Aandelen tip Belgie:
Euronav*
Euronav behoort tot de grootste tankrederijen van de wereld en is naast Euronext Brussel ook genoteerd in New York. Het concern, dat in Amerikaanse dollars rapporteert, boekte over het vierde kwartaal van 2015 een ebitda van $160,6 mln, het hoogste resultaat sinds het derde kwartaal van 2008. De winst per aandeel over geheel 2015 kwam uit op $2,25, tegen een verlies van $0,39 het jaar ervoor. De lage olieprijs stimuleert de vraag naar transport en dus de huur van tankers. Euronav denkt dat de goede marktomstandigheden nog wel even zullen aanhouden. Het aanbod van nieuwe schepen is goed gespreid over de komende drie jaar, aldus het bedrijf, en zou door de vraag opgevangen moeten kunnen worden. Daarom houdt het management vast aan het beleid om 80% van de nettowinst uit te keren, exclusief bijzondere posten zoals de winst op verkoop van schepen. Dat zou een totaaldividend van $1,80 over 2015 impliceren. Op de huidige koers van €9,10 spreken we over een geweldig rendement van 19,7%. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, en risico’s zijn er dan ook wel degelijk. Zo hebben tankers steeds meer moeite hun lading tijdig te lozen vanwege de drukte in de havens. Veel olietankers worden momenteel voor opslagcapaciteit gebruikt omdat de olietanks aan land zo goed als vol zitten. Dit kan uiteindelijk negatief uitwerken op de cijfers van Euronav. Analisten zien de winst de komende jaren weliswaar behoorlijk teruglopen, maar dan nog lijkt het aandeel zeer goedkoop. ABN Amro hanteert een koersdoel van €18, KBC Securities houdt het op €16,50. Deutsche Bank is een stuk sceptischer geworden en heeft het advies voor Euronav en sectorgenoten onlangs verlaagd naar ‘houden’ vanwege het risico van overaanbod van schepen.
Uit Beleggers belangen
Naar aanleiding van onze Belgische aandelentips van vorige week vraagt u ons in welke mate Euronav vergelijkbaar is met het Rotterdamse Vopak. U geeft zelf al aan dat Vopak vooral actief is met opslag, terwijl Euronav zich richt op de verhuur van grote olietankers voor transport. Beide activiteiten liggen in elkaars verlengde.
Vopak heeft een mondiaal marktaandeel van circa 10% en terminals in de meest strategische hubs van de wereld
Toch mag Vopak als een veel stabielere belegging worden gezien. Het concern heeft een mondiaal marktaandeel van circa 10% en terminals in de meest strategische hubs van de wereld. Daarmee is Vopak goed gewapend tegen de steeds sterker wordende concurrentie. Euronav kan zich veel lastiger onderscheiden en is een stuk cyclischer dan Vopak. Opslagcapaciteit bijbouwen is ook lastiger dan een extra schip in de vaart brengen.
De resultaten van Euronav laten dan ook een veel onrustiger beeld zien dan die van Vopak. Het afgelopen jaar werden er weliswaar recordcijfers geboekt, maar over 2014 zat het bedrijf diep in de rode cijfers. Het zijn vooral de afschrijvingskosten op de schepen die een groot deel van de winst afromen.
Vopak en Euronav zijn twee aandelen met verschillende karakteristieken en andere rendement/risicoverhoudingen. Voor beide aandelen geldt wel dat een goede timing van essentieel belang is.