TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Augustus 2021

1.964 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 ... 95 96 97 98 99 » | Laatste
[verwijderd]
2
quote:

sniklaas schreef op 18 augustus 2021 21:18:

[...]wat heeft het verhogen van de tarieven van doen met vraag en aanbod...

de toekomst van een zelfstandig TOMTOM is vergelijkbaar met een schóttelslet, de klanten blijven drukken, persen en wringen tot de laatste marge druppel.

verwacht jij nu werkelijk dat een zelfstandig TOMTOM bij de klant op de tafel kan slaan en hogere prijzen kan afdwingen voor haar producten, nee hoor bij de massa is kassa fase wordt aan de prijs per eenheid geknabbelt door de klanten.

wat zei Harold eind 2019, TOMTOM gaat niet voor de massa maar neemt genoegen met de rol in de niche markt..

TOMTOM krijgt nu een laatste herkansing om alsnog aansluiting/onderdak te zoeken bij een wereldspeler van naam en faam die wel op het hoogste niveau bij de klant aan tafel zit en voorwaarden kan afdwingen.

Wanneer TOMTOM de komende +/- 24 maanden deze laatste kans verspeelt is het over en uit voor een goudgerand onderdak, dan zijn de kaarten zo ongeveer wel geschud en spant TOMTOM het paard definitief achter de wagen.
Ik denk ook niet dat TT hogere prijzen kan bedingen voor hun standaard product. Geleidelijk gaat echter alles over naar het nieuwe online product. Ze kunnen dan wel meer verdienen want het product wordt dan een dienst. Van 1 maal XX euro voor de map naar een abonnement met live kaarten, verkeersinfo en software voor een X bedrag per jaar. Dan verdien je over de looptijd van de auto. Het orderboek moet een indicatie geven van dat soort gestapelde omzet. Het orderboek was 1 januari cumulatief 1,8 miljard euro en moet naar boven de 2. Dat verwacht ik ook wel na de recente uitspraken.
[verwijderd]
4
quote:

*JustMe* schreef op 18 augustus 2021 21:15:

[...]

Nu. Q2 was ook een beetje een kitchen sink kwartaal

'Let's just sweep up every piece of bad news we've got, put it all in one place, take all of the flak and deal with it at the same time”
www.google.nl/amp/s/www.bbc.com/news/...

- Piek in chiptekorten automotive markt lag in Q2
- Licensing groeide eigenlijk 7% maar door lagere dollar leek het 0%
- Brutomarge was eenmalig 77%, door kosten release van platforms die voor autofabrikanten zijn ontwikkeld en nu live gaan. Anders was het 84%
- Outlook verlaagd voor het jaar. Maar de afwijking ten opzichte van eerdere outlook zit al grotendeels in eerste jaarhelft
- Automotive omzet groeit dit jaar operationeel tweecijferig (in facturen) en door deferred revenue eencijferig.

Pak alle mindere dingen maar bij elkaar, met een verlaagde outlook dan neem je de pijn cq koude douche in één keer in plaats van dat het blijft druppelen. Dit doet TT wel vaker.
Kijk, dat is het met jou, wel vaker de pijn in één keer nemen betekent gewoon dat je het NIET één keer gebeurt, maar wel vaker.

Je schrijftechnieken zitten goed in elkaar, en dat gewichtige engels waarvoor ook gewoon Nederlandse woorden bestaan geven extra cachet aan je bijdragen. Ik zou jou zo aannemen als ik zo iemand nodig had.

Maar je verkoopt constant nerdy gebakken lucht.

Zit je je nog steeds te vervelen in Frankrijk. HG heeft daar een huis waarop gepast moet worden.

NB TomTom doet dit élk kwartaal.
[verwijderd]
0
Mooi woord cachet.

NB
Engelse woorden zijn trouwens niet gewichtig, alleen de taal lijkt dat soms voor Nederlanders. Het woord manager betekent bijvoorbeeld regelaar (managen = regelen). En executive is uitvoerend (to execute = uitvoeren).

Stel dat je tegen iemand op straat zegt dat je ‘executive manager’ bent dan denken mensen ‘poeh poeh’. Maar eigenlijk zeg je dan gewoon ‘uitvoerend regelaar’ en dat is toch een stuk minder. Wij kennen zelf teveel waarde toe aan Engels omdat we het mooier vinden klinken.
[verwijderd]
0
quote:

*JustMe* schreef op 18 augustus 2021 22:04:

Mooi woord cachet.

NB
Wij kennen zelf teveel waarde toe aan Engels omdat we het mooier vinden klinken.
Wie zijn ‘Wij’?
Dutchy Ron
0
Tesla’s Autopilot probe worries Morgan Stanley with ‘reputational risks’

As noted yesterday in an interview with former Ford CEO Mark Fields, the NHTSA study into Tesla could take up to 18 months

Still, unfortunately, many of the accidents are being described as the software’s fault, although many of the instances are actually driver errors.

While we are not making any changes to our Tesla model and price target at this time, the NHTSA serves as a reminder to investors about the importance of vehicle safety as we turn over greater portions of driving to software in a network,” the note said.

Veiligheid wordt steeds belangrijker…. geen idee of HD maps een aantal van de ongelukken had voorkomen. Over 18mnd weten we meer.

Imagoschade ligt op de loer voor Tesap en SDC in z’n algemeenheid.
Maar zoals in het artikel al is aangegeven ….. het zijn eerder menselijke fouten dan software fouten omdat het L2 gaat en de chauffeur nog steeds tijdig moet ingrijpen.

www.google.nl/amp/s/www.teslarati.com...

Johan8
0
Dat het chip tekort in Q2 het diepte punt was
moeten we nog maar afwachten
Ik zie Q3 nog slechter worden

[verwijderd]
0
quote:

Johan8 schreef op 18 augustus 2021 23:06:

Dat het chip tekort in Q2 het diepte punt was
moeten we nog maar afwachten
Ik zie Q3 nog slechter worden

cdn.ihsmarkit.com/www/images/0621/pic...

Lees deze afbeelding eens heel goed. Vat het precies samen. IHS is een gerenommeerd onderzoeksbureau bij dit soort onderwerpen. Je ziet exact in aantallen hoeveel auto’s er minder geproduceerd zijn, waar die piek zit (zat) en de opmerking over wc papier is ook treffend.
NewKidInTown
1
Ik geef maar geen verwachting voor morgen af, te makkelijk. En kun je ook nergens van beschuldigd worden.
I Love Melbourne
0
quote:

*JustMe* schreef op 18 augustus 2021 23:45:

[...]

cdn.ihsmarkit.com/www/images/0621/pic...

Lees deze afbeelding eens heel goed. Vat het precies samen. IHS is een gerenommeerd onderzoeksbureau bij dit soort onderwerpen. Je ziet exact in aantallen hoeveel auto’s er minder geproduceerd zijn, waar die piek zit (zat) en de opmerking over wc papier is ook treffend.
Mooie afbeelding - het dieptepunt hebben we dus gehad ????
vreemdvermogen
0
En nog een schepje erbij:

Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
17 Aug 2021 J.P. Morgan Asset Management 0,80%
boem!
0
De markt waardeert een aandeel op haar verdiencapaciteit.

Wat er in het verleden is verdiend cq verloren met het aandeel speelt slechts een emotionele bijrol.

Het grote probleem is dat de toekomst zich moeilijk laat voorspellen.

TT voorspelde in 2019 een groei in Location Technology van 10% q 15% waardoor er een begrote omzet zou worden behaald van 960 mio in 2025 en 1,800 mio in 2030 vergezeld van een double digit FCF.

Indien dit bewaarheid zou worden mocht je in 2021 een omzet A&E verwachten van 500 mio.

Het is zonder meer duidelijk dat wij onder invloed van het Coronavirus en de chiptekorten die 500 mio niet gaan halen.

TT heeft haar outlook aangepast en spreekt nu over een A&E omzet van 550 mio in 2023 ipv 2022.
Dat zal moeten gebeuren door inhaalvraag.

Om te anticiperen op de mogelijke koerscorrectie is het zaak de nieuw uitgesproken verwachtingen voor jezelf te waarderen.

Ikzelf denk dat we de opgelopen achterstand van 1 jaar(2023 ipv 2022) in 2025 hebben ingelopen.

Vandaar dat voor mij het vergezicht nog altijd valide is.

@Tatje wilde om verder commentaar te vermijden zijn rekensom niet afmaken.

Ik kijk wel uit naar inhoudelijk commentaar.

Uitgangspunten:
Na inhaalvraag een genormaliseerde CAGR van 15% welke leidt tot een omzet van 960 mio resp 1,800 mio in 2025 resp 2030.
Een brutomarge van 90%
Een Opex excl Amortisation met een CAGR van 5% welke leidt tot een Opex van 545 mio resp 700 mio.

Ik kom daarbij uit op een netto winst van :
2025: 960x90% = 865 mio - 545 mio= 320 mio x 0,80(tax) = 256 mio (wpa van 1,80 bij 140 mio aandelen).
2030: 1,800x90%= 1,620 mio- 700 mio= 920 mio x 0,80 (tax) = 736 mio (wpa van 5 euro bij 145 mio aandelen).

Om te komen tot een FCF dien je enkel de netto winst te verhogen met de afschrijving onder aftrek van de gedane investeringen.

Omdat die verschillen minimaal zullen zijn door afloop versnelde afschrijving en vrijval uit deferred zal ik miv 2025 mijn focus weer leggen bij de netto wpa.
pwijsneus
0
quote:

Johan8 schreef op 18 augustus 2021 23:06:

Dat het chip tekort in Q2 het diepte punt was
moeten we nog maar afwachten
Ik zie Q3 nog slechter worden

Ik weet vanuit mensen in de sector dat Q3 mbt chiptekort nog steeds slecht is, dat er in Q4 verbetering wordt verwacht ( met de kennis van nu). Maar in Q1 is het nog niet direct terug naar normaal ivm inhalen van de backlog, en onzekerheid over de leverbaarheid van die chips.

Het is een groot vraagteken, maar het zal nog wel even doorzeuren.

Waarom gister de VS eigenlijk zo naar beneden, die hebben de printer toch aanstaan? Is dit over Afghanistan? Begreep dat bv Taiwan zich ook zorgen maakt, omdat de VS zijn afspraken niet nakomt, en als het er op aankomt een land als Taiwan zou kunnen laten vallen. Rusland en China zouden hierdoor vrij spel hebben en samen nog wat rekeningen kunnen vereffenen met hun buurlanden, en niemand die er wat aan gaat doen..dat zou het risico zijn.
Energy
0
Je weet alles zo goed. Toch moet ik je helpen.

Het antwoord is tapering

quote:

pwijsneus schreef op 19 augustus 2021 07:08:

[...]

Ik weet vanuit mensen in de sector dat Q3 mbt chiptekort nog steeds slecht is, dat er in Q4 verbetering wordt verwacht ( met de kennis van nu). Maar in Q1 is het nog niet direct terug naar normaal ivm inhalen van de backlog, en onzekerheid over de leverbaarheid van die chips.

Het is een groot vraagteken, maar het zal nog wel even doorzeuren.

Waarom gister de VS eigenlijk zo naar beneden, die hebben de printer toch aanstaan? Is dit over Afghanistan? Begreep dat bv Taiwan zich ook zorgen maakt, omdat de VS zijn afspraken niet nakomt, en als het er op aankomt een land als Taiwan zou kunnen laten vallen. Rusland en China zouden hierdoor vrij spel hebben en samen nog wat rekeningen kunnen vereffenen met hun buurlanden, en niemand die er wat aan gaat doen..dat zou het risico zijn.
pwijsneus
0
quote:

Energy schreef op 19 augustus 2021 08:14:

Je weet alles zo goed. Toch moet ik je helpen.

Het antwoord is tapering

[...]
Wijsneus haha

OK, taper talk..
Wereldbelegger
0
Duits chipconcern Infineon: tekorten kunnen nog jaren aanhouden

Het wereldwijde tekort aan chips dat de productie van verschillende bedrijven verstoort kan nog jaren aanhouden.

Dat denkt Reinhard Ploss, topman van het Duitse chipconcern Infineon. Volgens hem kan de schaarste tot in 2023 duren, zegt hij in de krant Frankfurter Allgemeine Zeitung, omdat in verschillende regio’s de capaciteit onvoldoende is om de groeiende vraag bij te benen.

Het bouwen van nieuwe fabrieken, cleanrooms en andere chipgerelateerde faciliteiten duurt volgens de Infineon-topman twee tot tweeënhalf jaar. Het moderniseren van bestaande faciliteiten kost driekwart jaar tot een jaar.

De chipschaarste raakt de productie van verschillende autoproducenten. Ook techbedrijven als Apple en Microsoft hebben last van de tekorten. De toegenomen behoefte aan thuiswerken en het inhaaleffect in de auto-industrie na de coronacrisis zijn volgens Ploss belangrijke groeidrijvers geworden voor de chipindustrie. Hij noemde ook de snellere invoering van elektrisch rijden en de groeiende vraag naar hernieuwbare energie als factoren die bijdragen aan het tekort.

bron:
www.limburger.nl/cnt/dmf20210816_94082052

Tja........
NewKidInTown
3
quote:

boem! schreef op 19 augustus 2021 05:56:

De markt waardeert een aandeel op haar verdiencapaciteit.
Nu weten we het wel.

Het is trouwens op z'n minst ONvolledig, zo niet onjuist.
Wereldbelegger
0
Twee Amerikaanse senatoren vragen marktwaakhond FTC om onderzoek te doen naar Tesla, schrijft persbureau Reuters woensdag. De politici zeggen dat het bedrijf en topman Elon Musk klanten hebben misleid met "overdreven claims" over Autopilot, de zelfrijdende functie van de elektrische auto's.

"De overdreven claims van Tesla en de heer Musk brengen Tesla-bestuurders en het hele reizende publiek in gevaar", schrijven Democraten Richard Blumenthal en Edward Markey in een brief aan FTC-voorzitter Lina Khan. "Tesla-bestuurders geloven deze claims en denken dat hun voertuigen zo zijn uitgerust, dat die zichzelf kunnen besturen. Dit kan dodelijke gevolgen hebben." De FTC heeft nog niet gereageerd op de brief.

De zelfrijdende functie van de Tesla-auto's ligt al langer onder vuur. Maandag opende de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) een formeel onderzoek naar de zelfrijdende functie.

bron:
www.nu.nl/tech/6151974/amerikaanse-se...

?
Dutchy Ron
0
Nog even en er komt een tijdelijke WW uitkering voor werknemers die ivm chiptekort niets kunnen doen. Vergelijkbaar met vorstverlet, seizoenwerkers, etc

Ook ik ben van mening dat chiptekort nog wel ff duurt en ergste nog niet voor bij is. Wel bijzat dat de markt daar niet tijdig op heeft geanticipeerd.
boem!
0
quote:

NewKidInTown schreef op 19 augustus 2021 08:43:

[...]
Nu weten we het wel.

Het is trouwens op z'n minst ONvolledig, zo niet onjuist.
In ieder geval een duidelijk en niet mis te verstaan antwoord.

Expliciet geef jij hierbij aan, dat de verdiencapaciteit van een bedrijf NIET de belangrijkste factor is voor koersbepaling.
1.964 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 ... 95 96 97 98 99 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront