Ter info
De tijd is rijp voor Fastned
Fastned heeft een nieuwe investeerder aan zich gebonden. Schroders Capital, een onderdeel van het Britse Schroders dat met een investeringsportefeuille van €75 miljard, belegd in onder andere vastgoed, aandelen, obligaties en infrastructuur, een belang neemt van 10,6% in Fastned.
Nieuwe investeerder financiert volgende stap
Groei elektrische auto gaat hard
Langetermijndoelen ambitieus
Nieuwe investeerder financiert volgende stap
Daarvoor betalen ze een prijs die hoger ligt dan de beurskoers. Schroders koopt 2 miljoen certificaten (van aandelen) a €36,90 per stuk. Daar zit een lock-up bij van meer dan twee jaar, zonder de schriftelijke toestemming van Fastned mag Schroders de aandelen niet verkopen voor 1 januari 2025.
Een lock-up is overigens niet zo streng als het lijkt: mocht een aandeelhouder er écht af willen dan kan altijd nog in overleg getreden worden met het onderliggende bedrijf. Prosus deed dat bijvoorbeeld met Tencent en kon zodoende onder een driejarige lock-up af.
Waarom betaalt iemand in deze miserabele beurstijd 20% meer dan de beurskoers? Dan wil je ze wel heel graag hebben. Fastned zelf zegt dat dat de uitkomst is van de onderhandelingen met Schroders.
Uiteraard is de beurskoers een momentopname, niet zo heel lang geleden, maart 2021, plaatste Fastned nog aandelen tegen €80 per stuk via het Duitse Berenberg. Das war einmal, inmiddels zijn de waarderingen op de beurs lichtelijk anders en daarom is de nieuwe aandelenuitgifte meer dan de helft lager dan die van anderhalf jaar geleden.
Uitbreiding netwerk
Het geld wordt gebruikt voor verdere investeringen in laadstations. Zoals het er nu naar uitziet heeft Fastned voldoende cash om eind 2024 op 400 laadstations te zitten. De gemiddelde prijs om een laadstation te bouwen ligt rond de half miljoen.
De langetermijndoelen zijn zeer ambitieus en wie aan het rekenen slaat op basis van deze cijfers mag een veel hogere koers verwachten, maar er is dus nog wel meer geld nodig om dit allemaal te realiseren.
Groei EV gaat hard
Ja, iedereen wil opeens een elektrische auto. De hoge benzineprijs heeft bij velen het kwartje doen vallen. Het aantal elektrische auto's bij Volkswagen is dit jaar al uitverkocht en de vraag is en blijft over de gehele linie groot.
Autoproducenten haasten zich nieuwe modellen naar de markt te brengen en ook de Chinese autofabrikanten hebben hier in Europa de wind in de zeilen. NIO komt eraan maar Polestar en Link&Co gaan als warme broodjes over de toonbank.
Men verwacht nu dat de elektrische auto richting 2025 goedkoper zal worden dan de benzine-auto maar met de huidige benzineprijzen én het opschalen van de EV-productie kan dat moment weleens dichterbij zijn dan we denken.
Langetermijndoelen ambitieus
Fastned wil tegen 2030 1000 stations in de lucht hebben, die een ebitda marge van 40% moeten halen en een gemiddelde omzet van €1 miljoen per stuk.
Doorrekening plannen: Aandeel is €70-87 waard
Als we dat doorrekenen dan volgt er in 2030 een ebitda van €400 miljoen. Met een Ebitda van €400 miljoen en een EV-Ebitda ratio van pak 'm beet 12 kom je op een waarde van het bedrijf van €4,8 miljard.
Er moet nog wel geinvesteerd worden: de 600 stations die nog gebouwd moeten worden schatten we in op een initiele €600-700K per stuk, laten we zeggen €400 miljoen. Dat kan via equity opgehaald worden of schuld, laten we zeggen elk de helft.
Ergo: een EV-waarde van €4,8 miljard, minus €300 mln schuld betekent een equity waarde van €4,5 miljard. Om de helft van de €400 mln via aandelen te verkrijgen moeten er nog 5 miljoen (a €40) bij komen.
Totale aantal aandelen dus 19+5= 24 miljoen.
Krijgen we in 2030 een aandelenkoers van €4,5 miljard/24 mln is €187 per aandeel.
Dat is de koers dan, die moet je nog verdisconteren naar nu. Doen we dat met een hoge 15%, dan kom je op een koers nu van €70. Pakken we een wat lagere rentevoet, van 12%, dan kom je zelfs op €85.
Als Schroders ook dit sommetje maakt, dan is het niet vreemd dat ze voor een groot belang wat dieper in de buidel willen tasten.
Het moet natuurlijk allemaal nog wel lukken, de gebruikte cijfers zijn van Fastned zelf en misschien zijn ze veel te optimistisch en houden ze te weinig rekening met de concurrentie. Niemand kan zo ver in de toekomst kijken.
Sterke omzetgroei
Maar áls het lukt, zal de multiple misschien nog wel hoger zijn, want een infrastructureel bedrijf met een ebitdamarge van 40% én nog steeds forse groei (ook in 2030 zal de EV-markt nog fors groeien) mag misschien wel een EV/Ebitda multiple van 15-18 hebben.
Je mag wel verwachten dat de aandelenkoers de komende jaren op zal lopen als gevolg van de explosieve omzetgroei die we momenteel zien. Fastned verwacht op verschillende manieren te kunnen groeien:
Hogere penetratie fastcharging
Meer BEV-auto's
Meer laadstations
Meer laadpalen
En Shell en Esso dan?
Risico's zijn er ook, overal waar een snelgroeiende markt is, daar steken concurrenten de kop op. Grootste gevaar is de aanval van de traditionele benzinestations, die hun nering zienderogen zien verminderen de komende jaren.
Door elektrische oplaadpalen neer te zetten in plaats van benzine pompen kunnen ze relatief gemakkelijk de automobilist van energie blijven voorzien. De vraag is of die automobilist er problemen mee heeft om bij Shell of Esso te tanken.
De eerste generatie EV-rijders deed het nog uit ideële overwegingen, momenteel is daar een steeds aantrekkelijker kostenplaatje bijgekomen. De benzine is een stuk duurder geworden, de elektrische auto wordt steeds goedkoper.
Om de concurrentie met de benzine stations aan te kunnen is het noodzakelijk dat Fastned ook de faciliteiten levert die Shell en Esso cs hebben.
Koffie en toiletten dus, om een stop van 15 minuten bij Fastned net zo aantrekkelijk te maken als een stop bij een reguliere benzinepomp. Ook daar liggen op termijn omzetkansen.
Conclusie: ultiem momentum voor Fastned
Er moet dus nog veel gebeuren op termijn, de concurrentie zit niet stil maar Fastned gaat als de brandweer en ziet haar klantenbestand snel doorgroeien. Zelfs aan investeerders geen gebrek, nu al voor de tweede keer een grote emissie is gedaan.
Waar kan het heen? De problematische situatie met veel schuld, waar het bedrijf jaren geleden in zat, is voorbij. De kaspositie is riant (€117 mln eind juni), met nu weer €75 miljoen erbij én een grote investeerder die ook in de board komt en dus committed blijft.
Ultiem momentum dus voor Fastned, dat mede daarom ook gewoon 20% boven de beurskoers kan vragen aan nieuwe investeerders.
Uiteraard blijven er flinke risico's verbonden aan het bedrijfsmodel, maar de onderliggende groei is er en blijft er en de kwestie van financieren wordt telkens adequaat opgelost.