TomTom « Terug naar discussie overzicht

Het Tom Tom Januari 2022 draadje :-)

2.254 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

sniklaas schreef op 27 januari 2022 15:21:

[...]TOMTOM verpatsen Justin nu de assets nog waarde bevatten en dit is geen proces van vele jaren, kan met 12...24 maanden zijn gepiept, dus een prima taak voor een oudgediende die het bedrijf van haver tot gort kent en daarnaast in staat is om het TOMTOM te vermarkten...

Daarna kan Alain genieten van zijn welverdiende pensioen en wellicht wat commissariaten en komt vast en zeker in aanmerking voor een of andere prijs, vanwege het gegeven dat de beste man in essentie hetzelfde bedrijf 2 maal 'goudgerand' heeft kunnen vermarkten en was nog beter geweest wanneer zijn voorganger eerder het stokje zou hebben overgedragen...
Je kunt TomTom ook voor Nederland behouden en daarmee ook location technology niet geheel in handen van silicon valley. Voor aandeelhouders is het gewoon slim spelen en timen met tomtom dan kun je er elk jaar aan verdienen. Bovendien zie ik langetermijn sowieso veel hogere koersen vanwege een aantal trends (zie TT presentatie ‘automotive megatrends’) in combinatie met nog maar 130 mio aandelen.
Wereldbelegger
1
2020 netto resultaat negatief
2021 netto resultaat negatief (verwachting analisten)
2022 netto resultaat negatief (verwachting analisten)
2023 netto resultaat negatief (verwachting analisten)

Maar wel elk jaar minder negatief.
Dat is toch hartstikke goed!

Strong Buy
Onder de € 8,50 een koopje
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 27 januari 2022 15:39:

2020 netto resultaat negatief
2021 netto resultaat negatief (verwachting analisten)
2022 netto resultaat negatief (verwachting analisten)
2023 netto resultaat negatief (verwachting analisten)

Maar wel elk jaar minder negatief.
Dat is toch hartstikke goed!

Strong Buy
Onder de € 8,50 een koopje

Een netto positief resultaat is uiteraard mooier dan een netto negatief resultaat, maar weet wel dat IFRS en deferred revenue daar een grote rol in speelt.

Voor 2023 verwacht tomtom 550 miljoen euro aan location omzet. Tel daar nog wat Consumer bij en je zit op 625 miljoen ofzo. Daarbij verwachten ze 10% vrije kasstroom. Dus 62,5 miljoen euro positief kas resultaat.

Ik zeg niet dat iets meer dan 60 miljoen de wereld is, zeker gezien de grote trends. En in 2019 was TomTom’s voornemen om dit decennium te groeien naar 1,5 tot 2,0 miljard euro uit onder andere autonoom rijden.

Hoe actueel dat nu nog is, is de vraag, maar dan begin je wel over serieuze bedragen te spreken en heb je ook een cashflow die je in staat stelt om sneller te groeien dmv acquisities. TomTom kosten zijn laag door automatisering van kaartenmaken, dus dat maakt volumegroei acquireren ook meer opportuun. Je moet het wel in die volgorde doen: eerst zorgen dat je schaalbaar bent en daarna schalen.

Ik snap ook dat sommigen zeggen *duurt lang* want dat verhaal van efficientere machine maken en dan profiteren van schaalgrootte die kennen we al een jaar of 5-10 en komt tot nu toe niet uit de verf. Ik vertrouw er echter wel op dat dat nog steeds kan en het doel is, alleen Covid had twee jaren lang roet in het eten gegooid, eerst door lockdowns van autofabrieken en winkels en daarna door chiptekorten. Dit potentieel wordt door gebrek aan track record totaal niet gezien.

Ik snap dat, beleggers hebben meer keuzes en een laag track record zorgt voor een discount van tientallen procenten in analisten rapporten (niet per se tomtom) geven ze daar vaak een flinke korting door. Als tomtom werkt aan het track record gaat ook die korting er af.

Dutchy Ron
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 27 januari 2022 09:16:

Verwacht eind vd dag herstel nu er duidelijkheid is..........ik baseer mij op (de richting van) de crypto's......
Die crypto's zijn aardige indicatoren ;-)
dachthetniet
0
Dat gaan ze nooit halen. Voor deze zeer snel veranderende markt zijn vooruitzichten van 2-3 jaar al een hoog risico. Laat staat dat je een prognose kan afgeven voor 5-10jr.
[verwijderd]
0
quote:

dachthetniet schreef op 27 januari 2022 15:59:

Dat gaan ze nooit halen. Voor deze zeer snel veranderende markt zijn vooruitzichten van 2-3 jaar al een hoog risico. Laat staat dat je een prognose kan afgeven voor 5-10jr.
De HD map deals die tomtom sluit gaan meestal pas over jaren in en lopen dan bijvoorbeeld voor de periode 2025 - 2030. Dus afhankelijk van hoe snel die markt zich ontwikkelt is het voor tomtom wel degelijk mogelijk om zover vooruit te kijken.

Wat tomtom dan echter doet is een percentage nemen van wat volgens marktvorsers de totale markt van HD maps wordt. Echter, die marktvorsers doen daarin ook allemaal aannames, zoals pricing en adoptie van HD maps. Ik zou daarom op dat soort rapporten 30% bullshit factor aftrekken en 2 jaar tijd optellen bij het jaartal waarop de doorbraak zou moeten zijn. Dan nog is het een grote markt waar TomTom een grote hap uit gaat nemen.
dachthetniet
0
quote:

*JustMe* schreef op 27 januari 2022 16:03:

[...]

De HD map deals die tomtom sluit gaan meestal pas over jaren in en lopen dan bijvoorbeeld voor de periode 2025 - 2030. Dus afhankelijk van hoe snel die markt zich ontwikkelt is het voor tomtom wel degelijk mogelijk om zover vooruit te kijken.

Wat tomtom dan echter doet is een percentage nemen van wat volgens marktvorsers de totale markt van HD maps wordt. Echter, die marktvorsers doen daarin ook allemaal aannames, zoals pricing en adoptie van HD maps. Ik zou daarom op dat soort rapporten 30% bullshit factor aftrekken en 2 jaar tijd optellen bij het jaartal waarop de doorbraak zou moeten zijn. Dan nog is het een grote markt waar TomTom een grote hap uit gaat nemen.
Die contracten hebben vast clausules die bij bijv sterk veranderde marktomstandigheden ervoor zorgen dat ze ontbonden kunnen worden.
En een disruption is zeker niet ondenkbaar. Tijd om nu te cashen of onderdeel te worden van. Dan maak je je onmisbaar.
sniklaas
3
quote:

*JustMe* schreef op 27 januari 2022 15:36:

[...]

Je kunt TomTom ook voor Nederland behouden en daarmee ook location technology niet geheel in handen van silicon valley. Voor aandeelhouders is het gewoon slim spelen en timen met tomtom dan kun je er elk jaar aan verdienen. Bovendien zie ik langetermijn sowieso veel hogere koersen vanwege een aantal trends (zie TT presentatie ‘automotive megatrends’) in combinatie met nog maar 130 mio aandelen.
Je dwaalt af Justin, het kunnen behalen van goudgerande rendementen met aandelen staat los van de koersontwikkeling en dus het succes van het onderliggende bedrijf...

Het verhandelen van aandelen waarvan zelfs het onderliggende bedrijf is geliquideerd kan zeer attractief zijn voor de belegger, idem als junkbonds maar de facto zijn deze bedrijven failliet...

Zag gisteren een spreekwoord uit de kunsthandel voorbij komen; 'van ijzer wordt je niet wijzer' maar het gros van de handelaren in schroot bewijzen het tegendeel, zijn over het algemeen met minimale scholing miljonair geworden...

TOMTOM behouden voor Nederland is voor mij als aandeelhouder absoluut geen doel en is naar mijn idee ook niet realistisch Justin, wanneer het streven is TOMTOM te behouden voor Nederland wordt het nooit wat met TOMTOM...

Wat denk jezelf dat wereldspelers hun naam en faam en toekomstige productaansprakelijkheid in de handen gaan leggen van een product, service, dienst dat wordt geleverd door een zelfstandig bedrijfje uit Nederland en vandaar uit de infrastructuur van de gehele westerse wereld in kaart brengt, managed en borgt...

Ik zie het al voor me, VW heeft een terugroepactie na een aantal calamiteiten met verkeersonwenselijke gevolgen, miljoenen voertuigen terug naar de garage waarvoor TOMTOM aansprakelijk wordt gesteld maar TOMTOM heeft niet het verdienmodel om deze kosten te dragen laat staan te verzekeren....

Na een zo'n aktie is het over en uit met TOMTOM en hoe moet de OEM en het voertuig dan verder.....
Wereldbelegger
1
Vandaag in mijn mailbox

Insiders sitting comfortably on a €938k profit after buying TomTom N.V. (AMS:TOM2) stock worth €1.6m last year

Published January 26, 2022

Insiders who bought TomTom N.V. (AMS:TOM2) in the last 12 months may probably not pay attention to the stock's recent 8.2% drop. Even after accounting for the recent loss, the €1.6m worth of stock purchased by them is now worth €2.5m or in other words, their investment continues to give good returns.

While insider transactions are not the most important thing when it comes to long-term investing, logic dictates you should pay some attention to whether insiders are buying or selling shares.

In the last twelve months, the biggest single purchase by an insider was when Co-Founder Harold C. Goddijn bought €1.6m worth of shares at a price of €5.28 per share. Although we like to see insider buying, we note that this large purchase was at significantly below the recent price of €8.41. Because it occurred at a lower valuation, it doesn't tell us much about whether insiders might find today's price attractive.
[verwijderd]
0
Dat T2 tegen de trend in flink rood blijft kan je ook zien als een teken van kracht. Veel mensen zijn de ongelijke verdeling in de wereld zat en keren zich af van overdaad. Steeds meer mensen willen consuminderen en back to the roots.
Het is dan logisch dat je aandelen met het grootste groeipotentieel van de hand doet. Dan kom je uit de vicieuze cirkel waar alles om geld draait en waar je afscheid van wil nemen.

T2 dus meer dan ooit STRONG BUY voor wie wêl toekomstig rendement wil.
Dutchy Ron
0
ik twijfel of ik Tesla maart-2022 calls zal aanschaffen op $885 ik verwacht dat ze spoedig weer boven 1.200 noteren

ik zal trouwens eens kijken wat Nissan en Renault hebben gepubliceerd aan details
Dutchy Ron
0
The Micra replacement will be based on a new EV platform shared with Renault, as part of a EUR 23 billion investment in electrification over the next five years announced by the Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance. The new Micra will share the planned new CMF-BEV platform with the upcoming Renault 5, the Alliance partners said in a joint announcement. The platform will launched in 2024 and can accommodate enough batteries to provide around 400km of range, according to the Alliance. It will eventually form the basis for 2,50,000 vehicles annually by the Nissan, Renault and Alpine brands.

The brands have also confirmed that this new platform would reduce costs by 33 percent and power consumption by 10 percent, compared to the current platform used by the Renault Zoe and the Nissan Leaf.

The CMF-BEV will be one of five electric platforms the Alliance will launch, a programme that was kicked off by the CMF-EV platform that underpins the delayed Nissan Ariya SUV and the new Renault Mégane E-Tech Electric for international markets.
Dutchy Ron
0
Man spricht auch immer wieder von „eigener Software“, es wird aber nicht ganz klar, ob damit auch das Infotainment gemeint ist. Die Allianz setzt jetzt auf Android Automotive, womöglich möchte man sich ab 2025 wieder von Google trennen.

www.mobiflip.de/shortnews/renault-nis...
Dutchy Ron
0
Met twintig jaar ervaring op het gebied van ADAS (geavanceerde rijhulpsystemen) en autonoom rijden blijft de Alliantie de veiligheid, het gebruiksgemak en het rijplezier in de echte wereld verbeteren. Dat doet ze door innovaties aan te bieden op het gebied van intelligente voertuigen en rijhulptechnologieën, zoals het ProPILOT-systeem van Nissan, dat talrijke prijzen in de wacht sleepte.

Door het delen van platforms en elektronica verwachten de leden van de Alliantie dat tegen 2026 meer dan 10 miljoen voertuigen op basis van 45 modellen van de Alliantie zullen zijn uitgerust met autonome rijsystemen.

Vandaag zijn al 3 miljoen voertuigen via permanente gegevensstromen verbonden met de Cloud van de Alliantie.
Tegen 2026 zullen jaarlijks meer dan 5 miljoen voertuigen worden geleverd met de Cloud van de Alliantie, om in totaal 25 miljoen geconnecteerde voertuigen op de weg te brengen. De Alliantie wordt ook de grootste massaconstructeur ter wereld die het ecosysteem van Google in haar auto's aanbiedt.

Dutchy Ron
0
Wisten we maar wie IndiGO gaat gebruiken en de 1e klant is
- Stellantis
- KIA/Hyundai
- RNM-group
- Lexus/Toyota
of alleen in de Masarati waar er een paar van worden verkocht en waar nu problemen zijn met het infotainment systeem ;-)
Wereldbelegger
0
Torenhoge rendementen en snel rijk worden met beleggen?

‘Saai beleggen’ is goed
,, Aandelen die het goed doen op een verjaardagsfeestje. Iedereen wil dan bijvoorbeeld Tesla aandelen omdat het vaak ter sprake komt”, zegt Nijboer. ,,Ik denk dat je juist niet moet beleggen in hypes. Iedereen wil snel rijk worden, maar dan neem je risico’s en ga je uiteindelijk vaak met de verkeerde partijen in zee. Rijk worden kost tijd en ‘saai beleggen’ zonder mee te gaan in de hypes is eigenlijk juist heel goed.”

bron:
www.ad.nl/geld/snel-rijk-worden-met-b...
pwijsneus
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 27 januari 2022 16:40:

Aandelen Tesla gekocht op 860.... op de plank gelegd.
Waaghals

Consensus, volgens mij wees Tatje er ook al op, is herzien; corporate.tomtom.com/static-files/fea...

Kan ermee leven, vind em wel makkelijk te maken. Hoor alleen uit betrouwbare bron dat de ver@!%&*@! chiptekorten nog zeker in H1, maar eigenlijk FY 2022 een rol gaan spelen. Na chiptekort supplychain, blijvend hoge inflatie met hoge grondstofprijzen. Outlook kan nog wel eens dempend worden. De genoemde 20% in automotive. Hooguit around 20% waarschijnlijk.

(plaatje)
2.254 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront