TomTom « Terug naar discussie overzicht

Het Tom Tom Januari 2022 draadje :-)

2.254 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 109 110 111 112 113 » | Laatste
[verwijderd]
2
quote:

Dutchy Ron schreef op 5 januari 2022 08:23:

www.automobilwoche.de/article/2022010...

Samenwerking VW met Mobileye verandert niets aan samenwerking met TT staat in dit artikel
Sterker nog, Goddijn zei dat Mobileye een partij is die tomtom van veel data kan voorzien (als databron) en de eerste samenwerking met Mobileye startte in 2016 toen tomtom ook het HD maps onderzoek partnership met VW startte. Toen was er dus ook al sprake van Mobileye sensoren met tomtom maps research.

Dat REM product zijn geen HD maps, ze noemen het nu AV (misschien mogen ze het wel geen hd maps meer noemen) en het is een laag bovenop de HD maps voor positionering. HD maps van tomtom heeft lagen voor alle sensoren: AV (camera), laser (lidar) en radar. Afhankelijk van weertype, dag/nacht etc leunt een auto meer op de ene sensor dan de andere.
boem!
1
quote:

ketchup schreef op 5 januari 2022 08:02:

puur voor cijfer-performance moet je niet in TT investeren , dat is een te grote onzekerheid en past performance bewijst al 15 jaar dat ze geen geld kunnen verdienen dat bijdraagt aan de bottom-line voor aandeelhouders uitkering, vandaar ook dit enorme gestuntel van TT ... van wat willen we zijn, eerst een paar jaar een gespreide speler en dan weer alles op de troefkaart

er is geen garantie dat TT echt de omzet fors gaat weten op te krikken op de lange termijn, want het speelveld breekt compleet open voor steeds meer spelers en velen met zakken veel dieper dan TT
dat betekend dat marges op de lange termijn onder druk komen te staan en investeringen ongoing zullen zijn

echter voor de komende 2 jaar zullen velen nog in een catch-up fase zitten versus HERE en TT en het is dit "raam" van opportuniteit waar HG moet profiteren zijn toko op eigen kracht zo hoog mogelijk te tillen om te VERKOPEN
hetgeen HERE ook tracht te doen

daar zet je op IN als aandeelhouder in TT en dan heb je een enorme voorsprong op HERE , niet vanwege de markt penetratie of vanwege de betere, maar puur omdat TT nu nog aan 50% van HERE's waardering noteert en dat gaan ze inlopen.

geld verdienen voor de aandeelhouder gaat geen feest zijn voor 2022 en waarschijnlijk ook niet voor 2023, het zal allemaal moeten komen uit 'hype' voor de sector.

wat ING betreft , en deze analyseren in hun rapporten TT als de beste .. proef ik frustratie, na jaren van het aanbevelen van het aandeel - zonder dat terug te zien in de koers van het aandeel - hebben ze uiteindelijk besloten iets meer dan een jaar geleden de handdoek in de ring te gooien , maar vanwege het jaren ophemelen van het aandeel hebben ze dat met de fluwelen handschoen gedaan door het aandeel te downgraden naar hold voor 7,50 euro

het kon niet rotter, want ze voelen dat het nu eigenlijk echt de komende 2 jaar allemaal kan gebeuren, op sympathie uit de sector de onderwaardering eruit en daarna in de verkoop
eigenlijk willen ze het allemaal omdraaien naar BUY voor TT, maar ze kunnen dat nu niet meer verkopen aan het beleggingsvolk .. en toch draaien ze straks.
voor nu zien ze eruit als losers, op het laagste niveau gedraaid en nu met 7,50 euro in 1 jaar tijd ..weer fout, nu de andere kant uit met 9 euro op het scherm.
Ik neem de uitdaging graag aan om aan te gevn dat TT wel degelijk BETERENDE CIJFERS kan tonen.

STEL:
Automotive groeit met 25% per jaar t/m 2024
Idem voor Enterprise met een CAGR van 8%
Consumer is uitfaserend
Idem voor Amortisation
Overige OPEX groeit met 8%.

Dan leidt dit tot een omzet van 680 mio in 2024( GRoei van 68%)
marge 90% = 612 mio
OPEX in 2024 = 562 mio
EBIT 50 mio

Nett result 40 mio.

Ik mag toch aannemen dat een draai vanuit een verlies van 73 mio in 2021 naar een winst van 40 mio in 2024 een VERBETERING mag worden genoemd.
dachthetniet
3
Ach de berekening worden er weer bijgehaald. Dit is de enige berekening. 1,3% in de MIN tijdens het belangrijkste vak gerelateerde event. Gisteren een min op de eerste dag.
vanmaarsum
0
Stellantis @ CES 2022
Live Webcast
Wednesday, January 5, 2022 at 8 am PST / 11 am EST / 5 pm CET

www.stellantis.com/en

Stellantis N.V. is een in Nederland gevestigde Frans-Italiaans-Amerikaanse multinationale autofabrikant. Stellantis is in 2021 ontstaan als een fusie tussen FCA en PSA, resulterend in een bedrijf met veertien automerken.[2]

In 2020 verscheepten FCA en PSA bij elkaar opgeteld, in hun laatste volledige jaar als gescheiden fabrikanten, 5,947 miljoen voertuigen.
[verwijderd]
4
quote:

dachthetniet schreef op 5 januari 2022 09:36:

Ach de berekening worden er weer bijgehaald. Dit is de enige berekening. 1,3% in de MIN tijdens het belangrijkste vak gerelateerde event. Gisteren een min op de eerste dag.
De berekening van hem komt overeen met de outlook van tomtom om 550 miljoen omzet uit location te halen in 2023, wat 150 miljoen meer is dan 2021 en dat te combineren met een vrije kasstroom van 10%. Die voorspelling was gemaakt op basis van wat op dat moment al in de boeken stond aan deals, niet op dingen die nog gewonnen moesten worden. De recente deal met Cariad/Volkswagen zit dus nog niet in die outlook. Ook Indigo klanten zitten daar nog niet in. Het idee van Boem om na 2023 uit te gaan van groei is dus ook niet uit de lucht gegrepen want dan gaan nieuwe contracten groeien.
dachthetniet
4
quote:

*JustMe* schreef op 5 januari 2022 09:48:

[...]

De berekening van hem komt overeen met de outlook van tomtom om 550 miljoen omzet uit location te halen in 2023, wat 150 miljoen meer is dan 2021 en dat te combineren met een vrije kasstroom van 10%. Die voorspelling was gemaakt op basis van wat op dat moment al in de boeken stond aan deals, niet op dingen die nog gewonnen moesten worden. De recente deal met Cariad/Volkswagen zit dus nog niet in die outlook. Ook Indigo klanten zitten daar nog niet in. Het idee van Boem om na 2023 uit te gaan van groei is dus ook niet uit de lucht gegrepen want dan gaan nieuwe contracten groeien.
Dan vraag ik je waarom niemand dit ziet? Muv een paar mensen samengeklonterd hier op dit forum.
Ik denk dat de tijdspanne (2023/24) te ver vooruit zien is in dit met geweld veranderend landschap. Je kan dan voor die jaren een mooi orderboek hebben maar dan staat de volgende techniek alweer op de stoep om dat dan ook de enige betere jaren te laten zijn. Tomtom is zijn flexibiliteit al jaren geleden verloren. Wellicht al na de eerste modellen van de kastjes.
[verwijderd]
2
quote:

dachthetniet schreef op 5 januari 2022 09:55:

[...]

Tomtom is zijn flexibiliteit al jaren geleden verloren. Wellicht al na de eerste modellen van de kastjes.

Ik vermoed dat je dat baseert op je onderbuik. Ik zie juist als een flexibel softwarebedrijf, die zoals gebruikelijk agile werken. In die kastjes tijd was het minder flexibel dan nu.

Het is ook niet zo consistent dat als je op het orderboek wijst en omzet komende 1-2 jaren, zeggen dat nieuwe technologie om de hoek staat. En als je wijst op tomtom R&D programma’s voor de lange termijn te zeggen: maar wat levert dat nou op de komende 1-2 jaar?

Het is én-én. Zowel een goed gevuld orderboek als belangrijke onderzoeksprogramma’s heb je nodig. TomTom speelt altijd de long game (wordt ze hier weleens verweten, dat ze niet naar korte termijn kijken). Komende jaren in elk geval 25% automotive omzetgroei.
dachthetniet
1
quote:

*JustMe* schreef op 5 januari 2022 10:00:

[...]

Ik vermoed dat je dat baseert op je onderbuik. Ik zie juist als een flexibel softwarebedrijf, die zoals gebruikelijk agile werken. In die kastjes tijd was het minder flexibel dan nu.
Waarop baseer je dat? Ik baseer mij op bijna de uitvinding die ze hebben gedaan om de kastjes te bedenken in toenmalige vorm. Dat was een schit in de roos en daarom is de navi in de volksmond bijna standaard ‘tomtom’.

Daarna hebben ze vaker geprobeerd dit te evenaren. Nooit kwamen ze nog maar in de buurt van dat succes.

En nu is het klaar. Tijd om te moven.
pwijsneus
5
Je ziet dat de hele sector 24 keer het wiel aan het uitvinden is. Lekker efficient (not!).

Ketchup heeft gelijk, TomTom moet de toko verkopen aan bv een MS, Cariad, Stellantis, Bosch, Intel en Qualcomm. Noem maar even een willekeurig lijstje. Dat moet nu. Welke waarde voegt TomTom in 2025 nog toe als iedereen een crowd-sourced genererend platform heeft? TomTom is beslist niet de enige die met dergelijke grote hoeveelheden data kan omgaan, of onderscheidend genoeg is obv de producten die ze bieden. Verkopen voordat het obsolete wordt dus.

@Justme, je hebt het over Indigo klanten. Welke Indigo klanten? Noem er eens 5.

Morgen nog een kans op Stellantis, horen we niets was de CES iig totaal non event. Of je moet enthousiast worden dat naast Spotify ook Amazon Music is toegevoegd. Levert niets op natuurlijk.
GLMF
0
quote:

*JustMe* schreef op 5 januari 2022 10:00:

[...]

Ik vermoed dat je dat baseert op je onderbuik. Ik zie juist een flexibel softwarebedrijf, die zoals gebruikelijk agile werken. In die kastjes tijd was het minder flexibel dan nu.
laat hem/haar/hen toch.... ze vallen 1 voor 1 weg hier
dachthetniet
1
NOS besteed enige aandacht aan de CES

Praten en pitchen: hoe Nederlanders poot aan de grond krijgen op grootste techbeurs
nos.nl/l/2411980

Nada over tomtom. Is gewoon niet interesse genoeg dat ze Indigo hebben als nieuw platform voor auto’s. Voor tomtom zelf ook niet. Zie namelijk hun top presentatie. Ik hoor je denken welke dan. Precies die is er niet. En dan moet je een platform verkopen/aanprijzen en een extreem competitive markt.
dachthetniet
0
quote:

GLMF schreef op 5 januari 2022 10:06:

[...] laat hem/haar/hen toch.... ze vallen 1 voor 1 weg hier
Aah gut je komt wel op voor de medemens.
Wereldbelegger
0
Naast Amazon muziek luisteren ook klimaatbeheersing in de auto via IndiGO

Klimasteuerung mit TomTom

Darüber hinaus präsentiert Intellias auf der CES eine Klimasteuerungslösung, die auf Basis der IndiGO-Softwareplattform entwickelt wurde, die TomTom im November 2021 auf den Markt gebracht hat. Als Kooperationspartner von TomTom erhielten die Entwickler bereits frühzeitigen Zugriff auf die IndiGO Plattform. Design, Entwicklung und Testing der HMI-Lösung wurden von Intellias in Eigenregie bis zur Serienreife umgesetzt. Mit der nahtlos integrierten Klima-App von Intellias können Fahrer das komplette Heiz-, Lüftungs- und Klimasystem des Fahrzeugs zentral und besonders intuitiv steuern, was für weniger Ablenkung und mehr Sicherheit beim Fahren sorgt.

bron:
vision-mobility.de/news/ces-news-info...
[verwijderd]
6
quote:

pwijsneus schreef op 5 januari 2022 10:05:

@Justme, je hebt het over Indigo klanten. Welke Indigo klanten? Noem er eens 5.

Morgen nog een kans op Stellantis, horen we niets was de CES iig totaal non event. Of je moet enthousiast worden dat naast Spotify ook Amazon Music is toegevoegd. Levert niets op natuurlijk.

Ik zei dat in het huidige omzetniveau nog geen Indigo zit. Ik ga ervan uit dat tomtom dit niet 3 jaar heeft ontwikkeld om nul klanten te scoren. (ze hebben er sowieso één) Ze gaven ook aan dit product ontwikkeld te hebben omdat ze er bij hun klanten vraag naar zagen. De toekomstige omzet is in elk geval te behalen op een grotere ‘adressable market’, namelijk de cockpit markt erbij.

Wat klanten betreft. Indigo borduurt voort op Navkit2 de software van TomTom waar nu een schil omheen zit. TomTom wil Indigo upsellen naar klanten die nu al Navkit software klant zijn. Dat zijn volgens de tomtom website 50 OEM’s.

Daarnaast is Indigo (bericht van investor relations) ontwikkeld in nauwe samenwerking met autofabrikanten (meervoud) en leveranciers aan de auto-industrie, die steeds feedback hebben gegeven op tussentijdse ontwikkel stappen (iteraties). Daar zitten dus ook potentiele klanten die Indigo al geprobeerd hebben.

Daarnaast heeft Bosch Indigo in haar eigen cockpit heeft verwerkt en zoals bekend heeft Bosch veel automotive klanten.

Ook CARIAD/VW kan een Indigo klant zijn, want tomtom is betrokken bij het ontwikkelen van hun infotainment platform dat in 2023 live gaat en Cariad gaat daarbij in elk geval Navkit2 gebruiken en traffic en VW wil het Android based en werkt met de Microsoft cloud, net als Indigo. Ook Bosch - die Indigo geadopteerd heeft - is betrokken bij Volkswagens 2023 project.
pwijsneus
3
quote:

*JustMe* schreef op 5 januari 2022 10:16:

[...]

Ik zei dat in het huidige omzetniveau nog geen Indigo zit. Ik ga ervan uit dat tomtom dit niet 3 jaar heeft ontwikkeld om nul klanten te scoren. Ze gaven ook aan dit product ontwikkeld te hebben omdat ze er bij hun klanten vraag naar zagen.

HD Maps hebben ze ook ontwikkeld zonder betalende klanten. Heeft miljarden gekost.

Indigo heeft 1 klant, alleen wil TomTom nog niet vertellen welke. Misschien is het Stellantis, die komen vanavond met persco op CES, dus wellicht morgen nog een PB, misschien ook niet. Waarom zou je je aandeelhouders ook informeren. Zit TomTom in de Bosch computer, heb er een tweet van gezien. Geen PB. Dat is toch geen IR, of ben jij de enige pr medewerker van TomTom?

Succes met de fata morgana berekeningen vandaag. Morgen weer een nieuwe dag!

Een Sonnenberg scenario zou ook nog kunnen!
Wereldbelegger
0
België: Automarkt kromp met 30% op 2 jaar tijd – vooruitzichten zijn hoopvol

In een persbericht geeft FEBIAC aan dat “de inschrijvingen die de leveringen van voertuigen weerspiegelen, een vertraging hebben in vergelijking met de vraag” en dat “de invoerders goed gevulde orderboeken melden”. We hopen het voor hen, aangezien we ver verwijderd zijn van de gebruikelijke cijfers, want de voorbije jaren vloog de markt van record naar record. In 2019 telde de markt voor nieuwe auto’s nog 550.000 auto’s, een niveau dat inmiddels is gedaald naar… 383.000 stuks. Dat is dus een daling van 30% in slechts twee jaar.

Deze situatie bewijst in ieder geval één ding: de noodzaak voor deze constructeurs om meer te vertrouwen op een waardering in plaats van op Quicks Win op basis van een kortetermijnvisie zoals deals met verhuurbedrijven, enz., legde de Renault-woordvoerder uit aan de economische krant L’Écho. En de andere fabrikanten verkeren in dezelfde situatie: -13,8% voor VW, -15,13% voor Peugeot of -30,2% voor Fiat. Zoals wel vaker doen premiummerken het beter en hebben ze duidelijk minder last van de sterke schommelingen in de markt.

Wat zijn de vooruitzichten voor 2022?
Toch bevestigen fabrikanten dat de orderboeken vol zijn en dat de klanten, zelfs particulieren, bereid zijn om te wachten. Dit bewijst dat de mobiliteitsbehoeften er zijn. De schommelingen zijn op dit moment abrupt, maar niets wijst erop dat ze zullen aanhouden. Het zou volstaan om alles weer vlot te laten lopen (op vlak van de aanvoer van onderdelen) om de cijfers weer in het groen te krijgen. Of toch bijna.

Bron:
gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie...
closer
2
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd.]
Wereldbelegger
0
quote:

boem! schreef op 5 januari 2022 09:33:

[...]

Ik neem de uitdaging graag aan om aan te gevn dat TT wel degelijk BETERENDE CIJFERS kan tonen.

STEL:
Automotive groeit met 25% per jaar t/m 2024
Idem voor Enterprise met een CAGR van 8%
Consumer is uitfaserend
Idem voor Amortisation
Overige OPEX groeit met 8%.

Dan leidt dit tot een omzet van 680 mio in 2024( GRoei van 68%)
marge 90% = 612 mio
OPEX in 2024 = 562 mio
EBIT 50 mio

Nett result 40 mio.

Ik mag toch aannemen dat een draai vanuit een verlies van 73 mio in 2021 naar een winst van 40 mio in 2024 een VERBETERING mag worden genoemd.

Komt overeen met onderstaande wat ik gisteren plaatste

Amerikaanse kijk op TomTom - geen idee wie die 5 analisten zijn

TOM2 | TomTom
Jan 01
Forecast to breakeven in 2024
The 5 analysts covering TomTom expect the company to break even for the first time.

New consensus forecast suggests the company will make a profit of €40.0m in 2024.
Average annual earnings growth of 68% is required to achieve expected profit on schedule.

bron:
simplywall.st


Wereldbelegger
0
Sony wil eigen elektrische auto's op de markt brengen

Sony heeft een nieuw bedrijfsonderdeel opgericht, dat elektrische auto's op de markt moet gaat brengen. Het Japanse bedrijf heeft ook een nieuwe conceptversie van een elektrische SUV laten zien.

Sony-ceo Kenichiro Yoshida kondigde tijdens de techbeurs CES 2022 in Las Vegas aan dat de Sony Group dit voorjaar een apart bedrijf, genaamd Sony Mobility, zal oprichten. Daarmee wil het elektrische auto's gaan introduceren.

Wanneer de eerste Sony-auto op de markt moet komen, is nog niet bekend. Het Japanse bedrijf 'verkent' zijn toetreding tot de EV-markt momenteel.

bron:
www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5278800...
Wereldbelegger
0
SUV met 7 zitplekken

Tegelijkertijd toonde Sony op het podium een tweede model van de conceptauto Vision-S

5G en PlayStation-games
De nieuwe SUV heeft een groot scherm over de breedte van het dashboard en ondersteunt snel mobiel internet (5G). Bestuurders kunnen zelf het ontwerp van het infotainmentsysteem aanpassen, evenals de geluiden die ze horen bij optrekken of afremmen. De speakers en een streamingdienst aan boord moeten 3-dimensionaal geluid bieden. Ook is het mogelijk om video's te streamen op zowel het panoramische scherm voorin als op de twee schermen achterin.

bron:
www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5278800...
2.254 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 109 110 111 112 113 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 mei 2024 17:35
Koers 5,570
Verschil -0,010 (-0,18%)
Hoog 5,630
Laag 5,530
Volume 239.559
Volume gemiddeld 285.601
Volume gisteren 194.814

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront