AMG « Terug naar discussie overzicht

Augustus 2018: Cijfer mee met AMG

1.212 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... 57 58 59 60 61 » | Laatste
DeZwarteRidder
0
quote:

Tom3 schreef op 12 augustus 2018 19:35:

Nog een potentiële deserteur:

www.beurs.nl/nieuws/binnenland/701178...

Is gelijk de dip van 15 juni verklaard. Op het hoogtepunt verkocht dus.
Het verschil bij AMG is niet de moeite waard.
[verwijderd]
0
Heeft er iemand een link om de earnings call te herbeluisteren of liefst zelfs lezen?
Ik zie dat het niet op Seeking Alpha staat deze keer?
rene66
0
Ik weet niet of de link naar invester update van 2 aug 2018 al eerder geplaatst is, maar voor de zekerheid hierbij de link.

amg-nv.com/investors/presentations/
rene66
0
quote:

Topperke schreef op 12 augustus 2018 22:07:

Heeft er iemand een link om de earnings call te herbeluisteren of liefst zelfs lezen?
Ik zie dat het niet op Seeking Alpha staat deze keer?
@Topperke, ik heb de volgende info gevonden, een link naar het transcript van de conference call van 2 aug 2018

Edited Transcript of AMG.AS earnings conference call or presentation 2-Aug-18 1:00pm GMT

finance.yahoo.com/news/edited-transcr...
Umi1
2
quote:

Topperke schreef op 11 augustus 2018 20:09:

Umi1, mijn excell bestandje al eens kunnen bekijken?
Zou graag nog een input van jou hebben.
ff snel bekeken :P
Het is een hele boterham geworden... Er valt nog wat bij te schaven denk ik, maar het onderliggend idee is er! Weliswaar iets anders dan ik het doe, maar er leiden meerdere wegen naar rome ;)

- Je gaat uit van een blijvende stijging van FeV prijzen met ongeveer $5 per jaar. Ik probeer conservatief te zijn & ga hier zeker niet van uit (zelfs niet in mijn bull case). Ze staan al bijna op een all-time high. De fundamentals zien er zeer goed uit, dat wel. Maar je weet nooit of er ergens terug een mijn geopend wordt of capaciteit in China terug online komt.
Ik zou dus een base/bear/bull case maken met lagere & hogere FeV prijzen.
Ivm met de 30% uitbreiding... Aan huidige prijzen (39à40 $/lb) kom ik aan een extra revenue van $ 90M à $ 100M (afhankelijk ook van FeNiMo prijzen) & een Ebitda van $ 30 à $ 40M aan huidige prijzen.
Let er ook op dat je niet zomaar uitgaat van $ 2M extra ebitda bij 1$/lb FeV stijging. Dat is enkel als de prijzen voor Nikkel & Molybdeen ook stijgen. (& dat deden ze niet meer de laatste maanden).
Dus beter wat conservatief te zijn & met $1,5M ebitda te rekenen.

- Ik kom wel aan andere waardes voor de FCF's. Ivm het berekenen vd FCF maak je het jezelf wel moeilijk?
Onderstaand is veel makkelijker & overzichtelijker (vind ik) om de evolutie van bepaalde zaken op te volgen.

Cash generated from operating activities
- Interest paid
+ Interest received (of net finance cost)
- Income tax paid, net
----------------------------------
= Net cash from operating activities
- Working capital and deferred revenue adjustment ( - - = +)
+ Proceeds from sale of property, plant and equipment
- Acquisition of property, plant and equipment and intangibles (enkel maintenance capex gebruiken)
-----------------
= FCF (exclusief werkkapitaal benodigdheden)

2015; $ 42,3M
2016; $ 47,1M
2017; $ 68,1M
H1 2018; $ 68,8M

Ik bereken mijn FCF's dus exclusief werkkapitaalveranderingen, vermits ik wil zien wat de onderliggende cashflows zijn die het bedrijf kan genereren.
Uiteraard is het werkkapitaal ook van belang, zeker voor de kaspositie. Dit is geld wat men niet aan de aandeelhouder kan uitkeren of kan investeren in verdere groei, maar gezien de stevige balans is dat natuurlijk totaal geen probleem voor AMG. In AMG's geval is deze stijging tijdelijk/éénmalig door de forse stijging van de grondstofprijzen (vooral in de converting business) & de groei.

- Enterprise Value; AMG rapporteert alle cijfers in $, maar de beurskoers is in €. Dus het makkelijkste is om de EV ook om te zetten naar $. Het lijkt me dat je dit niet doet? Indien zo, zorgt dat uiteraard voor foute ratio's. Je kan best gemiddelde €/$ koers van het desbetreffende jaar gebruiken.
Daarnaast was het de voorbije jaren te verwaarlozen, maar vergeet ook niet de netto schuld of kaspositie in rekening te brengen.. EV = marktcap + Net Debt (of - Net cash)

- Sector EV/FCF: Hier ben ik voorzichtiger in geworden, vermits AMG een cyclisch aandeel is, de rentes de komdende jaren gaan stijgen (risicopremie) vraagt de markt een hoger rendement. Een faire waarde is ook geen exacte wetenschap. Ik neem hiervoor een range tussen 5,55% à 7% FCF yield. (14,3 à 18x de FCF). Zoveel te voorspelbaarder de cijfers worden, zoveel te hoger de multiple men zal willen betalen. Dus moest men ooit 10jaar contracten voor LCE kunnen afsluiten aan fixed price (zie ik helaas wel niet gebeuren), is een mutliple van 18x zeker gerechtvaardigd.
IVM die FCF multiple van 20x bij Arcelor, die is wss incl. growth capex?

- Uw maintenance capex neemt ge vrij ruim voor de komende jaren. Ik ga uit van 3à5M extra capex voor SP1 & SP2. voor SP1 zal dit vrij beperkt zijn, vermits de mijninfrastructuur dezelfde blijft.
Ooit voor gemaild naar IR, antwoord toen ->
"I WOULD ALSO EXPECT SOME ADDITIONAL MAINTENANCE CAPEX OF PERPHAPS $3-$5M IN REPSECT OF AMG’S NEW LITHIUM PLANTS IN BRAZIL."
& een aantal kwartalen later het volgende ->
"The guidance we have given previously still stands, although you are correct, 2017 was an unusually high year from a maintenance CAPEX standpoint."
Ook gaat ik er van uit, dat de 'basis M capex' terug zal dalen naar een gemiddelde van $ 20M. Tijdens 2017 (en ook 2018) zagen we een inhaalrace na enkele jaren in 'austerity mode'.
Dus 30M lijkt me voldoende voor 2020.

- In uw Ebitda verwachting voor Q3 kan ik mij wel vinden. FeV prijzen liggen nog hoger dan in Q2. Daarnaast is er terug een bijdrage van Silicon, die nihil was tijdens Q2 & er was een vertraagde levering van Tantalum in Q2, die pas in Q3 geleverd zal worden. Dit zijn maar kleintjes, maar die tellen negatief in Q2 & positief in Q3. Ik reken op minstens $ 53M in Q3. Voor Q4 reken ik zeker niet op 10M Ebitda voor SP1. Ik denk eerder aan de helft.

- Die $ 65M Ebitda is bij zeer hoge spodumene prijzen van 970 $/ton. Het zal wss ook even duren (full ramp up) eer men de beoogde marges zal draaien. Denk dat de huidige prijzen ook meegezakt zijn met chinese spotprijzen & eerder rond 900$/ton draaien. In Q4 zal de productie van Q2 (marginale hoeveelheid)&Q3 China bereiken & als winst (en cash) geboekt worden.
Productie van Q4 (hier zou de ramp up voltooid moeten zijn) zal wss pas in Q1 19 in de cijfers te zien zijn.

- Bij SP2 ga je er ook gewoon van uit dat de spodumene prijzen op hun all time high blijven. Dat kan natuurlijk, maar we weten het niet (en het lijkt me weinig waarschijnlijk)... Dus ik zou daar voorzichtigere waardes voor gebruiken. Ik heb een rekenblad met verschillende assumpties (gaande van 500 tot 970 $/ton).

- Lithium fase 3 EBITDA is vrij makkelijk in te schatten. Men kan +-13.000 ton LCE produceren (in de 1ste fase). Huidige contract prices liggen rond de 16000$/ton dacht ik. AMG denk te kunnen produceren aan +- 4000$/ton. Morgan Stanley gaat uit van bodemprijzen van +-7000$/ton. Heinz gaat uit van LT prices van 10à12.000 $/ton.
bear case -> $ 39M
base case -> $ 78M à $ 104M
bull case -> $ 156M
Maar vergeet niet dat deze Ebitda die van spodumene vervangt.

- Verdubbeling/ OHIO 2 : bedoel je hier Criterion? Want de winst wordt dan onder 2 verdeeld hé. Soit aan huidige prijzen moet een verdubbeling 100à120M kunnen opbrengen (de helft in de JV dus)

ps Een model is nooit perfect & je moet het telkens weer in vraag stellen. Er zijn zoveel variabelen die kunnen spelen.
Diegy
1
[verwijderd]
2
rene66
0
quote:

Topperke schreef op 13 augustus 2018 09:18:

Rene66 hartelijk dank, juist wat ik zocht!
Graag gedaan, ik ga het zelf vandaag ook doornemen. Ik had eerder een stukje geluisterd, maar de geluidskwaliteit was niet echt geweldig te noemen. Die link naar de geluidsopname was niet meer terug te vinden. De geschreven tekst is een stuk duidelijker te volgen denk ik.
Umi1
0
quote:

rene66 schreef op 13 augustus 2018 09:32:

[...]Graag gedaan, ik ga het zelf vandaag ook doornemen. Ik had eerder een stukje geluisterd, maar de geluidskwaliteit was niet echt geweldig te noemen. Die link naar de geluidsopname was niet meer terug te vinden. De geschreven tekst is een stuk duidelijker te volgen denk ik.
Staat gewoon nog op de site hoor onder 'media'. Let op, ook in de geschreven versie staan fouten. Zoals bvb. 'hosting' ivp 'roasting'.
amg-nv.com/investors/media/

Ik moet het ook nog eens opnieuw luisteren/lezen...
[verwijderd]
1
Umi1, allereerst hartelijk dank voor het bekijken van mijn sheet.
Mijn antwoord op jouw reacties:

Vanadium: ik baseer me op uitspraken van de CEO en op de veranderingen in de markt.
Als zelfs Heinz zich hierover al zo positief uitlaat, is het voor mij persoonlijk geen bull case dat de prijzen met ongeveer 15% per jaar blijven doorstijgen.
We staan ook nog stukken lager dan andere momenten in het verleden, terwijl de inventories nu veel lager liggen & er duidelijk nieuwe, sterke trends komen opzetten. Daarom geloof ik dat de prijsstijging nog niet achter de rug is.
Volgens mij klopt die berekening van $2mil ebidta uit 1$ stijging FeV prijs nog steeds hoor? Dat werd 2 kwartalen geleden vernoemd & sindsdien staan we nog steeds hoger?

Ik maak het mezelf misschien wel moeilijk om de FcF te berekenen, dat is omdat ik dan een goed overzicht heb van wat er verandert en wat niet. Daarom start ik niet met cash generated from operating activities.
Werkkapitaal vind ik inderdaad belangrijk voor de waardering van het bedrijf & daarom neem ik het op in mijn berekeningen. Momenteel is het niet 100% van toepassing voor AMG, maar later kan dit invloed hebben op het sneller aflossen van leningen (en dus minder rente), het sneller doen van investeringen, het meer cash beschikbaar hebben bij een recessie...

Ik zet alles in dollar om het gemakkelijk te maken. Daarbij heeft de net-debt een minimale impact op de EV, daarom dat ik het er niet in verreken. Volgens mij gaat dit komende jaren ook zo goed als 0 zijn.

Over de multiple: deze had ik al lager gezet naar 16, nadat ik er nog eens goed over nadacht. De markt prijst steeds de kans op een recessie in & bij AMG heeft dit toch een grote impact. Daarom zal er nooit een echt hoge multiple komen.
Bij AM is dit inderdaad 20, gebaseerd op wat er in hun jaarcijfers staat (capex meegerekend denk ik). Bij FMC was dit 38, SQM 20 en Albemarle 15,5. (allemaal exclusief capex, want daar geven ze geen maintenance capex en als je de capex helemaal aftrekt, kom je onder 0 uit bij ALB en SQM)
AMG zal een stuk harderd groeien dan deze bedrijven de komende jaren, dus lijkt me 16 echt wel een vrij lage multiple. Maar omdat ik in de andere stukken vrij 'bull' bereken, zal ik nu eerder een 'bear' multiple erop plaatsen.

Maintenance capex: thanks om mij hierop te wijzen. Ik was dit uit het oog verloren dat dit in 2017 uitzonderlijk hoog uitviel. Ik heb deze dus aangepast naar 28M-30M-32M opv de extra productiecapaciteiten.

Inkomsten lithium Q4: normaal halen we aan huidige prijzen wel $15mil ebidta/kwartaal. In Q4 gaan we inderdaad een kleine hoeveelheid uit Q2 ($2M?) uit Q3 ($4M?) en misschien ook wat uit Q4 ($2M?) kunnen halen.
Laat ik het dan zetten op $7M ipv $10M!

Over het algemeen heb ik niets dan positiefs gehoord over de spodumene prijzen door de CEO's. Ze zien de toekomst rooskleurig in. Dacht dat de Europese prijzen de Chinese spotprijzen niet echt volgden en dat de prijzen volgens Albemarle gelijk zijn gebleven en nog steeds stukken hoger zijn dan vorig jaar?
Aangezien er niets over een lagere ebidta hierdoor gerept is geweest in de presentatie van AMG, hou ik me ook gewoon vast aan de ebidta-bijdrage die het laatste up to date is, namelijk $65M/jaar. Als dit verandert, verander ik mijn bestandje mee.

Lithium fase 3 en Ohio 2: thanks voor de mooie info. Dit is iets voor na 2020 en niet echt van toepassing op de huidige waardering (veel kans op een recessie tegen dan). Niet bruikbaar in het excell blaadje dus.

Thanks, Umi1!!!

[verwijderd]
0
Bij deze het geupgedateted bestandje.
Ik stap in/uit obv mijn koersdoel in het komende jaar, aangezien je tot dan ongeveer zicht hebt op de macro economische ontwikkelingen ivm een recessie.
Voor 2019 ligt deze op $68, wat dus €60 is. Volgens mijn berekeningen is er dus momenteel een opwaarts potentieel van 36%! Moest in 2018 de koers dus €60 aantikken, stap ik (deels) uit. In 2019 gaat dit dan naar $101 enzovoort.
Bijlage:
[verwijderd]
1
Ivm het huidige koersverloop: niet panikeren. Hou je vast aan de fundamentals.
In september staan update over lithium fase 2 en 3 te wachten. Ik verwacht dan ook hogere koersdoelen en een hogere koers voor AMG.
Nu zit het sentiment wat tegen, over enkele maanden kan dit snel veranderen.
Umi1
0
quote:

Topperke schreef op 13 augustus 2018 09:50:

...
De guidance was 1,5 à 2M voor FeV... Dat men in Q1 & Q2 bij op die 2M uitkwam lag aan de stijging van Nickel & Molybdeen. Die prijzen zijn niet meer verder gestegen & die van FeV wel, vandaar dus dat ik eerder uitga van $ 1,5M Ebitda. Daarnaast zal men weer net iets meer betalen voor de 'spent catalysts' (contractueel bepaald dacht ik) & dalen zo de marges lichtjes als de goedkopere inventory is omgezet naar FeV (oa vandaar de stijging in het werkkapitaal). Dit fenomeen is er echter pas als FeV prijzen stabiliseren.

werkkapitaal; vergeet niet dat bij een recessie de metaalprijzen normaal gezien dalen & het werkkapitaal terug gunstig wordt. Dus dan zal men mogelijks (tijdelijk) hoge FCF's draaien, terwijl de onderliggende cashflows waarschijnlijk zwak zullen zijn. Dat geeft ook een vertekend beeld.

Als je geen rekening houd met Net Debt/Cash kan je beter de term 'marktcap' gebruiken ipv 'EV', kwestie van uzelf/anderen niet te verwarren. Ikzelf reken ook tov de marktcap. Gezien de interesten hier al in rekening zijn gebracht, houdt je al rekening met een mogelijke schuld.
Daarnaast verwacht ik ook het eerste jaar ook geen noemenswaardige schuld.
Maar na 2019 staan er mogelijks nog zwaardere investeringen op het plan; LCE 1/2, 100% FeV, Criterion,... Dat in combinatie met een ramp up van de eerste expansie fases (en mogelijks verdere stijging van het werkkapitaal) kan wel voor een schuld zorgen... Ik zeg wel 'kan'.

Heb je bij het berekenen van die 'peer-multiples' rekening gehouden met het werkkapitaal? Kan een serieus vertekend beeld geven (zoals je al weet). SQM & FMC groeien sterk, dus dat werkkapitaal zal wel stijgen, maar de belegger kijkt naar de onderliggende cashflows & nog beter die van de toekomst...
Dat AMG harder zal groeien dat de 3 groten durf ik niet te stellen...

Uw vernieuwde Mcapex lijkt me idd realistischer.

ivm spodumene prices; Albemarle hangt af van long term LCE prices, niet van spodumene prices.
AMG's spodumene contract prices hangen af van CIF china.
LCE contract prices & LCE China groeien naar elkaar toe. Ik verwacht wel eerder dat de trend dalende zal zijn de komende jaren. Maar 10à12k is voldoende voor AMG om zeer winstgevend te zijn.
Er staat wel duidelijk in die presentatie "at current market prices @ +- 1000$/ton" die ten tijde van presentatie op hun hoogtepunt waren.
Voor spodumene prijzen kijk je beter naar Pilbara & andere Hard rock miners.
Turbo player
0
lanciared
0
Topperke, en o.a. Umi ; nogmaals mijn dank.
Wat Jullie schrijven, zat ook zo ongeveer in mijn hoofd , en dat is de reden dat ik sinds (had ze al voordien) april 2016 vol en constant nog voller in AMG stap.

En gelijk vandaag (en heb ik afgelopen dagen elders ook gelezen) ongelooflijk, dat de shorters (of geef deze partijen een andere naam zo je wil) AMG (zo een goed aandeel, werd geschreven) nu ook ontdekt hebben, om naar beneden te richten , te vuren , af te breken , o.a. op dagen gelijk afgelopen vrijdag en vandaag (naast natuurlijk ook Arcelor Mittal)

Waarom AMG ( werd gevraagd) , waarom er geen ander aandeel uitgehaald ?

2 weken terug goede cijfers, goede, naar boven bijgestelde verwachtingen ; en niets anders meer gedaan dan naar beneden, en dag na dag verder naar beneden sturen.
Nu mochten de cijfers 2 weken terug nogmaals 30 % hoger uitgevallen zijn ; zou het koersverloop dan niet zo (gelijk nu ) geweest zijn ?

Vermoed het niet. Was ook naar beneden gestuurd.
(Ook vroeger jaren meegemaakt met USG. Steeds heel goede tussentijdse cijfers, en was normaal met reactie erop een - 10 % . Niemand kon het verstaan.
Was gewoon niet te vatten.
(Tot een Japanse groep in december toegaf dat ze sinds maart van dat jaar in gesprek waren met USG. Koers " moest" even vast gezet worden. Mocht niet naar boven. (naar omlaag mocht, geen bezwaar daartegen)
.
(En overgenomen , na eerst 6 tot 8 maanden stevig gemanipuleerd te hebben .

(Koers actief en bewust in jouw gewenste richting sturen).

AMG is geen overname kandidaat.
Maar des te raar blijft het dat deze koers zo verder naar omlaag gaat (na afgelopen cijfers - omdat "partijen" gevonden hebben dat hier bij AMG de koers bij dagen gelijk vandaag ook flink kan "bewogen / gestuurd " worden.
(Had eerst nog flink bijgekocht aan 50,7 euro, want dacht dat ze niet meer te krijgen waren, na de cijfers onder de 55.)
LR

[verwijderd]
0
September draadje dan maar: "first half of 2018 not to remember"

Ik snap er ook niets van.
Dat AMG niet over te nemen is geloof ik ondertussen al niet meer. Beschermingswal of niet. Een vriendelijke overname begin ik steeds meer aannemelijk te vinden. Vraag is wie en hoe?

Ik denk dat Heinz best welwillend is om de toko te verpatsen als het een bedrijf is waar hijzich in kan vinden(zijn trots speelt mee)

Ik denk dat niemand NEE zegt als er plots 75-80 euro geboden wordt, toch?

Liever zie ik ze tot die koers zelf groeien eind 2019.

Daarna is het me allemaal Wurst.
DeZwarteRidder
0
quote:

dasD schreef op 13 augustus 2018 12:26:

September draadje dan maar: "first half of 2018 not to remember"

Ik snap er ook niets van.
Dat AMG niet over te nemen is geloof ik ondertussen al niet meer. Beschermingswal of niet. Een vriendelijke overname begin ik steeds meer aannemelijk te vinden. Vraag is wie en hoe?

Ik denk dat Heinz best welwillend is om de toko te verpatsen als het een bedrijf is waar hijzich in kan vinden(zijn trots speelt mee)
Ik denk dat niemand NEE zegt als er plots 75-80 euro geboden wordt, toch?
Liever zie ik ze tot die koers zelf groeien eind 2019.
Daarna is het me allemaal Wurst.
De enige meesterzet die Heinz zou kunnen doen is het verkopen van de lithiumfabriek.
[verwijderd]
0
Wie weet zwarte ridder. Zou interessant kunnen zijn.
Dat zou wel een deuk in het aandeel kunnen veroorzaken, maar goed als we daar een vergoeding tegenover zien dan kkaag ik niet.
Een soort eenmalig super dividend. Of
Amg koopt een hele zwik aandelen weer in. Ook prima
1.212 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... 57 58 59 60 61 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 15:39
Koers 22,300
Verschil -0,920 (-3,96%)
Hoog 23,380
Laag 22,220
Volume 144.232
Volume gemiddeld 239.844
Volume gisteren 108.936

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront