AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG 2023

17.508 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 ... 872 873 874 875 876 » | Laatste
[verwijderd]
0
Laten we maar concluderen dat we beiden hetzelfde doel hebben, de koers van AMG kan en moet fors omhoog.
Fox WIld
0
quote:

PJF schreef op 26 februari 2023 12:14:

In AMG zitten voornamelijk particuliere beleggers. Deze zijn niet geinteresseerd in dividend. Bovendien zegt de hoogte van de uitkering niets over de koersontwikkeling. Zie postnl met haar royale dividend beleid. Wat heeft dat gebracht?
AMG doet grote investeringen die op korte en lange termijn sterk gaan renderen. Voor aandeelhouders zal dat veel meer opleveren. Dat is veel interessanter dan een paar dubbeltjes extra dividend rendement.
Als je kijkt naar het verleden, en de pay out ratio van AMG, dan zul je concluderen dat AMG nooit scheutig is geweest met dividend en dat voor de komende jaren ook niet gaat worden gezien de plannen en de investeringen die allemaal gedaan worden.
Ik ben zelf ondernemer. Ik heb mezelf nog nooit dividend uitgekeerd. Uiteraard wel salaris, maar de overwinst is altijd geherinvesteerd en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit veel meer oplevert. Mits je de juiste investeringen doet uiteraard.
Als je vertrouwen hebt in de plannen en het managemnet van AMG, dan weet je dat ze de juiste keuze's maken. Natuurlijk kun je het daarmee niet eens zijn, dan moet je in een ander fonds beleggen.
Ik zou reageren maar jij had al precies verwoord wat ik wilde posten. AB!
Alpen
18
Heinz over de tantalum deal met JXNMM (zoals aangekondigd in PB van 22-dec-2022)
[Heinz Q4-2022 webcast, 38:48] When you look at the past, our tantalum marketing strategies were variable and risky, because the contracts were limited in time and limited in quantity and it was changing customers and it was customer risks involved which also impacted at certain years our EBITDA.
So we are extremely happy, after years of negotiations, to have entered into this joint venture with a very prominent company in Japan which is, among many other things, a world leader in downstream tantalum products and is very interested also in higher volumes which we have to produce as a by-product of higher volumes of lithium.
So not only is that now a very significant contribution to the low cost nature of our lithium operation as the tantalum part takes a more stable and growing part of the mining expenses, but it is also stable and predictable and derisking the whole by-product sales credit for the lithium business.
So it is a major achievement in the year 2022. It shouldn't be overlooked as another little announcement. This is a very major joint venture with one of the world leaders in the industry.

---------------------------------------------------
Dus: (my two cents)
(a) De verhoging van de spodumene productie van 90.000 naar 130.000 ton per jaar produceert als "bijproduct" tevens meer tantalum (van 260.000 lb naar 370.000 lb per jaar; vermeld in dezelfde webcast)
(b) De Japanse joint venture partner JXNMM garandeert afname van de gehele tantalum productie;
(c) Een deel van de kosten worden aan JXNMM doorberekend met een aanzienlijke vermindering van de lithium productiekosten tot gevolg.

Dit is ook zichtbaar in het PB van 22-feb-2023:
(a) 2022: Verkocht: 86.713 ton lithium. Productiekosten: $461/ton ==> totaal lithium productiekosten: $40 mln
(b) Q4-2022: Verkocht: 21.329 ton lithium. Productiekosten: $228/ton ==> totaal lithium productiekosten: $5 mln

Dus voor Q1, Q2, en Q3 2022 (lagere tantalum productie en zonder joint venture met JXNMM):
(a) - (b)
Verkocht: 65.384 ton lithium. Productiekosten $40 mln - $5 mln = $35 mln oftewel gemiddeld $537/ton.

Dus naast de aanvullende gegarandeerde verkoop van tantalum aan JXNMM zorgt deze joint venture ervoor dat de lithium productiekosten afnemen van $537/ton naar $228/ton. Het lijkt er dan op dat alleen al v.w.b. de lithiumproductie een kostenbesparing wordt gerealiseerd van meerdere tientallen miljoenen $ per jaar...
Kruimeldief
1
Zeker mooi rekenwerk! AB!
Op deze manier van (samen)werken komt de gestreefde 500 mln ebitda een stuk sneller binnen handbereik dan 2025.
Tippie
1
Als ik alles zo lees, neemt mijn verbazing over de koers alleen maar toe. Er zijn mensen die de particulieren ( 50 % van de aandelen is in particuliere handen ) weer eens de schuld geven, maar daar geloof ik niet in.
Meestal zijn het de beleggings `experts `zelf die de boel verzieken.
Blijf ik toch nog zitten met de vraag : waarom staat het aandeel NU niet op 50 euro.
Wellicht moeten meer brokers eens aandacht besteden aan dit prima aandeel. Ook IEX mag dat wel eens doen !
Alpen
9
Heinz over module 2 van de nieuwe Duitse fabriek.

Analist: "Can you just remind us the timeframe for the second module and any sort of ability to accelerate, or is it: it comes as it comes?"

[Heinz Q4-2022 webcast, 47:43] Internally, if you're an associate with AMG and we're under a secrecy agreement we could tell you a lot. But since you're not, and since we are in NDA's (Non Disclosure Agreements) on the other side with our partners with whom we are working on joint ventures and joint operations on the resource side, we can not.

We are working very intensely on finalizing certain ... it's not 1, it's more than 1 meaning it's not 2.
We are working on a number of progressed resource projects with a common denominator anyway.
They always involve a longterm contract into Germany.
They always try to involve government-backed financings available for such things into Germany.
They always involve technical assistance for utilizing our very large team which we have in our lithium operations, assisting potential additional productions.

That goes I think well, but it is still of course "0/1" because we need signatures. And once these signatures happen...
I personally am an optimist, because I'm also heavily involved in those negotiations, that goes I think well.
And in the moment we have a signature we will instantly activate the relevant additional module and will announce it.
But please be patient a little bit: it won't take long.

---------------------------------------------------
Dus:
- Volgens de huidige, gecommuniceerde planning is module 2 van de nieuwe Duitse battery-grade lithium hydroxide fabriek in 2025/2026 beschikbaar;
- Met meerdere externe partijen zijn al een tijd onderhandelingen gaande betreffende resources benodigd als input voor de tweede module van de nieuwe Duitse fabriek;
- deze onderhandelingen zijn in een gevorderd stadium;
- module 2 wordt "geactiveerd" zodra contracten voor de benodigde resources getekend zijn;
- waar mogelijk wordt de Duitse overheid ingeschakeld om garant te staan m.b.t. financiering;
- Geen idee wat "it won't take long" inhoudt "op de schaal van Heinz", maar het lijkt er dan op dat eerder dan verwacht aanvullende info m.b.t. module 2 gaat worden gecommuniceerd waarbij de planning van module 2 naar voren wordt geschoven.

Nog even voor de duidelijkheid: iedere module wordt goed voor tussen de $60 en $200 mln EBITDA extra (en er zijn totaal 5 van die modules gepland).
PJF
1
Mooie analyse Alpen. Ik heb een klein beetje de illusie dat een aantal analisten ook dergelijk huiswerk hebben gedaan en daar de aankomende week ook zaken over gaan publiceren. Met mijn eigen rekenwerk en analyse kom ik ook op EBITDA's uit die gaan richting 800 milj. voor het jaar 2027. Ik begrijp dat Schimmelbusch dat niet gaat verkondigen, maar ik hoop dat er analisten zijn die wel verder willen en durven kijken.
The voice
1
Dank allen voor de mooie inhoudelijke posts. Goede achtergrondinfo.

Hoe snel kwamen de analisten in de lucht na de Q3 cijfers?

Je mag idd spoedige analyses en koersverhogingen verwachten zou je zeggen.
[verwijderd]
0
Het ziet er inderdaad allemaal erg goed uit en ik hoop dat er forse positieve koersbijstellingen gaan komen de komende tijd. Maar laten de analisten niet te hoge doelcijfers noemen. We weten van AMG dat als die niet gehaald worden de koers in elkaar klapt.
Lekker Truitje
0
quote:

Sjonnie2 schreef op 26 februari 2023 09:44:

Wellicht interessant leesvoer over AMG op de website van BNP Paribas van Bart Peters.
Staat o.a. iets over de varkenscyclus. Dacht ik ook aan bij lithium. Maar AMG heeft meer produkten, zekere spreiding en dat kan in dit geval gunstig zijn.
China schijnt bezig te zijn met het afbouwen van subsidies op electrische auto's > negatief voor de vraag.
E.U. wil juist dat we versneld onze benzineauto's vervangen door electr. auto's > positief.
Just lucky
0
quote:

Lekker Truitje schreef op 26 februari 2023 18:55:

[...]
Staat o.a. iets over de varkenscyclus. Dacht ik ook aan bij lithium. Maar AMG heeft meer produkten, zekere spreiding en dat kan in dit geval gunstig zijn.
China schijnt bezig te zijn met het afbouwen van subsidies op electrische auto's > negatief voor de vraag.
E.U. wil juist dat we versneld onze benzineauto's vervangen door electr. auto's > positief.
Nou lekker trutje AMG heeft weinig spreiding, denk dat ca. 70-80% uit lithium en vanadium komt.
Aandachtige lezer
0
quote:

Just lucky schreef op 26 februari 2023 19:23:

[...]Nou lekker trutje AMG heeft weinig spreiding, denk dat ca. 70-80% uit lithium en vanadium komt.
Flauwe woordspeling. Vermoedelijk gewoon een type-error?
Just lucky
0
quote:

Aandachtige lezer schreef op 26 februari 2023 21:15:

[...] Flauwe woordspeling. Vermoedelijk gewoon een type-error?
Oh ha ha, er ontbreekt inderdaad een "i" :)
am1993
2
PJF en Alpen: ABs voor jullie inhoudelijke posts. Had zelf al geconcludeerd dat AMG voor mij het belangrijkste aandeel in mijn porto zou zijn, maar jullie aanvullende info en onderzoek bevestigt, dat ik gewoon moet blijven zitten in dit aandeel. Hoewel sommige beleggers 50% van de porto wel erg hoog vinden, maar dat is natuurlijk mijn keuze en strategie. Ik verwacht de komende jaren veel plezier aan dit aandeel te beleven.
Thorgall
2
quote:

Frankie12 schreef op 26 februari 2023 12:43:

Onzin dat particuliere beleggers niet geïnteresseerd zouden zijn in dividend. Waar haal je die informatie vandaan?

Grotendeels ben ik het wel met je eens over herinvesteringen, maar dat kan ook met een groter dividend. Ik weet ook wel dat de hoogte van het dividend niets zegt over de koersontwikkeling. Dat is mijn punt niet, een groter dividend kan er wellicht voor zorgen dat de koersontwikkeling niet wordt tegengehouden (!) door shorters. Ik vraag ook niet om een superdividend.

Weinig respectvol en zelfs hufterig vind ik je opmerking dat als ik het niet met je eens bent ik maar in een ander fonds moet beleggen. Bepaal jij wie behoort te beleggen in AMG?
Ik was net zo verbaasd over de opmerking over het niet van belang zijn van dividend voor particulieren. Mijn ervaring in mijn omgeving is juist het tegenovergestelde. Mensen met vermogen hebben dividend juist nodig om van te leven. Het wordt tevens bevestigd vandaag in een onderzoek van de NOS waar in staat dat Nederlandse beleggers massaal zitten en oververtegenwoordigd zijn in de grootste fondsen van de AEX, zoals Shell en Unilever. Juist de fondsen met relatief hoog dividend.

Ik zit zelf niet voor het dividend in AMG, maar ik vind het miskleun van het management om het dividend niet met nog eens 20 cent te verhogen. Het zou echt de investeringen niet noemenswaardig aantasten er het geeft gewoon voor de markt vertrouwen in de toekomst aan.

We hebben vervolgens dan ook gezien hoe de markt reageerde. Het kan ook best zijn dat door het tegenvallende dividend oa de Noren het aandeel zijn gaan dumpen.
[verwijderd]
3
Dank je Thorgall.

Laten we eens kijken wat het dividendbeleid van AMG is. Zie onderstaande link.

www.dividendinfo.nl/amg

Er wordt geschreven: "AMG voert een voorzichtig dividendbeleid waarbij wordt uitgegaan van een payout ratio van 20 tot 40 % van de nettowinst."

De payout ratio komt nu uit op zo'n ruime 10%. AMG is dus niet netjes bezig.

Elke keer als je een hoger dividend ter sprake brengt volgt er weer negatief commentaar. Maar ik ben ook van mening dat de overgrote meerderheid van de netto winst het beste kan worden gebruikt voor investeringen en/of schuldaflossing. Echter, het uitgekeerde dividend is thans zeer armetierig en geeft geen blijk van een positieve blik op de winstgevendheid van AMG, die er wel degelijk is (de vooruitzichten zijn uitstekend te noemen). Ik sluit inderdaad ook niet uit dat de dump van Norges Bank (mede) te wijten is aan het armetierige dividend, maar weten doe ik dat natuurlijk ook niet.

Persoonlijk geef ik in beginsel zelfs niet eens zoveel om het dividend, maar een net dividendbeleid (zoals AMG nota bene zelf voorstaat) kan er wellicht ook voor zorgen dat de shorters eens ophouden met hun spelletjes of dat afneemt. Stel dat die misselijke shorters hun spelletjes maar blijven spelen, zoals ze al vele jaren doen, en de koers maar blijven drukken, is dit beter te verteren met een over de jaren uitgekeerd goed dividend dan een dividend van bijna niks.
17.508 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 ... 872 873 874 875 876 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 mei 2024 13:28
Koers 22,940
Verschil +0,260 (+1,15%)
Hoog 23,180
Laag 22,680
Volume 69.203
Volume gemiddeld 234.356
Volume gisteren 100.735

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront