Metal schreef op 29 juni 2011 17:48:
Ondanks de slechte koersontwikkeling van de laatste 3 maanden blijf ik onverminderd positief over AMG op basis van de redenenen die ik al eerder heb aangegeven. Vandaag was weer een mooie dag, morgen zou weer slecht kunnen zijn. Het is mij eigenlijk om het even zolang mijn lange termijn visie niet veranderd.
Die lange termijn visie is gebouwd op twee peilers: Grondstoffenschaarste en efficienter omgaan met alsmaar duurder wordende energie.
De laatste drie maanden zijn er drie negatieve ontwikkelingen bijgekomen voor AMG:
- Antimoon prijzen zijn scherp aan het dalen de laatste tijd. Deze zijn echter wel net zo hard gestegen in de laatste 9 maanden. Het is dus meer een correctie, als deze stabiliseren op een niveau van 12.000-14.000 usd per MT en AMG zijn mijn en smelter in Turkije op tijd operationeel dan is er geen man overboord (maar hogere prijzen is natuurlijk altijd beter)
- Nikkel prijzen zijn ook scherp gedaald en zijn nu aan het stabiliseren op een relatief laag niveau tov eerder dit jaar. Prijzen voor Nikkel zijn nu vergelijkbaar met het niveau van vorig jaar. AMG’s exposure mbt Nikkel prijzen is niet heel groot, maar het zal wel een effect op de resultaten hebben voor de recycling business in Amerika.
- Silicium prijzen zijn iets gezakt maar AMG heeft vaste prijs contracten voor de rest van het jaar, dus dit gaat later pas spelen. Poly-silicium prijzen zijn echter ook aan het dalen en dit kan de business case voor de UMGS van Timminco slechter maken.
Er zijn echter ook positieve ontwikkelingen die ik zie:
- De luchtvaart markt is booming, en dan met name voor de nieuwe titanium intensieve vliegtuigen. Alle luchtvaartmaatschappijen staan te springen om energiezuinige vliegtuigen omdat ze allemaal zien dat de hoge kerosine prijzen hier zijn om te blijven. Dit is goed nieuws voor AMG zoals ik in een andere post al heb aangegeven.
- De prijs van Ferro-Vanadium is recentelijk gestaag gestegen en houdt zich erg goed in de downturn van de laatste 2 weken die sommige andere metalen treft. Ook de staalindustrie in Amerika produceert meer (de grote afnemer van dit metaal) Aangezien dit een grote business is voor AMG zal dit zeker zijn weerslag op de resultaten hebben.
Er zijn ook veel zaken die zich slechter laten voorspellen. Hoe zal Engineering Systems het hebben gedaan? hoe goed is de solar furnace order intake? Hoeveel levert de integratie van KB alloys op? Hoe ontwikkelen de volumes zich? Is AMG goed bezig tov concurrenten?
We gaan het allemaal meemaken, maar ik blijf onverminderd positief over de vooruitzichten op basis van de twee eerder genoemde peilers.