'Pakketsorteerders PostNL onderbetaald'

Door AFN op 30 december 2018 12:56 | Views: 9.468

UTRECHT (AFN) - Meer dan honderd pakketsorteerders die via uitzendbureau Young Capital werken voor PostNL worden onderbetaald, meldt vakbond FNV. De bond zegt zich daarbij te baseren op een onderzoek van de Inspectie SZW, die twee pakketdepots zou hebben bezocht na klachten hierover.

De sorteerders op de pakketdepots in Den Hoorn en Sassenheim krijgen volgens FNV niet betaald volgens de PostNL-cao, maar worden ingezet tegen het minimumloon. De bond zegt dat dit in strijd is met de wet. PostNL en Young Capital zouden gebruikmaken van een zogeheten schijnconstructie. Daarmee zouden ze op loonkosten willen besparen. Dat zou gaan om ,,enkele tonnen per jaar", aldus de bond. FNV wijst er op verder op dat de pakkettenmarkt sterk groeit, maar PostNL nergens sorteerders in dienst neemt.

PostNL laat in een reactie weten samen te werken met zogeheten contracting-partijen die het sorteerproces verzorgen. Met die partners, zoals Young Capital, Tempo Team Outsourcing, In Person en Otto, kan worden ingespeeld op groeiende pakketvolumes in drukke periodes.

Contracting

,,Contracting is een bestaande manier van werken waarbij wij en onze contracting-partners ons altijd hebben gehouden aan de wettelijke kaders'', aldus het bedrijf dat zich niet kan vinden in het rapport van de Inspectie SZW. ,,Deze zijn juridisch onjuist en gebaseerd op een eenzijdig en onvolledig onderzoek. Op basis van vergelijkbare rapporten lopen er nu nog rechtszaken, wij willen niet vooruitlopen op de mogelijke uitkomst van een rechtszaak'', zo gaf een woordvoerster aan.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

49 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
pielsje
0
quote:

DerksVisie schreef op 30 december 2018 18:43:

[...]

Begrijp dat iedereen hier boos is over het koersverloop van PostNL. Maar deze postsorteerders hebben recht van spreken en daar heb je nou iemand als het FNV voor nodig. Dat de postmarkt zelf een hele dure CAO-regeling heeft betekent niet dat je dan maar medewerkers van andere afdelingen kan uitknijpen om toch nog een paar miljoen te besparen.
Punt...
Geefgas
0
Voor al degene die nu al roepen dat PostNL “fout” is en niet “eerlijk”.

FNV doet dit alleen voor de pers en PR. Want inhoudelijk hebben ze geen punt. Ze gaan rechtszaak ook verliezen maar dat maakt ze niet uit. Het is inmiddels een populistische partij geworden die vooral wil rellen.

Het werken via uitzend bureau’s is heel normaal binnen alle branches in NL. Ja, het wordt soms gebruikt om CAO te ontwijken, en dat is kwalijk. Maar please, roeptoeter hier niet allemaal van alles, en verdiep je in de cijfers en feiten bij PostNL, en in de arbeidsfeiten en personeels aantallen. Dan zul je zien dat ze heel netjes opereert en onder andere zeer vele vaste contracten heeft.
pielsje
0
quote:

Geefgas schreef op 30 december 2018 18:44:

[...]

Bir heeft helemaal gelijk.

Het is iedereen vrij om welke baan dan ook te accepteren of te weigeren als je via een uitzend organisatie werkt.

“onderbetaald” is nogal een populistische nietszeggende term. Niemand wordt gedwongen dus “onderbetaald” is helemaal niet aan de orde.

In het artikel kwam onder andere iemand aan bod die het als bijbaantje doet en erg jong was. Nou dan kan je afvragen hoe ver de loyaliteit van deze persoon richting PostNL is.

Nee, we zitten in een tijd van “och och, wat is er toch veel onrecht en ik wil meer en als ik nou slim probeer te manipuleren wellicht haal ik er dan wel meer uit”, en vooral de FNV vliegt natuurlijk overal momenteel de bocht uit. Ik zag de foto’s van het nieuwe hoofdkantoor. Absurd, terwijl het aantal leden jaar op jaar rap afneemt. Maar bestuur FNV wil blijkbaar op extreem dure locatie en op mooi pluche zitten op kosten van ... jawel, haar leden.

Maar meest verdrietige van het hele verhaal is dat FNV haar pijlen richt op het bedrijf (PostNL) dat nou net al jaren een goed een eerlijk personeel beleid heeft en heel veel geld uitgeeft om in een krimpende markt (en dus verlies van banen) toch nog zoveel mogelijk mensen aan een baan te helpen.
En tevens betalen ze als beste in de branche.
Maar toch denkt FNV, wat kan ons het schelen, we krijgen veel media aandacht bij PostNL dus die gaan we aanvallen.

Hoe absurd, om juist de best betalende (zowel primair als secundaire arbeidsvoorwaarden voorwaarden) dwars te bomen. Loon bij postsorteerders is naar ik meen 12,50, zeer ruim boven minimum loon, en het is wel een baan die te vergelijken is met minimum loon banen.

Als iemand vervolgens via een uitzendorganisatie komt werken, wil die vaak vrijheid, een bijbaan of flexibiliteit. Het is heel normaal dat dat tegen andere voorwaarden gaat. Zo werkt heel Nederland.

FNV, please kijk eens in de spiegel, jullie hebben alleen nog maar oudere werknemers als leden, de jongere nemen massaal afstand omdat ze jullie totaal niet waarderen. Je helpt de goede bedrijven juist om zeep.

Grappige bijdrage, dus jij zegt tegen je baas: ik hoef het geld niet
Dan ben je wel erg bang voor je baantje of niet?

Leve de klokkeluiders

[verwijderd]
3
quote:

appiehappie schreef op 30 december 2018 16:23:

Het uitbuiten van personeel door post nl is een ingeslopen gewoonte om de bonussen en graaicultuur van de top te financieren. Zou een mooi gebaar van het management zijn om de “gestolen duizenden euro’s ) uit eigen zak terug te betalen.. ik denk niet dat het verrotte management van PostNL dat zal gaan doen..
Precies.
Herna Verhagen, wat presteert die nou eigenlijk, strijkt 1,5 miljoen euro per jaar op en stuurt deze mensen naar huis met 9 euro per uur.
Schande.
pielsje
0
quote:

Geefgas schreef op 30 december 2018 18:51:

Voor al degene die nu al roepen dat PostNL “fout” is en niet “eerlijk”.

FNV doet dit alleen voor de pers en PR. Want inhoudelijk hebben ze geen punt. Ze gaan rechtszaak ook verliezen maar dat maakt ze niet uit. Het is inmiddels een populistische partij geworden die vooral wil rellen.

Het werken via uitzend bureau’s is heel normaal binnen alle branches in NL. Ja, het wordt soms gebruikt om CAO te ontwijken, en dat is kwalijk. Maar please, roeptoeter hier niet allemaal van alles, en verdiep je in de cijfers en feiten bij PostNL, en in de arbeidsfeiten en personeels aantallen. Dan zul je zien dat ze heel netjes opereert en onder andere zeer vele vaste contracten heeft.
We komen er op terug, en tot die tijd...Geef gas
Geefgas
0
Aan alle klagers, ik stel voor dat jullie allemaal een geel hesje aan doen en de straat op gaan. Actie!

Wel jammer dat PostNL straks geen rooie rotcent meer verdient (doen ze nu al niet), en partijen als Sandd en de andere pakket bezorgers zich een deuk lachen aangezien zij veel mindere arbeidsvoorwaarden hebben, maar toch is PostNL altijd de boeman.

En ook zijn er zeer weinig gedwongen ontslagen bij PostNL ondanks de zeer snel krimpende markt, want ze proberen veel mensen te herplaatsen, wat PostNL veel geld kost. Maar ook daarvoor kan in de ogen van de klagers geen bedankje van af.

Tenslotte, ik weet niet in hoeverre de klagers op de hoogte van de werkzaamheden waar we het hier over hebben, maar dat is nou eenmaal zeer goed te vergelijken met andere minimumloon arbeidsplaatsen in de maatschappij.

Hou toch eens op met dat geklaag de hele tijd en zet je schouders eronder en maak er iets van in de wereld. We bouwen het met elkaar en aan de zijkant steeds stilstaan en klagen, .. dat brengt niemand verder.
pielsje
0
quote:

Geefgas schreef op 30 december 2018 19:06:

Aan alle klagers, ik stel voor dat jullie allemaal een geel hesje aan doen en de straat op gaan. Actie!

Wel jammer dat PostNL straks geen rooie rotcent meer verdient (doen ze nu al niet), en partijen als Sandd en de andere pakket bezorgers zich een deuk lachen aangezien zij veel mindere arbeidsvoorwaarden hebben, maar toch is PostNL altijd de boeman.

En ook zijn er zeer weinig gedwongen ontslagen bij PostNL ondanks de zeer snel krimpende markt, want ze proberen veel mensen te herplaatsen, wat PostNL veel geld kost. Maar ook daarvoor kan in de ogen van de klagers geen bedankje van af.

Tenslotte, ik weet niet in hoeverre de klagers op de hoogte van de werkzaamheden waar we het hier over hebben, maar dat is nou eenmaal zeer goed te vergelijken met andere minimumloon arbeidsplaatsen in de maatschappij.

Hou toch eens op met dat geklaag de hele tijd en zet je schouders eronder en maak er iets van in de wereld. We bouwen het met elkaar en aan de zijkant steeds stilstaan en klagen, .. dat brengt niemand verder.
En dat bouwen doen we eerlijk
[verwijderd]
0
quote:

Geefgas schreef op 30 december 2018 19:06:

Aan alle klagers, ik stel voor dat jullie allemaal een geel hesje aan doen en de straat op gaan. Actie!

Wel jammer dat PostNL straks geen rooie rotcent meer verdient (doen ze nu al niet), en partijen als Sandd en de andere pakket bezorgers zich een deuk lachen aangezien zij veel mindere arbeidsvoorwaarden hebben, maar toch is PostNL altijd de boeman.

En ook zijn er zeer weinig gedwongen ontslagen bij PostNL ondanks de zeer snel krimpende markt, want ze proberen veel mensen te herplaatsen, wat PostNL veel geld kost. Maar ook daarvoor kan in de ogen van de klagers geen bedankje van af.

Tenslotte, ik weet niet in hoeverre de klagers op de hoogte van de werkzaamheden waar we het hier over hebben, maar dat is nou eenmaal zeer goed te vergelijken met andere minimumloon arbeidsplaatsen in de maatschappij.

Hou toch eens op met dat geklaag de hele tijd en zet je schouders eronder en maak er iets van in de wereld. We bouwen het met elkaar en aan de zijkant steeds stilstaan en klagen, .. dat brengt niemand verder.
Helemaal eens.

Het alternatief voor deze mensen is achter de vuilniswagen of gezellig in een Amazon fulfillment-center werken.

Tel je zegeningen!
pielsje
1
quote:

Makita schreef op 30 december 2018 19:12:

[...]
Helemaal eens.

Het alternatief voor deze mensen is achter de vuilniswagen of gezellig in een Amazon fulfillment-center werken.

Tel je zegeningen!
Helemaal mee eens, maar wel voor €12.50,- per uur
Stephan010
0
quote:

pielsje schreef op 30 december 2018 18:06:

[...]

En dat mag het allemaal Bir?
En als het jouw baan was, en jij kwam erachter dat je onderbetaald word?
Dan laat jij het toe?

Ja als werkzoekende ga je akkoord en stem je in om via uitzendbureau bij postnl te werken.
Wat wil FNV nou ? Postsorteerder een riante salaris vragen? Zo gaat alles naar de klote. Salaris naar ratio en functie en niet wat FNV wil.
Overheid is de grootste verdiener (belastingen) en daarna uitzenbureau. PostNL is alleen opdrachtgever.
Moneyball
0
Kernvraag lijkt me of de werkzaamheden die contractors verrichten voor PostNL een tijdelijk of structureel karakter hebben. Bij structureel > post cao. Bij tijdelijk > geen post cao.

Verder een opvallende hetze van de FNV tegen de postsector en in het bijzonder PostNL. Wat zit daarachter? De telegraaf lijkt daar ook graag in mee te gaan.

[verwijderd]
0
Als er al iemand fout zou zitten dan is het het uitzendbureau.

Jammer dat PostNL hier weer in mee gesleept wordt.
[verwijderd]
0
En Sandd dat volgens rechtelijke uitspraak de medewerkers al jaren onderbetaald daar heeft niemand het meer over.

Zullen wel geen FNV leden werken.

Die kans wordt natuurlijk ook steeds groter met het dalende ledenaantal van de FNV.
Kan de FNV starks nog meer mensen ontslaan .
Bir
0
quote:

pielsje schreef op 30 december 2018 18:06:

[...]

En dat mag het allemaal Bir?
En als het jouw baan was, en jij kwam erachter dat je onderbetaald word?
Dan laat jij het toe?

Nee hoor. Dan zou ik weggaan bij dat uitzendbureau en me inschrijven bij een ander.
[verwijderd]
0
quote:

Show_Me_The_Money schreef op 30 december 2018 18:55:

[...]

Precies.
Herna Verhagen, wat presteert die nou eigenlijk, strijkt 1,5 miljoen euro per jaar op en stuurt deze mensen naar huis met 9 euro per uur.
Schande.
Zo is het. En heel veel mensen zouden graag vast werk hebben, maar tegenwoordig worden die afgescheept met eerst nul uren contracten en daarna 4 contracten van zoveel uren. (24 is bij ons het meest gebruikelijke).
Wat ik bij ons hoor is dat je maximaal 6 contracten in 4 jaar kunt krijgen, maar weet niet of dat de waarheid is.

Daarna kan je een half jaar ophoepelen en daarna beginnen de nul uur contracten weer, gevolgd door 4 X urencontracten.
En als je erg waardevol voor het bedrijf bent dan blijf je voor hetzelfde bedrijf werken en wordt dan door een 'ander' bedrijf waar je dan zogenaamd bent gaan werken uitgeleend aan jouw huidige werkgever.

De 4 vaste contracten binnen het bedrijf waar ik voor werk, is er de laatste 4 jaar geen 1 vaste baan bijgekomen. Wel zijn ze de mensen meer gaan betalen, maar het beleid is nog steeds, geen vaste contracten meer erbij. Het maakt niet uit hoe goed je bent of hoe goed je je best doet is mijn ervaring. Wel kun je een uren contract over een langere periode of project krijgen.

Mensen worden scherp gehouden door hun voor te spiegelen dat ze altijd kans op een vast contract hebben, maar dat ze wel eerst de contracten moeten doorlopen.
Het eindigt altijd hetzelfde, geen vast contract, NEXT!

En omdat het UWV de mensen aan het werk willen hebben, worden die noodgedwongen bij ons geplaatst anders krijgen ze een korting van het UWV. Daar door krijg je ontevreden medewerkers in dienst die het voor jou verpesten. Te laat komen, geen zin erin hebben, niet luisteren etc. De toeslagen die de werkgever er voor krijgt zijn zo lekker dat het al jaren zo doorgaat. Er wordt een blik UWVers opgengetrokken en van de 20 man blijven er na 1 jaar misschien 4 over.
Sommige UWVers zeggen tegen me dat ze eerst 3 maanden onbetaalde stage (werken met behoud van UWV) moeten lopen bij ons bedrijf voordat ze hun eerste half jaar 24 uren contract krijgen. Verdienen ze te weinig wordt het aangevuld door de UWV.

En zo blijft het een vicieuze cirkel, Van UWV naar een baan die geen toekomst heeft en weer terug naar UWV naar andere baan etc. Dan zit er nog over de 40% van ons bedrijf in de schuldsanering, die de eerste 3 maanden veel meer kwijt zijn dan toen ze niet werkten, meer eten, meer reiskosten en je sociale leven gaat door de onregelmatigheid naar de haaien.

Kortom er is een hele grote groep mensen in Nederland die Nooit een vast contract zal gaan krijgen, hoe goed ze hun best ook doen en de manager zoals in PostNL die pakt lachend 1,5 miljoen per jaar.
En voor 1,5 miljoen per jaar lever ik mijn vaste contract voor een jaarcontract in, mag iemand anders voor die 12 Euro per uur gaan werken.

Bir
0
quote:

Openbaringen schreef op 31 december 2018 02:49:

[...]

Zo is het. En heel veel mensen zouden graag vast werk hebben, maar tegenwoordig worden die afgescheept met eerst nul uren contracten en daarna 4 contracten van zoveel uren. (24 is bij ons het meest gebruikelijke).
Wat ik bij ons hoor is dat je maximaal 6 contracten in 4 jaar kunt krijgen, maar weet niet of dat de waarheid is.

Daarna kan je een half jaar ophoepelen en daarna beginnen de nul uur contracten weer, gevolgd door 4 X urencontracten.
En als je erg waardevol voor het bedrijf bent dan blijf je voor hetzelfde bedrijf werken en wordt dan door een 'ander' bedrijf waar je dan zogenaamd bent gaan werken uitgeleend aan jouw huidige werkgever.

De 4 vaste contracten binnen het bedrijf waar ik voor werk, is er de laatste 4 jaar geen 1 vaste baan bijgekomen. Wel zijn ze de mensen meer gaan betalen, maar het beleid is nog steeds, geen vaste contracten meer erbij. Het maakt niet uit hoe goed je bent of hoe goed je je best doet is mijn ervaring. Wel kun je een uren contract over een langere periode of project krijgen.

Mensen worden scherp gehouden door hun voor te spiegelen dat ze altijd kans op een vast contract hebben, maar dat ze wel eerst de contracten moeten doorlopen.
Het eindigt altijd hetzelfde, geen vast contract, NEXT!

En omdat het UWV de mensen aan het werk willen hebben, worden die noodgedwongen bij ons geplaatst anders krijgen ze een korting van het UWV. Daar door krijg je ontevreden medewerkers in dienst die het voor jou verpesten. Te laat komen, geen zin erin hebben, niet luisteren etc. De toeslagen die de werkgever er voor krijgt zijn zo lekker dat het al jaren zo doorgaat. Er wordt een blik UWVers opgengetrokken en van de 20 man blijven er na 1 jaar misschien 4 over.
Sommige UWVers zeggen tegen me dat ze eerst 3 maanden onbetaalde stage (werken met behoud van UWV) moeten lopen bij ons bedrijf voordat ze hun eerste half jaar 24 uren contract krijgen. Verdienen ze te weinig wordt het aangevuld door de UWV.

En zo blijft het een vicieuze cirkel, Van UWV naar een baan die geen toekomst heeft en weer terug naar UWV naar andere baan etc. Dan zit er nog over de 40% van ons bedrijf in de schuldsanering, die de eerste 3 maanden veel meer kwijt zijn dan toen ze niet werkten, meer eten, meer reiskosten en je sociale leven gaat door de onregelmatigheid naar de haaien.

Kortom er is een hele grote groep mensen in Nederland die Nooit een vast contract zal gaan krijgen, hoe goed ze hun best ook doen en de manager zoals in PostNL die pakt lachend 1,5 miljoen per jaar.
En voor 1,5 miljoen per jaar lever ik mijn vaste contract voor een jaarcontract in, mag iemand anders voor die 12 Euro per uur gaan werken.

Ik vraag me af of we weer niet appels met peren vergelijken..........het gaat om 100 mensen die voor een uitzendbureau werken en dat is iets anders dan een vast of tijdelijk contract hebben bij een bedrijf.
Als je voor een uitzender werkt, weet je dat je inhuurkracht wordt.......veelal voor een tijdelijke duur. En je weet ook dat het uitzendbureau afspraken maakt met inhurende bedrijven over salaris en vergoedingen.

Werken voor een uitzender doe je met reden en uit vrije wil. En dat staat los ban het feit dat sommige werkgevers hun personeel slecht betalen.

Groet Bir.
Kaviaar
0
Ze werken toch voor een uitzendbureau?! Niet rechtstreeks onder PostNL.
Dus wat FNV schrijft is niet van toepassing.

Jammer dat een bond zich op deze wijze profileert.
Fred 62
0
quote:

Openbaringen schreef op 31 december 2018 02:49:

[...]

Kortom er is een hele grote groep mensen in Nederland die Nooit een vast contract zal gaan krijgen, hoe goed ze hun best ook doen en de manager zoals in PostNL die pakt lachend 1,5 miljoen per jaar.
En voor 1,5 miljoen per jaar lever ik mijn vaste contract voor een jaarcontract in, mag iemand anders voor die 12 Euro per uur gaan werken.

Jij klinkt als de grootste SPer van Nl.
pielsje
0
Even googlen fnv, post.nl kun je zien hoe vaak dat de FNV en Post.nl elkaar treffen voor het bankje

Iemand een idee hoeveel rechtszaken Post nou heeft gewonnen?
pielsje
0
quote:

fred 57 schreef op 31 december 2018 08:12:

[...]

Jij klinkt als de grootste SPer van Nl.

Als de 57 je leeftijd is, jij als een kleuter
49 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.