Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

Gaston Lagaffe
0
quote:

Donald Duck schreef op 26 december 2022 13:32:

[...]
Beweer je nu dat de koersdaling in gang is gezet door vraagtekens die gezet kunnen worden bij een (te positieve) analyse van een analist en niet door informatie die JET tijdens die meeting zelf heeft verstrekt?
Dag Donald, ja daar komt het in essentie wel op neer (je kan dus goed lezen :) ) JET geeft aan dat deze analist aan de bovenkant van de marktverwachting (adjusted Ebitda) rapporteerde. Mogelijk dat andere professionele marktpartijen (die deze analist kennen) hierdoor beperkt zijn gaan reageren (of kort hun klanten informeerden). De koersbeweging was fors maar de volumes (voor professionele partijen) beperkt. Uit mijn hoofd ca. 3 miljoen aandelen (ca. € 60 miljoen). Hoewel ik niet weet wat de koers van JET komende dagen gaat doen verwacht ik geen "verkoopgolf" op basis van hetgeen er die dag gebeurd is. Ik zie het als een regulier contact (ben geen fan van dit soort zaken maar begrijp dat bedrijven als JET willen voorkomen dat analisten te positief/negatief gaan prognotiseren).
vlug
1
quote:

Donald Duck schreef op 26 december 2022 13:24:

[...]
De huidige koers zegt alles. Namelijk dat het aandeel in een dalende trend zit. Je moet nooit beleggen in dergelijke aandelen. Mocht de trend ooit keren, krijg je nog genoeg gelegenheden om in te stappen.
Prima als jij dat vindt. Ik kijk verder.
Donald Duck
0
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 26 december 2022 13:49:

[...]
Dag Donald, ja daar komt het in essentie wel op neer (je kan dus goed lezen :) ) JET geeft aan dat deze analist aan de bovenkant van de marktverwachting (adjusted Ebitda) rapporteerde. Mogelijk dat andere professionele marktpartijen (die deze analist kennen) hierdoor beperkt zijn gaan reageren (of kort hun klanten informeerden). De koersbeweging was fors maar de volumes (voor professionele partijen) beperkt. Uit mijn hoofd ca. 3 miljoen aandelen (ca. € 60 miljoen). Hoewel ik niet weet wat de koers van JET komende dagen gaat doen verwacht ik geen "verkoopgolf" op basis van hetgeen er die dag gebeurd is. Ik zie het als een regulier contact (ben geen fan van dit soort zaken maar begrijp dat bedrijven als JET willen voorkomen dat analisten te positief/negatief gaan prognotiseren).
Dank voor de toelichting, Gaston. Hier zal vooral Jong Belegen blij mee zijn.
Donald Duck
2
quote:

vlug schreef op 26 december 2022 13:52:

[...]
Prima als jij dat vindt. Ik kijk verder.
Naar je slinkend banksaldo bedoel je.
Gaston Lagaffe
0
quote:

SEVA_ schreef op 26 december 2022 13:42:

Bedankt Gaston.
1 specifieke analist laat zich al raden, die kwam de volgende dag met een update.
Dag SEVA, dat dacht ik ook maar het was hem niet :) De vaste analisten van deze sector/JET kennen elkaar. Als je de diverse CC's volgt hoor je vaak dezelfde analisten spreken. Logisch want er zijn niet zoveel analisten meer. Mijn inschatting is dat zij bepaalde informatie (uit oogpunt efficiency) met elkaar delen (zolang het "vriendjes" zijn). Ze kunnen / zullen elkaar beïnvloeden, zeker als het een degelijke rapportage betreft. Ik verwacht dat er zo iets gebeurd is. Je weet het nooit zeker SEVA maar vooralsnog is de koersdaling/volume niet extreem. Ik zie dus geen "tekortkoming" van JET maar zou liever zien dat ik kan meeluisteren wat daar nu concreet besproken wordt. Ik begrijp dat deze gesprekken uitsluitend in het engels plaatsvinden (mocht dat een probleem zijn is dat heel vervelend maar zo zit deze wereld in elkaar). Fijne dag verder.
vlug
3
quote:

Donald Duck schreef op 26 december 2022 13:55:

[...]
Naar je slinkend banksaldo bedoel je.
Maak je om mij maar geen zorgen. Je opmerking zegt genoeg wat voor een vreemde eend jij bent.
Who let the dog out - John
1
quote:

vlug schreef op 26 december 2022 14:10:

[...]Maak je om mij maar geen zorgen. Je opmerking zegt genoeg wat voor een vreemde eend jij bent.
Doe eens normaal vlug. Wat meer respect mag wel.
SEVA_
0
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 26 december 2022 14:02:

[...]Dag SEVA, dat dacht ik ook maar het was hem niet :) De vaste analisten van deze sector/JET kennen elkaar. Als je de diverse CC's volgt hoor je vaak dezelfde analisten spreken. Logisch want er zijn niet zoveel analisten meer. Mijn inschatting is dat zij bepaalde informatie (uit oogpunt efficiency) met elkaar delen (zolang het "vriendjes" zijn). Ze kunnen / zullen elkaar beïnvloeden, zeker als het een degelijke rapportage betreft. Ik verwacht dat er zo iets gebeurd is. Je weet het nooit zeker SEVA maar vooralsnog is de koersdaling/volume niet extreem. Ik zie dus geen "tekortkoming" van JET maar zou liever zien dat ik kan meeluisteren wat daar nu concreet besproken wordt. Ik begrijp dat deze gesprekken uitsluitend in het engels plaatsvinden (mocht dat een probleem zijn is dat heel vervelend maar zo zit deze wereld in elkaar). Fijne dag verder.
Ik heb nogal moeite met dergelijke onderonsjes tussen analisten en een bedrijf. Ik vind dat voor een beursbedrijf alle relevante informatie tegelijkertijd beschikbaar zou moeten zijn. Daarnaast werken deze analisten voor commerciële instellingen die belang hebben bij een stijging of daling, die deze analisten richting kunnen geven. Overigens lijkt JET enkel te reageren op negatieve adviezen.

Hier zo een voorbeeld van een onderonsje tussen Jitse en een analist van Jeffries die per ongeluk publiek ging.

@ThorneGiles Thanks for the shout-out Giles, Andrew will appreciate that. And just to clarify, the BC change is actually a couple of million positive. It’s similar to the change in San Francisco

In de basis geloof ik in het goede van de mens, echter als het om geld en macht gaat zet ik mijn vraagtekens.
vlug
0
quote:

Who let the dog out - John schreef op 26 december 2022 14:16:

[...]
Doe eens normaal vlug. Wat meer respect mag wel.
Haha. Lees even wat je schrijft.
vlug
0
Grappig trouwens als je naar de deelnemingen van AFM meldingen in JET (inclusief Jitse) je rond 55% uitkomt.
Who let the dog out - John
0
quote:

vlug schreef op 26 december 2022 14:47:

Grappig trouwens als je naar de deelnemingen van AFM meldingen in JET (inclusief Jitse) je rond 55% uitkomt.
Wat is de grap?
Donald Duck
0
Mooie toepasselijke kerstgedachte met bijpassende tabel (zie bijlage):

If you don’t learn from other people’s mistakes you must make the same mistakes to learn. If you can spot the perils first you will grow faster.
Bijlage:
SEVA_
0
quote:

vlug schreef op 26 december 2022 14:47:

Grappig trouwens als je naar de deelnemingen van AFM meldingen in JET (inclusief Jitse) je rond 55% uitkomt.
Ondermeer de reden dat we naar de AMX zijn gegaan.
SEVA_
0
quote:

Donald Duck schreef op 26 december 2022 15:02:

Mooie toepasselijke kerstgedachte met bijpassende tabel (zie bijlage):

If you don’t learn from other people’s mistakes you must make the same mistakes to learn. If you can spot the perils first you will grow faster.
Ja deze is confronterend en bekend. Vraag is als longer, wanneer neem je verlies? Spelen meerdere factoren mee.

Ik heb iig 100% nodig wil ik echt iets leuks verdienen.
vlug
0
quote:

SEVA_ schreef op 26 december 2022 15:03:

[...]

Ondermeer de reden dat we naar de AMX zijn gegaan.
Mijns inziens ook niet erg. Fractie was zo laag.
Gaston Lagaffe
0
quote:

SEVA_ schreef op 26 december 2022 14:33:

[...]
Ik heb nogal moeite met dergelijke onderonsjes tussen analisten en een bedrijf. Ik vind dat voor een beursbedrijf alle relevante informatie tegelijkertijd beschikbaar zou moeten zijn. Daarnaast werken deze analisten voor commerciële instellingen die belang hebben bij een stijging of daling, die deze analisten richting kunnen geven. Overigens lijkt JET enkel te reageren op negatieve adviezen.

Hier zo een voorbeeld van een onderonsje tussen Jitse en een analist van Jeffries die per ongeluk publiek ging.

@ThorneGiles Thanks for the shout-out Giles, Andrew will appreciate that. And just to clarify, the BC change is actually a couple of million positive. It’s similar to the change in San Francisco

In de basis geloof ik in het goede van de mens, echter als het om geld en macht gaat zet ik mijn vraagtekens.
Ik begrijp wat je zegt en deel je mening. In de praktijk wil je als bedrijf aan de ene kant geen informatie geven waar je later spijt van krijgt en aan de andere kant dien je te voorkomen dat analisten te ver van de werkelijkheid afdwalen omdat ze teweinig informatie gekregen hebben. Dit balanceren dien je aan een (professionele) IR-afdeling over te laten. In een openbare CC kan je als CEO/CFO/COO/CEO ed eigenlijk alles zeggen mits het maar klopt. Daarbuiten zou ik niets zeggen, tenzij IR hier toestemming voor geeft (vangnet voor incidentele missers). Probleem bij JET is dat alles "op scherp" staat. De koersdaling is dermate fors dat complottheorieën als waarheid versleten worden. Persoonlijk zou ik liever zien dat JET soberder/meer solide zou opereren. Geen skitrips met personeel, geen twitter-gevechten met concurrenten, geen jaarvergaderingen in "veredelde bedrijfskantines", geen gedonder in en rond jaarvergaderingen. 3 keer per jaar een solide kwartaalupdate, 1 keer per jaar een solide jaarvergadering. Duidelijke "investor pagina" met veel informatie. Dit kost geld, veel geld als je het goed wil doen maar JET is ook een zeer groot bedrijf. Dick Boer (maar ook Mieke De (D met hoofdletter !) Schepper) zie ik als een uitstekende aanwinst. Ik hoop alleen dat ze naar hem / haar willen luisteren.
KCNIB
0
Stijgende rente gaat consolidatie versnellen. Hoe gaat Dher straks schulden herfinancieren? ROO heeft nog cash maar allerlei rechtszaken, FR gaat ze 200 mio kosten.
Donald Duck
0
quote:

KCNIB schreef op 26 december 2022 16:32:

Stijgende rente gaat consolidatie versnellen. Hoe gaat Dher straks schulden herfinancieren? ROO heeft nog cash maar allerlei rechtszaken, FR gaat ze 200 mio kosten.
De een na de ander dreigt in deze sector failliet te gaan. We noemen het consolidatie en prijzen ons gelukkig dat wij wél in het juiste bedrijf hebben geïnvesteerd. Verliefd kijken we voor het slapen gaan naar onze aandeeltjes en dromen over gouden bergen.
Gaston Lagaffe
0
quote:

KCNIB schreef op 26 december 2022 16:32:

Stijgende rente gaat consolidatie versnellen. Hoe gaat Dher straks schulden herfinancieren? ROO heeft nog cash maar allerlei rechtszaken, FR gaat ze 200 mio kosten.
Terechte constateringen. DHER -> steun zoeken bij moeder Prosus ten koste van huidige aandeelhouders ? ROO -> cash genoeg maar geen perspectief. Shu weet dit als geen ander. Als Shu zou willen verkopen (wat ik nu nog betwijfel) dan is JET de ideale kandidaat : JET kan zeer hoog bieden als het € 1 miljard cash direct terugkrijgt en alles buiten Europa aan DHER/Prosus verkoopt. DHER kan de cash (5% belang ?) goed gebruiken. Ben wat voorzichtig over de diverse boetes die betaald zouden moeten worden. Tot nu toe komen Uber, Glovo, Deliveroo nog met veel weg. Consolidatie is echter zeer gewenst want op dit moment verdient niemand iets.
73.764 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 3650 3651 3652 3653 3654 3655 3656 3657 3658 3659 3660 ... 3685 3686 3687 3688 3689 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 13,800
Verschil +0,120 (+0,88%)
Hoog 14,245
Laag 13,715
Volume 1.555.052
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 1.253.430

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront