BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

Oktober maand van herstel

3.539 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 ... 173 174 175 176 177 » | Laatste
gkp2
1
quote:

Beurs2021 schreef op 10 oktober 2019 18:30:

Wie is die Voda?
Wie is die Beurs2021?
Wilbar
2
quote:

gkp2 schreef op 10 oktober 2019 19:57:

[...]

Wie is die Beurs2021?
Nazaat van Beurs2019. Nou dan weet je het wel...
voda
0
quote:

Crusader schreef op 10 oktober 2019 19:54:

[...]

Destijds een zeer zinvolle mede-poster op het Crucellforum.
Klopt Voda? En Pharming?
Ja, dat klopt Crusader.Dat is nu mijn druk bezochtste "huis" forum. Gala en Arcelor staan ook hoog genoteerd. Vroeger Hagemeyer en Getronics.
HenkdeV
0
quote:

voda schreef op 10 oktober 2019 20:04:

[...]
Ja, dat klopt Crusader.Dat is nu mijn druk bezochtste "huis" forum. Gala en Arcelor staan ook hoog genoteerd. Vroeger Hagemeyer en Getronics.
Die laatste twee waren (ooit) echte toppers:-).
voda
0
Nu ook in het FD: 4 min geleden

Tweede caisson zeesluis IJmuiden ligt op de plek

Luchtfoto van de zeesluis in aanbouw. Links vooraan op de bouwplaats ligt de deurkas aan de landzijde.

Luchtfoto van de zeesluis in aanbouw. Links vooraan op de bouwplaats ligt de deurkas aan de landzijde.Foto: Rijkswaterstaat/Topview Luchtfotografie
Opdrachtgever Rijkswaterstaat en bouwers BAM en VolkerWessels hebben donderdagavond een belangrijke opsteker gemeld over de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Het caisson van de sluisdeuren aan de landzijde is 18 meter diep in de grond afgezonken. Daarmee is het meest risicovolle deel van het megaproject achter de rug.

Door een ontwerpfout ontpopte de bouw van de grootste zeesluis ter wereld zich de afgelopen jaren tot een enorme bleeder voor de beursgenoteerde bouwbedrijven. De verwachting met het afzinken van het caisson is dat de sluis zich meer als een normaal project zal gedragen en niet tot verdere enorme verliezen zal leiden. Tot dusver verloren de bouwers bij elkaar €230 mln op het project. Het Rijk legt er ook nog eens €64 mln op toe.

'Niet maakbaar'
De problemen in IJmuiden ontstonden toen de oorspronkelijk ontworpen constructie van de deurkassen 'niet maakbaar' bleek. In de wanden van de deurkassen zou scheurvorming ontstaan door de torsiekrachten die vrijkomen als het zand onder de kolossale betonnen bakken zou worden weggespoten.

Het ontwerp moest opnieuw uitgedacht worden waardoor veel meer mankracht, materieel, materiaal en tijd nodig was.

Omvang flatgebouw
De deurkassen hebben de omvang van een flatgebouw. Het nu afgezonken caisson aan de landzijde is 81 meter lang, 55 meter diep, 28 meter hoog en weegt 150.000 ton en biedt straks plaats aan twee sluisdeuren. De deurkas aan de zeezijde is eind vorig jaar al afgezonken en is een slag minder diep omdat daar maar één deur in komt te liggen.

Sinds de eerste melding van de problemen in december 2017 ligt het project onder het vergrootglas gelegen bij beleggers. Verschillende keren moesten voorzieningen worden getroffen. De sluis gaat 27 maanden later open dan gepland. In 2018 legden de banken de financiering van het project zelfs stil, tot begin dit jaar nieuwe afspraken werden gemaakt.

fd.nl/ondernemen/1319995/tweede-caiss...
Bijlage:
OnoMatopee
0
FD

Tweede caisson zeesluis IJmuiden ligt op de plek
Luchtfoto van de zeesluis in aanbouw. Links vooraan op de bouwplaats ligt de deurkas aan de landzijde.
Luchtfoto van de zeesluis in aanbouw. Links vooraan op de bouwplaats ligt de deurkas aan de landzijde.Foto: Rijkswaterstaat/Topview Luchtfotografie

Opdrachtgever Rijkswaterstaat en bouwers BAM en VolkerWessels hebben donderdagavond een belangrijke opsteker gemeld over de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Het caisson van de sluisdeuren aan de landzijde is 18 meter diep in de grond afgezonken. Daarmee is het meest risicovolle deel van het megaproject achter de rug.

Door een ontwerpfout ontpopte de bouw van de grootste zeesluis ter wereld zich de afgelopen jaren tot een enorme bleeder voor de beursgenoteerde bouwbedrijven. De verwachting met het afzinken van het caisson is dat de sluis zich meer als een normaal project zal gedragen en niet tot verdere enorme verliezen zal leiden. Tot dusver verloren de bouwers bij elkaar €230 mln op het project. Het Rijk legt er ook nog eens €64 mln op toe.
'Niet maakbaar'

De problemen in IJmuiden ontstonden toen de oorspronkelijk ontworpen constructie van de deurkassen 'niet maakbaar' bleek. In de wanden van de deurkassen zou scheurvorming ontstaan door de torsiekrachten die vrijkomen als het zand onder de kolossale betonnen bakken zou worden weggespoten.

Het ontwerp moest opnieuw uitgedacht worden waardoor veel meer mankracht, materieel, materiaal en tijd nodig was.
Omvang flatgebouw

De deurkassen hebben de omvang van een flatgebouw. Het nu afgezonken caisson aan de landzijde is 81 meter lang, 55 meter diep, 28 meter hoog en weegt 150.000 ton en biedt straks plaats aan twee sluisdeuren. De deurkas aan de zeezijde is eind vorig jaar al afgezonken en is een slag minder diep omdat daar maar één deur in komt te liggen.

Sinds de eerste melding van de problemen in december 2017 ligt het project onder het vergrootglas gelegen bij beleggers. Verschillende keren moesten voorzieningen worden getroffen. De sluis gaat 27 maanden later open dan gepland. In 2018 legden de banken de financiering van het project zelfs stil, tot begin dit jaar nieuwe afspraken werden gemaakt.
boldie
0
quote:

Zwijnash schreef op 10 oktober 2019 19:07:

[...]

Mooie - dat mag beloond worden morgen
weet je gelijk hoe dit nieuws dus al bekend was vandaag. He tuurlijk blokjes van 200k etc vandaag.
[verwijderd]
0
Afsluitdijk nacht dicht voor spoedklus

DEN OEVER - De Afsluitdijk (A7) is vanaf 20.00 uur tot vrijdagmorgen 06.00 uur in beide richtingen voor alle verkeer afgesloten vanwege een spoedreparatie. Bij het aanbrengen van damwanden voor de aanleg van een gemaal is een verzakking ontstaan ter hoogte van de spuisluizen bij Den Oever.

De komende nacht wordt rondom de verzakking de fundering opnieuw opgebouwd op een stuk weg van 20 meter. „Dit is bedoeld om de kans op verdere verzakkingen tijdens de werkzaamheden te verkleinen”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Het verkeer wordt omgeleid via Flevoland. De omleidingsroutes worden op (matrix)borden aangegeven.

Tot en met 2022 wordt gewerkt aan de versterking van de Afsluitdijk. Ook komen er extra spuisluizen en gemalen om meer water te kunnen afvoeren van het IJsselmeer naar de Waddenzee.
Zwijnash
0
quote:

boldie schreef op 10 oktober 2019 20:41:

[...]weet je gelijk hoe dit nieuws dus al bekend was vandaag. He tuurlijk blokjes van 200k etc vandaag.
Was wel beetje bekent - OnoM had gemeld over geluid overlast bij IJmond ( en dat was lucht voor caisson in de afronding van zinken )
[verwijderd]
0
quote:

voda schreef op 10 oktober 2019 20:04:

[...]
Ja, dat klopt Crusader.Dat is nu mijn drukst bezochte "huis" forum. Gala en Arcelor staan ook hoog genoteerd. Vroeger Hagemeyer en Getronics.
Weet niet meer mijn eerste alias, Voda. Maar we waren "brothers-in-stock".
[verwijderd]
0
Bouwers zetten stap bij zeesluis IJmuiden

IJMUIDEN (AFN) - Ook de tweede deurkas van de nieuwe zeesluis in IJmuiden is succesvol afgezonken en ligt op zijn definitieve positie. Dat melden de beursgenoteerde bouwers BAM en VolkerWessels. Het gaat om een belangrijke stap in wat voor de twee bedrijven de laatste jaren een soort hoofdpijndossier is geworden.

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de grootste zeesluis ter wereld. Bij het project was eerder sprake van een grote constructiefout. De deurkas van het binnenhoofd, waar de sluisdeur aan de zijde van het kanaal en de reservedeur in komen, bleek niet stijf genoeg.

Dit probleem werd getackeld door het aanbrengen van extra wapening in de wanden van het caisson en het plaatsten van tijdelijke tussenwanden. Maar BAM en VolkerWessels hebben veel extra kosten moeten maken. Volgens de huidige planning varen de eerste schepen begin 2022 door de nieuwe zeesluis.

www.iex.nl/Nieuws/ANP-101019-339/Bouw...
Happy
0
quote:

voda schreef op 10 oktober 2019 20:04:

[...]
Ja, dat klopt Crusader.Dat is nu mijn druk bezochtste "huis" forum. Gala en Arcelor staan ook hoog genoteerd. Vroeger Hagemeyer en Getronics.
ja, wie had ze niet haha.
Textlite, Bolbliksem en Tulipcomputers. Allemaal pareltjes (sorry Geert). Je moest ze hebben!
boldie
0
quote:

Crusader schreef op 10 oktober 2019 21:03:

Afsluitdijk nacht dicht voor spoedklus

DEN OEVER - De Afsluitdijk (A7) is vanaf 20.00 uur tot vrijdagmorgen 06.00 uur in beide richtingen voor alle verkeer afgesloten vanwege een spoedreparatie. Bij het aanbrengen van damwanden voor de aanleg van een gemaal is een verzakking ontstaan ter hoogte van de spuisluizen bij Den Oever.

De komende nacht wordt rondom de verzakking de fundering opnieuw opgebouwd op een stuk weg van 20 meter. „Dit is bedoeld om de kans op verdere verzakkingen tijdens de werkzaamheden te verkleinen”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Het verkeer wordt omgeleid via Flevoland. De omleidingsroutes worden op (matrix)borden aangegeven.

Tot en met 2022 wordt gewerkt aan de versterking van de Afsluitdijk. Ook komen er extra spuisluizen en gemalen om meer water te kunnen afvoeren van het IJsselmeer naar de Waddenzee.
3 keer raden wat boventoon gaat voeren morgen.
RIZ
0
quote:

OnoMatopee schreef op 10 oktober 2019 20:17:

player.vimeo.com/video/365515885

timelaps
heel erg cool en wat een klus. Zouden ze eigenlijk een prijs voor moeten winnen.

Volgens mij nog niet gedaan op deze schaal en met de expertise en opgebouwde kennis gaat een vergelijkbare volgende klus gewoon naar BAM! (iets duurder prijskaartje)
RIZ
2
quote:

boldie schreef op 10 oktober 2019 21:32:

[...]3 keer raden wat boventoon gaat voeren morgen.
Wat ben je toch een zuur persoon. Alleen maar zeuren en nooit eens genieten van goed nieuws. Een nachtelijke spoedreparatie is echt wel van een andere orde dan succesvol laten zakken van een enorme flat. Zeker omdat de grootste risicos bij ijmuiden nu uit de weg zijn en de kans op 2-4% voor 2020 groter worden. Zou mij niets verbazen als de shorters hadden gegokt op extra problemen in ijmuiden die er nu niet lijken te zijn
RIZ
0
Begrijp me niet verkeerd, ik verwacht morgen echt geen procenten up vanwege dit nieuws, maar reken maar dat we met dit goede nieuws sneller op de 4 staan dan gedacht. Ieder koersdoel dat naar beneden werd bijgesteld, deed dit o.a. obv risico's in ijmuiden
OnoMatopee
0
quote:

RIZ schreef op 10 oktober 2019 21:32:

[...]

heel erg cool en wat een klus. Zouden ze eigenlijk een prijs voor moeten winnen.

Volgens mij nog niet gedaan op deze schaal en met de expertise en opgebouwde kennis gaat een vergelijkbare volgende klus gewoon naar BAM! (iets duurder prijskaartje)
wel afhankelijk van de ondergrond.
3.539 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 ... 173 174 175 176 177 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 29 apr 2024 17:35
Koers 3,918
Verschil +0,022 (+0,56%)
Hoog 3,930
Laag 3,866
Volume 736.960
Volume gemiddeld 1.432.185
Volume gisteren 525.331

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront