Economische impact coronavirus valt mogelijk mee

Door AFN op 23 februari 2020 14:45 | Views: 9.254

RIYAD (AFN) - De economische impact van het nieuwe coronavirus is mogelijk niet zo groot als kredietbeoordelaar S&P Global onlangs voorspelde. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) stelt zich bij een eerste raming van de schade wat terughoudender op, al benadrukte IMF-topvrouw Kristalina Georgieva dit weekend dat de schade groter zal zijn als het virus langer voortwoekert.

Het fonds gaat er in een basisscenario vanuit dat de Chinese economie dit jaar nog met 5,6 procent kan groeien. De groei van de wereldeconomie zou hiermee slechts met 0,1 procentpunt omlaag worden getrokken. S&P Global voorzag onlangs dat het groeitempo in China zou terugvallen tot 5 procent, waardoor de wereldeconomie met zeker 0,3 procentpunt geraakt zou worden.

Volgens het IMF ligt het voor de hand dat de Chinese economie snel opkrabbelt als de verspreiding van het virus snel wordt ingedamd. "Maar we kijken ook naar minder gunstige scenario's waarbij de wereldwijde verspreiding van het virus langer doorgaat en de gevolgen voor de groei groter zijn", stelde Georgieva op een topbijenkomst met de twintig grootste economieën (G20) in Saudi-Arabië.

Het fonds noemde het virus onlangs al de "urgentste onzekerheid" voor de wereldeconomie. In China, de op een na grootste economie van de wereld, staan de consumentenbestedingen de laatste tijd stevig onder druk. Ook zorgen tijdelijke sluitingen van fabrieken voor de verstoring van internationale bevoorradingsketens.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

54 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
[verwijderd]
0
Ik merk nog niks in de supermarkten en in de winkels en we gaan nog steeds op vakantie. Er zullen industrieën last hebben van virus, maar net zoveel hebben er baat bij.

En denk je nu echt dat van uitstel afstel komt en dat mensen geen iPhone meer kopen, omdat het nu even niet leverbaar is?! Ben je al die rijen vergeten.

En dat mensen nu ineens geen auto meer gaan kopen, omdat ze drie of vier weken langer moeten wachten?

Er zijn gewoon ‘belanghebbers’ bij paniek en onrust.

Wat een stress als de economie even vier weken in ontregeld is.
Patience
0
quote:

IceBear1 schreef op 23 februari 2020 18:37:

[...]

Ja, wel erg voor die mensen, maar ergens anders op deze planeet wordt de islam gebruikt om mensen te hersenspoelen, de islam is verantwoordelijk voor miljoenen doden op deze planeet. Begrijp die Chinezen wel enigszins, onze leiders in Europa importeren jaarlijks miljoenen van deze aanhangers van de religie van de "vrede" en leveren ons uit aan de misdragingen van deze aanhangers in de Europese steden. Voor mensen met een Stockholm syndroom die de laatste 40 jaar onder een steen hebben geleefd spreek ik als een xenofoob natuurlijk...buig maar lekker voor Merkel en co, de ultieme cultuur Marxisten!!
Je kunt zien dat je totaal geen kennis hebt over de islam en hopelijk heb je meer kennis over beleggen.
Beursflip
0
quote:

Andy5 schreef op 23 februari 2020 18:54:

Ik merk nog niks in de supermarkten en in de winkels en we gaan nog steeds op vakantie. Er zullen industrieën last hebben van virus, maar net zoveel hebben er baat bij.

En denk je nu echt dat van uitstel afstel komt en dat mensen geen iPhone meer kopen, omdat het nu even niet leverbaar is?! Ben je al die rijen vergeten.

En dat mensen nu ineens geen auto meer gaan kopen, omdat ze drie of vier weken langer moeten wachten?

Er zijn gewoon ‘belanghebbers’ bij paniek en onrust.

Wat een stress als de economie even vier weken in ontregeld is.
Denk dat je droomt. Toerisme bijv in Frankrijk al afgenomen met 40%. Autoproducent melden afnames tm 95%. In China is 70% daling van winkel verkopen. Gaat hier niet om een paar dagen maar maanden. Nederland handelsland wat denk je dat de gevolgen zullen zijn voor de doorvoer of productie vd landbouw als het virus hier toeslaat. Maanden stilstand. Natuurlijk zijn er mensen die belang hebben bij paniek net als bij dromers. Maar dat doet niets af aan de feiten. Alle seinen staan op rood.
[verwijderd]
0
quote:

Stock Exchange Monkey schreef op 23 februari 2020 18:10:

[...]

Beer het is een rommeltje en ze weten nu even niet meer wat ze er mee moeten :)

RIYADH- BANK OF JAPAN GOVERNOR SAYS IF VIRUS OUTBREAK PERSISTS, IT MAY HAVE BIG IMPACT ON JAPAN, GLOBAL ECONOMIES VIA SUPPLY CHAIN DISRUPTIONS SO MUST BE VIGILANT

CHINESE PRESIDENT: THE EFFECTS OF THE CORONA VIRUS ON THE CHINESE ECONOMY AND SOCIETY ARE INEVITABLE AND WE WILL TRY TO REDUCE IT

China braces for inevitable big hit to economy from virus, says Xi

TRUMP SAYS CORONAVIRUS IN U.S. IS 'UNDER CONTROL'
*but*
ONLY THREE U.S. STATES HAVE CAPACITY TO TEST FOR CORONAVIRUS - SOURCE

MNUCHIN SAYS CENTRAL BANKERS WILL LOOK AT OPTIONS FOR RESPONDING TO CORONAVIRUS IF NEEDED

Het is trouwens een rommeltje geworden bij het IMF sinds de verandering, gelukkig nu deze topper aan het roer van Europa ;~p uch,uch,uch…
Wat moeten CB doen verruimen bij een stop in de supply chain geeft forse inflatie ze zullen wel aandelen gaan kopen staan toch laag haha,ja wat een toppers bij dat imf he
[verwijderd]
0
quote:

Beursflip schreef op 23 februari 2020 19:14:

[...]

Denk dat je droomt. Toerisme bijv in Frankrijk al afgenomen met 40%. Autoproducent melden afnames tm 95%. In China is 70% daling van winkel verkopen. Gaat hier niet om een paar dagen maar maanden. Nederland handelsland wat denk je dat de gevolgen zullen zijn voor de doorvoer of productie vd landbouw als het virus hier toeslaat. Maanden stilstand. Natuurlijk zijn er mensen die belang hebben bij paniek net als bij dromers. Maar dat doet niets af aan de feiten. Alle seinen staan op rood.
Nogmaals ik geef ook aan dat deze weken even minder omzet zal zijn, maar geloof me de komende maanden zal het allemaal er extra weer bijkomen. En industrieën die niet even een dipje kunnen hebben zijn zwak en wellicht toe aan revisie. Autoverkoop inderdaad naar 95% gezakt maar ik verzeker je dat wordt wel weer ingehaald met maanden met 20% of 30%. Puur een cashflow probleempje.
[verwijderd]
0
[Modbreak IEX: Gelieve inhoudelijk te reageren, een aantal berichten is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
snuf13
0
Volgende week hard omhoog. Het corona gebeuren valt enorm mee.....

En we Christine Le Duc.... ik bedoel die andere sorry!!

Beetje nepgeld in de markt...... de rente nog een paar stapjes omlaag.... en joehoeeeeee, we trillen, drillen en gillen door het plafond....

Halleluah amen!!!!!
mok
0
Dit virus wordt nog steeds onderschat. Italië is niet in staat om mensen in quarantaine te houden en hebben totaal geen zicht op de geschiedenis van de geïnfecteerden. In Iran is het helemaal mis en via Pakistan en India wordt het virus verder verspreid naar landen waar hygiëne niet gangbaar is. Ik heb het gros van mijn aandelen verkocht en heb een putoptie op de index. Maandag verkoop ik het laatste portie en houd ik bv nog wat Heijmans en wacht rustig af.
Jultje
0
quote:

IceBear1 schreef op 23 februari 2020 20:22:

[...]

Inderdaad ontkennen: de moslimbroederschap is een verrijking. Gelukkig heb ik meer verstand van beleggen. Islam is altijd goed geweest voor aandelen in de defensie en wapenindustrie, maar slecht voor de luchtvaartindustrie. XD.
Nou vertel eens wat de AEX aankomende week gaat doen ipv je onnodige uitingen over de Islam die niets te maken heeft met de economische klappen die we nog gaan krijgen.Ik als vrouw kan nog beter beleggen dan jij ;)) Veel geschreeuw weinig vol heet het geen wat je doet????
[verwijderd]
0
Kies je longs zorgvuldig.
As je aandelen hebt, ben je tevreden met het rendement en zou je een paar maanden langs de zijlijn kunnen chillen zittende op een kist vol goud?
elvisgoesinstocks
0
quote:

mok schreef op 23 februari 2020 21:07:

Dit virus wordt nog steeds onderschat. Italië is niet in staat om mensen in quarantaine te houden en hebben totaal geen zicht op de geschiedenis van de geïnfecteerden. In Iran is het helemaal mis en via Pakistan en India wordt het virus verder verspreid naar landen waar hygiëne niet gangbaar is. Ik heb het gros van mijn aandelen verkocht en heb een putoptie op de index. Maandag verkoop ik het laatste portie en houd ik bv nog wat Heijmans en wacht rustig af.
Mok, dat klinkt als een gecalculeerde strategie.
Risico moet binnen gestelde proporties blijven. De onzekerheden nemen met de dag toe en effecten op global economy zijn niet in te schatten hoe goed IMF ook scenarios maakt.
Het is mn de incubatieperiode (die nu geen 2 weken maar eerder een maand blijkt) die risicos substantieel maken.
Ik ga morgen ook zoveel mogelijk in risk-off mode.
[verwijderd]
0
quote:

Jultje schreef op 23 februari 2020 21:16:

[...]

Nou vertel eens wat de AEX aankomende week gaat doen ipv je onnodige uitingen over de Islam die niets te maken heeft met de economische klappen die we nog gaan krijgen.Ik als vrouw kan nog beter beleggen dan jij ;)) Veel geschreeuw weinig vol heet het geen wat je doet????

Iig niet bijkopen, maar de risicovolle verkopen en dan komende week denk ik dat het beter is om af te wachten hoe het Corona virus zich in Italië en Korea ontwikkeld. Dit zijn ook belangrijke economieën en als die verder op slot gaan, net zoals China, dan verwacht ik dat de dip nog nog even wat dieper wordt.
I need a dollar
0
quote:

IceBear1 schreef op 23 februari 2020 20:22:

[...]

Inderdaad ontkennen: de moslimbroederschap is een verrijking. Gelukkig heb ik meer verstand van beleggen. Islam is altijd goed geweest voor aandelen in de defensie en wapenindustrie, maar slecht voor de luchtvaartindustrie. XD.
Wat heeft islam in hemelsnaam met de topic een ziekelijk virus te maken???
Kecks
0
quote:

elvisgoesinstocks schreef op 23 februari 2020 21:33:

[...]

Het is mn de incubatieperiode (die nu geen 2 weken maar eerder een maand blijkt) die risicos substantieel maken.

Die 27 dagen incubatietijd was bij 1 persoon in het episch centrum Hubei geconstateerd. Virologen hebben dit bericht al weer naar het land des fabels geholpen omdat deze lang incubatietijd dan reeds bij meerdere personen geconstateerd zou zijn. Waarschijnlijk heeft deze persoon gewoon later de besmetting opgelopen gezien het aantal besmettingen daar.
[verwijderd]
0
quote:

IceBear1 schreef op 23 februari 2020 18:37:

[...]

Ja, wel erg voor die mensen, maar ergens anders op deze planeet wordt de islam gebruikt om mensen te hersenspoelen, de islam is verantwoordelijk voor miljoenen doden op deze planeet. Begrijp die Chinezen wel enigszins, onze leiders in Europa importeren jaarlijks miljoenen van deze aanhangers van de religie van de "vrede" en leveren ons uit aan de misdragingen van deze aanhangers in de Europese steden. Voor mensen met een Stockholm syndroom die de laatste 40 jaar onder een steen hebben geleefd spreek ik als een xenofoob natuurlijk...buig maar lekker voor Merkel en co, de ultieme cultuur Marxisten!!
In het westen is er quasidemocratie, klimaathype, polarisatiebeleid, oorlogen tegen zelfgemaakte spoken waarbij vooral verweg burgers sterven, bail-ins en global wealth tax.
[verwijderd]
0
quote:

Skater schreef op 23 februari 2020 21:49:

[...]
In het westen is er quasidemocratie, klimaathype, polarisatiebeleid, oorlogen tegen zelfgemaakte spoken waarbij vooral verweg burgers sterven, bail-ins en global wealth tax.
IDD, leiders creëren de problemen en ontnemen alles en iedereen de vrijheid met wetten en belastingen, als oplossing voor de door hun gecreëerde problemen, en iedereen nog laten geloven dat het democratisch is ook.
Vanoranje
0
[Modbreak IEX: Gelieve inhoudelijk te reageren, een aantal berichten is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
[verwijderd]
0
Ze proberen hun hachje te redden, want de financiele wapens zijn voor 95% uitgeput. Goud is mij wapen.
54 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.