TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom september 2018

4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
VanillaSky
1
quote:

Tomtom10 schreef op 18 september 2018 19:42:

[...]

Als nu een Renault aangeeft dat ze ook verder gaan met tt, dan zou het eerder gelooft worden, dan dit weer niet compleet flut bericht.....zeg dan dat deze deal tot 20.. loopt......
Dat kunnen ze niet zeggen want het loopt tot 2020 dus vermelden ze niks is helaas het beste wat ze kunnen doen.
steelfighter72
0
nogmaals het is topnieuws en gratis geld, dat de shorters het in paniek in hun voordeel kunnen vertellen tja... zij hebben een glazen bol en kunnen zelfs 4 jaar in de toekomst kijken.... Tomtom is het pareltje tussen de grootmachten... let maar op
[verwijderd]
0
Wil het management de tent nog redden moeten ze de koers omhoog krikken links of rechts om. Er is nl. geen enkele potentiele klant die zaken wil doen met TT als de koers zo laag staat.
Chappie69
0
Als ik Harold Goddijn ingeef in Google, krijg ik z'n yacht te zien....wel een mooie boot !
[verwijderd]
0
Alle auto’s zullen compatibel worden met (apps van) Android en IOS. Of de fabrikanten ook zo dom zijn om deze partijen dominant te laten worden zullen we zien. Ze zouden daarmee de foxcon (onderaannemer) van de mobiele industrie worden en een rol in de marge krijgen. Daarom kan TomTom een interessante partij zijn voor USA of China autofabrikanten (net als HERE dat voor Duitsland is). Ook een Microsoft of Baidu zouden interesse kunnen hebben en Google achterna gaan. Hoe dan ook het huidige enthousiasme van Renault in het persbericht kun je niet zomaar vertalen naar we geven Android cart blanche in onze auto’s, dat zou ten eerste dom zijn (foxcon) en waarschijnlijk niet mogen uit mededinging (opsplitsen Google en Amazon). De soep zal minder heet gegeten worden.
apollo
0
quote:

Epilote schreef op 18 september 2018 19:48:

Wil het management de tent nog redden moeten ze de koers omhoog krikken links of rechts om. Er is nl. geen enkele potentiele klant die zaken wil doen met TT als de koers zo laag staat.
Dat zeg je nou wel, maar vlak Zavasta niet uit.
Mojo
0
quote:

Benjamin G. schreef op 18 september 2018 18:28:

Het nieuws dat Google gaat samenwerken met Renault-Nissan-Mutsibushi levert een grote hoeveelheid reacties op. Echter nog weinig duiding. In de ontwikkeling naar autonome auto's is het volstrekt helder dat software en data nieuwe waardeketens gaat creeren en de bestaande waardeketens van de automotive industrie volledig veranderd. Voorbeelden hiervan zijn het niet meer bezitten van een auto, belangrijker worden van de auto als rijdend kantoor, thuis en dus ook bijbehorende infotainment en entertainment. Het winnende concept of concepten zal bestaan uit een lage kostprijs, aanbod van diensten, flexibiliteit, snelheid of een combinatie daarvan.

De stap naar level 4 autonoom rijden zal ergens rond 2022 - 2024 worden gezet, volgens verschillende technologie roadmaps. De stap naar bovenstaand winnend concept zal veel langer duren. Dat er nu strategisch wordt voorgesorteerd en positie wordt genomen op die nieuwe waardeketen hoeft niet te verassen. En dat het voor alle automotive bedrijven (OEM'ers) en technologie giganten van belang is om te bepalen wie aan de top van de voedselketen mag en kan staan mag helder zijn.

In dat licht begrijp ik de consternatie niet zo. Het lijkt erop alsof al deze partijen geen belang hebben bij een toeleverende keten en op alle onderliggende delen specialist willen zijn. Ik vraag mij dit af. TomTom heeft eerder al stappen gezet op zeer gedetailleerde kaarten maar in mijn ogen veel belangrijker nog het verwerken van verschillende databronnen tot informatie op die kaarten en inzicht in welke route genomen moet worden. De reacties lijken erop te duiden dat al die vaardigheden er in een klap niet meer te doen.

Kan Google data verwerken? Ja dat kunnen ze, zijn automotive bedrijven daar blij mee als ze dat doen? Geloof er niets van. Moeten ze toelaten dat Google dat gaat doen en moet Google dit willen doen? Daar ben ik niet van overtuigd. Vooralsnog kan ik me niet een situatie voorstellen die leidt tot een winners take all en winner delivers all scenario. Dat zou een enorme verschraling van het ecosysteem betekenen.

Vraag is dan of de vaardigheden van TomTom dusdanig kritisch en strategisch relevant zijn dat de technologiegiganten dit zelf willen doen. Een tweede vraag is of in de transitie van de huidige waardeketen naar een toekomstige waardeketen TomTom terecht komt in een Valley of Death cq vacuum. In dit laatste geval prijs ik mij gelukkig met een schuldenvrij bedrijf en een groeiende kasstroom, deels opgesloten in def revenue.

In het geval dat technologiegiganten de vaardigheden van TomTom als kritisch en strategisch relevant zien. Dan is de vraag hoe makkelijk ze dit kunnen kopiëren qua tijd en kosten. Dat zal dan de marktwaarde bepalen. Een ander scenario is dat meer consortia van technologiegiganten en automotive gaat ontstaan. TomTom heeft dan meerdere partijen die mogelijk een strategisch belang kunnen nemen.

Een derde scenario is dat de drager van het software platform (nu geleverd door automotive) minder belangrijk zal blijken te zijn dan het software platform. In dat geval ligt er een wereld van mogelijkheden open.

Kortom de gedachte dat automotive de techgiganten buiten de deur zouden willen houden en dat daar de toekomst en bestaansrecht van TomTom op is gebaseerd, dat is mij te kort door de bocht.
Ik sluit me volledig bij jou verhaal. Je slaat 1 belangrijk punt over. Wat vindt de bestuurder of de eigenaar van de auto ervan dat Googel zijn gegevens verwerkt. De verzekeraars en de overheid zullen ongetwijfeld willen weten hoe hard men gereden heeft, waar de auto is geweest enz. Toch een stukje privacy die ik als eigenaar van de auto niet prijs wil geven. Navigeren van A naar B prima maar dan moet ik de mogelijkheid hebben om deze gegevens te kunnen verwijderen.

En nog een punt, wat vinden de nationale overheden van dit gegeven? Dat het grote machtige Google in iedere auto ingebouwd gaat worden? hoe zit het met andere spelers? Toen het grote Microsoft onze huiskamers wilde kapen met Windows OS heeft de EU haar gedwongen om anderen toe te laten.

Dus denk dat zelfs in de infotainment van Google een plaats is voor TomTom.
DerksVisie
1
quote:

DerksVisie schreef op 16 september 2018 00:04:

[...]

Maar het is tegenwoordig heel simpel om een autoradio te kopen met Android Auto/Carplay en deze op de plek van je huidige radio te plaatsen, voor dezelfde prijs als een PND.

Eerst had je alleen Apple Maps en dat vond men toch minder dan een TomTom of Garmin vandaar dat de kannibalisatie van PNDs nog redelijk meeviel. Nu die markt wordt opengebroken gaan de PND's het echt voelen (oftewel einde oefening) Des te belangrijker is het voor TomTom om zoveel mogelijk users aan te trekken voor de nodige big data. Dan moet je niet "begin 2019" met een product komen maar direct dezelfde dag als Google doet.

Het meest vreemde is nog wel dat rivaal Google, dit eerder voor elkaar krijgt dan trouwe leverancier van Apple genaamd TomTom.

Had al zo'n raar voorgevoel afgelopen weekend. Maar dat het zo snel zichtbaar zou zijn in de koers.. pfft.
[verwijderd]
0
quote:

Was here schreef op 18 september 2018 19:47:

Het is verder niet bekend of google hd maps heeft en eventueel op welke schaal. Vanaf 2020/21 worden bijna alle auto's met hd maps uitgevoerd.

Tomtom is nauw betrokken bij de zelfrijdende auto projecten van Renault en het zou mij verbazen dat ze afscheid nemen van tt.

Het enige wat we weten is dat het infotainment systeem van Renault draait op het Android systeem. Een systeem waar tt zelf ook mee werkt.

Tot 2021 is het huidige orderboek van belang. En vanaf 2020/2021 komen daar de hd maps bij. Denk niet dat de turn by turn navigatie van google dan veel toevoegd.

Het positieve van vandaag is dat Jos Versteeg zichzelf weer volkomen belachelijk heeft gemaakt en negatief is op tt. De arme man komt met een koersdoel voor besi van 40 euro en de volgende dag een winstwaarschuwing. De beste contra indicator op de beurs. De afm moet optreden tegen versteeg. Beleggers die op zijn adviezen afgaan komen onder de brug terecht.
Versteeg, de man praat poep en beschadigt bewust het imago van TomTom!
Wordt tijd dat hiertegen wordt opgetreden!
Godijn, ik zou vandaag van pure woede het ene naar het andere positieve bericht hebben gepresenteerd al was het alleen al om Versteeg te doen zwijgen!!
[verwijderd]
0
Hoezo voorkennis?
Wie waren de grote dumpers voordat het flutbericht over Google kwam?
Morgen net als na het Apple bericht keihard herstellen!
Mijn Vriend
0
quote:

Mojo schreef op 18 september 2018 19:57:

[...]

Ik sluit me volledig bij jou verhaal. Je slaat 1 belangrijk punt over. Wat vindt de bestuurder of de eigenaar van de auto ervan dat Googel zijn gegevens verwerkt. De verzekeraars en de overheid zullen ongetwijfeld willen weten hoe hard men gereden heeft, waar de auto is geweest enz. Toch een stukje privacy die ik als eigenaar van de auto niet prijs wil geven. Navigeren van A naar B prima maar dan moet ik de mogelijkheid hebben om deze gegevens te kunnen verwijderen.

En nog een punt, wat vinden de nationale overheden van dit gegeven? Dat het grote machtige Google in iedere auto ingebouwd gaat worden? hoe zit het met andere spelers? Toen het grote Microsoft onze huiskamers wilde kapen met Windows OS heeft de EU haar gedwongen om anderen toe te laten.

Dus denk dat zelfs in de infotainment van Google een plaats is voor TomTom.
M.a.w., U rijdt rond / verplaatst zich met een mobieltje met de batterij eruit?

Uw tweede punt is wel relevant, wat moeten die Yanks met al die gratis data terwijl er een handelsoorlog aan de gang is?
Lamsrust
0
Renault, Nissan en Mitsubishi met Google andere weg in

TomTom uitgenavigeerd
Door GERT VAN HARSKAMP

Updated 1 min geleden
5 min geleden in FINANCIEEL

AMSTERDAM - TomTom gaat een uitermate onzekere toekomst tegemoet. Nadat een alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi heeft aangekondigd vanaf 2021 TomTom te willen verruilen voor Google, staat volgens sommige analisten het voortbestaan van de Amsterdamse navigatiemaker zelfs op het spel.

Bij beleggers zat de schrik er dinsdag goed in. Zij dumpten massaal het aandeel TomTom nadat de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi dinsdag in de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal had aangekondigd vanaf 2021 in zee te gaan met Alphabet, het moederbedrijf van Google, om de mediasystemen en de navigatie te laten draaien op Google’s sturingssysteem Android. Bijna een kwart aan beurswaarde van TomTom ging gisteren in rook op. Aan de Amsterdamse beurs eindigde het aandeel dinsdag op €6,43.

„Dit is geen afstraffing, maar een crash”, zegt analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. „Het besluit van Renault, Nissan en Mitsubishi is de doodsteek voor TomTom. Zij verliezen hiermee zoveel markt. Ik zie alleen nog toekomst voor TomTom voor organisaties die niets met Google te maken willen hebben, zoals de overheid. Die willen geen data delen met Google. Maar verder zie ik de toekomst voor TomTom weinig rooskleurig in.”

Live verkeersabonnementen
De keuze van de Frans/Japanse fabrikanten voor Google is opvallend. „Vroeger dacht iedereen dat de auto-industrie Google buiten de duur zou houden en nooit al die belangrijke data en de relatie met klant zou willen delen met het internetbedrijf”, zegt NIBC-analist Martijn den Drijver. „De auto-industrie lijkt zich nu toch aan te passen aan de wensen van (jonge) automobilisten die alles via het mobieltje willen doen en niet met meerdere systemen tegelijk willen werken, waar zij ook nog eens meer voor moeten betalen, nog afgezien van de dure updates voor kaarten of live verkeersabonnementen.”

TomTom moet iets doen
Den Drijver verwacht dat de keuze van Renault, Mitsubishi en Nissan een forse impact kan hebben op de automotive navigatiemarkt, waar maar een beperkt aantal partijen opereert (TomTom en Here). „De taart zal nu tussen meer partijen verdeeld moeten worden. En voor TomTom betekent dat gewoonweg minder ebitda (winst voor belastingen en rente, red) en vandaar de koersdaling.”

Op dit moment zijn TomTom en Here verreweg de meest toonaangevende partijen. Here is door VW-groep, Daimler en BMW in 2015 voor €2,8 miljard gekocht van Nokia. Volgens de automobieldeskundigen zullen andere automerken niet snel met dit systeem in zee gaan, omdat zij dan direct de concurrent steunen.

Zelfrijdende auto’s
„Dat was aanvankelijk ook het geval bij Google, omdat die net als veel andere merken bezig is met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s”, zegt automotive-analist Wim Oude Weernink. „Maar het functioneren van zelfrijdende auto’s is afhankelijk van een goede navigatie, alleen duurt de komst van zelfrijdende auto’s nog heel lang. Daardoor is die angst voor samenwerking met Google verdwenen. Deze alliantie is samen met Dacia wel de grootste qua autoverkoop.”

Dit is een keiharde crash
Voor TomTom-oprichter en topman Harold Goddijn is het spel nu op de wagen, zeggen analisten. Hij zal iets moeten doen, maar de mogelijkheden nemen af.

Een investmentbankier laat anoniem weten dat een overname door Google nu definitief van de baan is. Eerder gingen geruchten over een interesse van Google in TomTom, maar nu blijkt Google de Nederlandse navigatiemaker helemaal niet meer nodig te hebben.

Ook een overname door een private equity-fonds wordt nu onwaarschijnlijk geacht, zegt een bron. Door het verliezen van zoveel bedrijfsresultaat wordt het voor private investeerders nagenoeg onmogelijk om TomTom met een grote schuld op te kopen. Mogelijk rest daarbij alleen nog het opknippen van de huidige bedrijfsonderdelen automotive & licensing, telematics en consumer. TomTom kan niet reageren.

Volgens Versteeg geeft de situatie aan dat de beurswaarde van TomTom een lange tijd opgeblazen is geweest vanwege herhaaldelijke overnamegeruchten. „Het aandeel was altijd al overgewaardeerd en gehypt. Ik heb geen exacte waardering, maar een koers van €5 past beter.”
[verwijderd]
1
Nou dat ziet er allemaal niet fijn uit; gaat de koers morgen weer met bijna een kwart omlaag? Die € 5 zou morgen zo maar kunnen.
Mijn Vriend
1
quote:

battumboy schreef op 18 september 2018 19:14:

IN REACTION TO THE PRESS RELEASE OF THE RENAULT/NISSAN/MITSUBISHI ALLIANCE
TomTom has a strong long-term relationship with the Renault/Nissan/Mitsubishi Alliance, as part of which we integrate our navigation technology components in a broad range of vehicles across several geographies. Our products are compatible with all platforms, including Android.

corporate.tomtom.com/investors/overview

including Android.: Android ook nog promoten..... Ik zie zo ongeveer nog 1 uitweg voor T2: dat de NL-staat T2 het monopolie geeft voor de verkeers(IT)diensten, maar daar heeft Rutte de ballen niet voor. Wie heeft nu eigenlijk het copy right van de NL wegen???
Energy
0
www.media.volvocars.com/nl/nl-nl/medi...

Dit is een bericht van volvo uit 2017.Lijkt erg op het bericht van Renault vandaag. Volvo bouwt gewoon tt maps en software in. Niemand die zich er druk om maakte met betrekking tot tt.

Bijzonder volk beleggers. Tt maps en software draait wellicht uitstekend op het android systeem. Mensen maken elkaar gek.
BW2017
0
quote:

Accuboor schreef op 18 september 2018 20:30:

Josti zegt ook dat besi naar 40 gaat
Nja dat is nog niet echt een slechte voorspelling want die kans acht ik ook wel aannemelijk op termijn.

Maar ik snap verder niet dat die Jos Versteeg ergens nog een podium krijgt om zijn mening te ventileren.
Vind hem met afstand de meest slechte analist in Nederland die erbij loopt.
Energy
0
Josti zei ook dat imtech een hele fijne belegging was.

quote:

Accuboor schreef op 18 september 2018 20:30:

Josti zegt ook dat besi naar 40 gaat
[verwijderd]
0
quote:

Lamsrust schreef op 18 september 2018 20:18:

Renault, Nissan en Mitsubishi met Google andere weg in

TomTom uitgenavigeerd
Door GERT VAN HARSKAMP

Updated 1 min geleden
5 min geleden in FINANCIEEL

AMSTERDAM - TomTom gaat een uitermate onzekere toekomst tegemoet. Nadat een alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi heeft aangekondigd vanaf 2021 TomTom te willen verruilen voor Google, staat volgens sommige analisten het voortbestaan van de Amsterdamse navigatiemaker zelfs op het spel.

Bij beleggers zat de schrik er dinsdag goed in. Zij dumpten massaal het aandeel TomTom nadat de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi dinsdag in de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal had aangekondigd vanaf 2021 in zee te gaan met Alphabet, het moederbedrijf van Google, om de mediasystemen en de navigatie te laten draaien op Google’s sturingssysteem Android. Bijna een kwart aan beurswaarde van TomTom ging gisteren in rook op. Aan de Amsterdamse beurs eindigde het aandeel dinsdag op €6,43.

„Dit is geen afstraffing, maar een crash”, zegt analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. „Het besluit van Renault, Nissan en Mitsubishi is de doodsteek voor TomTom. Zij verliezen hiermee zoveel markt. Ik zie alleen nog toekomst voor TomTom voor organisaties die niets met Google te maken willen hebben, zoals de overheid. Die willen geen data delen met Google. Maar verder zie ik de toekomst voor TomTom weinig rooskleurig in.”

Live verkeersabonnementen
De keuze van de Frans/Japanse fabrikanten voor Google is opvallend. „Vroeger dacht iedereen dat de auto-industrie Google buiten de duur zou houden en nooit al die belangrijke data en de relatie met klant zou willen delen met het internetbedrijf”, zegt NIBC-analist Martijn den Drijver. „De auto-industrie lijkt zich nu toch aan te passen aan de wensen van (jonge) automobilisten die alles via het mobieltje willen doen en niet met meerdere systemen tegelijk willen werken, waar zij ook nog eens meer voor moeten betalen, nog afgezien van de dure updates voor kaarten of live verkeersabonnementen.”

TomTom moet iets doen
Den Drijver verwacht dat de keuze van Renault, Mitsubishi en Nissan een forse impact kan hebben op de automotive navigatiemarkt, waar maar een beperkt aantal partijen opereert (TomTom en Here). „De taart zal nu tussen meer partijen verdeeld moeten worden. En voor TomTom betekent dat gewoonweg minder ebitda (winst voor belastingen en rente, red) en vandaar de koersdaling.”

Op dit moment zijn TomTom en Here verreweg de meest toonaangevende partijen. Here is door VW-groep, Daimler en BMW in 2015 voor €2,8 miljard gekocht van Nokia. Volgens de automobieldeskundigen zullen andere automerken niet snel met dit systeem in zee gaan, omdat zij dan direct de concurrent steunen.

Zelfrijdende auto’s
„Dat was aanvankelijk ook het geval bij Google, omdat die net als veel andere merken bezig is met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s”, zegt automotive-analist Wim Oude Weernink. „Maar het functioneren van zelfrijdende auto’s is afhankelijk van een goede navigatie, alleen duurt de komst van zelfrijdende auto’s nog heel lang. Daardoor is die angst voor samenwerking met Google verdwenen. Deze alliantie is samen met Dacia wel de grootste qua autoverkoop.”

Dit is een keiharde crash
Voor TomTom-oprichter en topman Harold Goddijn is het spel nu op de wagen, zeggen analisten. Hij zal iets moeten doen, maar de mogelijkheden nemen af.

Een investmentbankier laat anoniem weten dat een overname door Google nu definitief van de baan is. Eerder gingen geruchten over een interesse van Google in TomTom, maar nu blijkt Google de Nederlandse navigatiemaker helemaal niet meer nodig te hebben.

Ook een overname door een private equity-fonds wordt nu onwaarschijnlijk geacht, zegt een bron. Door het verliezen van zoveel bedrijfsresultaat wordt het voor private investeerders nagenoeg onmogelijk om TomTom met een grote schuld op te kopen. Mogelijk rest daarbij alleen nog het opknippen van de huidige bedrijfsonderdelen automotive & licensing, telematics en consumer. TomTom kan niet reageren.

Volgens Versteeg geeft de situatie aan dat de beurswaarde van TomTom een lange tijd opgeblazen is geweest vanwege herhaaldelijke overnamegeruchten. „Het aandeel was altijd al overgewaardeerd en gehypt. Ik heb geen exacte waardering, maar een koers van €5 past beter.”
Laster van Jos Versteeg. Dat is het.
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 2 mei 2024 17:35
Koers 5,620
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 5,750
Laag 5,600
Volume 291.496
Volume gemiddeld 302.054
Volume gisteren 419.532

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront