Yellen roept toezichthouders bijeen om Gamestop-zeepbel

Door AFN op 3 februari 2021 06:04 | Views: 9.275

Yellen roept toezichthouders bijeen om Gamestop-zeepbel

WASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse minister van Financiën Janet Yellen roept de toezichthouders van de aandelenmarkt en de financiële markten bijeen om te spreken over de hevige koersschommelingen als gevolg van handel door particulieren in aandelen van onder meer Gamestop. Vorige week schoot het aandeel Gamestop flink omhoog door particuliere beleggers maar maandag en dinsdag raakte het tientallen procenten van zijn waarde weer kwijt.

Yellen gaat de marktvolatiliteit bespreken met de hoofden van beurswaakhond SEC, de Federale Reserve, de Federale Reserve Bank van New York en de waakhond van de derivatievenmarkt CFTC. Daarvoor heeft ze toestemming gevraagd van juristen op het gebied van ethiek van haar departement omdat zij in het verleden geld ontving voor spreekbeurten bij hedgefonds Citadel LLC. Dat fonds verloor veel geld doordat particuliere beleggers de waarde van aandelen van onder meer gamestop opstuwden, terwijl Citadel op waardeverlies had ingezet.

Een functionaris van het Amerikaanse ministerie van Financiën zei dat de bijeenkomst mogelijk woensdag al plaatsvindt. "Minister Yellen vindt de integriteit van de markten belangrijk en heeft gevraagd om een discussie over de recente wisselvalligheid in de financiële markten en of de recente gebeurtenissen rijmen met het beschermen van investeerders en eerlijke en efficiënte markten", zei een woordvoerder van het ministerie tegen persbureau Reuters.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

38 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
BeursVis
4
quote:

Wired schreef op 3 februari 2021 08:38:

[...]

LOL de boomers zijn ook wakker, ik ben weer weg hier. Succes allen.
Ter info: Ik ben geen boomer en heb aardig geld verdient met de squeeze maar ben nu wel uitgestapt. Je moet alleen wel bedenken dat op Reddit ook mensen zitten die maar wat roepen, gisteren was er een plaatje trending over days to cover dat vol stond van de fouten. Zo iets haalt alsnog 60k upvotes.

Nog een kleine toevoeging: Ik merk dat veel jonge beleggers, ook al hoor ik daar zelf nog een beetje bij, denken dat andere mensen ze geen winst gunnen. Ik gun iedereen winst en hoop dat iedereen rijk wordt alleen moet je je niet aangevallen voelen als iemand een andere mening heeft. Juist deze meningen zetten je aan het denken.
Chiddix
3
Uitstaande aandelen GME- 69 miljoen, verhandelbaar 51 miljoen, short interest 61,7 miljoen, short float 121%. en dit vindt Yellen normaal?
suskewiet
2
quote:

simidoc schreef op 3 februari 2021 08:22:

Yellen en co gaan ervoor zorgen dat de grote jongens op Wall Street de boel rustig verder kunnen blijven manipuleren.
Dat de kleintjes nu eens de groten opzadelen met verliezen kan natuurlijk niet.
Andersom wel !!
Zo zal het geschieden .
Heel die rotzooi is ik weet niet wat zal zijn niet kunnen oplossen .
Het systeem is veel te ver ontspoord .
De brandjes blussen en daar blijft het bij .
suskewiet
1
Beurs Vis je uitleg klopt niet
Het geld word gestolen van iemand anders ,dat is toch gelijk communicerende vaten .
Dit is is een grote onrechtvaardigheid .
BeursVis
0
quote:

suske wiet schreef op 3 februari 2021 08:58:

Beurs Vis je uitleg klopt niet
Het geld word gestolen van iemand anders ,dat is toch gelijk communicerende vaten .
Dit is is een grote onrechtvaardigheid .
Dat ben ik ook helemaal met je eens alleen geloof ik niet dat de bijeenkomst gericht zal zijn op het helpen van de kleine belegger. Als er al regels komen zijn die in het voordeel van de grote jongens en wij krijgen bepaalde restricties opgelegd. Dat is absoluut niet eerlijk maar wel de realiteit.
[verwijderd]
0
quote:

Dr. Bob schreef op 3 februari 2021 06:09:

Shorten alleen toestaan bij bezit onderliggende waarde(n). Probleem opgelost.
Hoe gaat dit in zn werk? Als je 1 aandeel hebt en 1 aandeel short dan heb je toch per saldo je positie gesloten? Of moet je dan 1 aandeel long hebben om 2 aandelen short te gaan? Wat is er dan anders dan gewoon 1 aandeel short? Of is dit weer een standaard populistische onzin post?

I'm so confused right now...
geobeo
1
quote:

Wired schreef op 3 februari 2021 08:31:

[...]

Nou en. Ze betaalden haar om te komen spreken. Ze is een dure spreker, maar niets meer dan dat. Ik heb een loodgieter betaald om een gootsteen te repareren, betekent niet dat we nu partners zijn.
Als jij je loodgieter 800.000 EUR betaald en je loodgieter werkt een jaar later op het hoogste niveau in de overheid.

Dat betekend dat ZEKER wel dat jullie (maffia) partners zijn.
hap
0
quote:

RESEARCH schreef op 3 februari 2021 07:26:

Lees ik nu tussen de regels door dat ze een hedgefonds als Citadel nu wil beschermen?
Omdat ze de mogelijke belangenverstrengeling nadrukkelijk onderkent en ethisch advies inwint bij juristen, denk ik dat dit best nog wel eens een keer in het nadeel van Citadel kan uitvallen.
Er zijn zat voorbeelden van politici die minder gewetensvol met belangenverstrengeling omgaan.
geobeo
3
quote:

BeursVis schreef op 3 februari 2021 08:36:

[...]
Vreemde beredenering. De squueze is geweest alleen zijn er nog veel mensen die denken dat het nog komt en daarom staat het aandeel nog zo hoog. Vandaag gewoon weer -50%
Dat zeg je daar wel heel stellig, zonder enige onderbouwing. En dat over iets dat zowel jij als ik niet kunnen weten. Alleen, omdat het aandeel wat gezakt is (maar nog steeds ontzettend hoog staat voor wat het is) en "je gevoel" je zegt dat de squeeze over is?

Ik denk dat GameStop nog niet gesqueezed is.

Mijn redenering:
1. Zie grafiek van de VW squeeze en leg die naast GameStop. Er is geen squeeze geweest in GameStop.
2. Er zitten hele grote partijen in de markt. Concurrenten van Citadel/Melvin (andere hedge funds dus). Die partijen hebben VEEL betere informatie dan jij en ik. Die weten letterlijk binnen 1 seconde dat de squeeze begonnen is of ge-eindigd is. Die partijen (hun trading algoritmes) staan klaar in de start-blokken om vol automatisch keihard short te gaan op alle aandelen die Melvin Capital gedwongen terugkoopt. Zoiets gebeurd binnen secondes/minuten en dan krijg je zo'n gigantische hele korte piek zoals op de VW grafiek destijds. Nooit van z'n leven blijft de koers dan zo liggen zoals nu op constant lage volumes.
3. Er is nog steeds veel FUD / propaganda die mensen af probeert te leiden van GameStop. Eergisteren nog het "Reddit gaat zilver kopen" bullshit fake news in alle westerse media. Een pump & dump voor het oog van de wereld. De bots op Reddit in dienst van Citadel die keihard blijven spammen dat je Nokia/Blackberry/Zilver/e.d. moet kopen en FUD posts proberen te plaatsen. Alleen dit zegt me al dat er een nog steeds een machtige partij is die verkeerd zit in GameStop.
4. Robin Hood, Freetrade en andere apps hebben nog steeds trading stops op GME. De broker etoro heeft gisteren bij klanten automatisch (zonder waarschuwing of melding) willekeurige stop-losses geplaatst bij klanten. Op uitsluitend het aandeel GameStop. Tijdens de dump gisteren zijn die met verlies uitgestopt, wat de dump versneld heeft. Als de squeeze over was, dan zouden brokers (gedwongen door FX houses) niet meer dat soort wanbeleid voeren.
5. Dit bericht van Yellen zegt ook alles. "de kleine belegger moet tegen zichzelf beschermd worden". In andere woorden: meer FUD. Ik lees erin dat ze alle smerige trucs van de brokers en clearing houses in de afgelopen dagen wil gaan legaliseren. Inclusief long-stops voor particulieren op aandelen die "te volatiel" zijn (volgens de definitie van de partijen aan de andere kant van de trade).

Wat we de afgelopen dagen/weken gezien hebben lijkt totaal niet op een short squeeze. Veel te traag en een veel te laag volume. Als je naar de media kijkt zegt dat ook alles over de partijen die nog verkeerd zitten.

We zullen zien wie uiteindelijk gelijk krijgt, maar ik geloof geen moment dat de squeeze nu al geweest is. Dan weet je niet hoe een squeeze eruit ziet.

Flowermountain
1
''Daarvoor heeft ze toestemming gevraagd van juristen op het gebied van ethiek van haar departement omdat zij in het verleden geld ontving voor spreekbeurten bij hedgefonds Citadel LLC. Dat fonds verloor veel geld doordat particuliere beleggers de waarde van aandelen van onder meer gamestop opstuwden, terwijl Citadel op waardeverlies had ingezet''

Yellen heeft ''spreekbeurten'' gegeven bij diverse fondsen en banken waarmee ze soms wel tot $ 300.000 per optreden voor kreeg. Deze fondsen en banken betalen haar om ze te beschermen, helpen. Laat haar het woord intergriteit aub niet in de mond nemen.

Wakker worden mensen, je mag alleen het spel spelen waar het huis (de bank) altijd wint.
[verwijderd]
3
Er werd mij ooit gezegd door verschillende brokers(binck,ing,degiro) dat "naked short selling"
tegen gegaan kon worden door tegen je broker te zeggen dat JOU aandelen niet
uitgeleend mogen worden.
Je broker hoort dit dan ook niet te doen, maar wie controleerd dat?
En waarom is dit eigenlijk toegestaan?
Nou om de kleine beleggers het geld uit de broek te kloppen, niks meer en niks minder.
Rowi62
0
Al die zogenaamde experts twitteren weer hun mening over Reddit alsof het allemaal dommerds zijn. Als er nou maar 1 een account had en meelas zou je zien dat de lol om een hedgefund terug te pakken voorop stond. Iedereen wist dat de koers mogelijk zou exploderen als ze gedwongen terug moesten. Wie nu exact de stukken kocht die laatste dagen is moeilijk te zien voor een outsider. Maar als Melvin er uit is zoals ze zeiden weten we wie het was.

Aktivistische aandeelhouders en shorters zijn de neten in het systeem.
optietrader
5
Het financiële systeem is ziek, zo is vorige week gebleken. Het GameStop-verhaal maakt opnieuw duidelijk dat de tegenstellingen tussen de gevestigde orde op Wall Street en de gewone bellegger op de straat groter is dan ooit.

De afgelopen weken kregen de hedgefondsen, de shortsellers van het aandeel GameStop een koekje van eigen deeg door tegenstand uit onverwachte hoek, toen gebruikers van het webforum Reddit zich verenigden en het aandeel massaal gingen kopen. Als gevolg hiervan zagen hedgefondsen zich genoodzaakt hun shortposities te sluiten door de geleende aandelen die ze hadden verkocht, tegen een (veel) hogere koers terug te kopen en zo steeg de koers van het aandeel GameStop nóg meer, tot zelfs ongekende hoogtes.

De belangrijkste broker voor het uitvoeren van de trades van Wall Street Bets is Robinhood. Nadat ze zagen dat er een groep 'Redditers' opriepen tot het kopen van aandelen GameStop maakte Robinhood het onmogelijk voor de rekeninghouders om nog langer aandelen GameStop te kopen.

En dat niet alleen: de broker begon ook met het sluiten van posities in GameStop. Wall Street Bets reageerde furieus op deze reddingsactie. Want waarom zouden hedgefondsen met elkaar een strategie mogen afspreken waar ze geld aan verdienen en zouden particuliere beleggers dat niet mogen?
Nu blijkt maar weer eens hoe de hedgefondsen en Wallstreet met elkaar zijn verweven en elkaar keer op keer de helpende hand toesteken, want tijdens de grote financiële crisis van 2008 kreeg het hedgefonds Citadel van de Amerikaanse overheid ook al eens een ‘bailout’ van $200 mln om het fonds van de ondergang te redden.

De orders geplaatst door particulieren bij Robinhood zijn zogenaamd gratis, dus er is geen sprake van transactiekosten.
Maar wat velen niet weten is dat Robinhood zijn orders door verkoopt aan Citadel zodat die partij maximaal kan profiteren van de beurshandel van particuliere beleggers.
Dat riekt naar voorkennis, want Citadel ziet ieder moment waar de particuliere belegger zijn focus op richt en met die informatie kan het bedrijf dus zelf al een fractie van een seconde strategische posities innemen.

Dit moet aangepakt worden en een hoorzitting is het gevolg.
Maar wat wil nu het geval? Voormalig Fed-voorzitter Ben Bernanke werkt tegenwoordig voor Citadel en zo gaat de belangenverstrengeling nog verder.
Want Citadel heeft aan voormalig Fed-voorzitter Janet Yellen ruim 800.000 dollar betaald om op te treden als spreker. Yellen is nu minister van Financiën en adviseert de Amerikaanse President Joe Biden over de beste manier om de GameStop-kwestie te behandelen.

Inmiddels is de koers van GameStop binnen 1 week van 50 naar 450 gegaan, maar doet vandaag nog maar 90.
Het mag bekend zijn, waar winnaars zijn zijn verliezers. De particulieren, de 'Redditers', die, met hun door 'voorkennis' verkregen informatie van het Redditforum het meest van dit spelletje hebben geprofiteerd kunnen binnenkort een bezoek van de Amerikaanse beurswaakhond SEC verwachten. Hoe krom kan het zijn. Hun acties, hun handelen wordt nu als illegaal gezien en ja, misdaad dient bestraft te worden. En zo komen de hedgefondsen er ongetwijfeld opnieuw mee weg..
[verwijderd]
1
"juristen op het gebied van ethiek", die moeten nog uitgevonden worden. Ik hoop dat nog in mijn leven te mogen meemaken.
daan 32
0
waarom niet laten doorgaan ? de "profiteurs" o a hedge fondsen moeten in het zand bijten en de "idealisten" kunnen fluiten naar hun winsten of zie ik het verkeerd ?
ubu
0
quote:

Dr. Bob schreef op 3 februari 2021 06:09:

Shorten alleen toestaan bij bezit onderliggende waarde(n). Probleem opgelost.
De winst is ook bij shorten het verschil tussen aankoop en verkoop, alleen is de volgorde omgekeerd. Je verkoopt eerst het aandeel en koopt het dan terug. "alleen bij bezit v onderliggende waarde" is hetzelfde als iemand die speculeert op koerswinst te verbieden het aandeel te verkopen.
38 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.