Fastned « Terug naar discussie overzicht

Forum Fastned geopend

2.254 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 » | Laatste
florida_tower
1
Dir is wel erg goed nieuws. Ook het gebied is gunstig: het rijke westen, aansluitend op het dichte nederlandse net, en op de route naar nederland, belgie, frankrijk en zwitserland. Als deze stations gebouwd zijn kan je van groningen naar noord-italie rijden met alleen maar fastned-stations onderweg.
Bonus aanbieding
0
quote:

florida_tower schreef op 27 september 2023 20:38:

Als deze stations gebouwd zijn kan je van groningen naar noord-italie rijden met alleen maar fastned-stations onderweg.
Is dat het verdienmodel?
florida_tower
1
quote:

Bonus aanbieding schreef op 28 september 2023 11:35:

[...]

Is dat het verdienmodel?
Het verdienmodel is kw-uren stroom verkopen met een winstmarge. En het doel is in 2030 een europa-dekkend netwerk te hebben met 1000+ laadstations. Dat doel is gisteren een grote stap dichterbij gekomen.
Bonus aanbieding
0
quote:

florida_tower schreef op 28 september 2023 14:16:

[...]

Het verdienmodel is kw-uren stroom verkopen met een winstmarge. En het doel is in 2030 een europa-dekkend netwerk te hebben met 1000+ laadstations. Dat doel is gisteren een grote stap dichterbij gekomen.
Een verdienmodel komt daardoor geen stap dichterbij. Meer stations is meer verlies. En een hogere aandelenkoers natuurlijk want Langezaal presenteert 12 oktober weer meer (fop)winst.
florida_tower
1
quote:

Bonus aanbieding schreef op 3 oktober 2023 12:57:

[...]

Een verdienmodel komt daardoor geen stap dichterbij. Meer stations is meer verlies. En een hogere aandelenkoers natuurlijk want Langezaal presenteert 12 oktober weer meer (fop)winst.
Onzin, je toont alleen maar aan dat je de stukken van fastned niet bekijkt.
De stations maken winst, de operationele winst is al jaren positieft. H1 23 was 'onderliggend' EBITDA (editda, zonder uitzonderlijke kosten) ook positief. Dat is inclusief network expansion costs.
De omzet verveelvoudigt elk jaar, de operationele winst ook. Dat komt onder meer door de opening van vele nieuwe stations.
Bonus aanbieding
0
quote:

florida_tower schreef op 5 oktober 2023 07:57:

[...]

Onzin, je toont alleen maar aan dat je de stukken van fastned niet bekijkt.
De stations maken winst, de operationele winst is al jaren positieft. H1 23 was 'onderliggend' EBITDA (editda, zonder uitzonderlijke kosten) ook positief. Dat is inclusief network expansion costs.
De omzet verveelvoudigt elk jaar, de operationele winst ook. Dat komt onder meer door de opening van vele nieuwe stations.
De zogenaamde operationele winst is bij Fasted niet veel meer dan de bruto marge. Die is logischerwijs altijd positief en gezien de stijgende hoeveelheid EVs ook logisch dat die jaarlijks stijgt. Maar dekt het ook de kosten? Nou nee niet bepaald. Ik weet niet hoe jij er bij komt dat network expension costs in EBITDA zijn opgenomen. Financiering en afschrijving zitten er logischerwijs niet in. Expansion costs die je moet toerekenen aan een specifiek station moet je gewoon activeren daar is niet aan te ontkomen. Die zitten dus in de DA Alleen sommige generieke uitbreidingskosten en kosten voor stations die je uiteindelijk niet hebt gekregen mag je afschrijven.
florida_tower
2
quote:

Bonus aanbieding schreef op 5 oktober 2023 08:34:

[...]

De zogenaamde operationele winst is bij Fasted niet veel meer dan de bruto marge. Die is logischerwijs altijd positief en gezien de stijgende hoeveelheid EVs ook logisch dat die jaarlijks stijgt. Maar dekt het ook de kosten? Nou nee niet bepaald. Ik weet niet hoe jij er bij komt dat network expension costs in EBITDA zijn opgenomen. Financiering en afschrijving zitten er logischerwijs niet in. Expansion costs die je moet toerekenen aan een specifiek station moet je gewoon activeren daar is niet aan te ontkomen. Die zitten dus in de DA Alleen sommige generieke uitbreidingskosten en kosten voor stations die je uiteindelijk niet hebt gekregen mag je afschrijven.
Nogmaals, bekijk eerst eens de stukken voordat je wat roept.
presspage-production-content.s3.amazo...

Ik doe je huiswerk wel even voor je:

H1 23:
omzet: 26.1 miljoen
bruto marge: 19,6 miljoen
operationele ebitda: 10,6 miljoen (na aftrek 9 miljoen operationele kosten)

onderliggende ebitda: 2.8 miljoen (na aftrek 7.8 miljoen network expansion costs)

onderliggende nettowinst: -6.3 miljoen (na aftrek 6.9 miljoen afschrijving en 2.2 miljoen rente)


Het verschil tussen onderliggende en werkelijke winst is 3.3 miljoen, vanwege volgens schema uitgekeerde personeelsopties.

Expansion costs worden dus gewoon meegerekend in de ebitda. Sterker nog, er worden meer expansion costs opgenomen in de (onderliggende) ebitda dan er afschrijvingen zijn in deze periode. En dat was de afgelopen jaren niet anders.
Bonus aanbieding
0
quote:

florida_tower schreef op 5 oktober 2023 10:50:

[...]

Nogmaals, bekijk eerst eens de stukken voordat je wat roept.
presspage-production-content.s3.amazo...

Ik doe je huiswerk wel even voor je:

H1 23:
omzet: 26.1 miljoen
bruto marge: 19,6 miljoen
operationele ebitda: 10,6 miljoen (na aftrek 9 miljoen operationele kosten)

onderliggende ebitda: 2.8 miljoen (na aftrek 7.8 miljoen network expansion costs)

onderliggende nettowinst: -6.3 miljoen (na aftrek 6.9 miljoen afschrijving en 2.2 miljoen rente)


Het verschil tussen onderliggende en werkelijke winst is 3.3 miljoen, vanwege volgens schema uitgekeerde personeelsopties.

Expansion costs worden dus gewoon meegerekend in de ebitda. Sterker nog, er worden meer expansion costs opgenomen in de (onderliggende) ebitda dan er afschrijvingen zijn in deze periode. En dat was de afgelopen jaren niet anders.
Nogmaals uitgaven die kunnen worden toegerekend aan activa-uitbreiding moet je verplicht activeren daar is zelfs voor boekhoudkundige goochelaars als Langezaal geen ontkomen aan. Je kunt iets (verloren tenders bijvoorbeeld) wel expansion costs noemen natuurlijk en een bepaalde suggestie wekken, daar is Langezaal bijzonder goed in.
florida_tower
1
quote:

Bonus aanbieding schreef op 5 oktober 2023 15:48:

[...]

Nogmaals uitgaven die kunnen worden toegerekend aan activa-uitbreiding moet je verplicht activeren daar is zelfs voor boekhoudkundige goochelaars als Langezaal geen ontkomen aan. Je kunt iets (verloren tenders bijvoorbeeld) wel expansion costs noemen natuurlijk en een bepaalde suggestie wekken, daar is Langezaal bijzonder goed in.
Mooi. En daarom heeft Langezaal die kosten dus ook netjes in de ebitda gestopt.

Even terug naar het nieuws: op een personeelsbonus na is fastned in H1 ebitda-positief. En een forse uitbreiding in Duitsland zorgt voor omzetuitbreiding en daarom logischerwijs in ebitda-uitbreiding. Gunstige ontwikelingen, zeker als er meer van dit soort tenders aan gaan komen.
Bonus aanbieding
1
quote:

florida_tower schreef op 5 oktober 2023 16:35:

[...]

Mooi. En daarom heeft Langezaal die kosten dus ook netjes in de ebitda gestopt.

Even terug naar het nieuws: op een personeelsbonus na is fastned in H1 ebitda-positief. En een forse uitbreiding in Duitsland zorgt voor omzetuitbreiding en daarom logischerwijs in ebitda-uitbreiding. Gunstige ontwikelingen, zeker als er meer van dit soort tenders aan gaan komen.
Als ik mijn huis voor 500 per maand verhuur is dat ook EBITDA positief. De hypotheek kan ik er helaas niet van betalen zodat ik er uiteindelijk aan failliet zal gaan.
florida_tower
1
quote:

Bonus aanbieding schreef op 5 oktober 2023 17:04:

[...]

Als ik mijn huis voor 500 per maand verhuur is dat ook EBITDA positief. De hypotheek kan ik er helaas niet van betalen zodat ik er uiteindelijk aan failliet zal gaan.
En dat is precies waar je verhaal mank gaat: De cijfers van fastned laten juist winst zien: een gemiddeld station heeft nu 13% roic in een jaar. Een station dat over 10 jaar wordt afgeschreven maakt dus gewoon nettowinst. En al helemaal als een station niet 10 maar 25 jaar meegaat.
Bonus aanbieding
0
quote:

florida_tower schreef op 5 oktober 2023 17:38:

[...]

En dat is precies waar je verhaal mank gaat: De cijfers van fastned laten juist winst zien: een gemiddeld station heeft nu 13% roic in een jaar. Een station dat over 10 jaar wordt afgeschreven maakt dus gewoon nettowinst. En al helemaal als een station niet 10 maar 25 jaar meegaat.
Ruim binnen 10 jaar is een laadpaal achterhaald en de afboekingen wegens vroegtijdige buitengebruik stelling zijn dan ook aanzienlijk. Dit terwijl de duur van concessies ook nog eens mede bepalend is.

En met 13% ROIC en 10% afschrijving kun je de kapitaallast niet tegen marktcondities dekken.

Heb je nou al uitgevogeld wat die zogenaamde netwerkuitbreidingskosten zijn?
florida_tower
1
quote:

Bonus aanbieding schreef op 6 oktober 2023 09:59:

[...]

Ruim binnen 10 jaar is een laadpaal achterhaald en de afboekingen wegens vroegtijdige buitengebruik stelling zijn dan ook aanzienlijk. Dit terwijl de duur van concessies ook nog eens mede bepalend is.

En met 13% ROIC en 10% afschrijving kun je de kapitaallast niet tegen marktcondities dekken.

Heb je nou al uitgevogeld wat die zogenaamde netwerkuitbreidingskosten zijn?
Onzin, fastned plaatst 400 kW-laadpalen. Daarmee kan je in 20 minuten 800 km bijladen. Er zijn nog geen autos op de markt die dat kunnen, de meest populaire auto: tesla model Y met achteraandrijving haalt 170 kW. Het is maar de vraag is hoe gangbaar laden met die snelheid over 10 jaar is. Bovendien zijn de laadpalen maar een deel van de investering. De infrastructuur, overkapping, etc gaan langer mee dan de concessie toelaat.

Ik ga je niet nog een keer je huiswerk doen, de netwerkuitbreidingskosten staan in detail omschreven in het H1 of jaarverslag.
TommekeW
2
quote:

Bonus aanbieding schreef op 3 oktober 2023 12:57:

[...]

Een verdienmodel komt daardoor geen stap dichterbij. Meer stations is meer verlies. En een hogere aandelenkoers natuurlijk want Langezaal presenteert 12 oktober weer meer (fop)winst.
Persoonlijk vind ik die ontwikkeling in Duitsland zeer positief.

Deze uitspraken zijn nogal populistisch. Hiermee bedoel ik "niet gebaseerd op feiten". Kan u even toelichten hoe u tot dit statement komt?

Op basis van info op website van Fastned zijn de huidige stations operationeel al winstgevend, en gaat die enkel toenemen door meer elektrische auto's.
Wat klopt niet aan dit statement volgens u - en op basis van welke data/facts maakt u dit statement ?
TommekeW
1
quote:

Bonus aanbieding schreef op 5 oktober 2023 15:48:

[...]

Nogmaals uitgaven die kunnen worden toegerekend aan activa-uitbreiding moet je verplicht activeren daar is zelfs voor boekhoudkundige goochelaars als Langezaal geen ontkomen aan. Je kunt iets (verloren tenders bijvoorbeeld) wel expansion costs noemen natuurlijk en een bepaalde suggestie wekken, daar is Langezaal bijzonder goed in.
Die onderliggende EBITDA houdt toch idd rekening met werkingskosten en investeringskosten ?
TommekeW
2
Soit, ik zou vooral geen FASTNED aandelen kopen als je denkt dat meer laadpunten meer verlies is. :p
Kopje Koffie 54
1
Onzin, alles valt en staat met de bezettingsgraad van de laadstations. Nu nog ong. 10 % maar dat zal in de komende jaren omhoog gaan als er steeds meer elektrische auto's op de weg komen.

Dan zullen de verliezen vanzelf afnemen en zelfs in nettowinst overgaan...

Een ander voordeel is dat de benzinestations zoals laatst in de aanbesteding van tankstation gezegd is, moeten tankstations brandstof blijven leveren en geen laadstations zijn.
Dus voor de komende 6 jaar heeft Fastned zo goed als een monopolie langs de snelwegen.

Ik ben gematigd positief. (Overigens ben ik ook aandeelhouder en houder van de obligaties)
DeZwarteRidder
0
quote:

Kopje Koffie 54 schreef op 11 oktober 2023 14:48:

Onzin, alles valt en staat met de bezettingsgraad van de laadstations. Nu nog ong. 10 % maar dat zal in de komende jaren omhoog gaan als er steeds meer elektrische auto's op de weg komen.

Dan zullen de verliezen vanzelf afnemen en zelfs in nettowinst overgaan...

Een ander voordeel is dat de benzinestations zoals laatst in de aanbesteding van tankstation gezegd is, moeten tankstations brandstof blijven leveren en geen laadstations zijn.
Dus voor de komende 6 jaar heeft Fastned zo goed als een monopolie langs de snelwegen.

Ik ben gematigd positief. (Overigens ben ik ook aandeelhouder en houder van de obligaties)
Alle tankstations langs de snelweg hebben of krijgen een hoop laadpalen.
En waar laat iemand z'n auto het liefst opladen: bij een kaal Fastned-station of bij een winkel met koffie en wc's.....???
voda
0
Beursblik: aanhoudende winstgroei voor Fastned voorzien

Omzetgroei vermoedelijk vertraagd in derde kwartaal.

(ABM FN-Dow Jones) Fastned zal donderdag een update geven over het derde kwartaal, die naar verwachting een vertragende omzetgroei zal laten zien, maar nog steeds een ruime verdubbeling van de brutowinst. Dat blijkt uit een vooruitblik van ING.

De analisten van ING rekenen gemiddeld op een omzet uit opladen van 14,9 miljoen euro, wat 48 procent meer is dan een jaar eerder, dankzij de groei van het aantal laadstations, het aantal oplaadsessies en van de hoeveelheid kilowattuur per sessie, dankzij een hogere laadsnelheid. In het tweede kwartaal was deze stijging nog 86 procent.

De brutowinst zou moeten uitkomen op 11,0 miljoen, 131 procent meer ten opzichte van een jaar eerder. Dit komt overeen met 0,45 euro winst per kilowattuur, wat minder is dan de 0,49 euro in het tweede kwartaal.

Voor het hele jaar rekent ING op een afname van deze winstgroei van 135 procent in 2022 naar 117 procent in 2023.

Het aantal operationele laadstation zou rond 282 stuks moeten liggen, denkt ING. De consensus rekent voor heel 2023 op 305 stations en daar blijft de verwachting van ING drie laadstations onder.

Fastned wil dit jaar op minimaal 304 stations uitkomen en herhaalde bij de halfjaarcijfers zijn doel van meer dan 1.000 stations in 2030.

Een belangrijke stap daarnaartoe was een recente aanbesteding in Duitsland, die Fastned in staat stelt om 92 laadstations te bouwen, met compensatie van de overheid voor de investeringen, in ruil voor betaling van 0,15 euro per kWh aan de Duitse staat. ING is benieuwd hoe deze deal de winstgevendheid zal beïnvloeden.

Volgens Degroof Petercam konden partijen in deze aanbesteding bieden op basis van het percentage van de investeringen dat zij vergoed willen krijgen en is de veiling gewonnen door bieders die kostenvergoedingen tussen 50 en 90 procent vroegen.

De vergoeding per kilowattuur zou vanaf 12 maanden tot en met het negende jaar gelden als terugbetalingsregeling en daarna mag Fastned nog drie jaar de stations blijven exploiteren en alle inkomsten zelf houden, aldus Degroof Petercam.

Fastned publiceert de resultaten donderdag voorbeurs.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
Lepre Chaun
0
Fastned blijft ontladen

Fastned blijft ontladen

Fastned publiceert later deze week het kwartaalbericht.

Het aandeel noteert 27,55 euro. De koers beweegt in het midden van de bandbreedte. Bij de cijfers zal vooral worden gekeken naar de groei, maar dat zou wel eens kunnen tegenvallen gezien de tanende belangstelling om elektrisch te gaan rijden.

De onderneming is verliesgevend. Fundamenteel is het slecht dat de onderneming geen dividend uitkeert. Dan word je afgestraft in een periode van een stijgende rente. De koers van Fastned daalde sinds begin dit jaar met 29% en over de afgelopen 12 maanden met 12%.

Ik zou het aandeel nu niet kopen, misschien pas na een dip tot minimaal 23 euro.
De markt probeert een bodem te vormen op 27 euro, maar in de afloop heb ik geen groot vertrouwen.
Wellicht dat het kwartaalbericht mijn ongelijk aantoont.

Bron:CashCow
Bijlage:
2.254 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 21,900
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 22,050
Laag 21,600
Volume 12.327
Volume gemiddeld 15.808
Volume gisteren 12.327

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront