'Toyota zet deur open voor Android in auto'

Door AFN op 21 september 2018 21:17 | Views: 9.318

TOKIO (AFN) - De Japanse autogigant Toyota gaat Google toestaan smartphones te verbinden met auto's van het merk. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Eerder hield Toyota de boot nog af bij zowel Google als het concurrerende systeem van Apple, maar de gestegen vraag van autorijders naar verbinding met telefoons heeft Toyota mogelijk over de streep getrokken.

Een samenwerking van Toyota en Google wordt mogelijk volgende maand al bekendgemaakt. Onlangs sloot Google al een samenwerking met een verbond van Renault, Nissan en Mitsubishi. Die deal gaat echter veel verder. Google levert daarbij de volledige infotainmentsoftware voor de auto's in plaats van dat slechts telefoons toegang krijgen tot de systemen van de auto.

De samenwerking van Google met de drie automerken was een flinke klap voor TomTom, dat afgelopen week hard onderuit ging op de beurs. TomTom levert ook infotainmentdiensten aan automakers.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

43 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
aandeeltje!
0
quote:

@monkeytail schreef op 22 september 2018 21:46:

Dit speelt op dit moment nog niet, en dit is maar een deel van de productielijn. Gefeliciteerd Google, goede zet maaar de consument beslist.
Die zit al overwegend op Google Navigatie....
[verwijderd]
0
Niet negatief voor TT, sector is in beweging en dit doet niets af aan het goede resultaat wat TT ovee Q3 en de komende jaren gaat laten zien. Tegen 2021 is het verdienmodel van TT allang anders en komrn er bakken met geld binnen. Dus laat je niet gek maken door de achterlijke zwaar overdreven daling van vorige week en de negatievelingen die onder hun stenen vandaan zijn gekropen om ieder onbelangrijke nieuwsfeitje te misbruiken om onnodige angst te creeren.
[verwijderd]
1
Zou wel op zijn plaats zijn als Harold Goddijn of een van zijn MT leden maandag voor opening van de beurs even een tegenberichtje in de media plaatsen om de aandeelhouders te ondersteunen.
Communicatie is oh zo belangrijk als er van deze geruchten (met weinig tot geen directe invloed op het resultaat en de transitie binnen TT) vanuit TT toegelicht worden.

Uiteraard houden de VEB en AFM alles nauwlettend in de gaten!!
san marco
0
Google verdienmodel is data. Bij hacken Gmail account (zie usa nieuws) ligt de weg vrij voor toegang alle apps. Dat is het risico van lekker goedkoop willen navigeren met Maps wat de jongelui (of typische NL er) wil. Geha ked worden in je eigen auto met alle sociale, bedrijfsvoering en fysieke gevaren tot gevolg. Waar ligt de grens van verantwoording auto fabrikant en Google met Android?
Isildur1
1
quote:

san marco schreef op 23 september 2018 09:56:

Google verdienmodel is data. Bij hacken Gmail account (zie usa nieuws) ligt de weg vrij voor toegang alle apps. Dat is het risico van lekker goedkoop willen navigeren met Maps wat de jongelui (of typische NL er) wil. Geha ked worden in je eigen auto met alle sociale, bedrijfsvoering en fysieke gevaren tot gevolg. Waar ligt de grens van verantwoording auto fabrikant en Google met Android?
Mijn god man wat ben jij een doemdenker en angsthaas, je post dit nu al meerdere keren. Als je geen kennis hiervan hebt lees je dan eens eerst grondig in voordat je dit soort onzin gaat verkondigen.

De software in de auto staat los van andere software, de verbanden die je legt slaan nergens op.

Waarschijnlijk denk jij ook dat je via de slimme meter bij al je gegevens kunt komen.
[verwijderd]
0
Het pijnpunt van TT is bij mij nu voornamelijk data. Als Apple haar data niet meer deelt en minder autoproducenten TT gebruiken, heeft TT dan nog wel voldoende data voor traffic en het up to date houden van de mappen?. Is haar product dan nog concurrerend met Google maps? Daarnaast is innovatiekracht ook een ding. Ze kunnen nu wel roepen dat ze de concurrentie aan gaan, maar ze lijken een data probleem te gaan krijgen en er is beperkte innovatiekracht. Zolang TT niet duidelijk gaat aangeven op welke wijze ze beide pijnpunten op willen gaan lossen, koop ik geen aandelen!
[verwijderd]
0
quote:

Lord of the flies schreef op 23 september 2018 10:29:

Het pijnpunt van TT is bij mij nu voornamelijk data. Als Apple haar data niet meer deelt en minder autoproducenten TT gebruiken, heeft TT dan nog wel voldoende data voor traffic en het up to date houden van de mappen?. Is haar product dan nog concurrerend met Google maps? Daarnaast is innovatiekracht ook een ding. Ze kunnen nu wel roepen dat ze de concurrentie aan gaan, maar ze lijken een data probleem te gaan krijgen en er is beperkte innovatiekracht. Zolang TT niet duidelijk gaat aangeven op welke wijze ze beide pijnpunten op willen gaan lossen, koop ik geen aandelen!
Harold, kom er maar in!!
Hou je niet in, ben niet braver dan de rest, no guts no glory dus kom met een reactie zodat de twijfelaars ook weer in de gouden toekomst van TT gaan geloven!
@monkeytail
0
quote:

san marco schreef op 22 september 2018 21:32:

Simpel gezegd: je hebt android en iOS als mobiele telefoon systeem. Ik vermoed dat android ALTIJD naast maps andere navigatie moet toelaten (zie windows met IE) ivm antitrust bezwaren....

Aangezien de kaarten van tomtom (zeker het interactieve deel / file /etc) superieur zijn en de beste grafische programmeurs uit NL komen zal tomtom het wel redden. Het zal mij niet verbazen dat iOS voor tomtom gaat. Itom of Itomt(w)o klinkt lekker gebekt
Dat de superieure techniek uit NL komt zegt niet alles, maar de GIS heeft enorme potentie en TomTom zou goed moeten communiceren daarover, wat die betekenen voor de vervoerssector in relatie tot TomTom.
@monkeytail
0


Dat de superieure techniek uit NL komt zegt niet alles, maar de GIS heeft enorme potentie en TomTom zou goed moeten communiceren daarover, wat die betekenen voor de vervoerssector in relatie tot TomTom.
@monkeytail
0

Dat de superieure techniek uit NL komt zegt niet alles, maar de GIS heeft enorme potentie en TomTom zou goed moeten communiceren daarover, wat die betekenen voor de vervoerssector in relatie tot TomTom.
[verwijderd]
0
Niet zelf geschreven maar wel heel belangrijk, vandaar even gekopieerd.

Je kunt TomTom wel waarderen om de assets, en dat levert een leuke som-der-delen op. Maar je hebt ook de waarde van partnerships en dat zijn ontastbare waarden waar je niet nu al de volle mep voor krijgt.

Juist dat zijn ook sneeuwballen die gaan rollen. Er zijn veel voorbeelden, maar ik pak er drie

1. Casus nVidia
We kennen het partnership nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-and... via nVidia. We zagen destijds ook een video presentatie over; tomtom komt in een kant en klaar pakket / toolkit terecht voor autonoom rijden. Sneeuwballetje 1.

2. Casus Baidu
Er zijn meerdere deals binnen het partnership met Baidu, technologisch en commercieel. Laat het strategisch denken maar aan Chinezen over. Baidu gebruikt het platform van tomtom om HD maps te maken in China om samen te vermarkten corporate.tomtom.com/news-releases/ne... En TomTom HD maps en het nieuwe autostream (realtime updates hd map) zijn geïntegreerd in het sterke Apollo platform. corporate.tomtom.com/news-releases/ne... Een tweede sneeuwballetje..

NB: HERE zit niet in Apollo, die hebben een andere alliantie. NIBC noemde dat met gevoel voor understatement een ‘voorsprongetje’ voor tomtom www.telegraaf.nl/financieel/2074938/t...

3. Casus Microsoft
TomTom is nu live in het Azure platform van Microsoft: Azure Location Based Services include a set of APIs that provide mapping, search, routing, traffic and time zones that will be available through Azure. Microsoft customers will benefit from high-quality location data from TomTom’s unique global community and its global partner network, whose users continually provide active and passive map and traffic data insights. news.microsoft.com/2017/11/28/microso...

De toeloop op dit platform is gestegen door de exponentiele prijsverhogingen bij Google. Ook een mogelijk sneeuwballetje dat verder rolt...

Een ding stond niet in het persbericht van Microsoft en TomTom, maar wel op een blog van Microsoft:

“TomTom brings to Microsoft advanced location technologies — optimized for fast updates — and innovative maps and capabilities, including its High Definition Map and RoadDNA technology for autonomous driving. blogs.microsoft.com/blog/2016/12/14/l...

Ik zie dus dat tomtom zich zo gepositioneerd heeft dat ze via meerdere grote ingangen binnenkomt met HD maps. Een nVidia toolkit, de Apollo alliantie met Baidu en Microsoft Azure. Dan heb ik Bosch nog niet genoemd en TomTom’s rechtstreekse relaties met autofabrikanten, zoals PSA en bijna de hele auto industrie die TomTom test.

Er zit denk ik heel veel denkwerk in de strategie en vervolgens ook hard werk in om goed in allerlei ecosystemen te zitten.

Vervolgens zitten wij hier om een bericht rond Android te jammeren dat tomtom mogelijk niet strategisch genoeg handelt... Ik ben het volledig eens dat de communicatie en IR van tomtom echt veel beter kan; maar ik denk niet dat ze zitten te slapen.

Google zit trouwens in geen enkel van deze allianties, die hebben hun eigen geheime standalone project. Daardoor hebben zij ook geen gezamenlijke leer-effecten en geen goodwill in de industrie.

Als Google dat wil veranderen dan is het totaal niet vergezocht dat Google weleens interesse zou kunnen hebben in tomtom. Als je het bovenstaande leest dan is het dead obvious dat tomtom een overname prooi is - ook voor Google. Iets wat volgens media een anonieme investment banker bevestigde. Die rumor zegt mij niet zoveel maar de logica wel.

Zo maar even drie voorbeelden genomen waarbij tomtom werkt aan een vliegwiel (cq sneeuwbal) en als die eenmaal draait dan komt er steeds meer business uit en recurring revenues.

Voor die (potentiele) vliegwielen gaat tomtom niet betaald worden als je nu een sum of the parts / break up van tomtom doet en losse delen gaat verkopen.
[verwijderd]
0
Dus maandag maar eens flink herstellen van de belachelijke, onterechte en ongekende daling van 30%!!
Moet komende week zeker 10% kunnen herstellen!
holenbeer
0
quote:

RickBreda schreef op 23 september 2018 11:48:

Niet zelf geschreven maar wel heel belangrijk, vandaar even gekopieerd.

Je kunt TomTom wel waarderen om de assets, en dat levert een leuke som-der-delen op. Maar je hebt ook de waarde van partnerships en dat zijn ontastbare waarden waar je niet nu al de volle mep voor krijgt.

Juist dat zijn ook sneeuwballen die gaan rollen. Er zijn veel voorbeelden, maar ik pak er drie

1. Casus nVidia
We kennen het partnership nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-and... via nVidia. We zagen destijds ook een video presentatie over; tomtom komt in een kant en klaar pakket / toolkit terecht voor autonoom rijden. Sneeuwballetje 1.

2. Casus Baidu
Er zijn meerdere deals binnen het partnership met Baidu, technologisch en commercieel. Laat het strategisch denken maar aan Chinezen over. Baidu gebruikt het platform van tomtom om HD maps te maken in China om samen te vermarkten corporate.tomtom.com/news-releases/ne... En TomTom HD maps en het nieuwe autostream (realtime updates hd map) zijn geïntegreerd in het sterke Apollo platform. corporate.tomtom.com/news-releases/ne... Een tweede sneeuwballetje..

NB: HERE zit niet in Apollo, die hebben een andere alliantie. NIBC noemde dat met gevoel voor understatement een ‘voorsprongetje’ voor tomtom www.telegraaf.nl/financieel/2074938/t...

3. Casus Microsoft
TomTom is nu live in het Azure platform van Microsoft: Azure Location Based Services include a set of APIs that provide mapping, search, routing, traffic and time zones that will be available through Azure. Microsoft customers will benefit from high-quality location data from TomTom’s unique global community and its global partner network, whose users continually provide active and passive map and traffic data insights. news.microsoft.com/2017/11/28/microso...

De toeloop op dit platform is gestegen door de exponentiele prijsverhogingen bij Google. Ook een mogelijk sneeuwballetje dat verder rolt...

Een ding stond niet in het persbericht van Microsoft en TomTom, maar wel op een blog van Microsoft:

“TomTom brings to Microsoft advanced location technologies — optimized for fast updates — and innovative maps and capabilities, including its High Definition Map and RoadDNA technology for autonomous driving. blogs.microsoft.com/blog/2016/12/14/l...

Ik zie dus dat tomtom zich zo gepositioneerd heeft dat ze via meerdere grote ingangen binnenkomt met HD maps. Een nVidia toolkit, de Apollo alliantie met Baidu en Microsoft Azure. Dan heb ik Bosch nog niet genoemd en TomTom’s rechtstreekse relaties met autofabrikanten, zoals PSA en bijna de hele auto industrie die TomTom test.

Er zit denk ik heel veel denkwerk in de strategie en vervolgens ook hard werk in om goed in allerlei ecosystemen te zitten.

Vervolgens zitten wij hier om een bericht rond Android te jammeren dat tomtom mogelijk niet strategisch genoeg handelt... Ik ben het volledig eens dat de communicatie en IR van tomtom echt veel beter kan; maar ik denk niet dat ze zitten te slapen.

Google zit trouwens in geen enkel van deze allianties, die hebben hun eigen geheime standalone project. Daardoor hebben zij ook geen gezamenlijke leer-effecten en geen goodwill in de industrie.

Als Google dat wil veranderen dan is het totaal niet vergezocht dat Google weleens interesse zou kunnen hebben in tomtom. Als je het bovenstaande leest dan is het dead obvious dat tomtom een overname prooi is - ook voor Google. Iets wat volgens media een anonieme investment banker bevestigde. Die rumor zegt mij niet zoveel maar de logica wel.

Zo maar even drie voorbeelden genomen waarbij tomtom werkt aan een vliegwiel (cq sneeuwbal) en als die eenmaal draait dan komt er steeds meer business uit en recurring revenues.

Voor die (potentiele) vliegwielen gaat tomtom niet betaald worden als je nu een sum of the parts / break up van tomtom doet en losse delen gaat verkopen.

Ik zet er maar even bij dat *Justin* dit geschreven heeft, ere wie ere toekomt
[verwijderd]
0
Als ik mezelf ff mag quoten. Er is non nieuws over toyota (gaat alleen om Android auto) terwijl tomtom wel een bericht met financiele impact bekendmaakte, een deal met Daimler trucks (afzet half miljoen) voor gebruik van de tomtom bridge hub (stukprijs rond de 400 euro).

Nu ga ik er niet van uit dat Daimler 500.000 x 400 euro betaalt, maar laat het eens 100.000 x 200 euro zijn. Toch een ander soort deal dan de 40-50 euro die tomtom verdient per personen auto aan maps/traffic.

quote:

*Justin* schreef op 23 september 2018 15:03:

[...]

Non-nieuws. Android Auto is een pairing technologie. Je komt het wel vaker tegen, bijvoorbeeld naast de Peugeot head-unit die powered is by tomtom. In tegenstelling tot dit soort half nieuws was er vorige week ook echt nieuws. TomTom heeft een global deal met Daimler trucks.

Kijk ff mee...

Dat is niet “een kleine trucks divisie van Daimler”.

470,705 (units) Unit sales 2017
previous year 415,108
Omzet: 35,7 miljard

www.daimler.com/company/business-unit...

Ze verkopen tegen een half miljoen trucks met een omzet van 35,7 miljard en de oplossingen die tomtom biedt zijn de kern van hun verkoop propositie, want het gaat de truck eigenaar om de totale running costs, niet alleen de aanschafkosten:

We offer our customers the leading-edge technologies that they need for their business to be successful. When it comes to efficiency, safety and connectivity we lead the way and continue to raise the bar. In these areas we are constantly working on new technologies, which provide our customers with financial benefits and promote society's interests. Fuel consumption is a key factor in determining a truck's overall running costs – making it a decisive purchasing argument for our customers.

While it may still be some time before autonomous trucks are approved for usage on public roads worldwide, connectivity is already a routine part of daily life for many long-distance drivers. The usage of state-of-the-art telematics systems offers fleet operators major benefits: overall they benefit from lower fuel consumption and higher vehicle availability. Telematics is therefore a key component in the connected truck.


Wat gaat dat tomtom opleveren?

Je krijgt als truck driver maps en traffic en navigatie van tomtom en en de Bridge die tomtom heeft ontwikkeld op basis van Android (hey, tomtom gebruikt Android?) voor toegang tot voertuig diagnostiek via diverse logistieke Android apps. De tomtom bridge hub wordt geintegreerd in de daimler trucks. corporate.tomtom.com/news-releases/ne...

Wat kost dat?

BRIDGE HUB CONNECTED PREMIUM
The Ultimate Gateway
www.tomtom.com/nl_nl/business-and-gov...

Android™ 6
Fully configurable
Screen replication via USB/WiFi/HDMI
Lifetime Maps and Traffic updates
Truck-specific routing*
Internal WiFi
Bluetooth® antenna
SD Card slot
USB interface
1.5GB RAM 32GB Storage
Internal GNSS/ 4G-LTE antenna
External GNSS/4G-LTE antenna connector
HDMI interface
CAN interface

The TomTom BRIDGE Hub is now available for pre-order whereas shipment is expected in the fourth quarter of 2017 in North America, Europe, APAC and South Africa with prices starting from $419 USD excluding VAT www.businesswire.com/news/home/201709...

419 dollar is de vanaf prijs , en wat Daimler gebruikt is de duurdere variant. En dat in een half miljoen trucks? Daimler zal vast een kwantum korting bedongen hebben, maar reken maar dat dit geen kleine deal is.

NB
En de telematics markt in het algemeen? Die groeit 60% in de komende 5 jaar:
www.ptolemus.com/blog/fleet-telematic...

taurus86
0
GOOGLE? De deur uit met dit Stasi systeem.
Straks bepaalt Google wie ik ben, wat ik kan, wat ik mankeer, waar ik gisteravond heb uitgehangen...… etc.
Je moet een voormalige Oost-Duitser eens vragen hoe hij zich voelde, als de Stasi een deel van hun verzamelde kennis met hem deelde.

Het vraagt maar 1! Facebook achtige rel en Google gaat "Wholesale' de deur uit. Binnen nu en 3 jaar? Kan maar zo gebeuren.
Mojo
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 22 september 2018 19:18:

[...]
Het prijsniveau wordt door Google verpest, dus TomTom en Here kunnen een redelijke winst wel vergeten.
Niet met je eens, de deal met Renault Nissan zal wellicht gevolgen hebben voor de omzet, maar dit kan ook gecompenseerd worden door de inkomsten VAN HD maps. Dat heeft Google niet. Willen ze dat wel dan moeten TomTom overnemen.
san marco
0
Isildur1 23 sep 2018 om 10:26

Lees even mee, mijn 'slimme' vriend:

Slimme meters: het Trojaans paard in de huiskamer?
Wie beheren de data van slimme huishoudelijke apparaten? En waarom maken we ons er niet druk over?

26 May 2016
Tekst: Bas Vermond*
Huishoudelijke apparaten worden steeds slimmer, de voornaamste eis aan apparatuur lijkt de wifi-connectie. Deze apparaten creëren data, data die interessant zijn voor een heleboel partijen. Maar wie beheren eigenlijk deze data? En vooral, waarom halen we hier onze schouders over op?
Klantenservice Energiebedrijf X: “Goedemiddag met Ria, waarmee kan ik u helpen?”
Ik: “Goedemiddag. Die slimme thermostaat die jullie aanbieden, waar worden de data daarvan opgeslagen?”
Klantenservice: “Uh.. Geen idee.”
Ik: “De slimme thermostaat heeft veel data, over wanneer ik thuis ben, wanneer ik douche, hoe laat ik ga slapen etc. Waar worden deze data beheerd?”
Klantenservice: “Meneer, niet bij ons…”
Ik: “Ok, maar waar dan wel? Die data worden ergens opgeslagen.”
Klantenservice: “Poeh, geen idee meneer. Misschien bij de fabrikant van de slimme thermostaat. Anders moet u maar even Googlen.”
Dit gesprek heeft letterlijk plaatsgevonden met een aantal verschillende grote Nederlandse energiebedrijven.
Van andere energiebedrijven kreeg ik een standaardmail met een privacyverklaring waar overduidelijk de juridische mensen erg content mee zijn, voor een doorsnee klant is het een nietszeggende tekst. Dit zijn energiebedrijven die slimme apparatuur zoals thermostaten in combinatie met een energiecontract aanbieden. Deze slimme thermostaten moeten er - volgens de marketingteksten - voor zorgen dat het energieverbruik en dus de kosten voor de gebruiker omlaag kunnen voor de klant. Dit klinkt ietwat tegenstrijdig van een bedrijf dat verdient aan energieverbruik.

Niet alleen thermostaten zijn slim geworden. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een wifi of bluetooth variant van. Internet of Things (IOT) wordt het ook wel genoemd. Alles verbonden met het wereldwijde internet. Allemaal om ons nóg slimmer te maken. Naast thermostaten zijn er slimme beveiligingscamera’s, slimme koelkasten, maar ook - houd u vast - slimme wasknijpers en zwangerschapstesten.

WAT DOET EEN SLIMME THERMOSTAAT?
Een slimme thermostaat is een thermostaat die het energieverbruik afstemt op het leefgedrag van de bewoners. Zo’n thermostaat volgt het leefpatroon met als doel energie en dus kosten te besparen.
Er bestaan verschillende soorten slimme thermostaten met verschillende functies. Over het algemeen hebben ze de volgende kenmerken:
Lichtsensor: Deze sensor detecteert wanneer het licht is uitgegaan en zorgt ervoor dat de verwarming uitschakelt.
Aanwezigheidsdetectie: De aanwezigheidsdetectie controleert of je thuis bent en zet de verwarming aan of uit.
Op afstand bestuurbaar: via een smartphone bijvoorbeeld.
Bijna elke energiebedrijf levert een slimme thermostaat. Een ronkende privacyverklaring moet zorgen dat de klant zich geen zorgen hoeft te maken dat dit energiebedrijf iets doet met de data afkomstig uit de thermostaat. Dit geloof ik ook tot op bepaalde hoogte, de wetten rondom privacy waar deze partijen zich aan moeten houden zijn streng. Ik denk niet dat een energiebedrijf hier haar vingers aan durft te branden. Dat hoeft ook niet, deze bedrijven verdienen aan onze kachels en lampen. Hun businessmodel is afgedekt. Het risico zit aan de achterkant van de slimme thermostaat, namelijk de fabrikant. Hier is weinig tot geen zicht op.
e zien.
RISICO’S VOLGENS TNO RAPPORT
Samengevat geeft TNO verschillende type risico’s aan, die zich op verschillende fases in energieproces rondom de slimme meter kunnen voordoen. Zie hieronder een schematisch overzicht van welke partijen er betrokken zijn bij een slimme meter (thermostaat).

P2, P3 en P4 zijn relatief de meest veilige poorten van een slimme meter. P1 is de uitgang waar de gegevens worden uitgelezen door ODA (Onafhankelijke Diensten Aanbieder). Zij vergaren de data, maar kunnen niets wijzigen aan de meter zelf. TNO classificeert de P1-poort als risicovol.
TNO geeft aan in hun rapport:
Binnen de slimme meter-keten kunnen partijen bepaalde activiteiten uitbesteden aan andere partijen.

Dit geldt ook voor activiteiten waarbij meetgegevens verzameld of verwerkt worden. Een speciaal geval van dit risico is de mogelijkheid dat gegevens uit de P1 poort (zie afbeelding) via een ODA richting buitenlandse partijen gaan (bijvoorbeeld Facebook, Google) en zo buiten het toezicht van De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en Autoriteit Persoonsgegevens (AP) komen te vallen.
Gegevens uit deze databases kunnen “lekken” naar partijen waarvoor die gegevens niet bedoeld zijn. Dit kan verschillende oorzaken hebben: een technische fout, menselijk falen of een aanval van kwaadwillenden.
De waarschijnlijkheid dat privacy-incidenten met slimme meters zullen optreden moet volgens TNO als zeer hoog worden beoordeeld.

Hier gaat het om. Er is nauwelijks zicht op waar de ODA’s (Onafhankelijke Diensten Aanbieders) hun data opslaan en beheren en of er eventueel nog een andere partij achter zit. TNO geeft terecht aan dat hier een risico in schuilt omdat dit onttrokken wordt aan het zicht van de aangeslotene.
ACH, EEN DATALEK. NOU EN?
Is de zorg van TNO voor het ‘lekken’ of verkopen van data overdreven of terecht? Vorige maand maakten onderzoekers van de University of Michigan en Microsoft bekend dat ze talloze veiligheidsproblemenhebben gevonden in slimme thuisapparaten. Daardoor konden ze van buitenaf inbreken op apparaten om ze te kunnen bedienen. In de apps zijn veel meer functies en codes gevonden dan nodig voor het gebruiken van de apparatuur.
Volgens de onderzoekers ligt het grootste probleem van de slimme apparaten bij de apps waarmee ze worden bediend. Die zijn niet goed afgesloten en te misbruiken voor het bedienen van andere apparaten.

san marco
0
PORTEMONNEE BOVEN PRIVACY
Op de een of andere manier zijn we misschien al gewend aan het idee dat we veel van onze privacy hebben moeten inleveren. De meeste mensen halen hun schouders op als het om data gaat, zelfs data over hun eigen huis, terwijl veel partijen erg geïnteresseerd zijn in deze data.
Misschien omdat we de risico’s en gevolgen hiervan moeilijk kunnen inschatten. Of misschien zijn we te goedgelovig, misschien wel naïef. Geloven we dat bedrijven geen misbruik van onze data maken. Een ieder moet zich echter goed bedenken of ze de controle over veiligheidsgevoelige apparaten wil opgeven.
Bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) is bereid activiteits- en gezondheidsdata te delen met hun zorgverzekeraar als daar een lagere zorgpremie tegenover staat. Drie op de tien consumenten zegt ook bereid te zijn de gegevens te delen met hun werkgever, hoewel daar wel een beloning tegenover moet staan zoals bijvoorbeeld vrije dagen of een bonus. 16 procent van de respondenten zegt ook hun data te willen delen met een commerciële organisatie in ruil voor korting op producten.
Data inruilen voor een lagere premie of kortingen. Zo makkelijk denken mensen dus. Portemonnee boven privacy. Overigens is het in Nederland niet toegestaan voor werkgevers om dit soort gegevens te verwerken. Medewerkers van een bedrijf zijn namelijk financieel afhankelijk van hun werkgever, waardoor er volgens de Wet bescherming persoonsgegevens geen sprake is van vrije toestemming. In maart jl. tikte de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nog twee bedrijven op de vingers om zo’n situatie. “Een werkgever mag zo’n armband natuurlijk wel cadeau geven, maar het is niet de bedoeling om vervolgens gegevens over de gezondheid van werknemers in te zien. Ook niet als een medewerker hier toestemming voor geeft”, aldus het AP.
Klanten met een slimme thermostaat realiseren zich niet wat (lees: welke persoonlijk /privacy gevoelige informatie) ze weggeven. Ondertussen worden de slimme thermostaten breed uitgerold in Nederland door energiebedrijven. Zo beschikt nu al 5 procent van de Nederlandse huishoudens over een slimme thermostaat.
MARKETEERS EN ADVERTEERDERS
De data van ODA’s, (Onafhankelijke dienstenaanbieders) zijn erg interessant voor marketeers en adverteerders van andere bedrijven. ‘Data’ is een toverwoord binnen marketing en advertentieland.
Hoe meer marketeers en adverteerders over de gebruikers weten, hoe beter, gerichter en ‘relevanter’ ze hun marketing kunnen maken.

Uit hoeveel mensen bestaat het huishouden, wanneer zijn ze thuis en wat zijn de uren waarop iedereen thuis? Alles valt uit de data te halen, ze kunnen nu al voorspellingen doen waar een huishouden uit bestaat, aan de hand van data van slimme apparaten in huis. Dit door bijvoorbeeld te kijken naar het watergebruik. Meisjes douchen langer dan jongens namelijk. Ook aan de tijden van het lichtgebruik is af te leiden of inwoners werken, thuis blijven of op school zitten.
Marketeers en adverteerders kunnen met de data van ODA’s uit de slimme thermostaat een perfect profiel opbouwen, daarom heen gerichte marketingcampagnes bouwen en dus (veel) geld verdienen aan de data afkomstig uit slimme meters.
Gerichte advertenties en aanbiedingen naar aanleiding van data uit slimme apparaten. Ziet u ze al voor u?
san marco
0
“We zien in uw buurt dat huizen gemiddeld 15 minuten langer er over doen om het huis op te warmen. Wilt u een vrijblijvende afspraak maken met een van onze tochtspecialisten, klik dan hier”
“Op warme dagen warmt uw huis snel op, klik hier voor de laatste zonneschermenaanbiedingen.”
“Uw waterverbruik is erg hoog gezien de tendens van soortgelijke huishoudens. Heeft u al nagedacht over de speciale duurzame douchekop Spletter 2000?”
Kortom, ODA’s verdienen aan hun apparaten, maar een dik verdienmodel is het (nog) niet. De marge is laag op een slimme thermostaat, meerdere fabrikanten hebben aan mij laten weten op zoek te zijn naar andere of naastgelegen verdienmodellen. De meest voor de hand liggende is de verkoop van data afkomstig van deze slimme thermostaten.
Dat data lucratief kan zijn, blijkt uit onderzoek van analist Technology Business Research. “De omzet afkomstig uit de ‘Internet of Things’-markt in het vierde kwartaal van 2015 steeg met 14,8 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In totaal bedroegen de inkomsten 6,7 miljard dollar (bijna 6 miljard euro).
VERZEKERAARS
Voor verzekeraars is data afkomstig uit huishoudens ook erg interessant. Zodra zij weten dat een bepaalde woning een afwijkend energieverbruik heeft, kunnen ze hier op in spelen. Denk aan tocht, vocht of andere afwijkingen dat een huis kan hebben en wordt geregistreerd door een slimme thermostaat.
Verzekeraars kunnen een profiel maken van soortgelijke huizen in dezelfde wijken en bestaande uit dezelfde samenstelling qua huishouden en daar de (bijvoorbeeld opstal-, inboedel- of zorg-) premie op baseren. Immers, hoe slechter een huis geïsoleerd, hoe meer risico’s voor de gezondheid, of hoe meer risico op onderhoudsproblemen van je huis en dus risico op schades. Op privéniveau mag dit niet in Nederland, maar er zit zeker toekomst in het maken van een gemiddeld profiel van een huishoudens op basis van gebruiksdata.
HACKERS EN INBREKERS
Niet de minste groep. Inbrekers zullen het fantastisch vinden om precies te weten hoe laat iedereen van huis is en hoe laat iedereen weer terug in het huis is. Gebruikers kunnen op afstand hun data inzien via een app. Het hacken van deze apps blijkt niet altijd even lastig te zijn, maar ook de servers waar deze data op staan kunnen gehackt worden. Het lijkt mij geen fijn idee als alle gegevens over mijn huis gelekt worden en dus iedereen kan zien wat ik in mijn huis doe, wanneer ik ga slapen en wanneer ik naar werk ga.
ALS HET PRODUCT GRATIS IS, BEN JIJ HET PRODUCT

Ik heb niets tegen slimme thermostaten. Sterker nog, ik wil ook echt geloven dat energieleveranciers niets met mijn data doen, ik wil ook geloven dat de fabrikanten van die thermostaten (de zogenaamde ODA’s) zuinig zijn op deze data. Mijn zorg zit in het onzichtbare gedeelte van de data. Als klant met een slimme thermostaat weet je niet waar jouw data op worden geslagen, wie er wat mee doet en of er andere partijen aan kunnen of mogen komen. Dit gedeelte blijft onderbelicht, de focus ligt op de energiebedrijven, die moeten zich aan strikte wetten houden, maar de partijen aan de achterkant lijken weg te kunnen blijven uit het privacyvraagstuk.
Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen data, of tenminste weten wie er wat mee doet. Hoe onschuldig data uit een slimme thermostaat ook lijken, het is dat niet. Persoonlijke data is geld waard, veel bedrijven kunnen hier ook weer veel geld aan verdienen, zonder dat je hier als gebruiker iets van terug ziet.
Het blijft moeilijk inschatten hoe we onze privacy moeten verdedigen tegen boven genoemde zaken. Zo lang we onze schouders ophalen over onze data, zal de grens elke keer weer wat verder worden opgerekt en zullen bedrijven de mazen in de wet blijven opzoeken. Waar veel geld in omgaat, worden bepaalde zaken niet geschuwd.


*Bas Vermond is projectmanager digital/online. Dit artikel verscheen eerder op het blog van Vermond
43 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.