Arcadis « Terug naar discussie overzicht

tot 2020 4,5 miljard euro extra voor rail

10 Posts
gogogoo
0
Elke tien minuten een intercity
Van onze verslaggever Michiel Haighton
gepubliceerd op 05 september 2008 06:55, bijgewerkt op 5 september 2008 08:14

Den Haag - In de Randstad, Gelderland en Brabant hoeven treinreizigers zich over zeven jaar nooit meer in het zweet te rennen om een trein te halen. Op de belangrijkste treinverbindingen rijdt vanaf 2015 elke tien minuten een intercity en om het kwartier een stoptrein. Voor goederentreinen komen speciale trajecten waar het sein bijna altijd op groen staat. Dat maakten spoorbeheerder ProRail, de NS en de goederenvervoerders donderdag bekend.

Op sommige trajecten of delen daarvan wordt het metro-achtige treinsysteem al veel eerder ingevoerd. ‘Op het traject Amsterdam-Eindhoven bijvoorbeeld zien wij mogelijkheden om de capaciteit al veel sneller op te voeren’, zei Aad Veenman, president-directeur van de NS. ‘En op het traject Rotterdam-Dordrecht rijden nu al acht treinen per uur.’ Volgens Veenman zullen tussen 2012 en 2015 de vier belangrijkste ‘treincorridors’ gereed zijn voor ‘spoorboekloos rijden’. Dit is een systeem waarbij de vaste vertrek- en aankomsttijden verdwijnen omdat er zoveel treinen rijden dat om de paar minuten wel een trein op het station stopt: in ieder geval tien intercity’s per uur en, afhankelijk van de vraag, twee tot vier stoptreinen per uur.

Het gaat om de trajecten Schiphol-Lelystad, Utrecht-Nijmegen, Den Haag-Eindhoven en Alkmaar-Eindhoven. Dit laatste traject wordt als de aorta van het spoorwegnet beschouwd. ‘Hier zien we het reizigersvervoer en goederenvervoer snel groeien’, aldus Udo Groen, lid van de raad van bestuur van ProRail.

In 2007 reisden 1,1 miljoen NS-klanten gezamenlijk 15,5 miljard kilometer over het spoor. De verwachting is dat dit er in 2020 23 miljard zijn. Ook het goederenvervoer zal snel groeien: van 42 miljoen ton goederen nu, naar 90 miljoen in 2020.

Om de plannen te realiseren hoeft er niet veel extra spoor te worden aangelegd. ProRail denkt vooral via ‘slimme oplossingen’ extra capaciteit te kunnen creëren. Zo worden er meerdere ‘inhaalsporen’ aangelegd, zodat intercity’s kunnen doorrijden als een Sprinter stopt op kleine haltes. Daarnaast verdwijnen op sommige stations ook de vaste vertrek- en aankomstperrons. Uit een experiment op Schiphol bleek dat het aantal treinen per uur hierdoor van 17 naar 24 kan stijgen. Ook worden de treinen en perrons veel langer gemaakt.

Om de plannen te financieren trekt minister Eurlings van verkeer en Waterstaat tot 2020 4,5 miljard euro extra uit. ‘Om de Randstad bereikbaar te houden moeten we flink investeren in het spoor.’ Hij kondigde ook aan dat er vanaf dit najaar een speciale ov-kaart komt voor ex-studenten, waarmee zij tegen een aantrekkelijke prijs een jaar lang met trein, bus of metro kunnen reizen. ‘Ik wil hiermee studenten, die de dag na hun afstuderen hun gratis ov-kaart moeten inleveren, proberen te behouden voor het openbaar vervoer.’

www.volkskrant.nl/economie/article106...

Voorlopig is er genoeg te doen in Nederland.
gogogoo
0
- Meer geld voor water
- Meer geld voor Rail
- Meer geld voor Woningen

...en wat doet de koers?

Wat mis ik?
[verwijderd]
0
Wat je in ieder geval niet mist is common sense,ik ben maar weer ingestapt. Oude Arcadis tijden herleven.De koers fluctueert op 1 dag met een paar procent.
[verwijderd]
0
quote:

Berdientje schreef:

Maar dan kan het ook nog meer %en naar beneden gaan :(
Maar vandaag nog eventjes niet. Kortom, zolangs als 't duurt, iedereen blij toch?

Berdientje
0
5% lager ingestapt
( toen ik er een beetje zeker van was dat het goed ging)
en daardoor is mijn gemiddelde 2.5% lager.

[verwijderd]
0
Een beetje zeker?;)
Ik ben een beetje zeker dat ie morgen verder gaat stijgen, oftewel terugkomen. Succes,
[verwijderd]
0
quote:

Berdientje schreef:

12,95 = een beginnetje? als stoppertje zou ik al blij zijn :(
Ja hallo! Toen ik dat meldde stond ie een halve % groen na de daling van die dag ervoor. Misschien bijkopen als ie doorzakt tot 12,- ?
Succes (p.s. ik ben er ook niet blij mee hoor)
10 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 14 mei 2024 10:44
Koers 60,300
Verschil -0,350 (-0,58%)
Hoog 60,700
Laag 59,600
Volume 50.788
Volume gemiddeld 169.330
Volume gisteren 194.285

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront