Goeienavond all together,
Een glazen bol zou inderdaad op dit ogenblik héél welkom zijn.
Ik heb de mijne ooit eens laten vallen en die is nu in duizend stukken en dus zie ik de toekomst ook maar, zoals de meesten, door een héél mistige sluier. Een beetje zoals de weermannen of de analisten die het weer/de koers véél beter kunnen verklaren nadien dan voorspellen vooraf.
Wat we wel weten:
- Trafigura bazuint rond dat ze de obligatiehouders en de banken willen 'in het bad nemen' door het omzetten van obligaties in aandelen en een 'haircut' op de leningen.
- Zowel obligatiehouders als banken staan op die eis blijkbaar NIET te huppelen van vreugde (anders zou het al lang gebeurd zijn) en zullen daaraan maar toegeven als er werkelijk geen ander alternatief is om Nyrstar te redden en (ooit eens) van een winst te genieten.
- Alhoewel ik nog geen concreet bedrag heb voor de nieuwe TC's, zullen ze voor 2019 toch een stuk hoger zijn dan die van 2018 en zitten de zinkprijzen toch al een tijdje in de lift. Bovendien staat de dollar relatief hoog ten opzichte van de euro (en blijft blijkbaar voor een langere tijd in een tamelijk strikt keurslijf zitten) en zijn de elektriciteitsprijzen een stuk lager dan tijdens het vierde kwartaal van 2018.
Allemaal elementen die aangeven dat Nyrstar op DIT ogenblik zeker rendabel is of toch zou moeten zijn.
Als Trafigura aangeeft dat het een belang van 25% in Nyrstar wil behouden nadat er nieuwe aandelen zijn uitgeven om 955 miljoen Euro obligatieschulden om te zetten in aandelen dan zal dit hen het volgende kosten (waarbij ik, voor het gemak, gerekend heb met een om te zetten schuld van 1 miljard, in plaats van 955 miljoen en een actueel belang van 25 miljoen aandelen):
- bij nieuwe aandelen à 0.10 Euro: 245 miljoen
- à 0.20 Euro: 245 miljoen
- à 0.30 Euro: 240 miljoen
- à 0.40 Euro: 240 miljoen
- à 0.50 Euro: 237.5 miljoen
Het verschil in de cijfers komt doordat hun actueel belang van ongeveer 25 miljoen aandelen steeds méér waard is bij een stijgende koers.
Daarbij moet aangestipt worden dat, bij een omzetting van schulden in aandelen, de resterende schuld drastisch vermindert (tot ongeveer 450 miljoen), dat de rentes, enkel nog te betalen op de resterende schulden, drastisch dalen, dat de balans daarbij snel positief kan worden en dat er dus snel een netto winst kan gemaakt worden, waarvan Trafigura dan 25% kan afromen bij het uitkeren van dividenden. Voor Trafigura klinkt dergelijk scenario dus wel aantrekkelijk.
De onderhandelingen gaan dus in feite over:
Kan Trafigura de obligatiehouders/banken overtuigen om schulden om te zetten in aandelen of schulden te laten vallen, rekening houdend met het feit dat alle huidige elementen (zinkprijs, TC's, dollarkoers, elektriciteitstarieven) aangeven dat Nyrstar onder de huidige omstandigheden winstgevend is?
Indien JA:
Dan betaalt Trafigura ongeveer 245/240/237.5 miljoen extrra om dezelfde invloed bij Nyrstar te hebben als nu, maar hebben ze zicht op eerdere en misschien hogere winsten
Indien NEE:
Dan blijft Trafigura niet veel meer over dan een nieuwe lening aan Nyrstar te verstrekken om de obligaties van september 2019 te kunnen terug te betalen. Of anders gaat Nyrstar failliet en tot nu toe is er geen enkel element dat aangeeft dat het die richting kan uitgaan.
Misschien wordt er zelfs nog ergens een tussenoplossing uit de hoge hoed getoverd.
Wie nog een intacte glazen bol heeft mag het zeggen...
Groetjes,
Den Blinker