TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

Energy schreef op 7 februari 2022 21:10:

Ik denk dat die 30miljoen extra mapmaking kosten echt onzin is. Niemand die het kan controleren.

Ik denk dat die 30miljoen in een nieuw product wordt geïnvesteerd, maar dat dit ivm concurrentie afwegingen niet gemeld kan worden.

Zoals bij Indigo
Ik denk wel dat die investering grotendeels om dat efficiënter maken van mapping gaat, maar ik had dezelfde gedachte als jij, dat er aanvullend ook een relatie kan zijn met productontwikkeling.

Goddijn afgelopen vrijdag over Enterprise

Yeah. So – yeah, there’s a lot going on in the enterprise space as well. I can split that into different type of customers we are engaging with. You have typically the larger enterprises who take uncompiled maps from us. And there’s a number of discussions going on, which will hopefully lead to new contract wins with new customers as well. And second is the broader enterprise market, where we will launch some new products also already in 2022, where we also see good opportunities to further grow our API and SDK business. I think the bigger push for enterprise sales, we’re preparing that now, and I think that will start to become visible to the market end of 2022, beginning of 2023, where we launched some new products and new services as well.

Energy
0
Ik heb hg ook wel eens gesproken in de tijd dat traffic geoptimaliseerd moest worden. Toen moest ook de keuze gemaakt worden om nog een keer tientallen miljoen euro te investeren of de stekker eruit.

Wellicht nu gelijke situatie na introductie Indigo. Tt heeft de eerste terugkoppelingen gekregen en zal zaken moeten verbeteren. Dit is op zich logisch.
[verwijderd]
0
quote:

Energy schreef op 7 februari 2022 21:36:

Ik heb hg ook wel eens gesproken in de tijd dat traffic geoptimaliseerd moest worden. Toen moest ook de keuze gemaakt worden om nog een keer tientallen miljoen euro te investeren of de stekker eruit.

Wellicht nu gelijke situatie na introductie Indigo. Tt heeft de eerste terugkoppelingen gekregen en zal zaken moeten verbeteren. Dit is op zich logisch.
Lijkt me van niet. TT IR: "In de drie jaar ontwikkeling hebben autofabrikanten en leveranciers steeds nieuwe versies getest en op basis daarvan is het product geworden wat het nu is".
Energy
0
We zijn het er wel over eens dat we niet zo maar hoeven aan te nemen dat die miljoenen (volledig) aan het optimaliseren van het mapmaking proces worden besteed.

Hoeveel tientallen miljoenen zijn in Indigo geïnvesteerd? Waar zijn die kosten geboekt afgelopen jaren?
[verwijderd]
0
quote:

Energy schreef op 7 februari 2022 22:55:

We zijn het er wel over eens dat we niet zo maar hoeven aan te nemen dat die miljoenen (volledig) aan het optimaliseren van het mapmaking proces worden besteed.

Hoeveel tientallen miljoenen zijn in Indigo geïnvesteerd? Waar zijn die kosten geboekt afgelopen jaren?
geboekt onder "application layer" corporate.tomtom.com/static-files/7d9...
boem!
0
quote:

*JustMe* schreef op 7 februari 2022 20:23:

OMZET
2021 2022 2023 2024 2025
Automotive & Enterprise 394 410 460 540 600
Consumer 113 90 75 60 50
Totaal IFRS 507 500 535 600 650
Uitgestelde omzet (deferred) 37 50 50 60 70
Totaal operationeel 544 550 585 660 720

KOSTEN
2021 2022 2023 2024 2025
Geografische data 176 175 125 120 115
Software 138 168 175 180 185
Sales en marketing 45 45 50 55 60
Algemeen 67 67 70 75 80
Uitgaven ex afschrijvingen 427 455 420 430 440
Afschrijvingen 74 55 50 50 50
Totale kosten 500 510 470 480 490

Verwerkt in bovenstaande:

2022:
- We expect OpEx to grow this year as top roughly € 510 million
- D&A will decline from roughly 75 to 55
- So you see €30 million extra roughly in OpEx this year


2023
- We expect total OpEx to reduce to around € 470 million
- We think that D&A will modestly decline to € 50 million
- Mostly costs will go up, apart from the geographical data
- Overall reduction in OpEx will be driven by geographical data
- We expect continued increases in Automotive operational revenue. Combined with costefficiency gains this is expected to lead to strong positive free cashflow in 2023 and onwards


2024
- Automotive revenue: 13% of 1.9 bn orderbook + small % of new bookings 2022

2025
- Automotive revenue: 16% of 1.9 bn orderbook + % of new bookings 2022 + small % of bookings 2023
Bravo @JustME

Ik kwam na lezing van de CC tot ongeveer dezelfde rekenkundige exercitie:

Rekening houdend met een margeverbetering van 1% per jaar zie je de volgende EBITS te voorschijn komen:
IFRS vs FCF
2021 -94 vs + 10
2022 -100 vs + 2
2023 -26 vs + 66
2024 +24 vs + 124
2025 +63 vs + 172

Zoals iedereen kan zien staat het verdienmodel nog steeds.

De afstrafffing van de koers werd veroorzaakt door hte rookgordijn opgetrokken door de IFRS omzet nog meer te verlagen.

Ik zie de koersreactie van gisteren als een eerst besef dat de cijfers van TT aan de BETERENDE ipv VERSLECHTERENDE hand zijn.
Over een paar weken zitten we weer op hetzelfde nivo van voor de 2021 cijferpresentatie.

boem!
0
nr36
0
FD

Bartjens

Achter de horiZonZon

Bartjens
Het was de gouden belofte van navigatiesystemen: nooit meer de weg kwijt en al helemaal geen ruzies meer over welke afslag wel of niet genomen moet worden. De praktijk blijkt weerbarstiger. Bartjens’ persoonlijke ervaring met navigatiesystemen leert dat het in theorie goed werkt, maar in de praktijk nog regelmatig tot verwarring leidt. Nog dit weekend plukte de politie een automobilist van een spoorlijn die daar was beland door de aanwijzingen vanaf het dashboard.
Voor de maker van navigatiesystemen TomTom lijkt een beetje hetzelfde te gelden. In theorie een prachtig voorbeeld van Hollands glorie, maar in de praktijk gaat het allemaal niet vanzelf. Het bedrijf is zich al een tijdje aan het omvormen van fabrikant van losse navigatiesystemen naar een softwareleverancier voor grote partijen in de automobielindustrie en internet.
Heel groot was daarom de verrassing niet dat TomTom vorig jaar maar moeizaam draaide. De auto-industrie heeft last van de problemen met de aanvoer van grondstoffen en componenten. Gevolg: minder productie. Ook voor TomTom is dat een probleem, want belangrijke afnemers kopen nu minder in bij het Nederlandse bedrijf.
Nog beroerder na zo’n slecht jaar is dat 2022 niet veel beter wordt, zoals het eind vorige week deemoedig klonk. De koers zakte fors, ondanks de toezegging dat 2023 wél een goed jaar zal zijn. Dan gaan we vlammen, beloofde topman Harold Goddijn.
Gunstige voortekenen zijn er zeker. TomTom probeerde de tegenvallende cijfers op te fleuren met het goede nieuws dat Volkswagen, een van de grootste autofabrikanten ter wereld, een contract heeft gesloten. Inclusief die deal, waar geen details over bekend zijn gemaakt, schermt TomTom met een orderportefeuille van €1,9 mrd.
Nu is dat ook een mooie indicatie voor toekomstig succes. Immers: cijfers liegen in de regel niet en dit is toekomstige omzet. Blijft wel de vraag wanneer deze wordt gerealiseerd. TomTom geeft daar — noblesse oblige — wel duidelijk richting aan. Van de €1,9 mrd zal dit jaar 12% geboekt kunnen worden, zo’n €228 mln.
Maar wat is die voorspelling waard? Vorig jaar zou TomTom nog €288 mln in 2022 boeken: 16% van toen nog €1,8 mrd in de pijplijn. Ook de eerdere prognose voor 2023 is fors teruggeschroefd. Er zou €306 mln geboekt kunnen worden, maar sinds vorige week gaat TomTom uit van €234 mln.
Dat zijn substantiële bijstellingen voor een bedrijf met iets meer dan €0,5 mrd omzet. Zo blijft TomTom een belofte, maar wel eentje waarvan nog even onduidelijk is hoe ver de gouden bergen achter de horizon liggen. De route is in elk geval herberekend.
[verwijderd]
0
quote:

Knife Catcher schreef op 7 februari 2022 18:33:

short vrijdag omhoog met 0.28%

www.shortsell.nl/universes/Nederland
veranderingen bij:
4 Feb 2022 WorldQuant 0,62%
4 Feb 2022 Marshall Wace 0,97% (-)
4 Feb 2022 Citadel Advisors 0,72%
4 Feb 2022 J.P. Morgan Asset Management 1,38%
Ze zijn het alleen onderling niet eens. Marshall Wace, één van de actiefste shorters, heeft juist vrijdag afgebouwd, ofwel alweer teruggekocht op dat niveau. De andere 3 hebben inderdaad bijgedragen aan de daling.
ketchup
0
quote:

ketchup schreef op 6 februari 2022 08:16:

V-Sky : eens - cijfers zijn pet en blijven de komende 2 jaar ondermaats en dat laten de analisten ook duidelijk zien in hun tabellen, zelfs voordat HG met deze belabberde prestatie kwam
maar de cijfers zijn ook niet zo dramatisch als op het eerste zicht , er zit nogal wat 'overdreven' over-costing en under-realised in en dat heeft alles te maken met de manier waarop TT haar cijfers presenteert / stuurt, daarom is mi deze afstraffing van 16% - na reeds een daling van 7% sinds begin van het nieuwe jaar - overdreven

@ Boem - heb ik gelezen wat Justin aanhaalt

- verder zie hierboven wat ik schreef

voor de rest is mijn basis positie dezelfde, daarom heen ga ik nu wel actiever handelen en heb gisteren al het extra ingekochte weer laten gaan
gaan we terug naar 7 - 6,75 en 6,50 euro vul ik weer aan

voor de komende 2 jaar gaan we niet uit de range breken ruwweg 6 om 9 euro, behalve als er een structurele verandering plaats zou vinden en dat kan echt wat mij betreft dit jaar al gebeuren.
Wereldbelegger
0
quote:

nr36 schreef op 8 februari 2022 06:12:

FD

deel post weggelaten - zie hierboven

Gunstige voortekenen zijn er zeker. TomTom probeerde de tegenvallende cijfers op te fleuren met het goede nieuws dat Volkswagen, een van de grootste autofabrikanten ter wereld, een contract heeft gesloten. Inclusief die deal, waar geen details over bekend zijn gemaakt, schermt TomTom met een orderportefeuille van €1,9 mrd.
Nu is dat ook een mooie indicatie voor toekomstig succes. Immers: cijfers liegen in de regel niet en dit is toekomstige omzet. Blijft wel de vraag wanneer deze wordt gerealiseerd. TomTom geeft daar — noblesse oblige — wel duidelijk richting aan. Van de €1,9 mrd zal dit jaar 12% geboekt kunnen worden, zo’n €228 mln.
Maar wat is die voorspelling waard? Vorig jaar zou TomTom nog €288 mln in 2022 boeken: 16% van toen nog €1,8 mrd in de pijplijn. Ook de eerdere prognose voor 2023 is fors teruggeschroefd. Er zou €306 mln geboekt kunnen worden, maar sinds vorige week gaat TomTom uit van €234 mln.
Dat zijn substantiële bijstellingen voor een bedrijf met iets meer dan €0,5 mrd omzet. Zo blijft TomTom een belofte, maar wel eentje waarvan nog even onduidelijk is hoe ver de gouden bergen achter de horizon liggen. De route is in elk geval herberekend.
Dank voor het plaatsen!
Wereldbelegger
0
TomTom
Totale netto shortpositie op 8 februari 2022: 3,69%
(was 3,41% op 3 febr)

boven de 0,50%
Meldingsdatum hedgefund percentage
24-jan-22 Citadel Advisors 0,72%
11-jan-22 WorldQuant 0,62%
1-dec-21 Marshall Wace 0,97%
26-aug-21 J.P. Morgan Asset Management 1,38%
Totaal: 3,69%
Aantal aandelen:
3,69 132.366.672 4.884.330
Wereldbelegger
0
Geen van de analisten heeft zijn/haar koersdoel aangepast, na de launch van IndiGO, na de 'megadeal'met Cariad, Na de Q4/FY cijfers met 1,9 miljard in de pijplijn.

Broker Analyst Date Target Price Recommendation
ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 4-feb-22 € 12.00 Buy
Independent Minds Andrew Hayman 7-feb-22 € 11.50 Buy
UBS François-Xavier Bouvignies 4-feb-22 € 11.00 Buy
Morningstar Julie Bhusal Sharma 4-feb-22 € 8.00 4/5 Stars
ING Marc Hesselink 7-feb-22 € 7.50 Hold
Barclays Keagan Bryce-Borthwick 4-feb-22 € 7.50 Equal-weigt
Kempen Nigel van Putten 4-feb-22 € 7.50 Neutral
Kepler Cheuvreux Peter Olofsen 14-okt-21 € 7.50 Hold
AlphaValue Romain Pierredon 14-okt-21 € 7.45 Add

Paul Weeteling heeft wel zijn koersdoel aangepast.
IEX Paul Weeteling 27-12-2021 € 7.50 Sell
IEX Paul Weeteling 7-2-2022 € 6,50 Sell

Mayo
1
quote:

Wereldbelegger schreef op 8 februari 2022 08:25:

Geen van de analisten heeft zijn/haar koersdoel aangepast, na de launch van IndiGO, na de 'megadeal'met Cariad, Na de Q4/FY cijfers met 1,9 miljard in de pijplijn.

Broker Analyst Date Target Price Recommendation
ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 4-feb-22 € 12.00 Buy
Independent Minds Andrew Hayman 7-apr-22 € 11.50 Buy
UBS François-Xavier Bouvignies 4-feb-22 € 11.00 Buy
Morningstar Julie Bhusal Sharma 4-feb-22 € 8.00 4/5 Stars
ING Marc Hesselink 7-feb-22 € 7.50 Hold
Barclays Keagan Bryce-Borthwick 4-feb-22 € 7.50 Equal-weigt
Kempen Nigel van Putten 21-dec-21 € 7.50 Neutral
Kepler Cheuvreux Peter Olofsen 14-okt-21 € 7.50 Hold
AlphaValue Romain Pierredon 14-okt-21 € 7.45 Add

Paul Weeteling heeft wel zijn koersdoel aangepast.
IEX Paul Weeteling 27-12-2021 € 7.50 Sell
IEX Paul Weeteling 7-2-2022 € 6,50 Sell

Wederom het bewijs dat de adviezen van IEX met een korreltje zout genomen moeten worden.
[verwijderd]
2
quote:

Wereldbelegger schreef op 8 februari 2022 08:14:

[...]

Dank voor het plaatsen!
Dit was sinds Q3 al te verwachten. Er zijn klanten die de lancering van een bepaald automerk een jaar hebben uitgesteld en dan volgt de TT omzet ook een jaar later. De totale waarde van de order blijft wel in tact en in de boeken. De nieuwe Nissan EV hoort verwacht ik ook tot het groepje waar TomTom in zit en die nu eind 2022 of begin 2023 uitkomt.

On the flip side. Je kunt terugrekenen dat TomTom vorig jaar ongeveer 450 miljoen euro aan binnenkomende orders had, terwijl de uitstroom zowat de helft is. Ik verwacht dat TT dat een aantal jaren op rij zal herhalen, een intake die 200 miljoen hoger ligt dan de uitstroom en dan zit je met een orderboek van 2,5 miljard. Combineer dat met per 2023 tientallen miljoenen minder kosten in kaartenmaken door AI (zie de posts van gisteren) en dan ligt er een hefboom in het verschiet.
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 8 februari 2022 08:17:

TomTom
Totale netto shortpositie op 8 februari 2022: 3,69%
(was 3,41% op 3 febr)

boven de 0,50%
Meldingsdatum hedgefund percentage
24-jan-22 Citadel Advisors 0,72%
11-jan-22 WorldQuant 0,62%
1-dec-21 Marshall Wace 0,97%
26-aug-21 J.P. Morgan Asset Management 1,38%
Totaal: 3,69%
Aantal aandelen:
3,69 132.366.672 4.884.330

Ze zijn het alleen onderling niet eens. Marshall Wace, één van de actiefste shorters, heeft juist vrijdag afgebouwd, ofwel alweer teruggekocht op dat niveau. De andere 3 hebben inderdaad bijgedragen aan de daling.
pwijsneus
10
quote:

*JustMe* schreef op 8 februari 2022 09:10:

[...]

Dit was sinds Q3 al te verwachten. Er zijn klanten die de lancering van een bepaald automerk een jaar hebben uitgesteld en dan volgt de TT omzet ook een jaar later. De totale waarde van de order blijft wel in tact en in de boeken. De nieuwe Nissan EV hoort verwacht ik ook tot het groepje waar TomTom in zit en die nu eind 2022 of begin 2023 uitkomt.

On the flip side. Je kunt terugrekenen dat TomTom vorig jaar ongeveer 450 miljoen euro aan binnenkomende orders had, terwijl de uitstroom zowat de helft is. Ik verwacht dat TT dat een aantal jaren op rij zal herhalen, een intake die 200 miljoen hoger ligt dan de uitstroom en dan zit je met een orderboek van 2,5 miljard. Combineer dat met per 2023 tientallen miljoenen minder kosten in kaartenmaken door AI (zie de posts van gisteren) en dan ligt er een hefboom in het verschiet.
Je zit weer vol in damagecontrol modus. Hoor niets over het wegvallen van bijvoorbeeld Renault of het heronderhandelen van contracten. Ook kom je opeens met een verwachting dat TomTom het onderhoud van Apple's kaarten op zich neemt. Eigenlijk de kosten dus. Hoe krijg je het verzonnen.

Telkens torenhoge verwachtingen om vervolgens elke 3 maanden weer met de neus op de feiten gedrukt te worden, en de verwachtingen weer iets verder naar de toekomst te verschuiven. Om vervolgens weer wat name-dropping en cherrypicking uit de reeds gemelde resultaten te debiteren.

Wie hou je voor de gek.
Wereldbelegger
0
Brancheorganisatie ACEA - geeft positief groeiprognose

Car sales: return to growth expected in 2022, but concerns on charging infrastructure persist

Despite a record-low base of comparison due to the COVID pandemic, sales of new cars continued to decline in the EU last year because of the microchip shortage. With chip supplies expected to stabilise in 2022, the European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) now forecasts that passenger car registrations in the EU will return to growth this year, rising by 7.9% to reach 10.5 million units.

However, this would still be almost 20% below the pre-crisis sales levels of 2019. In light of the European Chips Act to be published today, ACEA is therefore urging the EU to reduce its reliance on overseas suppliers to avoid such damage to strategic European industries in the future.

bron:
www.acea.auto/press-release/car-sales...
Wereldbelegger
0
Bedreiging voor TomTom? - Misschien - eerder waarschijnlijk - gezien de doelstellingen van de overeenkomst met Cariad/VW, die gericht is op EV's

Automobielindustrie staat op de rem bij de Europese energietransitie
De Europese automobielindustrie voorziet dat het tijdschema voor elektrisch rijden in Europa bij lange na niet wordt gehaald.

In een artikel in de Italiaanse kwaliteitskrant Corriere della Sera maakte de CEO van Stellantis gehakt van de klimaatsplannen van de Europese Unie.

“Uiteraard respecteren wij de wetten en proberen ons best te doen met de elementen die ons worden opgelegd. Maar elektrificering is een technologie die gekozen is door politici, niet door de industrie”, zegt Carlos Tavares. De 63-jarige Portugees vindt dat de Europese Commissie de energietransitie niet op een verstandige manier aanpakt.

Hij betwijfelt namelijk of Peugeot, Opel, Fiat, Chrysler en de andere merken uit de stal van Stellantis in staat zijn tegen 2030 enkel nog 100 procent elektrische voertuigen (EV) aan te bieden

Ook Herbert Diess van de Volkswagen Groep heeft zo zijn twijfels. “Ik denk dat de overgang naar de elektrische auto bepaalde beperkingen heeft”, zei hij vorige week tegen The Verge, een Amerikaans online plaform voor technologie.

“Ik denk dat het plan om in 2030 naar een aandeel van 50 procent EV’s te gaan zeer ambitieus is. Wij hebben hier in Europa een marktaandeel van ongeveer 20 procent. Om dat marktaandeel van 20 procent te behouden rekening houdend met het aandeel van 50 procent EV’s, hebben we zes gigafabrieken nodig. Die fabrieken zouden zo tegen 2028 operationeel moeten zijn om onze doelstelling voor het jaar 2030 te halen. Het is bijna onmogelijk om dat te doen”,

bron:
innovationorigins.com/nl/automobielin...
1.671 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront