TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Juuni 2017

3.395 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 166 167 168 169 170 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 8 juni 2017 10:24:

[...]

Bij 50% marktaandeel in 2020 (=verwachting Goddijn) ga je dergelijke koersen in de periode 2020-2022 met gemak zien.

Bij het huidige marktaandeel van 20%-25% ook maar dan in de periode 2022-2025.

De markt van HD-maps is nu nog nihil maar groeit naar 9,4 miljard dollar in 2022. In 2025 is dat meer dan 20 miljard.
Hallo GB,
Al die miljarden kan allemaal zo zijn maar of @TT daarvan gaat profiteren is maar de vraag.
Je kunt technisch gezien de beste oplossing in huis hebben maar als geen van de leveranciers daarvan gebruik gaat maken worden er enkel kosten gemaakt en valt er NIETS te verdienen. en ga je op termijn als bedrijf naar de kloten!

Kijk eens terug in de historie, onze eigen Philips had met z'n VIDEO2000 de beste techniek in huis maar heeft het vermarkten verkwanseld en heeft miljarden guldens gekost.
Ook toen bepaalde de grote spelers (filmhuizen) wat de consument ging kopen en er was geen VIDEO2000 aanbod, wel voor het technisch mindere VHS en BETAMAX.

Succes........Peter
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 8 juni 2017 10:36:

[...]

Ik denk dat we het toch beter moeten nuanceren.

Jammer aan de Bosch Radar Localisatie is (lijkt?):
- TomTom was bezig met HD-Maps en het genereren van RoadDNA. Is RoadDNA nu geheel uitgefaseerd? Dit is voor mij onduidelijk in het bericht. De inkomsten uit de localisatie zouden in het geval van RoadDNA naar TomTom gaan. Ik denk dat er nu een verdeelsleutel gehanteerd gaat worden tussen TomTom en Bosch
- Er lijkt niet dezelfde Radar gebruikt te worden als die er nu al in auto's is ingebouwd voor AEB/ACC. Men is dus afhankelijk van de medewerking van OEM's om deze radar in te willen bouwen; men moet weer helemaal bij 0 beginnen om de localisatielaag op te bouwen.
- Uiterlijk (maar misschien dus wel eerder) 2020 gaat er Radar-Cloud-Data gebruikt worden afkomstig van deze Radars. De voorsprong van 2 jaar die er op HERE zou zijn komt hiermee wel erg in het geding.

Positief aan het nieuws is (lijkt?):
- Er zit wel degelijk een sterke mapmaking component in het hele verhaal die toch door velen over het hoofd lijkt te worden gezien. Om deze extra laag betekenisvol te laten zijn moet er namelijk al een transactional mapmaking mechanisme bestaan. Je kunt niet zomaar alle radar-data naar de cloud uploaden en deze in de HD-Maps verwerken. Er zullen algoritmes gehanteerd moeten worden die de validiteit van deze data moeten aantonen en uiteindelijk tot een update van de Localisatiedata in de huidige maps moet leiden. Er wordt dan wel gesteld dat de extra laag ook op bijvoorbeeld HERE HD-Maps te gebruiken is, maar er moet dus eerst een voorbewerking plaats vinden vooraleer HERE deze data kan gebruiken. Mocht HERE geïnteresseerd zijn, dan zal dat zeker een leuke duit gaan kosten.
- Bosch en TomTom presenteren dit als een samenwerking; de banden op Autonomous Driving gebied zijn en blijven zeer hecht
- Indien RoadDNA als separate localisatietechniek blijft bestaan, dan kan TomTom hier gewoon mee door blijven gaan, de voorsprong op HERE handhavend.
- Mobileye/HERE zal met een tegenzet moeten komen en moeten beargumenteren waarom puur visueel tóch een geschikte en veilige localisatiemethode is en blijft.(Alhoewel Shashua al eerder heeft aangegeven meerdere type sensoren als Radar en Lidar te kunnen en willen ondersteunen)

Aanvullend (en een spannende gedachte):
- Stel nu dat Tesla als eerste deze Radar (enthousiaste OTA-Point-cloud-Bosch-Radar tweet van Musk) in hun huidige HW-versie heeft ingebouwd en TomTom / Bosch hebben hier een hand in gehad; dan lijkt het mij niet helemaal onmogelijk dat Tesla nú al de localisatielaag voor TomTom/Bosch aan het genereren is.
Ben het ook een keertje grotendeels met je eens.

Mobileye/HERE blijft voor mij echter voorlopig zeer matige technologie. En als ze naast de camera ook andere sensoren gaan inzetten, dan nog ga je met SLAM de positioneringsoorlog niet winnen.
Het is niet voor niets dat Tesla koos voor de radartechnologie van Bosch als vervanger voor de beperkte camaratechnologie van Mobileye.

Inderdaad een grote kans dat Tesla al aan het genereren is!
[verwijderd]
0
quote:

Rabo. schreef op 8 juni 2017 11:06:

Waar blijft dat volgens jullie spectaculaire nieuws ???????
Je verveelt je zeker ook. Zullen we Wordfeuden?? Leuk man.
Ik leg ABNFRAUDE. Das gewoon 1 woord. Nu jij....
Advocaat van de Duivel
0
quote:

pieterbell schreef op 8 juni 2017 10:46:

[...]Hallo GB,
Al die miljarden kan allemaal zo zijn maar of @TT daarvan gaat profiteren is maar de vraag.
Je kunt technisch gezien de beste oplossing in huis hebben maar als geen van de leveranciers daarvan gebruik gaat maken worden er enkel kosten gemaakt en valt er NIETS te verdienen. en ga je op termijn als bedrijf naar de kloten!

Kijk eens terug in de historie, onze eigen Philips had met z'n VIDEO2000 de beste techniek in huis maar heeft het vermarkten verkwanseld en heeft miljarden guldens gekost.
Ook toen bepaalde de grote spelers (filmhuizen) wat de consument ging kopen en er was geen VIDEO2000 aanbod, wel voor het technisch mindere VHS en BETAMAX.

Succes........Peter

Peter,

Dit is inderdaad het doemscenario dat zou kunnen gaan gelden.
Er is wat mij betreft één groot verschil en dat is dat je in dezen niet afhankelijk bent van consumenten die eenvoudig te manipuleren zijn maar de beslissing wordt voor de consument genomen door een carcompany en die hebben een andere beoordeling dan de gemiddelde consument.
[verwijderd]
0
Wie elimineerd nu eens eindelijk dat drukkende witteboorden tuig?!
Vandaag wederom met zo weinig mogelijk volume een verder herstel tegenhouden, na het goede nieuws van gisteren.
Van mij mogen de verantwoordelijken voor dit opzichtige zieke drukken allen aan de schandpaal en voor altijd van de beurs verwijderd worden.

Wat een Eikels!!!!!
[verwijderd]
1
quote:

Natte krant schreef op 8 juni 2017 11:08:

[...]
Je verveelt je zeker ook. Zullen we Wordfeuden?? Leuk man.
Ik leg ABNFRAUDE. Das gewoon 1 woord. Nu jij....
Ik leg NIBCFRAUDE das meer....:)
[verwijderd]
0
quote:

RickBreda schreef op 8 juni 2017 11:11:

Wie elimineerd nu eens eindelijk dat drukkende witteboorden tuig?!
Vandaag wederom met zo weinig mogelijk volume een verder herstel tegenhouden, na het goede nieuws van gisteren.
Van mij mogen de verantwoordelijken voor dit opzichtige zieke drukken allen aan de schandpaal en voor altijd van de beurs verwijderd worden.

Wat een Eikels!!!!!
Komt goed vandaag...even afwachten....komt nog wel een Spike omhoog weer......een grotere koper en we staan weer boven 9.40....
JLE2
2
quote:

groeibriljant schreef op 8 juni 2017 10:24:

[...]

Bij 50% marktaandeel in 2020 (=verwachting Goddijn) ga je dergelijke koersen in de periode 2020-2022 met gemak zien.

Bij het huidige marktaandeel van 20%-25% ook maar dan in de periode 2022-2025.

De markt van HD-maps is nu nog nihil maar groeit naar 9,4 miljard dollar in 2022. In 2025 is dat meer dan 20 miljard.
Je doet me denken aan een 78 toerenplaat welke blijft hangen.
Hou toch eens op man met die achterlijke koersdoelen van je.
We komen niet eens boven de 10 euro uit met dit zogenaamde geweldige nieuws...
Het is maar afwachten óf TomTom uberhaupt klanten gaat vinden met dit corrupte management. Kans op alles mislopen is naar mijn mening groter dan de slag winnen.
Wijsneus Harold zag Google ook niet aankomen en ziet nu weer geen bedreigingen ...
[verwijderd]
2
quote:

RickBreda schreef op 8 juni 2017 11:11:

Wie elimineerd nu eens eindelijk dat drukkende witteboorden tuig?!
Vandaag wederom met zo weinig mogelijk volume een verder herstel tegenhouden, na het goede nieuws van gisteren.
Van mij mogen de verantwoordelijken voor dit opzichtige zieke drukken allen aan de schandpaal en voor altijd van de beurs verwijderd worden.

Wat een Eikels!!!!!
Dat noemen ze gewoon handel. Zolang de koers tegengehouden kan worden betekent dat er nog geen goede stijging in zit.
Op één nieuwsbericht over een samenwerking zonder cijfers en exacte plannen ga je geen 10 euro zien.
[verwijderd]
0
quote:

Timsson schreef op 8 juni 2017 11:25:

[...]

Dat noemen ze gewoon handel. Zolang de koers tegengehouden kan worden betekent dat er nog geen goede stijging in zit.
Op één nieuwsbericht over een samenwerking zonder cijfers en exacte plannen ga je geen 10 euro zien.
Oh oké, dit is de enige samenwerking, order....van tt....tja, dan heb je gelijk inderdaad....
Starbuck
0
Ja helaas RickBreda ik zie heel vaak je frustraties t.a.v. shorters, maar dat is nou eenmaal iets dat je moet accepteren. Doe er je voordeel mee i.p.v. blijven tegen verzetten.
DerksVisie
0
quote:

Timsson schreef op 8 juni 2017 11:25:

[...]

Dat noemen ze gewoon handel. Zolang de koers tegengehouden kan worden betekent dat er nog geen goede stijging in zit.
Op één nieuwsbericht over een samenwerking zonder cijfers en exacte plannen ga je geen 10 euro zien.
Een dag erna direct een daling is niet normaal. Zeker niet als het nog een groene beursdag is ook. Maar goed dit is een oneindige discussie ;)
[verwijderd]
0
quote:

harrysnel schreef op 8 juni 2017 10:14:

[...]

Wies, ik denk ook al tijden aan dit scenario.

Krijg dan altijd de vraag op dit forum: waarom dan geen exit toen TomTom E3 stond? Die E3 van destijds weerspiegelde de onzekerheid of TomTom ooit nog een robuust verdienmodel zou kunnen ontwikkelen. Niet alleen gratis navigatie per telefoon was killing voor TomTom en haar PND's maar ook het volledig inbouwen van navigatieoplossing + hardware binnen Automotive lag ingewikkeld. Lange aanlooptijden, vertragingen bij continental waar TT afhankelijk van was en daarbij de concurrentie van Nokia Here. Overgang naar software modules waardoor nieuwe orders Automotive niet eens gewonnen worden omdat TT tijdelijk niet mee kon doen aan tenders. Volledig afhankelijkheid van PND's destijds.

Dat is nu heel anders met een orderboek Automotive (afgelopen 2 jaar 300 mln nieuwe orders) + TT Telematics tak met schaalgrootte. Nu lijkt alles er bovendien op te wijzen dat Mapping een essentieel onderdeel zal zijn voor de zelfrijdende auto. Is er een samenwerking met Bosch die zich gisteren bewezen heeft. Samenwerkingen met Qualcomm, Microsoft en NVIDIA....

Ik zou nu liever als ik het geld had TT voor E18 van de beurs halen dan destijds voor E5.

De enige onzekerheid die nog resteert, Consumer, was bij een koers van E3 bijna volledig bepalend voor de waardering van het bedrijf. De waarde van Consumer wordt nu gesteld op 0.

Als er een exit plan ligt dan had afgelopen zomer ideaal moment geweest toen koers dipte naar E6. Of bij de outlook verlaging omzet 2016 in oktober vorig jaar. Hoe langer het duurt des te "robuuster" wordt de positie van TT als speler op het gebied van zelfrijdende auto. En het orderboek Automotive zal in cijfers gaan lopen.

Dat de stap om te delisten voor bv E14 nog niet genomen is doet mij vermoeden dat dit niet mogelijk is. Ik denk dan bv aan een afspraak met Apple dat TomTom geen verandering van eigendomsstructuur mag ondergaan omdat zo'n stap de bestaande deal zal verbreken. Of een dergelijke afspraak met Bosch kan natuurlijk ook.

Wat ik zie: een spagaat bij TomTom. Als er gesproken wordt over opsplitsing (E18 Kumar en E17 Den Drijver) wordt er beweerd dat het bijelkaarhouden van het bedrijf op termijn te verkiezen is voor aandeelhouders omdat de waarde van TomTom hoger ligt. Anderzijds blijft TomTom maar vasthouden aan Consumer, geeft een waardeloze WPA 2017 outlook, sluit een overname uit, laat CFO zeggen dat Here meer waard was vanwege klanten.... Dat terwijl ondertussen sectorgenoten worden overgenomen voor veel geld (Fleetmatics, Here, Autonavi, MobilEye), startups/apps voor een miljard gaan (Waze, Cruise Automation, Otto) en de sector niet eerder zo in de belangstelling stond.

Mijn conclusie is dan: als het contractueel kan komt er een exit. De prijs ligt al min of meer vast. Daarom mag de koers niet los. Management/IR rekken nu tijd totdat het moment daar is en downplayen de situatie. Founders zullen andere benefits krijgen (meedoen in nieuwe structuur, mogen voor lage prijs Consumer/Telematics terugkopen).
Een van je beste posts van de afgelopen tijd.
[verwijderd]
0
quote:

DerksVisie schreef op 8 juni 2017 11:34:

[...]

Een dag erna direct een daling is niet normaal. Zeker niet als het nog een groene beursdag is ook. Maar goed dit is een oneindige discussie ;)
-0,05% is dus al een daling die niet normaal is?
Eerder deze week nog 9 euro. Dus denk dat dit een mooie koers is, niet?
[verwijderd]
0
quote:

Timsson schreef op 8 juni 2017 11:44:

[...]
-0,05% is dus al een daling die niet normaal is?
Eerder deze week nog 9 euro. Dus denk dat dit een mooie koers is, niet?
Nee, zeker niet...hebben met veel minder nieuws al hoger dan 12 gestaan...dus waardeloos dit...
[verwijderd]
0
quote:

Putz schreef op 8 juni 2017 11:36:

Podcast van The Economist, Battle of the maps (@12:57):

overcast.fm/+jFvXc8Ac
bedankt
zeer waardevol om naar te luisteren
best post of the day
cheers !
[verwijderd]
0
08 JUNI 2017 11:45
NIEUWS
OVERIG
Laatste update: 08 juni 2017 11:45 Tomtom en Bosch ontwikkelen detectiesysteem autonome voertuigen
Tomtom en Bosch werken samen aan een HD-kaart met geïntegreerde ‘radar road signature layer’, bedoeld voor autonoom rijdende voertuigen.
Dit melden Tomtom en Bosch.
De radar road signature layer maakt het voor zelfsturende voertuigen mogelijk om hun exacte locatie op de weg tot op een paar centimeter nauwkeurig te bepalen. Bijzonder is de combinatie met de HD-kaarten van Tomtom. Anders dan kaarten die exclusief vertrouwen op videodata voor voertuiglokalisatie, kan de radar road signature volgens de twee bedrijven ook ’s nachts gebruikt worden, of in andere condities waarin het zicht slecht is.
Statische en bewegende objecten
Bosch en Tomtom werken sinds juli 2015 intensief samen. Bosch is heel ver op het gebied van radarsensoren met een detectiebereik tot 250 meter. Deze detecteren bewegende objecten. Door integratie van de kaarten van Tomtom kunnen de radarsensoren in de toekomst ook statische objecten detecteren.
De bedrijven willen de radar road signature uiterlijk in 2020 lanceren in Europa en de Verenigde Staten.
Tomtom werkt ook zonder Bosch verder aan software voor zelfsturende auto's. Om dit verder te ontwikkelen nam Tomtom in januari het Duitse bedrijf Autonomos over.
3.395 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 166 167 168 169 170 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 15:05
Koers 5,690
Verschil +0,115 (+2,06%)
Hoog 5,705
Laag 5,600
Volume 231.281
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront