1e kwartaal 2020 Heijmans

808 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 37 38 39 40 41 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
joeparkers
0
[Modbreak IEX: Gelieve op uw taalgebruik te letten, bericht is bij dezen verwijderd.]
Daexter
0
Lijkt me typisch geval van: "wie het kleine niet eert, is het grote niet weert"

Deze week per saldo een ruime 2% erbij. En daarbij is Heijmans continu gelijk aan het sentiment bewogen. Aangezien de AEX deze week ipv te corrigeren uiteindelijk zelfs een nieuwe top heeft neergezet, is het aannemelijk dat de markt nog steeds zeer bullish is en dus dat de cijfers van Heijmans straks onder een goed marktsentiment naar buiten komen, dat is gunstig!

De afgelopen week zag je ook elke dag dat in de voorbeurshandel marketorders werden ingegeven, alleen vandaag was er ook 1 grote marketorder in de laat, waardoor we lager openden, maar per saldo lijkt het me een goed teken. Er zijn veel mensen die wat moois verwachten.

De meeste mensen zullen wachten met aankopen vlak voor of vlak na de bekendmaking van de cijfers, zo werkt dat bij mij meestal ook. Van de week ook een marketorder Arcelor ingegeven voorbeurs na de cijfers op grond van de outlook.

tradersonly
1
Deze zomer gaat Tennet voor de derde maal aanbesteden. rond diezelfde periode dient dan ook de eerste zitting. Overigens wil ook KWS dolgraag de klus en hebben zij ook Tennet voor de rechter gesleept.
1 ding komt hieruit in elk geval naar voren:
Tennet kan dit voortdurend uitstel van haar kant en de daarmee gepaarde kosten niet in de schoenen van Heijmans schuiven.
lokeend
0
Het word pas echt irritant als ik mijn 10% verkochte positie terug koop onder de 7 euro .
Het levert mij 376 extra stukken op hoop dat het lukt! 6,90 koop ik terug
Succes!!
Japio_
0
quote:

Hayabusa schreef op 1 februari 2020 11:51:


Ik ben bang dat Heijmans administratief de boel niet op orde heb. Een paar keer vragen gesteld en geen inhoudelijk antwoord gekregen. Schijnt iets met sap of zo te maken te hebben. Ik heb ze wel gehad in verleden maar heb ze nu niet meer en ga ze ook niet meer kopen.


Een dergelijk vaag bericht als wat jij hierboven tikt zal ik ook niet snel inhoudelijk beantwoorden en SAP is dan een eenvoudig excuus.
lokeend
0
quote:

Daexter schreef op 1 februari 2020 12:51:


[...]

Weer lekker onderbouwd hoor...

Ik zal eens een poging doen te onderbouwen waarom ik er nog niet van overtuigd ben dat jij je slag kan slaan.

De AEX is momenteel gedaald van 6,15,57 naar 587,95 dat is een bijna 5% correctie. 5% ligt bij 584.79 daar gaan we waarschijnlijk maandag naar toe.

Heijmans heeft volgens de statistiek van het FD een beta van 1,98, zie:
beurs.fd.nl/noteringen/11881/heijmans...

De koers van Heijmans is afgelopen maand van een High van 7,94 gaan zakken. Een index correctie van 5% gecorrigeerd voor een Beta van 1,98 levert een koers op van 7,15 voor Heijmans.

Heijmans gaat dus precies mee in het sentiment zoals zij dat gemiddeld doet.

De AEX heet het afgelopen jaar al een paar keer eerder een 5% correctie doorlopen, waarna iedere keer de koers weer omhoog spoot. Dus alleen als de AEX nu echt een keer doorzet met de correctie richting de 10% (ca 550 punten) lijkt me een koers van Heijmans onder de 7,00 aannemelijk.

De afgelopen dagen kon je in het bidbook ook zien dat het bied volume telkens hoger lag, dan het laatvolume. Alleen de bieders boden steevast onder de laat. Alleen sentiment gedreven daling dus, waarschijnlijk door index beleggers ed die op een gegeven moment automatisch verkopen en niet rationeel handelen.

Dus als het algehele sentiment kantelt zouden we wel eens heel rap boven de 8 euro kunnen staan. Sowieso verwacht ik vanaf de week van 10 februari een bovengemiddelde belangstelling voor dit aandeel, wat maakt dat we nog 1 week de kans hebben om jouw natte droom in vervulling te laten gaan.




Daexter, ik heb ook geen enkele onderbouwing voor mijn 10% belang dat ik verkocht heb en in de hoop dat ik meer stukken terug koop op 6,90.
Ik heb het gedaan omdat ik verwacht dat de koers nog wel meer naar beneden gaat in de dalende trend zo levert het mij meer aandelen op en profiteer ik er toch een beetje van we zullen zien of het lukt al is het zonder onderbouwing van mijn kant want die heb ik niet!
Heb nog wel een positie in KPN die ik ga verkopen en heijmans mee ga kopen mocht de koers heijmans onder de 5.50 komen we zullen zien!
Succes
lokeend
0
En zit in heijmans momenteel voor een gemiddelde van 8.94 dat het aandeel minder waard is nu vind ik geen probleem!
Ik houd mijn stukken minimaal 10 - 15 jaar aan en koop iedere maand kleine plukjes bij .lekker irritant !-)
En natuurlijk vind ik het spannend !
Moet mijn inkomsten en pensioen niet van aandelen heijmans hebben werk hard in mijn bedrijven die goed gaan en al word het uiteindelijk niks met heijmans dan vind ik het ook best allemaal!
Ik zeg altijd zo niet alle eieren in 1 mand!
Bij mij is het bedrijven, verhuur en aandelen de eerste twee gaan goed de laatste even niet!
Lekker belangrijk! :-))





Bach Jr
0
www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/bouwpr...

Het gros van de gemeenten in West-Brabant geeft aan dat ze door kan bouwen
PREMIUM
Het gros van de gemeenten in West-Brabant geeft aan dat ze door kan bouwen © ANP
Bouwprojecten stil door de stikstofcrisis? Zo staat het ervoor in uw gemeente
KAARTDe stikstofcrisis raakt bouwprojecten in West-Brabant veel minder hard dan vorig jaar gedacht. Het gros van de gemeenten geeft aan dat ze door kan bouwen. Alleen Woensdrecht zit hopeloos klem door de strenge regels.

Franka van der Rijt en Jamaica Vink 08-02-20, 08:00 Laatste update: 10:13 Bron: BNDeStem

Dat blijkt uit een rondgang van BN DeStem langs de twintig West-Brabantse gemeenten. Daarbij is zo nodig een beroep gedaan op de Wob, de Wet openbaarheid van bestuur.

Niet te vroeg juichen
Toch moet West-Brabant niet te vroeg juichen, waarschuwt Jan Willem Erisman. Hij is stikstofhoogleraar en directeur van het Louis Bolk Instituut. Alle overheidsinspanningen richten zich tot nu toe op de korte termijn: voorkomen dat alles op slot gaat. Maar oplossingen voor de langere termijn zijn er nog niet, zegt Erisman.



In oktober voerden boeren - in aanloop naar een debat over landbouw - actie bij het provinciehuis in Brabant.
In oktober voerden boeren - in aanloop naar een debat over landbouw - actie bij het provinciehuis in Brabant. © ANP
De crisis brak uit toen de hoogste bestuursrechter van Nederland in mei 2019 het stikstofbeleid naar de prullenbak verwees. Met gigantische gevolgen: duizenden nieuwe projecten in het land - van een simpele aanbouw tot hele woonwijken - kwamen stil te liggen.

Er mag niet zomaar meer gebouwd worden in de buurt van beschermde natuurgebieden. Boeren gingen massaal de straat op om te protesteren tegen de nieuwe regels.

Geen kant uit
In West-Brabant lijken Woensdrecht en Waalwijk het meest getroffen door de stikstofcrisis. In Woensdrecht grenst zo ongeveer alle bebouwing aan de waardevolle bossen, heide, vennen en stuifzandgebieden van de stikstofgevoelige Brabantse Wal.



Tien van de veertien bouwplannen liggen stil. De gemeente kan letterlijk geen kant uit. Dit tot grote frustratie van wethouder Hans de Waal: ,,Natuurbehoud is belangrijk. Maar het is óók belangrijk dat er voldoende huizen zijn voor onze inwoners.”

Uitdaging
Waalwijk heeft twee beschermde natuurgebieden om rekening mee te houden. En deze zijn al ‘overbelast’ als het gaat om stikstof. Uit een inventarisatie van de gemeente blijkt dat 79 plannen mogelijk gevolgen ondervinden.

Concreet loopt het grootse project voor een nieuwe insteekhaven vertraging op. Waalwijk zit niet klem, reageert de gemeente: ,,Maar we staan zeker voor een uitdaging.”


Vanaf de balkons van appartementengebouw Allure kijkt wethouder Hans de Waal uit over Natura 2000-gebied de Brabantse Wal. In de verte de koeltorens van kerncentrale Doel bij Antwerpen.
Vanaf de balkons van appartementengebouw Allure kijkt wethouder Hans de Waal uit over Natura 2000-gebied de Brabantse Wal. In de verte de koeltorens van kerncentrale Doel bij Antwerpen. © Pix4Profs/Peter van Trijen
De meeste West-Brabantse plaatsen kunnen (voorlopig) wel door. Zo heeft Breda weliswaar te maken met het Ulvenhoutse Bos, maar er ligt nog geen project stil. Het scheelt dat de grote woningbouwlocaties aan de andere kant van de stad liggen. In sommige plaatsen gaat het om enkele plannen die in de ijskast staan.

Hotelcomplex
In Bergen op Zoom kan de woningbouw wel door, maar is een ambitieus project langs de A4 door de Raad van State stilgelegd. Hier moet een hotelcomplex verrijzen, met fastfoodrestaurants en een hypermodern tankstation.

Hoogleraar Jan Willem Erisman stelt vast dat er nu wel vergunningen worden uitgegeven, maar dat ‘het echte werk nog moet gebeuren’.
salud
0
-Misschien al eerder gepost... maar ik heb het nog niet eerder gezien...

www.cobouw.nl/infra/nieuws/2019/01/in...

‘Loslaten is eng’: Schiphol gunt 3 miljard aan BAM, Heijmans en VolkerWessels

Schiphol is een onomkeerbare route ingeslagen door alle onderhoud uit te besteden aan bouwers. De nieuwe regierol voelt onwennig en eng. BAM, Heijmans en VolkerWessels hebben de 6 contracten binnengesleept, goed voor 3 miljard euro aan omzet. “Vertrouwen is mooi, controle is beter.”

Loslaten wordt komende jaren de grootste uitdaging voor opdrachtgever Schiphol die tot nog toe graag de touwtjes strak in handen houdt. De grote bouwers werken graag op de luchthaven, want veiligheid, kwaliteit, duurzaamheid en beperken van hinder, zijn al jaren belangrijker dan de laagste prijs. De lat ligt hoog, maar er is een goede boterham te verdienen, is de breed gedeelde mening onder de huisaannemers.

Deze keer heeft Schiphol het roer radicaal omgegooid en is voor het onderhoud van startbanen, terminals en infrastructuur – “totale assetwaarde zo’n 5 miljard euro” – een nieuwe koers ingeslagen: Deze keer staat de relatie centraal, is getenderd op gelijkwaardige en betrouwbare partners die zelf de initiatieven moeten nemen. Dat wordt even wennen, deze keer.

Verliezen doet pijn
Uiteraard deden Dura Vermeer en Strukton ook mee, maar zij staan komende negen jaar knarsend aan de zijlijn. Verliezen doet pijn, die contracten hadden ze graag binnengehaald, wordt meteen beaamd. Oud-huisaannemer Dura Vermeer doet helemaal niets meer op de luchthaven, maar Strukton werkt nog volop aan de D-pier. Ze zijn niet uitgenodigd op het feestje in de bedrijfskantine van Schiphol om de contracten te tekenen.

Ton Hillen (Heijmans) en Rob van Wingerden (BAM) staan wel glunderend naast elkaar aan de champagne te nippen. “Het zijn mooie opdrachten. Daar zijn we trots op”, steken de CEO’s niet onder stoelen of banken. Na bijna twee jaar tenderen is de buit binnen en vanaf april gaat de uitvoering echt beginnen.

Schiphol is geen gemakkelijke omgeving om te werken: De luchthaven loopt al jaren tegen zijn capaciteitsgrenzen aan en is berekend op maximaal 55 miljoen passagiers, terwijl vorig jaar toch al 71 miljoen passagiers werden gefaciliteerd. De uitbreidingsplannen liggen politiek uiterst gevoelig en toch moet alles moet 24/7 functioneren.

‘Een relationeel contract, dat is geen hit&run’
Vooraf aan de ceremoniële ondertekening schiet vice-president André van den Berg van Schiphol de twee topmannen even aan. “Nu moeten jullie het gaan waarmaken. Dat loslaten is niet makkelijk”, vertrouwt hij de bouwers toe. “Wij zullen dat vertrouwen waarmaken en jullie niet teleurstellen”, haasten beide topmannen te antwoorden.

Van Wingerden voelt de verantwoording die Schiphol overdraagt extra zwaar op de schouders drukken: “Vertrouwen mag je niet beschamen.” BAM is van plan voortvarend aan de slag te gaan met een gezonde dosis humor en plezier. “Maar veiligheid gaat boven alles. Iedereen moet na een werkdag weer veilig naar huis kunnen”, benadrukt de BAM-topman die de lessen van de ingestorte parkeergarage op luchthaven Eindhoven in zijn oren heeft geknoopt.

-zie verder-
salud
0
-vervolg-

Hillen vindt de stap van Schiphol niet meer dan logisch: “De ‘corebusiness’ van Schiphol is passagiers vervoeren. De ‘corebusiness’ van bouwers is om te bouwen en te onderhouden. Die twee rollen schuiven in elkaar en kunnen elkaar versterken.” Heijmans werkt al ruim 8 jaar op Schiphol, voerde onder meer de complete renovatie van de Kaagbaan uit. Maar dit keer voelt anders. Beter?

We willen de volle 9 jaar uitzitten
“We kennen elkaar, maar dit keer is volledig ingezet op een relationeel contract. We zullen echt moeten samenwerken en open kaart spelen. Bouwers zijn in deze tender uitgedaagd om vooral specialistische kennis en kunde in te zetten. Dat is fundamenteel anders dan bij andere projecten. Omdat we negen jaar aan de slag gaan, loont het de moeite om bijvoorbeeld te investeren in speciaal asfalt en slimme verlichting.

Dit contract prikkelt om met goede innovaties en optimalisaties te komen. De winst daarvan wordt verdeeld. We zien vooral nog mogelijkheden met de koppeling van onderhoud aan ‘the internet of things’. Denk aan superslim gebruik van liften bijvoorbeeld. Dit is geen ‘hit & run’. Sterker nog als we niet goed presteren kunnen we ons contract kwijtraken. Elke drie jaar zullen we elkaar diep in de ogen kijken, maar wij willen die volle 9 jaar uitzitten.” Heijmans heeft de met de start- en landingsbanen veruit het grootste contract binnen en gaat ook nog bij de terminals aan de slag.

Vested? ja vested
BAN schreef en won bij 3 percelen, maar VolkerWessels deed net als Heijmans een gooi naar alle 6 deelcontracten. Rolf Mars (KWS) en Jan Vos (Volker Rail) moeten dit keer genoegen nemen met de vliegtuigopstelplaatsen. De onderneming werkt al sinds 2007 aaneengesloten op Schiphol. Mars: “We mogen ons contract continueren en daar zijn we trots op. Er wordt veel van ons verwacht. Het is vaak hard werken en ook doorgaan als er tegenslag is. Het gesprek over de meerkosten komt pas daarna, maar wordt gewoonlijk in goed overleg opgelost.” VolkerWessels is vooral gecharmeerd van de nieuwe filosofie om het onderhoud ‘vested’ aan te pakken. De werkwijze is uit de Verenigde Staten overgewaaid en zet in op steeds optimaliseren van de processen. De lat wordt steeds een stuk hoger gelegd en bij verlenging van het contract na drie jaar zijn de hoogste prestaties de minimale basis voor de nieuwe periode.

Missie & ambitie Schiphol
Missie – Connecting the Netherlands Nederland optimaal verbinden met de rest van de wereld en zo een bijdrage leveren aan de welvaart en het welzijn in Nederland en daarbuiten. Connecting to compete and to complete.

Ambitie – Europe’s Preferred Airport De ambitie van Royal Schiphol Group is om de luchthaven Schiphol te ontwikkelen tot Europe’s Preferred Airport: de voorkeursluchthaven voor reizigers, airlines en logistieke dienstverleners.

Vos verwacht van ‘vested’ nog meer voorspelbaarheid over toekomstig onderhoud: “Anticiperen – ‘predictive maintenance’ – wordt de standaard waardoor het onderhoud van de luchthaven in de toekomst preventief en daardoor efficiënter kan worden uitgevoerd. Bij alle percelen is ingezet op optimaal asset-rendement en digitalisering. Alle data wordt ook weer ingezet voor verdere innovatie en om processen te voorspellen. Informatie is ‘real time’ beschikbaar waardoor het onderhoud precies wordt uitgevoerd wanneer dat nodig is.”

-zie verder-
salud
0
-vervolg-

Het wij-gevoel op Schiphol:
Heijmans verwacht komende 9 jaar continu zo’n 150 mensen aan de slag te hebben voor het onderhoud. BAM en VolkerWessels verwachten ruim 100 medewerkers aan het werk te zetten. De bouwers hebben allemaal een eigen vestiging op het terrein van de luchthaven van waaruit de planning dagelijks wordt afgestemd met de opdrachtgever.

Opvallend genoeg zijn er bij geen van de bouwers zorgen over ‘de vele handjes’ die in de hele sector toch schaars zijn. Het is veelal specialistisch werk dat populair is om te doen, heeft het verleden geleerd. Het ‘wij-gevoel’ onder Schiphol-medewerkers is opvallend groot. Voor opdrachtgever Schiphol wordt het wennen om zich te beperken tot de regie-rol.

Onrust, spanning en frustratie
Mirjam de Boer, asset-directeur van Schiphol is de eerste om toe te geven dat de nieuwe koers grote consequenties heeft voor organisatie. Zij heeft enkele honderden medewerkers moeten vertellen dat hun baan ophoudt te bestaan.Schiphol belooft zich maximaal in te zetten om deze medewerkers te herplaatsen bij de nieuwe directie Asset Management, dan wel bij een ander onderdeel van Schiphol-organisatie of daarbuiten: “Dat waren veel pittige gesprekken die gepaard gingen met onrust, spanning en frustratie. We zijn op Schiphol gewend om veel zelf te doen. Kan de markt dat net zo goed of beter? Kan Schiphol echt loslaten? Dat is best eng. Die nieuwe rol wordt komende jaren echt op de proef gesteld”, houdt zij de bouwers voor die net de contracten hebben getekend.

Tender-manager Nijs Korevaar heeft afgelopen twee jaar de handen vol gehad aan de selectie van de juiste bouwers. Alle percelen zijn op basis van Best Value Procurement uitgevraagd op basis van een plafondbedrag, maar het risico op stijgende bouwkosten ligt bij Schiphol. Bouwers moeten onverwachte tegenvallers meteen oplossen en krijgen de meerkosten vergoed op basis van open boekhoudingen.

Onzekerheid troef
Onzekerheid troef, want verder groeien is wel de ambitie maar daartegen is ook de nodige weerstand in de omgeving en politiek Den Haag. De geschatte contractwaarde schommelt daardoor in totaal tussen de 2,5 miljard en 3,5 miljard euro. Prijsstijgingen zullen daarbij de omzet beïnvloeden, maar ook de snelheid van nieuwe uitbreidingen is nog onzeker. Zo wordt de tender voor de nieuwe superstrakke terminal van KAAN Architecten “ergens dit jaar” verwacht.

“We houden die flexibiliteit open en kunnen de contracten daarop aanpassen. Dat betekent dat je selecteert op basis van interviews met sleutelfiguren, een plan van aanpak en een kansen- en risicodossier. Om iedereen een gelijke kans te geven, zijn de schriftelijke stukken anoniem beoordeeld”, licht de tendermanager toe.

Vanaf april mogen de bouwers eerst een jaar nul-metingen uitvoeren voor de prestatiecontracten. “Veel plekken zijn niet of nauwelijks toegankelijk zonder overlast te veroorzaken. Dus willen we het meten zoveel mogelijk combineren met onderhoud.” Daarbij is zo veel mogelijk circulair werken en alle gebruikte materialen vastleggen in Madaster een keiharde voorwaarde voor alle bouwers.

Imago doorbroken
Vice-president Van den Berg vindt dat de luchthaven zijn imago als traditioneel opdrachtgever definitief afschudt met deze contractkeus: “Schiphol loopt met deze onderhoudscontacten voorop. Let op, deze manier van werken zal breder navolging krijgen. We dagen de markt echt uit om het beste in zichzelf boven te halen. In het verleden werden bouwers regelmatig door de wringer gehaald. Dat moet je niet willen en zet je relatie meteen onder druk.” Zijn grootste angst is dat vertrouwen wegebt bij tegenslag en alsnog omslaat in wantrouwen.

Hij besluit: “We willen ‘faire’ contracten en een optimale samenwerking. Dat kan alleen op basis van vertrouwen, maar we zullen ook meten. Vertrouwen is mooi, maar controle is beter.”

Winnaars en aantal inschrijvers per onderhoudsperceel:
Perceel 1 Start- en landingsterreinen 3 inschrijvers – Heijmans Infra
Perceel 2 Vliegtuigopstelplaatsen – 2 inschrijvers – Combinatie KWS Infra -VolkerRail (VolkerWessels)
Perceel 3 Landzijdige infrastructuur – 4 inschrijvers – BAM Infra
Perceel 4 Ondergrondse Infrastructuur – 3 inschrijvers – BAM Infra
Perceel 5 Terminal en operationele gebouwen – 4 inschrijvers met 2 winnaars
5a -Terminal 1 & 2 – Heijmans Utiliteit
5b – Perceel Terminal 3 & Schiphol Plaza – BAM Bouw en Techniek
salud
1
Conclusie... Heijmans heeft bestaansrecht en is ondergewaardeerd.
Voor de cijfers gaan we nog wel wat omhoog ...
Na uitspraak Raad van Arbitrage inzake TenneT .....
Sky high.... :)
Naar 14 euro en ook dividend.

Hey Lokeend.... sla je slag .... die € 8,94 is straks een lachertje.

..Groetjes Salud...
tradersonly
0
Het aandeel is zeker dik ondergewaardeerd met krap 5 x de winst.
Reggeborg wil 11 x de winst neerleggen voor VolkerWessels en daarmee gaan ze alsnog dik verdienen komende jaren.
Bij gelijke waardering - onder voorbehoud dat Heijmans het H2 resultaat in lijn met H1 heeft weten door te zetten - zou Heijmans dik 14 euro noteren.
Dat het snel kan gaan zagen we vorig jaar. Eind dec '18 koerste het aandeel rond de 7,50 om krap 3 maanden later de 11,50 aan te tikken. Tennet was toen reeds bekend.
Daexter
0
quote:

lokeend schreef op 8 februari 2020 01:49:


[...]

Daexter, ik heb ook geen enkele onderbouwing voor mijn 10% belang dat ik verkocht heb en in de hoop dat ik meer stukken terug koop op 6,90.
Ik heb het gedaan omdat ik verwacht dat de koers nog wel meer naar beneden gaat in de dalende trend zo levert het mij meer aandelen op en profiteer ik er toch een beetje van we zullen zien of het lukt al is het zonder onderbouwing van mijn kant want die heb ik niet!
Heb nog wel een positie in KPN die ik ga verkopen en heijmans mee ga kopen mocht de koers heijmans onder de 5.50 komen we zullen zien!
Succes



Goed verhaal :)

Het zou zeker irritant zijn als de koers nog naar 5,50 gaat en niet omdat jij dan "gelijk" krijgt, maar meer omdat er dan meer mensen Nico (koeken)bakker gaan quoten.

Ik geloof namelijk best in trendanalyse / technische analyse, maar deze koekenbakker adviseert beleggers ook om vooral niet naar de fundamenteals te kijken. Voor hem is het lezen van de playboy voldoende...het gaat om de plaatjes niet om de tekst....lijkt me een buitengewoon dom en gevaarlijk advies.

Heijmans zit in een downtrend met een fundamentele oorsprong. Er zal ook een fundamentele oorsprong zijn die een verbetering van het technische plaatje teweeg zal brengen. Om het moment daarvan te kunnen bepalen is het wel degelijk belangrijk je te oriënteren op de fundamentals.
lokeend
0
quote:

Daexter schreef op 9 februari 2020 14:35:


[...]

Goed verhaal :)

Het zou zeker irritant zijn als de koers nog naar 5,50 gaat en niet omdat jij dan "gelijk" krijgt, maar meer omdat er dan meer mensen Nico (koeken)bakker gaan quoten.

Ik geloof namelijk best in trendanalyse / technische analyse, maar deze koekenbakker adviseert beleggers ook om vooral niet naar de fundamenteals te kijken. Voor hem is het lezen van de playboy voldoende...het gaat om de plaatjes niet om de tekst....lijkt me een buitengewoon dom en gevaarlijk advies.

Heijmans zit in een downtrend met een fundamentelere oorsprong. Er zal ook een fundamentele oorsprong zijn die een verbetering van het technische plaatje teweeg zal brengen. Om het moment daarvan te kunnen bepalen is het wel degelijk belangrijk je te oriënteren op de fundamentals.



Fundamenteel is 2018 slecht geweest met 30 miljoen winst op ruim 1,5 miljard omzet.
Ze hadden 2200 huizen gebouwd daar hebben ze dus nog geen 10k euro winst per huis gemaakt overige omzet geen winst dus.
Eerst maar goede cijfers drie jaar achter elkaar
Daexter
0
quote:

lokeend schreef op 9 februari 2020 21:17:


[...]

Fundamenteel is 2018 slecht geweest met 30 miljoen winst op ruim 1,5 miljard omzet.
Ze hadden 2200 huizen gebouwd daar hebben ze dus nog geen 10k euro winst per huis gemaakt overige omzet geen winst dus.
Eerst maar goede cijfers drie jaar achter elkaar


Je bedoelt waarschijnlijk 20mln winst. Maar verder okay. Ik zie dat volkomen anders, 3 jaar op rij goede cijfers eens. 2017, 2018 en 2019 goede cijfers.

Als jij een marge van bijna 6% op de huizenverkoop niet genoeg vind, leef je in een fantasie wereld.

Ja als particulier kun je met een enkelvoudig project best eens een keer een rendement van 40% of meer maken. maar dat gaat je op een schaal van duizenden woningen echt niet lukken. Huizen tak van Heijmans is hetgeen waar het al jaren supergoed gaat, zelfs in 2016, maar infra heeft de afgelopen jaren het saldo behoorlijk gedrukt.
lokeend
0
quote:

Daexter schreef op 9 februari 2020 22:44:


[...]

Je bedoelt waarschijnlijk 20mln winst. Maar verder okay. Ik zie dat volkomen anders, 3 jaar op rij goede cijfers eens. 2017, 2018 en 2019 goede cijfers.

Als jij een marge van bijna 6% op de huizenverkoop niet genoeg vind, leef je in een fantasie wereld.

Ja als particulier kun je met een enkelvoudig project best eens een keer een rendement van 40% of meer maken. maar dat gaat je op een schaal van duizenden woningen echt niet lukken. Huizen tak van Heijmans is hetgeen waar het al jaren supergoed gaat, zelfs in 2016, maar infra heeft de afgelopen jaren het saldo behoorlijk gedrukt.


20 miljoen 2018 winst is veels te weinig op een omzet van 1,5 miljard.
2200 woningen moet minimaal 4-5% winst gemaakt worden.
Ik ga even uit van een bouwsom per woning van 160k maal 2200 = 352KK omzet over dat deel moet minimaal 14KK winst worden gerealiseerd er is 20KK winst dus de overige bedrijfsactiviteiten hebben 20kk - 14KK = 6kk winst gemaakt dat is fundamenteel slecht! Vandaar nu lage koers.

1,5 miljard omzet over alle activiteiten bij heijmans moeten minimaal 75KK netto winst genereren.
Lager is fundamenteel slecht.

lokeend
0
Daexter, bedoel 20kk winst is wel leuk en beter dan verlies maar op een omzet van 1,5miljard is het veels te weinig.
De nieuwbouwprijzen stijgen momenteel harder dan de kosten dat moet met de tijd in de cijfers naar voren komen.
Ook op het gebied van overige activiteiten heijmans worden momenteel nieuwe constructies geïmplementeerd zodat de risico’s van hogere bouwkosten contractueel bij de opdrachtgevers worden neergelegd (o.a. Infra)
Hoop dat we dit gaan beleven in de netto jaarwinsten voor de aankomende jaren.
Voor nu moeten we reëel zijn en concluderen dat de netto winst slecht is.
Succes
lokeend
0
quote:

Daexter schreef op 9 februari 2020 22:44:


[...]

Ik zie dat volkomen anders, 3 jaar op rij goede cijfers eens. 2017, 2018 en 2019 goede cijfers.






Ik kijk uit naar 2020, 2021, 2022, 2023..
808 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 37 38 39 40 41 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 apr 2020 17:35
Koers 5,500
Verschil -0,260 (-4,51%)
Hoog 5,740
Laag 5,470
Volume 202.119
Volume gemiddeld 254.873
Volume gisteren 262.949