AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG 2024

2.935 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 ... 143 144 145 146 147 » | Laatste
Lepre Chaun
2
De lithiumprijzen stijgen naarmate leveranciers vertrekken, zegt de baas van Pilbara Minerals.

Pilbara Minerals-baas Dale Henderson zegt dat het bedrijf de afgelopen maanden een sterke stijging van de lithiumprijzen heeft gezien toen sommige producenten de markt verlieten.

De baas van Pilbara Minerals vertelde vrijdag aan analisten dat het bedrijf de afgelopen twee maanden een stijging van 27 procent in de lithiumprijzen had gezien, gebaseerd op een gemiddelde van vijf prijsrapportagebureaus.

www.theaustralian.com.au/business/min...
Aandachtige lezer
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 19 april 2024 13:27:

[...]
www.ad.nl/auto/tweede-kamer-zet-vraag...
Protectieve maatregelen zijn begrijpelijk, maar hebben niet de voorkeur van de Europese auto-industrie, die vrezen voor handelsbeperkingen door China die hun eigen auto-export zouden treffen.
T. Edison
1
Zoveel onvekochte auto's in verschillende havens.
Onbegrijpelijk hoe een bedrijf hun onverkochte voorraad zo hoog kan opbouwen zonder om te vallen.
Iets klopt er niet.
Ja, autobouwers vrezen tegenmaatregelen en accepteren ongelijke concurrentie.
Lepre Chaun
1
De Chinese vraag naar lithium is 'niet te stoppen': CEO van Sigma Lithium

Ana Cabral, CEO van Sigma Lithium ( SGML ), praat met Market Domination in de studio over de internationale activiteiten van de lithiumproducent. Cabral wijst op de ‘onstuitbare’ vraag van China naar lithium, omdat de autofabrikanten van het land, naast andere industrieën, sneller overstappen op elektrificatiestrategieën dan andere internationale fabrikanten.

De vraag naar lithium in China "is met dubbele cijfers gegroeid, China is onlangs met slechts 5,3% gegroeid... elektrificatie in China is een overleving van grote steden, laten we zeggen seculiere plagerijen. Het is een heel andere drijfveer dan hier", zegt Cabral. "Naar verwachting zullen 50% van alle nieuwe auto's in China over ongeveer een jaar allemaal elektrisch zijn.

finance.yahoo.com/video/chinas-lithiu...

Interview met CEO van Sigma Lithium
Aandachtige lezer
0
quote:

T. Edison schreef op 20 april 2024 16:28:

Zoveel onvekochte auto's in verschillende havens.
Onbegrijpelijk hoe een bedrijf hun onverkochte voorraad zo hoog kan opbouwen zonder om te vallen.
Iets klopt er niet.
Ja, autobouwers vrezen tegenmaatregelen en accepteren ongelijke concurrentie.
Er schijnen problemen te zijn met de logistiek, gebrek aan een dealernetwerk en dergelijke. Maar kennelijk vertrouwen ze er op dat dit wel opgelost zal worden.
Het mannetje van de radio
1
Zal wel bij de tactiek van het overspoelen van de Europese markt horen. Massaal auto’s deze kant op sturen en na verloop van tijd tegen dumpprijzen aanbieden.
Just lucky
0
De koers leek ff omhoog te willen, dat kwam een aantal partijen waarschijnlijk slecht uit, dus werden in een paar seconden ff 40k stukken gedumpt. Bijna weer rood. Er wordt iig flink gehandeld.
ischav2
1
Met een geschatte koers/winst van ca 22 is het aandeel erg duur voor een grondstoffenbedrijf op dit moment. Met een nog steeds lage lithiumprijs, heb ik de aandelen verkocht en zit met een shortpositie. Verwacht wederom een fors lagere koers na publicatie cijfers. Hopen (op betere tijden) is verkopen zegt men wel eens.
pietje-2005
0
Ja, het is ook een beetje vrees voor de korte termijn, en hoge verwachting voor de lange termijn ;-)
Voor kort op de bal spelen zou ischav2 wel eens gelijk kunnen hebben ?
AMG had zelf al aangegeven dat het minder ging met die lage prijzen.
Zijn wel nieuwe dingetjes zoals opsplitsen in verschillende divisies (al klaar?) en dingetjes met Natrium en Nucleair.
Cijfers komen eraan, en zal er dan nog een soort van update van nu komen ?
Gaat spannend worden ivm wat overdreven reacties soms bij mee- of tegenvallers, samen met algemeen sentiment dan.
Blijf zitten waar ik zit ;-)
Succes
geldmaker
0
Douwes
0
quote:

geldmaker schreef op 23 april 2024 09:01:

Over ca 10 beursdagen cijfers er naar ik hoop een goede outlook komende periode.
Er wordt teveel gespeeld met dit aandeel. Vanmorgen ook weer op een paar stukjes de koers gelijk 20 cent lager gezet. En maar hopen dat dit opnieuw beleggers zal verleiden om hun aandelen te verkopen. Helaas te weinig kopers om de koers omhoog te zetten.
aextracker
1
quote:

Lepre Chaun schreef op 20 april 2024 16:43:

De Chinese vraag naar lithium is 'niet te stoppen': CEO van Sigma Lithium

Ana Cabral, CEO van Sigma Lithium ( SGML ), praat met Market Domination in de studio over de internationale activiteiten van de lithiumproducent. Cabral wijst op de ‘onstuitbare’ vraag van China naar lithium, omdat de autofabrikanten van het land, naast andere industrieën, sneller overstappen op elektrificatiestrategieën dan andere internationale fabrikanten.

De vraag naar lithium in China "is met dubbele cijfers gegroeid, China is onlangs met slechts 5,3% gegroeid... elektrificatie in China is een overleving van grote steden, laten we zeggen seculiere plagerijen. Het is een heel andere drijfveer dan hier", zegt Cabral. "Naar verwachting zullen 50% van alle nieuwe auto's in China over ongeveer een jaar allemaal elektrisch zijn.

finance.yahoo.com/video/chinas-lithiu...

Interview met CEO van Sigma Lithium
Met > 4 Tier 1 steden (> 20 Miljoen inwoners) & 15 steden in Tier 1 new (> 10 miljoen inwoners) en 30 steden tier 3 (> 5 Mln inwoners) is electrificeren pure noodzaak in betonjungles, waar mensen moeten leven in totale controle.......

Gezien de enorme energie behoefte in China met 2 Mrd inwoners en tig-kolen gestooke centrales, waarvan een aanzienlijk aantal in aanbouw, is "spreiden van de energie behoefte naar verschillende vormen" een pure overlevimgs noodzaak.

O.b.v. klimaatverandering heeft ook een groot deel van de gebetonneerd wonende chinees een slechte outlook t.a.v. "quality of life". Electrisch rijden is slechts 1 vorm van voortbewegen wat in urbane Tier 1 & 2 steden al nagenoeg niet meer te doen is.

Publiek transport is beter (en makkelijker) te controleren........ en is steeds meer ge-electrificeerd.....
geldmaker
1
quote:

Douwes schreef op 23 april 2024 09:07:

[...]

Er wordt teveel gespeeld met dit aandeel. Vanmorgen ook weer op een paar stukjes de koers gelijk 20 cent lager gezet. En maar hopen dat dit opnieuw beleggers zal verleiden om hun aandelen te verkopen. Helaas te weinig kopers om de koers omhoog te zetten.
Hoop dat we snel een voorstel zullen zien uit den Haag dat ze ook de Belgische variant op de TOB gaan toepassen. Spanje Italië en Frankrijk zijn ook wakker geworden..
Win/win zij de extra inkomsten en wij meer rust.
Het mannetje van de radio
1
De TOB is een belasting op transacties in financiële instrumenten op een beurs of via een Belgische tussenpersoon. België voerde de belasting in 1927.

Bron: Google ;-)
Xynix
0
Vandaag nauwelijks volume. Zodra men er meer wil hebben zal dat waarschijnlijk toch moeten via hoger bieden.
Money Never Sleeps
0
quote:

AanDeelnemer schreef op 19 april 2024 10:50:

Wat leuk leesvoer voor deze regenachtige vrijdag :-)

Betaalbaar elektrisch rijden voor het grote publiek

Grote merken introduceren modellen onder de 25.000 euro
Wie op zoek is naar een elektrische auto onder de 25.000 euro is nu veroordeeld tot de Dacia Spring, maar daar komt verandering in. Bijna alle grote merken introduceren binnenkort modellen in deze populaire prijsklasse.
Eindelijk wordt elektrisch rijden ook voor particuliere rijders bereikbaar. Elon Musk belooft al jaren dat we elektrisch gaan rijden voor 25.000 euro, maar tot op heden is het hem niet gelukt een enigszins betaalbare elektrische auto te lanceren. Sterker nog: volgens Reuters moeten we mogelijk voor altijd wachten, omdat de fabrikant het voertuig naar verluidt heeft geannuleerd. In plaats daarvan zou Tesla het veronderstelde platform van de zogeheten 'Model 2' opofferen om te gaan dienen als onderstel voor een toekomstige robotaxi. Die wil Musk in augustus onthullen.

Tot nu toe waren het voornamelijk leaserijders die in een elektrische auto stapten, veelal gelokt door belastingvoordeel. Maar omdat elektrische auto's de afgelopen jaren al gauw 40.000 euro kostten, lieten met name particuliere kopers het afweten. Zelfs de subsidieregelingen konden daar weinig aan veranderen. De aanschafprijs blijkt voor velen een te hoge drempel: particuliere rijders kopen voornamelijk auto's in het zogenaamde B-segment van de markt. En dan heb je het over auto's die tussen de 20.000 en 30.000 euro kosten.

Eigenlijk slaagde tot nu toe alleen Dacia erin om een goedkope, vierpersoons elektrische auto aan te bieden. Deze Dacia Spring was dan ook relatief succesvol, maar blijkt in de praktijk geen serieus alternatief voor een VW Polo, Ford Fiesta of Peugeot 208. De 18.950 euro kostende Spring heeft immers een zeer beperkte actieradius van 230 kilometer. Van snelladen is nauwelijks sprake en 's avonds kun je niet eens 130 km/u rijden omdat de topsnelheid van de minuscule auto blijft steken bij 125 km/u. Bovendien blijkt de Dacia onveiliger dan andere auto's van dit formaat. Bij de EuroNCAP botsproeven scoorde hij slechts één van de vijf sterren.

Het is dus logisch dat automobilisten smachten naar alternatieven in de prijsklasse tot 25.000 euro. Uit onderstaand overzicht blijkt dat zij de komende tijd op hun wenken worden bediend. Daarbij kunnen kopers voorlopig nog profiteren van 2950 euro subsidie op de aanschafprijs. En waarschijnlijk nog tot en met volgend jaar hoeven zij ook geen wegenbelasting te betalen.

Renault 5 E-Tech
Renault trapt na de zomer af met de Renault 5: een moderne versie van de klassieker die eind vorige eeuw heel populair was. De kleine, volledig elektrische hatchback heeft een 52 kWh accu, een actieradius van naar keuze 300 of 400 kilometer en is voorzien van een retro-design dat doet denken aan de iconische Renault 5 uit de jaren 70. De vijfdeurs auto komt in felle kleuren, heeft een retro-interieur en stoere velgen, is 3,92 meter lang en kan 326 liter kwijt in de kofferbak. De prijslijst begint rond de 25.000 euro. In 2026 komt Renault trouwens met een nog goedkopere EV: de nieuwe Renault Twingo.

Citroën ë-C3
In oktober introduceert Citroën de ë-C3, met een actieradius van maximaal 320 kilometer. Hij heeft standaard een rijke uitrusting met led-koplampen, parkeersensoren achter en een head-up display. Met zijn lengte van vier meter wordt de ë-C3 net zo lang als de huidige Citroën C3. De prijs begint bij 24.290 euro. Later volgt een versie met een kleiner batterijpakket die wellicht minder dan 20.000 euro zal kosten.

Fiat Panda
In juli wordt de nieuwe Fiat Panda onthuld: het zustermodel van de Citroën ë-C3. Dat betekent dat de nieuwe Panda een maatje groeit.

Op basis van gelekte patenttekeningen krijgt de Panda een geblokt SUV-uiterlijk dat wat aan de nieuwe Dacia Duster doet denken. De techniek zal waarschijnlijk gelijk zijn aan die van de Citroën.

En ook hier komt waarschijnlijk een versie met kleinere batterij en 200 kilometer actieradius, waardoor de prijs onder de 20.000 euro duikt.

Volkswagen ID.2
Met de ID. 2all conceptauto gaf VW al een voorproefje van de elektrische, compacte auto die in 2026 wordt verwacht. Hij heeft de buitenmaten van een Polo, is van binnen net zo ruim als een Golf en krijgt een actieradius van maximaal 450 kilometer. Hij gaat rond de 25.000 euro kosten.

Skoda Epiq
Op hetzelfde platform als de VW ID.2 zal Skoda eind volgend jaar de Epiq uitbrengen. Net als de ID.2 gaat ook dit nieuwe Skoda-model rond de 25.000 euro kosten, maar de Skoda is 5 centimeter langer. De kofferbak slikt daardoor 490 liter aan bagage. Skoda belooft voor de duurste versies een actieradius van ruim 400 kilometer.

Cupra Raval
De Cupra Raval wordt de derde elektrische variant van het trio van de Volkswagen Groep en zal volgend jaar als eerste in de showroom staan. Zijn motor is 226 pk sterk, hij sprint in 6,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en heeft een actieradius van maximaal 440 kilometer. Reken op een prijs vanaf circa 25.000 euro.

Opel
Ook Opel brengt in 2026 een compacte EV op de markt met een prijs van ongeveer 25.000 euro. Hij maakt gebruik van het elektrische Stellantis-platform waarop ook de Citroën ë-C3 en de Fiat Panda zijn gebaseerd. De Opel wordt waarschijnlijk een compacte crossover en de prestaties komen overeen met de C3 en Panda.

BYD Seagull
Ook BYD komt op korte termijn met een spotgoedkope EV. Het merk levert op sommige continenten al de Seagull of Dolphin Mini. In China koop je die voor (omgerekend) ruim 10.000 euro en hij zou hier wellicht minder dan 20.000 euro kosten. De Seagull komt in het BYD-assortiment nog onder de Dolphin, die in Nederland momenteel 29.990 euro kost. Zijn wielbasis overtreft de Dacia Spring met acht centimeter, wat meer interieurruimte belooft. De instapversie krijgt een accupakket van 30 kWh, maar er is ook een 38,88 kWh-accupakket. Volgens de WLTP-norm zou hij een rijbereik tot rond de 300 kilometer kunnen halen. En dankzij de 75 pk sterke elektromotor heeft de Seagull een topsnelheid van 130 km/u. Het laat zich raden dat met name de Dacia Spring moet vrezen voor zijn komst.
Goed verhaal; Ik heb even proef gereden in een ZEEKR. Chinees / Volvo. Wel luxe en te vergelijken met Volvo XC60 elektrisch. Grootste uitvoering in luxe uitvoering Euro 65000,== zoiets en 700 KM actieradius.
christo1
0
Er is groei maar trager dan verwacht, AMG doet 40% uitbreiding van hun spodumene en anderen producenten doen ook aan uitbreiding, ik zie op korte termijn meer aanbod dan vraag van lithium gerelateerde grondstoffen.

Begin mei weten we meer, Albemarble komt met resultaten en AMG ook.

Ben benieuwd naar hun outlook.

Mvg.

IEA forecasts slower demand growth for EVs
Market: Battery materials
23/04/24
Sales of electric vehicles (EVs) will continue to grow in most major markets this year, but at a slower rate, according to the latest Global EV Outlook report from the International Energy Agency (IEA).

Global EV sales this year are set to top 17mn, more than a fifth of total global vehicle sales, but growth is expected to slow in major markets compared with 2023.

Almost 14mn new EVs were registered last year, up by 35pc compared with 2022, with almost 95pc of EV sales coming from China, Europe and the US.

China is expected to account for over half of global EV sales this year, down from a share of around 60pc in the past two years, with sales expected to grow by 25pc on the year in 2024, passing 10mn for the first time.

Sales in the US are expected to grow by 20pc on the year to almost 500,000, accounting for an estimated one of every nine new vehicles sold in the country.

Growth in Europe is expected to be the weakest of the three, predicted to rise by just 10pc to around 3.5mn units in 2024. The phase-out of EV subsidies in Germany and other countries is expected to weigh on demand, although EVs are still forecast to account for around a fifth of all vehicle sales in the EU.

Smaller markets such as Vietnam and Thailand are expected to grow by 15pc and 10pc, respectively, this year.

Under the IEA's stated policies scenario, EVs make up half of all car sales by 2035, reducing oil demand by over 10mn b/d, equivalent to the amount used for road transport in the US today.

Chinese exports are expected to rise this year, after more than 60pc of Chinese EVs sold in 2023 were lower in price than their internal combustion engine (ICE) equivalents. Purchase prices for ICE cars remained cheaper on average in the US and EU.

China's largest carmaker BYD hit record monthly export sales in March, as nationwide exports continued to grow, raising concerns from US and EU officials about whether their carmakers will be able to compete.

Charging point installations are also set to increase, after a 40pc rise in 2023 from a year earlier and with particularly strong growth for fast chargers. Charging networks will need to grow sixfold by 2035 to meet EV sales targets set by governments, according to the report.

The IEA also said that policy makers must make sure that the supply of electricity is secure, affordable and emissions-light, while ensuring that electricity demand does not outstrip grid capacity during the transition to EVs.
2.935 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 ... 143 144 145 146 147 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 22,680
Verschil -0,740 (-3,16%)
Hoog 23,480
Laag 22,600
Volume 168.706
Volume gemiddeld 237.763
Volume gisteren 239.094

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront