TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom mei 2019 - EUR3,20 uitkering per aandeel

1.792 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 ... 86 87 88 89 90 » | Laatste
tatje
0
1) de founders hebben 130,500 - 58,500 ( nieuw foundersbelang ) = 72,000 miljoen aandelen niet, die op 7,38 staan.

2) de founders hebben 172 miljoen - 104 miljoen ( founders ) = 68 miljoen aandelen niet, die op 12,50 staan.

We zullen het zien.

Wat de beweegredenen is, om het te doen, zoals ze het doen.

De tijd zal het uitwijzen.
steelfighter72
0
quote:

steelfighter72 schreef op 22 mei 2019 09:38:

[...]

Maw founders houden hun posities en krijgen "gratis geld". Wat bedoelde Harrold precies met" we doen het uiterste voor onze aandeelhouders?" Daarnaast nog eens 150 miljoen bonus in hun eigen toko....
[verwijderd]
1
quote:

steelfighter72 schreef op 22 mei 2019 09:38:

[...]

Maw founders houden hun posities en krijgen "gratis geld". Wat bedoelde Harrold precies met" we doen het uiterste voor ons, ze aandeelhouders?"
benbelegger
0
[verwijderd]
0
quote:

AnalytischDenker schreef op 20 mei 2019 15:15:

Ik ben zojuist op € 7,218 ingestapt bij TomTom.

Ik vind het wel leuk om het proces van aandelenconsolidatie en kapitaaluitkering bij TomTom als aandeelhouder mee te maken.

Het lijkt er een beetje op dat het streven is geweest de koers zo min mogelijk te laten veranderen tussen 22 mei en 23 mei (voorzover dat lukt natuurlijk).

Ik ben op € 7,46 toch weer uitgestapt. Rendement 3,2% in twee dagen.

Misschien krijg ik morgen spijt. Maar als ik in twee dagen zo'n rendement kan halen kies ik daar toch maar voor.

De theoretische evenwichtskoers is € 7,38. Maar het aandeel zou morgen best eens heftig kunnen bewegen na de kapitaaluitkering en aandelenconsolidatie. Dat kan zowel positief als negatief, niet te voorspellen.

[verwijderd]
1
quote:

ketchup of catch-up schreef op 21 mei 2019 18:48:

het is toch niet te bevatten dat we volgende week met 132 mio uitstaande aandelen aan 7.5 euro noteren voor een beurswaarde van 1 miljard en dat dan ook nog eens inclusief 400mio cash in deze tent, en dat hier geen (boze) opzet achter zit ?

Geen schulden en die 400 miljoen in de kassa is eind dit jaar al snel 500 miljoen.
De orders voor verdere groei Automotive in de komende 4-5 jaar zijn ook al binnen (meer modellen en hogere take-rates).

Of de opzet boos is (dirty exit) gaan we zien.
Stel dat er juist wel goede bedoelingen achter zitten en dat de focus op maps noodzakelijk is voor:
1- deelname van grote partijen als Microsoft, Samsung, Baidu, Intel, Nvidia, Bosch, Apple etc.etc.;
2- overname tegen een reële prijs;
3- autonome groei en waardecreatie.

De rekensom is vrij eenvoudig. Consumer 0 waard (komende 5 jaar uitmelken zolang winstgevend). De maps van TomTom hebben een huidige kostprijs van ca. 6-7 miljard (aanschaf + uitbreiding wereldwijde dekking + nieuwe real-time HD technologie). Dan heb je eind dit jaar dus per aandeel aan minimale waarde van ca.:

-4 euro cash
-50 euro maps aanschaf + ontwikkeling nieuwe real-tiem technologie

54 euro is dus zo'n beetje de bodemprijs/kostprijs per aandeel.

Voor de 3 non-dirty scenario's geldt:
De WPA gaat de komende jaren spectaculair groeien (orders zijn al binnen). Ook de nieuwe mega-miljardenmarkt van real-time HD maps komt op gang.

Stel dat Goddijn de volgende rekensom in zijn planning heeft (op basis van harde orders SD en verwachtingen HD vanaf 2021/2022) :
2020 WPA 0,50
2021 WPA 1,00
2022 WPA 1,50 (real-time HD gaat substantieel bijdragen)
2023 WPA 2,50 (forse groei real-time HD)
2024 WPA 4,00 (forse groei real-time HD)

Stel TomTom gaat jaarlijkse 100 miljoen cash uit de groei gebruiken om eigen aandelen in te kopen?
Start hij dat nu al bij de Q2-cijfers (die ook weer sterke groei Automotive zullen laten zien), dan verdubbelt de koers snel en knalt het de komende jaren naar 20, 30, 60, 100 euro en nog veel veel hoger.
Alles staat en valt met marktaandeel real-time HD maps. De eerste 2 orders in de HD-markt (van grote autofabrikanten) zijn allebei voor TomTom.

Goddijn verwacht in Automotive een groei naar 50% marktaandeel vanaf 2020.
Automotive is nu nog vooral traditionele kaarten en traffic-services. Dat schuift meer en meer naar jaarabonnementen (zie bijv. Volkswagen en Renault met 80-100 euro per auto per jaar)

De markt van Automotive gaat in de de komende jaren meer en meer komen uit HD-maps en real-time Services. Die markt is nu nog nihil maar groeit volgens de marktanalisten naar 9,4 miljard dollar in 2022 en komt boven de 25 miljard in 2025.
Over 20 jaar rijden er zo'n 1,5 miljard connected auto's met een jaarabonnement op hd-maps en real-time services.

Nu Baidu de real-time technologie van TomTom in China gaat gebruiken, wordt ook de belangrijkste wereldmarkt voor SDC en electrisch rijden toegevoegd. China is qua automarkt groter dan Noord-Amerika en Europa.
TomTom is met dergelijke deals nu al wereldmarktleider in HD.
Voor autofabrikanten wordt het ook makkelijk; kiezen ze de leidende en unieke real-time HD-technologie van TomTom, dan hebben ze wereldwijd 1 softwarestandaard.

Ga verder maar eens rekenen wat er in de periode 2020-2030 gaat gebeuren met een omzet van vele miljarden uit Automotive. Allemaal uit jaarabonnementen en met een marge van 80%-90%. De 50% marktaandeel van Goddijn is wellicht ambitieus, maar zelfs bij 10% marktaandeel is er goud te verdienen.

Een dirty-exit tegen een prikkie lijkt nu makkelijk, maar stel dat Goddijn wel eerlijk is maar het alleen nog niet mag vertellen van een grote partij? Wordt dan het scenario deelname of overname?
Of weet Goddijn beter wat er gaat gebeuren in de HD-markt en blijft hij zijn eigen koers volgen met autonome groei op basis van leidende en unieke real-time technologie?

Voorlopig geef ik Goddijn het voordeel van de twijfel en plaats ik hem nog niet in het dirty-rijtje van paria's.

[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 22 mei 2019 10:22:

[...]

Een dirty-exit tegen een prikkie lijkt nu makkelijk, maar stel dan Goddijn wel eerlijk is maar het alleen nog niet mag vertellen van een grote partij? Wordt dan het scenario deelname of overname?
Of weet Goddijn beter wat er gaat gebeuren in de HD-markt en blijft hij zijn eigen koers volgen met autonome groei op basis van leidende en unieke real-time technologie?
Voorlopig geef ik Goddijn het voordeel van de twijfel en plaats ik hem nog niet in het dirty-rijtje van paria's.

De man heeft alle schijn tegen, anders ga je niet 10 jaar met Wakkie in zee. Alles wijst erop dat hij de koek niet met de gewone aandeelhouders wil verdelen. Deze CEO heeft al zijn credits inmiddels verspeelt.
limomilo
0
quote:

groeibriljant schreef op 22 mei 2019 10:22:

[...]

Stel TomTom gaat jaarlijkse 100 miljoen cash uit de groei gebruiken om eigen aandelen in te kopen?
Start hij dat nu al bij de Q2-cijfers (die ook weer sterke groei Automotive zullen laten zien), dan verdubbelt de koers snel en knalt het de komende jaren naar 20, 30, 60, 100 euro en nog veel veel hoger.

Als HG nog meer eigen aandelen inkoopt stijgt de winst per aandeel nog sneller en dus ook de koers. Na morgen hebben we nog maar ongeveer 120 miljoen aandelen en na en paar kwartalen inkoop eigen aandelen misschien nog maar 100 miljoen en het jaar daarna 80 miljoen etc.etc. Je gelooft het toch niet zelf.
[verwijderd]
0
quote:

limomilo schreef op 22 mei 2019 10:35:

[...]
Als HG nog meer eigen aandelen inkoopt stijgt de winst per aandeel nog sneller en dus ook de koers. Na morgen hebben we nog maar ongeveer 120 miljoen aandelen en na en paar kwartalen inkoop eigen aandelen misschien nog maar 100 miljoen en het jaar daarna 80 miljoen etc.etc. Je gelooft het toch niet zelf.
Zo hard zal het niet gaan. Er resteren nu 132 miljoen aandelen a ca 7,50.

Komt er bij Q2-cijfers de aankondiging van 100 miljoen buy back, dan mag je blij zijn als dat gemiddeld voor 10 euro lukt. Volgend jaar hark je ze met de volgende buy back dan wellicht voor gemiddeld 20 euro uit de markt.
Dan zit je na 2 jaar op 117 miljoen aandelen.
tatje
0
Ga bijna helemaal mee met Groeibriljant.

Dirty kan alleen via een PE en kunnen de founders niet zelf doen.

Taco Titulaer zei op ons beleggingsdagje in 2017, dat de founders niet uitleenden aan shorters en dat de founders Tom Tom niet van de beurs zouden halen.

Uitspraak van een CFO.

Ik ga nog steeds voor het volgende :

AMSTERDAM, March 28 (Reuters) - TomTom NV, the Dutch supplier of digital maps and navigation technology, has enlisted Deutsche Bank to help with the possible sale of the whole firm or a minority stake, two people with knowledge of the matter said.

www.reuters.com/article/tomtom-ma/dut...

Stel dit is de waarheid.

Dan kan het verhaal van Justin weer actueel worden.

Stap1
Deutsche Bank doet in opdracht van tomtom een verkenning van strategische opties voor heel het bedrijf en daarbij zijn geen taboes. Deutsche Bank merkt interesse in tomtom, maar (niet verrassend) zijn de partijen die interesse hebben in telematics en een forse premium daarvoor willen betalen andere partijen dan degenen met interesse in automotive, licensing en evt. Consumer.

Stap 2
Deutsche Bank adviseert om eerst Telematics te verkopen. Er is sterke interesse voor. En gedurende het proces kun je ook alvast de interesse polsen in de rest van de onderneming. TomTom heeft voor mapping activiteiten wel voorkeuren (liefst Microsoft). In de zomer onderzoekt tomtom de mogelijkheden rond telematics en maakt het verkoopklaar met afronding vsn het platform

Stap 3
Barclays mag de verkoop van telematics begeleiden (uitgelekte naam Deutsche Bank is ook wat besmet na het voorjaar)

Stap 4
TomTom stoot Consumer af. De cijfers zijn al opgepoetst, van verliesgevend vorig jaar naar 70 miljoen ebitda dit jaar. Mede door reorganisatie. De reden “te weinig synergie met Automotive” die bij Telematics werd gegeven geldt ook voor Consumer, behalve de software en app ontwikkelaars.

Stap 5
En aan Deutsche Bank wordt het huzarenstuk gegund; verkoop van Automotive en Enterprise.rs. Ik verwacht dat tomtom ook Consumer gaat lozen, dat soort geruchten hoor ik ook langer. En Intussen hoorde ik ook van een project binnen auto/licensing dat tot nader order on hold is gegaan; reden kan zijn dat ook die divisie under review is; dus het hele bedrijf.

Het enige verschil, ik denk dat de founders Consumer willen hebben.

Daar staan me toch een aantal niche produkten in :-)
De omslag naar groei binnen Consumer, lijkt me nabij.

- Ik verwacht snel groei ipv daling binnen Consumer
- ik verwacht goede Q2 cijfers.

Dus ik denk, dat de tijd dringt !

[verwijderd]
0
Welk bedrag wordt er nou precies per aandeel uitgekeerd na de omwisseling 16 naar 9
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 22 mei 2019 10:49:

Welk bedrag wordt er nou precies per aandeel uitgekeerd na de omwisseling 16 naar 9
Heel eenvoudig:

16/9 * (7,53-7,38) = ongeveer 0,266, maar ik kan er een procentje naast zitten.
tatje
0
Consumer !

waarom denk je dat sports nooit verkocht is, ik denk dat de founders daar al heel veel produkten klaar hebben liggen.

Tenslotte had Sports in 2016 al een omzet van 106 miljoen.
Ben er van overtuigd, dat er zeker een positief verdienmodel is, bij een omzet van 50 miljoen in sports.

Consumer daar kan best blijvend veel geld worden verdiend.

Goddijn heeft eens gezegd, als ik het me goed herinner.

Er zijn genoeg niche markten, waar Google niet zit.

A en E dat kan Tom Tom nooit alleen winnen.

Microsoft heeft alle locatietechnologieen van Tom Tom in Licentie.

Uitspraak HAROLD laatste BAVA.
----------------------------------

"" Microsoft is erg actief in de cloud technologie voor de automotive industrie.
Ze hebben ook een grote samenwerking aangekondigd met Volkswagen, maar Microsoft heeft niet de in - car technologie die daar ook bij hoort.
Dus er zijn echt wel vel mogelijkheden om die samenwerking met Microsoft verder vorm te geven en ook wel in principe om met een gezamenlijk aanbod te komen richting de automotive industrie.""

Weer een stukje uit het bovenstaande stuk.

Dus er zijn echt wel veel mogelijkheden om die samenwerking met Microsoft verder vorm te geven en ook wel in principe om met een gezamenlijk aanbod te komen richting de automotive industrie.

IK LEES !
Mogelijkheden om met een gezamenlijk bod van Tom Tom en Microsoft richting de automotive industrie te komen.

Nait Soesen
0
Gaan we nog en spike krijgen, omdat beleggers gaan aanvullen om straks weer op hetzelfde aantal aandelen te bezitten!
Agatan
0
1. Wie overweegt er om zijn aandelenbezit voor het sluiten vandaag te verkopen?
2. Wie besluit er om te blijven en de geldwaarde te ontvangen?
3. Wie koopt morgen van de verkregen bonus aandelen TT terug?

Ben benieuwd naar gedachtengang hierover.
tatje
0
quote:

Agatan schreef op 22 mei 2019 11:31:

1. Wie overweegt er om zijn aandelenbezit voor het sluiten vandaag te verkopen?
2. Wie besluit er om te blijven en de geldwaarde te ontvangen?
3. Wie koopt morgen van de verkregen bonus aandelen TT terug?

Ben benieuwd naar gedachtengang hierover.
2 en 3
1.792 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 ... 86 87 88 89 90 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 5,575
Verschil -0,155 (-2,71%)
Hoog 5,725
Laag 5,505
Volume 419.134
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront