoals eerder aangegeven is van alle TT klanten Hyundai/KIA het verst, dat moet het visitekaartje worden voor TT, zodat Stellantis, VW-Cariad en wellicht Toyota en nieuwe Chinese OEM's in Europa volgen.

Dus naast het opschalen naar andere continenten is het zaak dat je je beste klant(en) maximaal ondersteunt en blijft innoveren.
Stellantis gebruikt net als Hyundai de volledige product suite (excl Indigo) dus die hoef je niet te overtuigen. Enige verschil tussen beiden is dat Hyundai kiest voor 100% take rate en alleen Europa en Stellantis niet geen 100% take rate (for as far as I know) maar wel wereldwijd, op China na
JustRevisited
0
quote:

Koos99 schreef op 27 januari 2023 14:16:

[...]

Natuurlijk, op de achterkant van een bierviltje valt uit te rekenen dat die outlook makkelijk gehaald gaat worden. Dat zou kunnen betekenen dat die analisten niet goed hebben opgelet tijdens de CMD, ze hebben niet goed door dat het Automotive orderbook nu EUR 2.4 milard is. Of, en dat zou ook kunnen, ze hebben het allemaal dondersgoed begrepen en stellen op basis van bredere marktontwikkelingen hun eigen modellen daar tegenover. Zoals reeds beargumenteerd, het is niet de eerste keer dat TomTom er behoorlijk naast zit (zie de outlook aanpassing van Q3 21 naar Q4 21, alle analisten hadden dat al zien aankomen).

De daling van de koers van EUR 8 nu naar rond de EUR 6.6 vind ik verdacht. Het kan zijn dat er een negatieve ontwikkeling is waar wij geen weet van hebben. Vergeet niet TomTom heeft heel veel veelbelovende samenwerkingen aangekondigd, maar ze communiceren nooit dat die samenwerking is beëindigd (bv Bosch). Er zijn genoeg partijen die meer inzicht in de markt hebben en daar ook naar handelen, het is niet anders. Eigenlijk is de consensus van de analisten ook een uitvloeisel van, ze houden er rekening mee dat de uitgesproken plannen niet door TomTom gerealiseerd gaan worden.

De werkelijkheid is dat we eerst maar eens mogen zien of TomTom zijn eigen outlook gaat halen, daarna verder kijken voor verdere groei. Ajax had ook met 2 vingers in zijn neus moeten winnen van Emmen, maar dat gebeurde toch niet, kan gebeuren.
Het zijn denk ik niet zoveel analisten waar dat gemiddelde op gebaseerd is. Misschien maar 4 ofzo. Er is er eentje die een 9% FCF voorspelt (versus de 10% van TT) dus die zit redelijk dichtbij de TT outlook.

Ik zeg zeker niet dat analisten dom zijn of er niks van snappen of dingen over het hoofd zien. Ze lijken wel wat voorzichtig.

Bosch is bij mijn weten nog steeds een relatie hoor.
Dutchy Ron
0
Uit 2019
Edzard Overbeek, CEO of HERE Technologies, said, "We are excited to bring our longstanding partnership to the next level to drive innovation. HERE and Hyundai MNSOFT will combine our collective resources to better serve serve customers and further our HD mapping objectives in South Korea and globally."

"We are expecting the alliance to contribute greatly to the quality and development of mapping technology and map data, not only in South Korea but also worldwide."

About Hyundai MnSOFT Inc.
Hyundai MnSOFT, a vehicle infotainment company within the Hyundai Motor Group, provides services such as navigation software, HD (high definition) maps for autonomous driving, LBS (Location based service), and a data sharing platform. For the future autonomous driving era, a 16,000-kilometer-long road dedicated to autonomous driving in Korea has been precisely mapped by Hyundai MnSOFT. Hyundai MnSOFT has signed strategic partnerships with global companies including HERE, a global map company, to provide key technologies necessary for the autonomous driving era.

Het lijkt er op dat Hyundai/KIA nu alleen voor Europa over zijn van HERE naar TT
dachthetniet
3
Jullie zijn er maar geheel belangeloos druk mee hoor. Valt iemand anders nog de correlatie op tussen de lengte van de posts/berekeningen en de richting/hoogte van de koers. Iets met goed praten wat krom is.
JustRevisited
1
quote:

Koos99 schreef op 27 januari 2023 14:16:

[...]

De daling van de koers van EUR 8 nu naar rond de EUR 6.6 vind ik verdacht. Het kan zijn dat er een negatieve ontwikkeling is waar wij geen weet van hebben. Vergeet niet TomTom heeft heel veel veelbelovende samenwerkingen aangekondigd, maar ze communiceren nooit dat die samenwerking is beëindigd (bv Bosch). Er zijn genoeg partijen die meer inzicht in de markt hebben en daar ook naar handelen, het is niet anders.

Ik heb gezien dat hedgefunds echt actief de koers omlaag drukten bij het nieuws over Overture (na een 10% spike omhoog) en op andere momenten ook.

Nu wordt dit natuurlijk ook ‘gefaciliteerd’ door TomTom, door een deal met Stellantis voor de SmartCockpit af te doen met een persbericht van 3 regels, door investor relations te benaderen als een afterthough en door geen persberichten meer te sturen over deals/partnerships maar in plaats daarvan blogs of tweets.

Ik denk echter niet dat zij meer weten dan jij en ik. Het is ook een beetje de bedoeling dat mensen denken wat jij hierboven stelt. Twijfel of er misschien slecht nieuws is. Die er 9 van de 10 keer niet blijkt te zijn.
Biofoed
1
quote:

dachthetniet schreef op 27 januari 2023 15:02:

Jullie zijn er maar geheel belangeloos druk mee hoor. Valt iemand anders nog de correlatie op tussen de lengte van de posts/berekeningen en de richting/hoogte van de koers. Iets met goed praten wat krom is.

en 1,5 uur eerder deze:

Weer zo’n mooie tomtom dag. Tov index -1,5%… heel goed gedaan die deals en samenwerkingen! Zullen vast enorm relevant zijn. HG hoe staat de wind vandaag?

Het andere draadje was toch voor deze sterke inhoudelijke bijdragen?
dachthetniet
2
quote:

Biofoed schreef op 27 januari 2023 15:24:

[...]

Het andere draadje was toch voor deze sterke inhoudelijke bijdragen?
sprookjes zijn voor deze draad?
1.305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront