TomTom « Terug naar discussie overzicht

OKTOBER - Herfst voor Madame

2.991 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 ... 146 147 148 149 150 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 18 oktober 2017 11:47:

[...]
[1]: Kan je hier niet helemaal volgen. Wat is pre-mappen anders dan een soort HD-map aanleggen? Zij het misschien van een beperkt gebied?
Alleen bij een zelfrijdende shuttle die steeds hetzelfde traject aflegt kan ik me voorstellen dat er geen HD-map aan boord is, maar alleen een set stuurinstructies of een vorm van geleiding ('digitale rails').

[2]: Bij het huidige Automotive verdient TT 'gewoon' aan software en services (waaronder SD-maps en traffic) voor de bestaande infotainment- en navigatiesystemen.
Mogelijk hier en daar ook wat inkomsten uit HD-maps (en RoadDNA?) t.b.v. research en pilotprojecten van oem's, maar dat zal nog niet veel zijn vermoed ik.

[1] ja, precies dat. Het zal voornamelijk statsche informatie zijn (curbs, overige landmarks). Het belangrijkste voor dit type verkeer is dat ze de klant zo dicht mogelijk bij de gewenste locatie afzetten. Stel dat een weg plotseling wordt afgesloten, dan volstaat het toch ook om dit als traffic-info naar de taxivloot te sturen? Dan herbereken je toch gewoon de route (de 'entertainment'map a`la Google maps volstaat) en hoef je toch niet gelijk complexe mapupdates door te voeren? Dat lijkt me alleen maar relevant in het geval de tot dan toe statische informatie (semi)permanent wijzigt?

Die pre-maps zijn natuurlijk ook niet eeuwig houdbaar. Maar het is veel simpeler en goedkoper om van tijd tot tijd die (beperkte) routes even opnieuw te rijden en als totale mapupdate naar je vloot te sturen, dan er een complex transactional mapmaking platform voor te bouwen. Daarom zijn die ride-hailing startups ook zo snel up and running. Die maken zich helemaal niet druk om mapupdates. Die rijden ze gewoon ff opnieuw.

Dit werkt dus voor kleine gebieden, op global scale red je dit niet en heb je wel degelijk community/crowd info nodig om alleen de wijzigingen op te slaan en door te voeren via de cloud.
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 18 oktober 2017 11:44:

[...]

HD-maps zijn ook nodig voor de extra veiligheid van level 2 en level 3.

Gaan dus eerder en grootschaliger ingezet worden dan level 4/5. Zeker op de hoofdwegen.
'Nodig' niet, handig wel. Een luxe dus en op korte termin alleen te verwachten in het hogere, luxere segment. Met weinig omzet en meer als goodwill/samenwerking => revenues? Denk eerder kosten, TomTom kennende.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

Hik schreef op 18 oktober 2017 12:38:

[...]
[1] ja, precies dat. Het zal voornamelijk statsche informatie zijn (curbs, overige landmarks). Het belangrijkste voor dit type verkeer is dat ze de klant zo dicht mogelijk bij de gewenste locatie afzetten. Stel dat een weg plotseling wordt afgesloten, dan volstaat het toch ook om dit als traffic-info naar de taxivloot te sturen? Dan herbereken je toch gewoon de route (de 'entertainment'map a`la Google maps volstaat) en hoef je toch niet gelijk complexe mapupdates door te voeren? Dat lijkt me alleen maar relevant in het geval de tot dan toe statische informatie (semi)permanent wijzigt?

Die pre-maps zijn natuurlijk ook niet eeuwig houdbaar. Maar het is veel simpeler en goedkoper om van tijd tot tijd die (beperkte) routes even opnieuw te rijden en als totale mapupdate naar je vloot te sturen, dan er een complex transactional mapmaking platform voor te bouwen. Daarom zijn die ride-hailing startups ook zo snel up and running. Die maken zich helemaal niet druk om mapupdates. Die rijden ze gewoon ff opnieuw.

Dit werkt dus voor kleine gebieden, op global scale red je dit niet en heb je wel degelijk community/crowd info nodig om alleen de wijzigingen op te slaan en door te voeren via de cloud.
Het gaat niet alleen om de afzetlocatie maar ook om zelfsturend (deze discussie begon met een link van xynix naar zelfrijdende bussen van Baidu).
Sinds een paar jaar zijn alle experts het er over eens dat je voor (semi-)autonoom rijden iets als HD-maps nodig hebt. Dus ook bij taxibots in beperkte gebieden. Het gaat dan om fijnere en vaker veranderende details dan een 'afgesloten weg'.
Dan volstaat het niet om "van tijd tot tijd die beperkte route even opnieuw te rijden". Dan is er voortdurende verversing nodig, of je dat nu traffic-info of transactional/incremental mapmaking noemt. Daarvoor heb je de crowd en een cloud nodig, dus meer dan je eigen taxi's.
Wie kan dat en gaat dat leveren? Juist, TomTom.

[verwijderd]
2
quote:

Hik schreef op 18 oktober 2017 12:41:

[...]

'Nodig' niet, handig wel. Een luxe dus en op korte termin alleen te verwachten in het hogere, luxere segment. Met weinig omzet en meer als goodwill/samenwerking => revenues? Denk eerder kosten, TomTom kennende.
Ontwikkelingskosten voor het nieuwe platform heeft TomTom al grotendeels gemaakt. Nu is men volop bezig met het vullen van dat systeem. Kost idd veel geld, maar ondanks die vele honderden miljoenen per jaar in de opex is men winstgevend en schuldenvrij. Echt versnellen hoeft men ook niet, want HERE loopt minstens 3 jaar achter. Moeten per jaar 600 miljoen gaan investeren om een vergelijkbaar systeem te bouwen. Als ze het uberhaupt al kunnen (ook TomTom heeft fouten gemaakt tijdens de ontwikkeling).
Hoofdwegennet USA gereed, Europa hoofdwegennet al goed op weg, China nu door Baidu; 1 wereldwijde softwarestandaard voor de autofabrikanten.

Je volgt kennelijk het nieuws slecht. Extra veiligheid in de auto wordt wettelijk afgedwongen. Europa is er nu al mee bezig.
Op niet al te lange termijn verplicht dus die HD-maps en RoadDNA/RRS. Ook in de goedkopere auto's. Alleen al voor lane-keeping noodzakelijk (met camera's heb je toch echt een probleem als het weer slecht is en/of de strepen slecht leesbaar).
Straks net zo gewoon als de airbag en de veiligheidsgordel.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

cave canem schreef op 18 oktober 2017 06:34:

AND heeft een beurswaarde van ca25 mio euro, ja dat lees je goed 25 mio - er staan 3.7 mio aandelen uit @ 7 euro koers

heb op de afstraffing en echt aan de low 1.000 aandeeltjes gekocht als pure gok, zag het gelijk van 6,60 naar 8,60 gaan op t Continental nieuws en nu staan we weer aan 7

dit aandeel kan met héél, héél véél geluk naar X 10, maar de kans is veel groter dat het naar 0 gaat
het is sowieso onbegrijpelijk dat zoiets aan de beurs staat, maar Conti heeft wel een (gratis)-optie genomen en dat is wel wat waard
het is ook een mirakel dat deze toko nog bestaat en ook dat heeft dus een waarde, ze zijn blijkbaar ondanks hun echte Calimero-gehalte ergens onkruid dat niet vergaat

dit en het Conti sprookje kan wel eens voor een totaal onverwachte surprise zorgen en daarom het kan zomaar X10, maar het kan ook morgen dicht of kapitaal komen vragen bij de nog zittende aandeelhouders, daar pas ik dus zeker voor
...
Inderdaad, een gokje. Onkruid dat kan voortbestaan als kruimeldief en allesvreter. Af en toe krijgen ze weer een opdracht en overleven ze weer een jaar, maar 2017 eindigt voor AND zoals het er nu naar uitziet dieprood. Ik heb de afgelopen tijd op hun forum al diverse malen de vloer met hen aangeveegd.

Conti heeft idd een 'gratis optie', maar ik denk dat het voor Conti meer een leuke mogelijkheid is om met een kleine mapmaker wat vrijblijvend te sparren ohgv map fusion. Ze willen zich niet met TT liëren omdat concurrent Bosch daar al te diep in zit, en niet met Here omdat ze ook andere oem's dan de drie Duitse Here-eigenaren te vriend willen houden.
Voor AND's IR is het contact met Conti nu een zeer welkome reddingboei -al is het nog maar de vraag of ze er ooit iets aan gaan verdienen. Voor Conti is het geen halszaak, echt grootschalig zie ik het niet worden. Daar is AND veel te klein voor, en hebben ze veel te weinig ervaring (en software) ohgv realtime processen en dynamisch mappen.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

NewKidInTown schreef op 18 oktober 2017 06:48:

Had AND-bericht gepost om aan te geven dat er ook andere bedrijven zich bezig houden met mapping (was hier en ook mij al bekend), wellicht ook compleet andere technieken?
Niet zozeer als beleggingsalternatief, heb me er niet in verdiept.
Vooral ook niet doen, niet in verdiepen en zeker niet in beleggen. Als je hun halfjaarverslag leest, en mijn commentaar daarop in het AND-forum (juli-aug.), snap je waarom.
boem!
3
Het verbaast mij niets, dat er nog veel aan scorepolitiek wordt gedaan op dit forum.
Het eindeloos aangeven dat de koers weer eens 1 of 2 procent is gezakt dan wel gestegen. Dit is voor mij heel herkenbaar bij oude koersen van 3, 6, 9 en 12 euro.

De oude schooladepten die wpa sterk op hun netvlies hebben staan doen de door hen toegeeigende vooropleiding tw HBS-B ook geen goed.
Het simpele rekenwerk om de mediaan te vinden bij kwartaalkoersen is teveel gevraagd om maar niet te spreken over hun acceptatie van de koers op het moment waarna aangegeven wordt dat die koers wel eens 10% kan dalen ipv de 80% indien je de netto-wpa in ogenschouw zou nemen.

Er is er maar 1 waarvoor ik respect heb vanuit het dagelijkse perspectief en dat is onze onvolprezen @Wies.
Die geeft vrijwillig alle info die hij ontvangt aan ons door en geeft daarbij een kijkje in de keuken van de traders. Zeer gewaardeerd en leerzaam.

Hoe anders is het gesteld met de overigen?
Ik waardeer BDB, Vanillesky, Xynix, Gerard ecb, Justin, Xynix, Hik, Harry en de vele anderen die trachten te onderzoeken waar Tom2 qua beurskoers in de toekomst behoort te staan en daar horen Groeibriljant, Tatje en Bart1805 ook zeker bij.
Het is jammer dat veel posters niet tot deze catagorie behoren en zich iedere keer blijven bezondigen aan het bespreken van kleine afwijkingen tov de laatst bekende koers.
Tom2 is sterk overgewaardeert tov hun huidige netto wpa.
Die lucht kan eruit lopen indien er andere, betere, efficientere oplossingen komen voor ADAS/SDC en dan hebben we het niet over een koersval van 25% maar veel meer.
Daar staat tegenover dat de SDC sector roodgloeiend is en dat er op korte termijn keuzes gemaakt dienen te worden gemaakt door OEM's met wie zij dat traject wensen in te gaan om nog maar niet te spreken van HIGH TECH die in die nieuwe device ongekende mogelijkheden ziet.
Indien Tom2 daarvoor gevraagd wordt zal de beurskoers reageren als de bal die te ver onder water is geduwd en gehouden.

De komende kwartaalcijfers zullen geen direct uitsluitsel geven omtrent de vraag of Tom2 zelfstandig in staat is om via hun verdienmodel meerdere euro's aan wpa op te schrijven.
Maar dat is wel waar het omgaat omdat uit alle info die beschikbaar is blijkt dat Tom2 die weg zelfstandig wil afleggen.

Alle posts over disrupties en overrompelingen hebben mijn aandacht.




[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 18 oktober 2017 13:32:

[...]
Het gaat niet alleen om de afzetlocatie maar ook om zelfsturend (deze discussie begon met een link van xynix naar zelfrijdende bussen van Baidu).
Sinds een paar jaar zijn alle experts het er over eens dat je voor (semi-)autonoom rijden iets als HD-maps nodig hebt. Dus ook bij taxibots in beperkte gebieden. Het gaat dan om fijnere en vaker veranderende details dan een 'afgesloten weg'.
Dan volstaat het niet om "van tijd tot tijd die beperkte route even opnieuw te rijden". Dan is er voortdurende verversing nodig, of je dat nu traffic-info of transactional/incremental mapmaking noemt. Daarvoor heb je de crowd en een cloud nodig, dus meer dan je eigen taxi's.
Wie kan dat en gaat dat leveren? Juist, TomTom.

In een grote(re) geofence, laat staan global ben ik het met je eens, dan is het zelfs een eis. Maar voor een kleiner gebied is irrelevant hoé je update, áls je maar update. Voor een start-up is het veel gemakkelijker om iedere keer het gebied te 'samplen' dan real-time mapupdate algoritmes te ontwikkelen.
Je Bus voorbeeld is volgens mij een toepassing die, zéker als ze gebruik maken van gescheiden busbanen nog prima te behapstukken is zónder deze complexe algoritmes en dus domweg iedere keer plompverloren alles opnieuw inventariseren. Aangezien het hier Baidu betreft denk ik dat het hun eer te na is om het zonder mapupdates te doen. En TomTom zal het ze graag aanbieden.
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 18 oktober 2017 13:56:

[...]

Ontwikkelingskosten voor het nieuwe platform heeft TomTom al grotendeels gemaakt. Nu is men volop bezig met het vullen van dat systeem. Kost idd veel geld, maar ondanks die vele honderden miljoenen per jaar in de opex is men winstgevend en schuldenvrij. Echt versnellen hoeft men ook niet, want HERE loopt minstens 3 jaar achter. Moeten per jaar 600 miljoen gaan investeren om een vergelijkbaar systeem te bouwen. Als ze het uberhaupt al kunnen (ook TomTom heeft fouten gemaakt tijdens de ontwikkeling).
Hoofdwegennet USA gereed, Europa hoofdwegennet al goed op weg, China nu door Baidu; 1 wereldwijde softwarestandaard voor de autofabrikanten.

Je volgt kennelijk het nieuws slecht. Extra veiligheid in de auto wordt wettelijk afgedwongen. Europa is er nu al mee bezig.
Op niet al te lange termijn verplicht dus die HD-maps en RoadDNA/RRS. Ook in de goedkopere auto's. Alleen al voor lane-keeping noodzakelijk (met camera's heb je toch echt een probleem als het weer slecht is en/of de strepen slecht leesbaar).
Straks net zo gewoon als de airbag en de veiligheidsgordel.
Ik weet niet waar jij je 'nieuws' vandaan haalt dat deze veiligheid afgedwongen zou MOETEN worden met HD-Maps. Dromen staat je vrij, maar dit valt toch meer in de categorie gebroeders Grimm.
[verwijderd]
5
quote:

cave canem schreef op 18 oktober 2017 15:14:

hier komt de cavalerie ( wel later dan gebruikelijk )

preview 3Q17

TomTom will report its 3Q17 numbers on Friday 20 October
we are a bit below consensus on revenue and a bit above adj EPS
Key point to watch is automotive growth for which we see upside risk to our estimate as we believe that inbuild system penetration ( or take-rates) will continue to move upwards

we believe that the decline in consumer will accelerate further

due to the better mix, the gross margin should continue its strong upward trend
we believe that TomTom will reiterate its FY17 guidance of revenues bewteen 925-950 mio and adj EPS around 25 ct

we also expect more detail on the strategic review of the consumer sports business

- there will be a cc at 14.00 CET
- in contrast to prevous years, TomTom will not provide an automotive orderbook intake number at 3Q17
it will do so at FY17

- on 29th sep TomTom already announced that it cut 136 jobs in its consumer Sports biz
this was part of the strategic review to make the biz break-even, but clearly not the finalization

BUY
[verwijderd]
2
quote:

Hik schreef op 18 oktober 2017 15:14:

[...]

Ik weet niet waar jij je 'nieuws' vandaan haalt dat deze veiligheid afgedwongen zou MOETEN worden met HD-Maps. Dromen staat je vrij, maar dit valt toch meer in de categorie gebroeders Grimm.
Extra veiligheid WORDT afgedwongen! Europa is er al mee bezig.

Er is geen veilig alternatief voor HD-maps en RoadDNA/RRS.

En kom niet aan met de camera's van Mobileye, want die werken simpelweg niet veilig bij slecht weer (en hebben ook problemen in het donker en bij tegenlicht).

Waarom zou de grootse AI-expert ter wereld, Baidu, hebben gekozen voor de veilige en leading technologie van TomTom? (terwijl ze alle expertise en systemen in huis hebben om eigen maps te maken; >400 miljoen gebruikers)
mjmj
1
quote:

Hik schreef op 18 oktober 2017 12:41:

[...]

'Nodig' niet, handig wel. Een luxe dus en op korte termin alleen te verwachten in het hogere, luxere segment. Met weinig omzet en meer als goodwill/samenwerking => revenues? Denk eerder kosten, TomTom kennende.
Is 'prijs' niet ook een aspect? Als de TT HD-maps (met RoadDNA en alle andere kerstballen) een paar honderd euro per jaar kosten dan is dat toch voor een kilometervreter zoals een Taxibot peanuts?

En hoeveel kost het om een (stuk) stad te mappen? Lijkt me overzichtelijk, maar ik weet er helemaal niets van dus misschien is dit wel een slag in de lucht,
[verwijderd]
0
quote:

mjmj schreef op 18 oktober 2017 17:35:

[...]

Is 'prijs' niet ook een aspect? Als de TT HD-maps (met RoadDNA en alle andere kerstballen) een paar honderd euro per jaar kosten dan is dat toch voor een kilometervreter zoals een Taxibot peanuts?

En hoeveel kost het om een (stuk) stad te mappen? Lijkt me overzichtelijk, maar ik weet er helemaal niets van dus misschien is dit wel een slag in de lucht,
Tuurlijk, maar het kan ook andersom: dat het alternatief goedkoper is.
[verwijderd]
0
General motors gaat begin 2018 starten met een groot aantal zelfsturende auto's in New York in samenwerking met Cruise die zij in 2016 hebben gekocht.
Heeft Tom daar ook nog een rol in?
[verwijderd]
0
Alle beurzen wereldwijd staan hoog. Een flinke correctie komt er aan dus ik ga zoveel mogelijk cash zitten asap.
eduardo3105
0
En gewoon blijven twitteren alsof er niets aan de hand is.

TomTom Sports?Geverifieerd account @TomTomSports 4 uur geleden
Perfect in all conditions ??
[verwijderd]
0
quote:

TTendofstory schreef op 18 oktober 2017 21:59:

Alle beurzen wereldwijd staan hoog. Een flinke correctie komt er aan dus ik ga zoveel mogelijk cash zitten asap.
Als je er zo zeker van bent dat er een flinke correctie komt, dan neem je wel de verkeerde positie in. Short is dan een stuk aantrekkelijker.

Ennuh 'asap'; heb je dieze strategie vanavond bedacht?
2.991 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 ... 146 147 148 149 150 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront