TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM december en de dertiende maand 2017

3.060 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 146 147 148 149 150 151 152 153 » | Laatste
holenbeer
0
quote:

TTendofstory schreef op 30 december 2017 14:22:

[...]

Waar kan ik tekenen voor 12 euro ?? Ik hou het op 10 - 10,5 euro voor 2018. Op 31/12/2018 ben ik volledig uit TT. Ik zit nu max wat mijn porto toelaat in TT, cash nihil en nog een 2-tal andere fondsen. Naar beneden middelen is niet meer mogelijk of de koers moet wel heel ver onder de 7 euro zakken. M.a.w. 2018 is voor mij het jaar van de waarheid.

Misschien puts 7 schrijven dan. Ga dat komende tijd ook gestaffeld doen, en indien nodig zelfs puts 6.
Ik wil er zelfs bij een exit op 10positief uitspringen, dus schrijf lage puts en schrijf calls 9,5 tot 10 op de aandelen die ik heb of geassigned krijg.
Mocht ik dan eind 2019behoorlijk vol zitten met aandelen die 6-7 euro minus 1,5 - 2 euro premie hebbengekost, dan hebben de founders en ik hetzelfde probleem en dan mogen ze dar oplossen met een exit. Ik hoef er de boot niet voor te verkopen, moet hooguit eenjaartje langer met de auto door :-)
Alles boven de exit is dan mooi meegenomen. En zolang we onder de 9,5 tot 10 koersen lopen de callpremies gestaag binnen.

Scenario dat nu speelt kan ook nog zijn om iemand strategisch binnen te laten voor 10% onder de 9 euro. Als dat en goeie partij is, en daarna is het gezeik voorbij, vind ik het ook goed.
NewKidInTown
0
Wellicht hier niet helemaal on-topic:

"De kurken gingen op de laatste handelsdag van 2017 van de champagneflessen. Dankzij een rendement voor de AEX inclusief dividend van 17%, de hoge economische groei, sterke bedrijfswinsten en de aanhoudende steun van de ECB. Beleggers ontliepen bovendien alle rampenscenario’s."

www.telegraaf.nl/financieel/1485697/c...
NewKidInTown
0
quote:

holenbeer schreef op 30 december 2017 17:30:

Misschien puts 7 schrijven dan. Ga dat komende tijd ook gestaffeld doen, en indien nodig zelfs puts 6.
Ik wil er zelfs bij een exit op 10 positief uitspringen, dus schrijf lage puts en schrijf calls 9,5 tot 10 op de aandelen die ik heb of geassigned krijg.
Mocht ik dan eind 2019 behoorlijk vol zitten met aandelen die 6-7 euro minus 1,5 - 2 euro premie hebben gekost, dan hebben de founders en ik hetzelfde probleem en dan mogen ze dat oplossen met een exit. Ik hoef er de boot niet voor te verkopen, moet hooguit een jaartje langer met de auto door :-)
Alles boven de exit is dan mooi meegenomen. En zolang we onder de 9,5 tot 10 koersen lopen de callpremies gestaag binnen.

Helemaal niet verkeerd om het in die richting te zoeken. Ik zou hier in ieder geval een aantal kanttekeningen willen plaatsen:
- stap af van de "angst" om de boot (de boot missen of de boot moeten verkopen) te missen.
- ga voor optimalisatie van je rendement, dit jaar heb je niks, nada, niente, dus een procentje of 35 in 2 jaar is halleluja !
- als je dan aankoerst op eind 2019 dan zou ik zeggen, VERKOOP de calls 9,00 (a 1,55) en VERKOOP de puts 7,00 (a 1,10) en een gedeelte de puts 6,00 (a 0,65)
- heb je samen calls en puts 1,55 plus 1,10+0,65/2 = 0,85 wordt totaal 2,40

Daalt het aandeel verder, heb je de extra aandelen voor 6,50 - 2,40 wordt 4,10
Stijgt het aandeel weer, ben je de aandelen kwijt voor 9,00 + 2,40 wordt 11,40 en heb je een stuk beter rendement dan over 2017, namelijk 38% in twee jaar.

Houd er wel rekening mee dat in geval van een hier vaak genoemd droomscenario van een overname de volatiliteit rond het nieuws en de daadwerkelijke overname sterk kan oplopen en dus ook de optieprijzen die je hebt VERKOCHT en dus terug moet kopen of met je zullen worden afgerekend.
[verwijderd]
0
Ik ga meer richting tatje. Vind dat er hier een hoop als een blad aan de boom gedraaid zijn. Endgame. We schrijven spril 2016. Anderhalf tot 2 jaar. Nu dus. CES 2018 met baidu. Maar goed alles word hier ook stelselmatig de grond ingetrapt. Koers nu is door flitshandel en leeglopende opties. Steeds een beetje meer aan de laatkant et voila. Computertjes doen hun werk. Daggrafieken bekijken is gewoon walgelijk. Maar goed we gaan het zien.
NewKidInTown
0
EDIT: een kleine correctie op mijn laatste punt, de verkochte calls zullen dan ge-assigned worden bij bijvoorbeeld een bod en koers van 11,00 dus die calls worden dan tegen 0,00 geclosed en de aandelen tegen 9,00 geleverd. De puts daarentegen zouden dan, het klinkt gek bij een fors hogere koers van het onderliggende aandeel, toch wegens fors oplopende volatiliteit, nog steeds een fors hogere koers kunnen krijgen.

Belangrijk is eens te gaan onderzoeken hoe precies de berekening gaat als bij een overname de optieprijzen van de nog openstaande opties worden berekend, velen zullen daardoor verrast worden, onaangenaam dus.

Steekwoord (gatver): "fair-value"
Energy
1
Inderdaad de koers is in 5 dagen voor de optie expiratie in december in elkaar getrapt.In 5 dagen tijd 10% daling. Nu zie je elke dag hetzelfde patroon. Iets hoger openen, 10 minuten na opening flinke dump, rest van de dag aanmodderen en in eindveiling nog even iets lager zetten.

Richting de finish zullen steeds meer beleggers afhaken. Ik zie niet wat er sinds cijfers q3 is veranderd. Alleen de angstbarometer is tot het kookpunt gestegen.

quote:

japierabo2.0 schreef op 30 december 2017 18:11:

Ik ga meer richting tatje. Vind dat er hier een hoop als een blad aan de boom gedraaid zijn. Endgame. We schrijven spril 2016. Anderhalf tot 2 jaar. Nu dus. CES 2018 met baidu. Maar goed alles word hier ook stelselmatig de grond ingetrapt. Koers nu is door flitshandel en leeglopende opties. Steeds een beetje meer aan de laatkant et voila. Computertjes doen hun werk. Daggrafieken bekijken is gewoon walgelijk. Maar goed we gaan het zien.
NewKidInTown
1
geldwijzer.online/1291/2016/12/25/wat...

"Bedrijfsovername en opties een gevaarlijke combinatie"

"Een belangrijke regel op de Optiebeurs is dat er bij een overname of faillissement een fair value waarde voor de opties berekend kan gaan worden. Dit houdt in dat op basis van de Black & Scholes formule een waarde aan de nog openstaande opties toegekend gaat worden.

Dit kan rampzalig voor beleggers uitpakken en dan met name voor beleggers die opties geschreven hebben, maar ook voor beleggers die op verlies staan met hun optieppositie en nog hoop hadden op verbetering van die positie.
Het kan daarbij dus een ramp zijn voor een door u ingenomen positie waarbij uw visie dus uitkomt, maar u geen uitkering krijgt vanwege die fair value afrekening."

www.beursbox.nl/files/html/2005/01/be...

Afijn, zoek maar even op "overname fair value opties"

Als ik Wies was, zou ik hier ook even beslist naar kijken !
holenbeer
1
quote:

NewKidInTown schreef op 30 december 2017 18:02:

[...]

Helemaal niet verkeerd om het in die richting te zoeken. Ik zou hier in ieder geval een aantal kanttekeningen willen plaatsen:
- stap af van de "angst" om de boot (de boot missen of de boot moeten verkopen) te missen.
- ga voor optimalisatie van je rendement, dit jaar heb je niks, nada, niente, dus een procentje of 35 in 2 jaar is halleluja !
- als je dan aankoerst op eind 2019 dan zou ik zeggen, VERKOOP de calls 9,00 (a 1,55) en VERKOOP de puts 7,00 (a 1,10) en een gedeelte de puts 6,00 (a 0,65)
- heb je samen calls en puts 1,55 plus 1,10+0,65/2 = 0,85 wordt totaal 2,40

Daalt het aandeel verder, heb je de extra aandelen voor 6,50 - 2,40 wordt 4,10
Stijgt het aandeel weer, ben je de aandelen kwijt voor 9,00 + 2,40 wordt 11,40 en heb je een stuk beter rendement dan over 2017, namelijk 38% in twee jaar.

Houd er wel rekening mee dat in geval van een hier vaak genoemd droomscenario van een overname de volatiliteit rond het nieuws en de daadwerkelijke overname sterk kan oplopen en dus ook de optieprijzen die je hebt VERKOCHT en dus terug moet kopen of met je zullen worden afgerekend.
Even een korte reactie:

Ik zit YTD op 75-80 % rendement, inclusief bleeder TT. Ik zat namelijk ook in bitcoin, Nvidia, amg, Galapagos en een heel stel andere stijgers.

Ik ben niet bang, maar pas mijn strategie aan aan de risico’s die ik zie. Dus puts schrijven voor 1,5 tot 2 euro per aandeel en idem calls. Dat geeft een comfortrange van zeg 7 minus 1,5 en 10 + 1,5.
De calls schrijf ik uiteraard alleen op de aandelen die ik heb en geleverd krijg.
Verder ga ik elk half jaar nieuwe calls 10 kopen, of lagere strikes als die goedkoper worden, voor ca. 30 cent per aandeel. Mocht er iets gebeuren waardoor de koers fors boven de 10 gaat, dan:
- gaan de aandelen eruit voor 10 + 1,5
- lopen de puts redelijk waardeloos af, dus 1,5 euro extra
- maak ik echt serieus winst op de calls. Kan zomaar een paar euro per call zijn.

Terugkopen is niet zo heel erg als ik meteen weer verkoop, zowel calls als puts op betere strikes.

Ik ga ervan uit dat de founders genoeg weten om niet te verkopen, maar ofwel een exit voor te bereiden ofwel op termijn een hogere koers te realiseren.
In plaats van mijn normale strategie in een uptrend (calls kopen en puts verkopen) zorg ik er nu voor dat ik jaar in jaar uit mee kan blijven doen, tot de exit of andere endgame. Voor 30 cent per half jaar hou ik het een hele tijd uit, zeker als ik eenmaal een steady state heb waarin ik lange calls schrijf en daarmee de korte calls financier.

Zolang TT tussen de 7 en 10 bivakkeert, schraap ik hiermee 3-4 euro per 2 jaar binnen aan premie, en geef 4 x 0,3 euro per 2 jaar uit aan half jaar-calls. Ik kan dan dus zelfs 3-4 keer zoveel halfjaarcalls kopen als ik puts en calls geschreven heb. Bijna een perpetuum mobile.

Helemaal uitstappen doe ik niet, al zou dat rationeel zijn. Ben ik te eigenwijs voor, en ik heb het idee dat iemand wil dat ik uitstap. Met een reden. Dus ik zoek een scenario dat enerzijds vol te houden is, en anderzijds winst oplevert bij fors stijgende koers.
Risico is uiteraard dat TT ver onder de 7 gaat. Ik ga ervan uit dat dan ofwel een exit in gang gezet wordt, ofwel een vriendelijk of vijandig bod komt. Maar ook de range 5 tot 8 is op dezelfde manier een tijdje vol te houden.
Het moet alleen geen Imtech worden, maar zolang de founders de helft van TimTimtech in bezit hebben, hebben zij geen belang bij 0 euro.
Energy
1
vision.zf.com/site/magazine/en/articl...

ZF is duidelijk blij met baidu hd maps.
ZF werkt voor rinspeed. Rinspeed werkt weer met tomtom. Baidu hd maps is tt hd map technology...

DerksVisie
0
quote:

Was here schreef op 30 december 2017 22:08:

vision.zf.com/site/magazine/en/articl...

ZF is duidelijk blij met baidu hd maps.
ZF werkt voor rinspeed. Rinspeed werkt weer met tomtom. Baidu hd maps is tt hd map technology...

Jammer dat ze het niet Baidu-Maps powered by TomTom noemen. Maar goed ik verwacht niet dat TomTom de technologie voor nop laat gebruiken, hier zal wel een duidelijke afspraak zijn.

[verwijderd]
1
quote:

DerksVisie schreef op 30 december 2017 22:30:

[...]

Jammer dat ze het niet Baidu-Maps powered by TomTom noemen. Maar goed ik verwacht niet dat TomTom de technologie voor nop laat gebruiken, hier zal wel een duidelijke afspraak zijn.

maar dat is het toch wel ze gebruiken bij Baidu toch de fabriek van TT, niet de maps

"Baidu will leverage TomTom’s Real-Time Map Platform"

maar heb je gezien wat er rechts onder in de foto staat?

(edits)
Energy
1
Tt mag china niet zelf mappen. Baidu neemt de technologie van tt in een soort licentie af. Probleem opgelost.

Het gezeur van afgelopen weken dat er geen hd maps nodig zijn voor sdc is absolute BS. Je moet het omdraaien hd maps zijn de basis voor sdc.

Kijk eens op youtube Ces 2017 tomtom, zf etc.

quote:

Sunshine Band schreef op 30 december 2017 22:32:

[...]
maar dat is het toch ook? ze gebruiken bij Baidu toch de fabriek van TT, niet de maps?
DerksVisie
0
quote:

Was here schreef op 30 december 2017 22:41:

Tt mag china niet zelf mappen. Baidu neemt de technologie van tt in een soort licentie af. Probleem opgelost.

Het gezeur van afgelopen weken dat er geen hd maps nodig zijn voor sdc is absolute BS. Je moet het omdraaien hd maps zijn de basis voor sdc.

Kijk eens op youtube Ces 2017 tomtom, zf etc.

[...]
Klopt maar een disclaimer "powered by TomTom" was nog mooier geweest voor Baidu HD-Maps. Net zoals bijvoorbeeld Sygic Maps:

"Sygic GPS Navigation is the World's Most Installed Offline GPS Navigation App powered by TomTom maps."
Energy
0
Zf zegt het netjes om hun duitse vrienden van Here niet af te vallen. Zij weten heel goed dat baidu tt hd map technology is.

Je leest ook in het pb van baidu/tt dat ze 1 doel hebben en dat is 1 wereldstandaard te maken voor Tier1 en OEM.

De vraag is wat kan en mag Here in china en japan?Als het niet veel is dan is het voor Tier1 veel goedkoper en simpeler om met zenrin, Baidu en tt te werken.Het is sowieso onduidelijk wat Here kan leveren op dit moment?? Daarom zijn de samenwerkingen met zenrin en baidu ook zo belangrijk!

quote:

DerksVisie schreef op 30 december 2017 22:46:

[...]

Klopt maar een disclaimer "powered by TomTom" was nog mooier geweest voor Baidu HD-Maps. Net zoals bijvoorbeeld Sygic Maps:

"Sygic GPS Navigation is the World's Most Installed Offline GPS Navigation App powered by TomTom maps."
DerksVisie
0
www.ff.com/us/ces-2018

Faraday Future komt eindelijk weer met wat nieuws over hun plannen tijdens de CES. Toevallig is de geldschieter van dit bedrijf (Le Eco) zowat plotseling failliet en zijn alvast de handel in aandelen gestopt.

Zo kan het ook gaan met bedreigende Chinezen bedrijven..

www.xda-developers.com/leecos-parent-...

DerksVisie
0
quote:

Was here schreef op 30 december 2017 22:58:

Zf zegt het netjes om hun duitse vrienden van Here niet af te vallen. Zij weten heel goed dat baidu tt hd map technology is.

Je leest ook in het pb van baidu/tt dat ze 1 doel hebben en dat is 1 wereldstandaard te maken voor Tier1 en OEM.

De vraag is wat kan en mag Here in china en japan?Als het niet veel is dan is het voor Tier1 veel goedkoper en simpeler om met zenrin, Baidu en tt te werken.Het is sowieso onduidelijk wat Here kan leveren op dit moment?? Daarom zijn de samenwerkingen met zenrin en baidu ook zo belangrijk!

[...]
HERE focust zich tegenwoordig meer als een "Open Location Platform company" maar ik moet toegeven dat hun introductie-video tot het bedrijf er toch gelikt uit ziet.

www.youtube.com/watch?time_continue=2...

Oeps..!
0
The long-expected Apollo 2.0 will be unveiled on the show. The appearance of Apollo 2.0 is a comprehensive leap for China's autonomous driving technologies. Besides, CES will announce many of Apollo's oversea partners, more economic sensors and diversified vehicle models at the same time. According to information exposures, Udacity, Microsoft, Qualcom and TomTom will attend the show as Apollo's cooperative partners.

autonews.gasgoo.com/china_news/700126...
[verwijderd]
0
Deze vraag staat nog;

maar heb je gezien wat er rechts onder in de foto staat?
Artikel over belang van HD mapping en Baidu, dan deze foto erbij
DerksVisie
0
quote:

Sunshine Band schreef op 30 december 2017 23:13:

Deze vraag staat nog;

maar heb je gezien wat er rechts onder in de foto staat?
Artikel over belang van HD mapping en Baidu, dan deze foto erbij
Copyright HERE technologies?
Energy
0
Het is een artikel over zf. Het verhaal gaat over hd maps. Zowel tt, here en baidu worden genoemd. Lijkt mij niet zo spannend

quote:

Sunshine Band schreef op 30 december 2017 23:13:

Deze vraag staat nog;

maar heb je gezien wat er rechts onder in de foto staat?
Artikel over belang van HD mapping en Baidu, dan deze foto erbij
3.060 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 146 147 148 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront