TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

Dutchy Ron schreef op 9 oktober 2021 18:52:

[...]

TomTom zit ook in Berlijn en HERE is statutair kn Eindhoven gevestigd
En FCA en U2 etc. in Nederland.

Nogmaals, ik zit long in tt en voor mij mag de sky de limit zijn, maar heb alles afgedekt met puts. Een normale bedrijfsgang voor een beursgenoteerd fonds kan je het navigatiebedrijfje niet toekennen. Alles wijst er op dat de grote roerganger een eenmalig succes heeft gehad met de pnd’s van Geelen en Pauwels en daarna verloren heeft door zijn arrogantie met lintjes van onze koning.
MD2018
0
Ben toch benieuwd of TT überhaupt nog wat voor Volvo doet. Natuurlijk is Volvo trucks een ander bedrijf dan bv Volvo cars van Geely. Zit nu in mijn Polestar en gewoon Google Maps. Wat prima werkt maar systeem is Google Android 10. Vandaar dus ook de Maps. Snap niet waarom je als fabrikant al je data aan een gigant als Google in handen geeft… uiteindelijk zal het te maken hebben met de kosten….

Zelf ben ik nog steeds positief voor TT maar had deze daling niet verwacht! Je zou overigens ook eerder verwachten van bedrijven als Geely dat men een niet Amerikaans Maps/ besturingssysteem bedrijf zou kiezen met de issues tussen China en USA. Ik denk namelijk dat Google veel meer schit uit haalt dan Huawei gedaan heeft…

Succes allen..
Vive tu vida positivamente
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 9 oktober 2021 13:36:

De koning van de bashers is Vive tu vida positivamente, ook wel Rick Breda genoemd.
De poster die elke dag roept dat de koers wordt gemanipuleerd.
De poster die elke dag roept dat de heer Goddijn moet afkomen met schone praatjes om de koers te ondersteunen terwijl ieder weet dat Goddijn geen schoonprater is.

Het plaatje is me duidelijk.
Toen u na een jaar roepen dat de koers minimaal € 17,50 moet zijn, maar de koers bij lange na niet die richting opging bent u van tactiek veranderd.

U opent in december een TT-draadje met de opmerking dat de koers in maart boven de >€ 12,50 staat. Daarbij iedereen aanmoedigen om op tijd in te stappen. U ziet dat de koers zo’n 1,5 euro stijgt van 8,44 naar 9,97 in de derde week van januari en besluit voor de Q4/FY 2020 cijfers short te gaan.

Daarbij dagelijks een forse beschuldiging te uiten (zonder onderbouwing of greintje bewijs te leveren) dat de koers wordt gemanipuleerd in de hoop dat beleggers afstand doen van hun aandelen en uitstappen. Dat heeft u geen windeieren gelegd.

Dat spelletje doet u blijkbaar elke keer in aanloop van kwartaalcijfers. En het lukt opnieuw.
Collega-beleggers nemen wederom na een opleving van de koers tot wel € 7,55 op 10 september weer massaal afscheid van hun aandelen tegen lagere koersen. Met als voorlopig triest dieptepunt 6,36.
Bijna de helft van door u in dec 2020 met veel trommelgeroffel voorspelde koers van € 12,50 in maart van dit jaar.

Uw Shortspel is duidelijk.
Maar dit pareltje is lang genoeg als een ballon onder water gedrukt. Er komt een moment dat u als shorter er vreselijk naast zit.

[...]

quote:

Beleggertje2021 schreef op 9 oktober 2021 11:41:

Dat kan zeker lager!
Omgekeerde psychologie van wereldburger!
Voer voor psychologen zoals hij schrijft.

Ik heb alleen long posities, nooit short gegaan of de intentie gehad.

Ik zie dat TomTom veel te laag noteert en veel verborgen waarde heeft en daarom zit ik LONG.

Freebird
0
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 10 oktober 2021 10:33:

[...]

Omgekeerde psychologie van wereldburger!
Voer voor psychologen zoals hij schrijft.

Ik heb alleen long posities, nooit short gegaan of de intentie gehad.

Ik zie dat TomTom veel te laag noteert en veel verborgen waarde heeft en daarom zit ik LONG.

Verstandige keus : contrair handelen ten opzichte van wat de meesten doen of vinden levert over het algemeen het meeste op. Instappen als (vrijwel) niemand er nog in gelooft is mijn devies.
[verwijderd]
0
Uit ‘Weekblik’’ op dft. Men neemt niet eens de moeite om onze groeiparel uit het AScX’je te vermelden…..

Komende week barst het kwartaalcijferseizoen weer los. In Nederland blijft het beperkt tot publicaties van enkele kleine bedrijven, waaronder de toeleverancier aan apothekers Fagron.
Freebird
0
quote:

Riet v. Milt schreef op 10 oktober 2021 10:59:

Uit ‘Weekblik’’ op dft. Men neemt niet eens de moeite om onze groeiparel uit het AScX’je te vermelden…..

Komende week barst het kwartaalcijferseizoen weer los. In Nederland blijft het beperkt tot publicaties van enkele kleine bedrijven, waaronder de toeleverancier aan apothekers Fagron.
Het zoveelste koopsignaal. Binnenkort staan ze zich weer allemaal voor de poort te verdringen om binnen te komen.
H. Berkhof
0
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 10 oktober 2021 10:33:

[...]

Omgekeerde psychologie van wereldburger!
Voer voor psychologen zoals hij schrijft.

Ik heb alleen long posities, nooit short gegaan of de intentie gehad.

Ik zie dat TomTom veel te laag noteert en veel verborgen waarde heeft en daarom zit ik LONG.

Ik zal jouw commentaar (na @3-cijfers) even afwachten. Dat lijkt me een goed moment.
xof
3
Ben benieuwd vd week. Ik ga weer bijkopen op 5,80.

Deze week valt tegen denk ik. Chiptekorten, geen nieuwe deals, consumer bijna ten einde, hoge Opex en nauwelijks groei.

Het aandeel kan nog lager.

Soort Galapagos, koers onder de cashpositie. Uitblijven van deals en hoge R&D die zich niet uitbetaalt.

Voor mij niets meer dan een "eventstock". Jarenlange minachting voor aandeelhouders, absolute underperfomer en gedegradeerd naar 3e klasse.

De worst wordt waarschijnlijk weer verhangen. Ik hoop daar op. Bijkoop 10k stuks op 5,80. Daan maar weer wachten totdat Godijn zijn vriendjes bij HAL belt voor een exit met PE.

Uiteindelijk een beloning, maar geen hoofdprijs
Wereldbelegger
0
Zijn covid-ellende, chiptekort en vermindering autoproductie met een koersdaling van bijna 25% voldoende ingeprijsd?
Of krijgen we het Q2 scenario van 15 juli en daalt de koers onder de zes Euro?
Met nog drie handelsdagen te gaan wordt het spannend.

31-12-2020 8,44
8-10-2021 6,36
verschil -2,08
in % -24,64%

Date Price Open High Low
Oct 08, 2021 6.36 6.61 6.63 6.34
Jul 15, 2021 6.09 6.49 6.49 5.97
Jan 21, 2021 9.82 9.68 9.97 9.68
Dec 31, 2020 8.44 8.49 8.49 8.38
Highest: 9.97 Lowest: 5.97 Difference: 4.01 Average: 7.54

disclaimer:
Ik zit long in aandelen en afgeleide producten.
En oktober 2021 puts 6,60 om aandelen af te dekken.
Wereldbelegger
0
CarPlay straks ook voor je airco, stoelen en andere auto-instellingen’

Als je nu gebruikmaakt van CarPlay en via het systeem van je auto zelf naar de radio luistert, moet je vaak uit de CarPlay-omgeving gaan om je radiozender aan te passen (als je geen bediening op het stuur hebt). Ook voor het aanpassen van andere instellingen, zoals die van je speakers, temperatuur in de auto en meer gebruik je het systeem van de auto zelf. Volgens Mark Gurman van Bloomberg werkt Apple aan een nieuw project, genaamd IronHeart, dat hier verandering in brengt.

Nuttige info voor Apple Car?
Een mogelijke reden voor deze terughoudendheid, is dat Apple met deze gegevens mogelijk inzage krijgt in details van auto’s of in hoe gebruikers de functies benutten. Die informatie kan weer gebruikt worden voor het bouwen van de eigen Apple-auto, ook wel Apple Car of Project Titan genoemd.

bron:
www.iculture.nl/nieuws/carplay-bedien...
Wereldbelegger
0
Letop: onderstaande post kan als negatief ervaren worden.

Mercedes-Benz versobert uitvoering auto's vanwege chiptekorten

Autoproducent Mercedes-Benz kan vanwege de aanhoudende chiptekorten in veel auto's niet de complete technische uitrusting installeren. De Duitse onderneming verkoopt om die reden ook modellen in een versoberde uitvoering, bevestigde het concern na berichtgeving door een lokale krant in Stuttgart.

Gedupeerde klanten kunnen de aangepaste auto's tegen een lagere prijs aanschaffen. Als een klant niet akkoord is met de versobering kan hij zonder grote problemen onder het koopcontract uit, aldus het concern. Wie een auto met een beperkte uitrusting koopt, hoeft overigens niet te rekenen op een latere upgrade. Dit is om technische redenen niet altijd mogelijk, benadrukte de verkoopafdeling van Mercedes-Benz

bron:
lc.nl/economie/Mercedes-Benz-versober...
Wereldbelegger
0
GM presenteert FSD-concurrent Ultra Cruise

GM wil de wegen waarop z’n systemen werken eerst zelf in kaart hebben gebracht. Bij de lancering van Ultra Cruise moet dat voor 2 miljoen mijl (dik 3,2 miljoen km) aan Amerikaanse wegen het geval zijn, om later uitgebreid te worden naar 3,4 miljoen mijl. GM belooft dat klanten volledig ‘hands-free’ door het verkeer zullen kunnen gaan, ook op secundaire wegen en in de stad.

Echt handenvrij
Ultra Cruise moet onder meer in staat zijn om navigatie-instructies te volgen, om te gaan met verkeerslichten, volledig automatisch van rijstrook te wisselen en zelfstandig op een oprit te parkeren. Net als Super Cruise werkt het systeem met een combinatie van LiDar, radar en camera’s en wordt de bestuurder uitgebreid in de gaten gehouden. Daardoor is het bij geen van beide GM-systemen nodig om je aanwezigheid kenbaar te maken door het stuur aan te raken, zoals dat bij ieder vergelijkbaar systeem wel moet.

bron:
www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/gm...
Wereldbelegger
0
Letop: onderstaande post kan als negatief ervaren worden.

Skoda verlaagt tot eind dit jaar autoproductie om chiptekort

PRAAG - Automerk Skoda gaat tot eind dit jaar de productie bij zijn fabrieken in Tsjechië flink verlagen vanwege de grote chiptekorten in de wereldwijde auto-industrie. Het dochterbedrijf van het Duitse Volkswagen verwacht dat die tekorten pas in de tweede helft van 2022 minder worden.

De productieverlaging gaat vanaf 18 oktober in. Skoda heeft twee fabrieken in de Tsjechische thuismarkt. Mogelijk kan de productie zelfs helemaal stil komen te liggen. Vorig jaar bouwde Skoda nog meer dan 750.000 auto's in de fabrieken in Tsjechië.

bron:
www.transport-online.nl/site/132354/s...
Wereldbelegger
0
Letop: onderstaande post kan als negatief ervaren worden.

Sony en TSMC overwegen bouw chipfabriek met Japanse steun

De Japanse overheid is bereid om $7,15 mrd te investeren in een chipfabriek die chipfabrikant TSMC en technologiebedrijf Sony samen willen bouwen in Japan. De fabriek moet vanaf 2024 halfgeleiders produceren voor de auto-industrie en voor andere sectoren die getroffen zijn door het wereldwijde chiptekort.

Noch de chipmaker noch Sony wilde tegenover persbureau Reuters reageren op de vermeende investeringen, maar TSMC zei in juli al een Japanse productielocatie te overwegen. Eerder meldde de chipmaker de mogelijkheden van een fabriek in Duitsland te verkennen en in het Amerikaanse Arizona wordt al gebouwd.

bron:
fd.nl/bedrijfsleven/1415413/sony-en-t...
[verwijderd]
3
quote:

*JustMe* schreef op 10 oktober 2021 16:17:

DRIE POST VAN MIJN KANT.

- (HER)HAALT TOMTOM DE OUTLOOK VOOR HEEL 2021 (500-530 MIO OMZET)

- WAT TE VERWACHTEN VAN OUTLOOK 2022?

- ZAL TOMTOM CONSUMER REORGANISEREN OF GEHEEL OPDOEKEN?
Hi all. Of je nu long zit of short, of beiden. Iedereen wil wel een gevoel hebben over wat te verwachten qua outlook en dergelijke. Ik heb dit zo feitelijk en nuchter mogelijk opgeschreven in het rekendraadje. Zonder enige bias, dus zonder roze bril of zwarte bril heb ik dit geprobeerd te doen.

In het draadje "algemene rekenkamer" heb ik drie posts gezet.

* Eentje over wat te verwachten van de outlook voor 2021
* Eentje met alvast iets van doorkijk naar 2022
* En eentje over wat van Consumer te verwachten.

- Mijn visie op eerste: Automotive in Q3 een klap en in Q4 een lichtere klap. Consumer: hoger dan verwacht. Enterprise: hoger dan verwacht.
- Mijn visie op het tweede: 40% groei Automotive omzet of meer dan dat mogelijk komend jaar, mede door vergelijkingsbasis en orderboek
- Mijn visie op de laatste: geen 'big bang' achtige aanpassingen, tenzij TT Consumer helemaal kan verkopen / afstoten. Consumer is al vooruitgelopen op krimp en zie ik voorlopig niet veel verder gaan daarmee, misschien zelfs groeien, ten opzichte van gunstige vergelijkingsbasis.

Zie in meer detail in de algemene rekenkamer

Freebird
0
quote:

xof schreef op 10 oktober 2021 12:31:

Ben benieuwd vd week. Ik ga weer bijkopen op 5,80.

Deze week valt tegen denk ik. Chiptekorten, geen nieuwe deals, consumer bijna ten einde, hoge Opex en nauwelijks groei.

Het aandeel kan nog lager.

Soort Galapagos, koers onder de cashpositie. Uitblijven van deals en hoge R&D die zich niet uitbetaalt.

Voor mij niets meer dan een "eventstock". Jarenlange minachting voor aandeelhouders, absolute underperfomer en gedegradeerd naar 3e klasse.

De worst wordt waarschijnlijk weer verhangen. Ik hoop daar op. Bijkoop 10k stuks op 5,80. Daan maar weer wachten totdat Godijn zijn vriendjes bij HAL belt voor een exit met PE.

Uiteindelijk een beloning, maar geen hoofdprijs
Deze week gaan we zeker nog wel even dippen naar rond de 6 € denk ik ; mogelijk kan je ze inderdaad nog voor 5,80 € oppikken. Dat hoop ik voor je. Daarna weer up en weg uit deze regionen. Ik blijf ondertussen mooi zitten ; ben er niet dagelijks mee bezig.
[verwijderd]
2
quote:

pattayapeet schreef op 10 oktober 2021 18:00:

14-10 verwacht toch wel -8% op de borden.
We zullen zien, maar ik denk zelf van niet. Verwachtingen zijn heel laag, vooral door wat in Automotive markt gebeurt. Men houdt nu al rekening met het ergste en hoe donkerder het is, hoe beter je de lichtpunten ziet.

Mijn verwachting
* Automotive gewoon een tik laag, maar niet zo laag als sommigen vrezen.
* Enterprise beter dan verwacht (reden: dollar)
* Consumer beter dan verwacht (reden: zie rekendraadje)
* Brutomarge hoger, zo'n 8% (reden: gunstige vergelijkingsbasis met Q2 2021 en Q3 2020 toen er kosten releases waren)
* Outlook ofwel gehandhaafd zonder verdere toelichting, of met toelichting "at the lower end of the range" (range = 500-530) of hij wordt herhaald maar met daarbinnen wat meer Consumer en wat minder A&E.
* Operational highlights: ???
* DefRev: deze kan de omzet automotive in een minder kwartaal verzachten en in een goed kwartaal juist weer dempen, maar is moeilijk in te schatten. Zie**

Q2 was het kitchen sink kwartaal, toen is alle narigheid in 1 keer genomen, doordat de outlook omlaag ging en er vond een kosten release plaats in Automotive, waardoor de brutomarge met 8% omlaag ging. Daardoor wordt Q3 2021 onderaan de streep gelijk of beter dan Q2 2021.

Daarnaast zijn er nul (!!) operational highlights geweest in derde kwartaal. Dat is nog nooit voorgekomen, meestal zijn er 4 - 5 bullets over nieuwe deals, nieuwe producten of andere dingen. Zou goed kunnen dat ze wat opgespaard hebben.

** Lastig te voorspellen aspect is deferred revenue. Ontvangen omzet die niet direct geboekt mag worden gaat er af en omzet die in verleden is behaald en nu wel geboekt mag worden komt er weer bij. Dit kan zowel de omzet in automotive verzachten of erger laten lijken.
Vorig jaar werd in Q3 de cijfers geholpen (met 6 miljoen) en in Q4 juist weer gedrukt (met 30 miljoen) door deferred revenue. Het is nooit precies te voorspellen op welk kwartaal deferred revenue impact heeft. Dus ook goed om operational revenue te vergelijken en niet alleen IFRS revenue.
Koos99
0
quote:

*JustMe* schreef op 10 oktober 2021 16:52:

[...]

Hi all. Of je nu long zit of short, of beiden. Iedereen wil wel een gevoel hebben over wat te verwachten qua outlook en dergelijke. Ik heb dit zo feitelijk en nuchter mogelijk opgeschreven in het rekendraadje. Zonder enige bias, dus zonder roze bril of zwarte bril heb ik dit geprobeerd te doen.

In het draadje "algemene rekenkamer" heb ik drie posts gezet.

* Eentje over wat te verwachten van de outlook voor 2021
* Eentje met alvast iets van doorkijk naar 2022
* En eentje over wat van Consumer te verwachten.

- Mijn visie op eerste: Automotive in Q3 een klap en in Q4 een lichtere klap. Consumer: hoger dan verwacht. Enterprise: hoger dan verwacht.
- Mijn visie op het tweede: 40% groei Automotive omzet of meer dan dat mogelijk komend jaar, mede door vergelijkingsbasis en orderboek
- Mijn visie op de laatste: geen 'big bang' achtige aanpassingen, tenzij TT Consumer helemaal kan verkopen / afstoten. Consumer is al vooruitgelopen op krimp en zie ik voorlopig niet veel verder gaan daarmee, misschien zelfs groeien, ten opzichte van gunstige vergelijkingsbasis.

Zie in meer detail in de algemene rekenkamer

Ik zie nog een andere belangrijke trigger (ook al ligt die in het verlengde van 1 van jouw puntjes) wat wordt er gezegd over 2023. Vorig kwartaal heeft HG nogmaals herhaald 550 omzet te verwachten (ex Consumer). Wanneer ze daar dit kwartaal op zouden terugkomen dan verwacht ik daar een flinke down move op. Omgekeerd, wanneer ze die 550 nogmaals bevestigen, liefst met wat concretere onderbouwing, dan kan dat het begin zijn van een goede rally
[verwijderd]
0
quote:

pattayapeet schreef op 10 oktober 2021 18:00:

14-10 verwacht toch wel -8% op de borden.
Tussen de 17 en 22% daling op cijferdag is niets bijzonders voor TomTom.

Jammer dat we de intenties niet kennen, maar gelijk velen hier vermoed ik dat hg het zo goedkoop mogelijk van de beurs wil halen om er zelf met de buit vandoor te gaan. Hij is nooit enthousiast over TT geweest en heeft eind 2018 beloofd de onderwaardering uit te gaan leggen, maar nu drie jaar later mogen we dat gerust een leugen noemen gezien het feit dat hij daar nooit meer op is teruggekomen.
2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 9 mei 2024 11:01
Koers 5,520
Verschil -0,025 (-0,45%)
Hoog 5,550
Laag 5,510
Volume 20.393
Volume gemiddeld 281.378
Volume gisteren 302.782

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront