Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Alfonz
0
quote:

Kris69 schreef op 20 juli 2023 10:02:

Blijven maar zakken... wat wordt de trigger om terug te stijgen?
We zitten in een dalende markt maar Euronav blijft redelijk stabiel....Kan nog wel eventjes dalen maar op de (middel) lange termijn komt dit wel goed.
mijn gedacht
0
De koers en het volume worden m.i. bepaald op Amerikaanse beurs. Noteert daar rond de 15$ gisteren.
Door de dalende $ gaat de koers hier ook lager, niets meer dan dat, me dunkt. Transportprijzen blijven hoog, dus no sorrow. Zelf heb ik verleden week wat bijgekocht.
Maar we horen wel niets meer van Fredrikson ? Dat zou dus wel de trigger zijn die hier wordt gevraagd....
arconati
1
quote:

bootrham schreef op 10 juli 2023 13:11:

dht meldt reeds voorlopige spot earnings q2 en q3
voor q2 60 000 + per dag...
Ook q3 met voorlopig juli zowat geboekt is ruim winstgevend. En nu komt dan het winterseizoen...
conclusie : zeer positief, ook in q2, q3 en q4 dividendenregen bij de tankers...

Op 3 augustus wachten voor cijfers Q2. Die zullen goed zijn, maar koers kan ook eerder reageren op de vooruitzichten.
boothram
0
De groene rente?
ECB lijkt een initiatief te overwegen om een 'groene rente' in te voeren. Dit om energietransitie en goren investeringen te ondersteunen, die onterecht lijden onde de hoge rentes.
Inderdaat, groene investeringen onderscheiden zich van normale investeringen, omdat ze NIET inflattoir zijn zoals consumtieverhogende kredieten. Het is dus 200% veranwtoord dat ... die renteloos zijn terwijl consuptieverhogende kredieten dit wel zijn. Dit renteverschil zou wellicht alleen kunnen toegekend voor nieuwe investeringen, die op zich eco-vriendelijk zijn, dus vernietiging van natuurlijke bronnen beperken. Dit zou voor de scheepvaartsector een steun kunnen zijn voor technische evoluties: een nieuw schip vervangt een ouder die veel meer ecologische schade veroorzaakt.
Banken bieden nu al lagere intrestvoeten voor 'groene' leningen, maar dit is veelal een fractie van 1%. Bij de ECB kredieten zou het om meerdere procenten kunnen gaan... Dit is eerder negatief gezien de conversie van de vloot een groter aantal nieuwe schepen kan betekenen. Maar het zou ook kunnen dat conversies van bestaande schepen naar wind-propulsie of groene waterstof op recente schepen plots lonen...Al bij al, een nieuw gegeven die zeker ook in scheepvaart goedkoper geld kan beschikbaar maken. (en misschien nog meer bij deme en soortgenoten)
(Exmar, met 4 nieuwe schepen in aanbouw zal wellicht nog kunnen genieiten van lage investeringsrente...ip van 4% per jaar afbetalen en 6% rente en 40% lenen, evenveel afbetalen en 50% lenen voor eenzelfde pri)js, dus ipv 60% direct betalen 1/6de minder...of 6 boten voor de prijs van 5., =4 boten voor de prijs van 3,33)
Becb
0
ANTWERP, Belgium, 19 July 2023 – Euronav NV (“EURN” or “Euronav”) (NYSE: EURN &
Euronext: EURN) has sold the VLCC Nautica (2008 – 307,284 DWT). The Nautica is debt
free and was delivered to her new owner on 17 July 2023.

Ik las ergens dat Euronav 2 VLCC's zou hebben besteld aan 110miljoen het stuk.
misschien dat dat de koers laat opveren?
BLC6504
0
www.hellenicshippingnews.com/euronav-...
19/07/2023
The combination of our final 2022 dividend and the dividend related to Q1 means that USD 1.80 per share will be returned in Q2 2023
Becb
1
@BLC6504: Dat bericht herhaalt oude quotes: die 1.8 dollar per aandeel is al uitbetaald, deels op 13 en deels op 20 juni. En 'den Hugo' hebben ze intussen buitengesmeten :-)
boothram
2
er is dus een jaardividiend uitbetaald, ter compensatie van de periiode waar geen dividend mocht uitbetaald worden. het tweede dividend is kwartaaldividend, met roerende voorheffing. Dit zou kunnen constant blijven, geziend de verwachte marktevoluties.
Wat de nieuwe schepen betreft, er zijn nog suezmax te leveren, maar de nieuwe vlcc hebben een naam gekregen: nog geen nieuws over de contracten.... toch niet bij de vlootbeschrijving. Alleen 6 suezmax en de FSo geboekt als TC-out. I
Bij mijn weten staan nu alleen nog suezmax op stapel.
Q2 resultaten zoudlen kunnen beïnvloed worden door de eindbetalng van nieuwe VLCC en de aanpassingswerken van de Nautica, om de Fafer leeg te pompen.. (tegen eind augustus).
Het gaat echter om bedragen die makkelijk door de afschrijvingen kunnen betaald worden. Vandaar, nog ruim voldoende cash voor een dividend.
Nieuwe vlcc? Vroeg of laat zal het wel gebeuren, maar voorlopig bouwt men meer product tankers. Het is niet ondenkbaar dat ze, in afwachting van geografische verplaatsing van raffinaderijen, eerst wat crude vervoeren, maar later net die behoefte aan vervoer van ruwe olie verlagen.Toch ben ik van oordeel dat krapte blijft voor nog een 5-tal jaar, voor de winterperiodes die er nu snel aankomen..
En ja, ik denk alweer dividend... bruto 70 $cent? maar dat weten we pas na de cijfers q2.
NSBB
1
mooie koers opvering in heel deze sector. Iemand een idee wat de resultaten en outlook betreft , mijn glazen bol doet het niet meer ,zit onder de olie :)
aossa
0
3 augustus 2023 Q2 resultaten
8 augustus 2023 Halfjaarverslag 2023 beschikbaar op website
Ortho2023
1
31 juli 2023 13:18 | Views: 274

(ABM FN) Kepler Cheuvreux heeft maandag het koersdoel voor Euronav verhoogd van 20,70 naar 22,90 euro, met handhaving van het koopadvies.

"In het tweede kwartaal verwachten we dat de gerealiseerde tarieven voor VLCC's hoger zullen liggen dan de gerapporteerde spottarieven. Daarom verhogen we onze taxaties aanzienlijk".

Kepler voorziet dat de gerealiseerde spottarieven voor VLCCs in het tweede kwartaal rond de 57.200 dollar lagen, vergeleken met 17.000 dollar in dezelfde periode in 2022, en rond de 56.500 dollar voor de Suezmaxes vergeleken met 20.000 dollar vorig jaar. In het eerste kwartaal lagen de prijzen op respectievelijk 51.400 en 70.600 dollar.

Kepler voorspelt een aangepaste EBITDA van 259,6 miljoen dollar, een stijging ten opzichte van de 236,5 miljoen dollar in het eerste kwartaal en de consensus van 238,1 miljoen dollar.

De winst per aandeel zal naar verwachting van Kepler uitkomen op 0,84 dollar, vergeleken met een verlies van 0,12 dollar. De analistenconsensus gaat uit van 0,76 dollar.

De analisten van de zakenbank zijn van mening dat de spotprijzen in het derde kwartaal uitbodemen.

"De belangrijkste reden hiervoor is de verwachte terugkeer van de recente productieverlagingen door Saoedi-Arabië, een gematigde groei van de vloot en een aanhoudende stijging van de Chinese en Indiase import, die het aantal tonkilometers doet toenemen", schrijft Kepler.

Het aandeel Euronav steeg maandag 4,7 procent tot 14,8 euro.
Jan de Man
0
quote:

bears schreef op 2 augustus 2023 09:09:

Sommige aandeelhouders weten het al vandaar daling Mvg
En wat voor een daling! Met 28K stukjes maar liefst….
boothram
0
de handel in euronav is momenteel 'normaal', alleen het nieuwe normaal van het laatste jaar is 4x hoger. Op dewebsite derijkstefamilies spreekt men ten onrechte over gastankers, (Nicolas saverex) maar men geeft meer info uit de saverco-boekhouding: een interpretatie en een benaderende kosrpijs van het geelnde geld. Maar als je van de huidige waarde ook nog de vemelde winst aftrekt, dan kost dat kapitaal per kwartaal en per aandeel , na de ontvangen dividenden (aangekocht en na de dividenden nauwelijks per aandeel nog 7 euro: te financieren of 14 eurocent intrest per kwartaal). of ze zich dat nog eens kunnen permiteren? ... misschien, samen met fredriksen van de beurs halen...met het geld van euronav? Feit is dat Belgie en de beurs misschien niet onmisbaar zijn, en dat bij tengeldemaking van de fso bv. ruim voldoende geld voorhanden zou zijn (bv. 22 euro per aandeel, cash+fso+kwartaalcash...bv)
FSO is infrastructuur, iets voor nicolas??? of moet hij eerst exmar hebben...
bears
0
Reader
0
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 15,870
Verschil +0,350 (+2,26%)
Hoog 15,890
Laag 15,530
Volume 58.088
Volume gemiddeld 221.562
Volume gisteren 43.784

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront