'Weinig rare haken en ogen aan steun KLM'

Door AFN op 26 juni 2020 09:40 | Views: 2.971

AMSTERDAM (AFN) - De voorwaarden voor de staatssteun aan luchtvaartmaatschappij KLM hebben de goedkeuring van kenners bij ING. De marktvorsers merken op dat na de lange onderhandelingen over de financiering vooral naar voren komt dat er geen voorwaarden zijn gesteld aan het versterken van het eigen vermogen in ruil voor leningen. Daarmee is ook geen sprake van potentiële verwateringseffecten.

De steun bestaat uit een directe lening van 1 miljard euro met een looptijd van 5,5 jaar, en overheidsgaranties tot 90 procent op kredieten bij in totaal elf banken ter waarde van 2,4 miljard euro. De lenigen van de Nederlandse overheid is iets goedkoper, merkt ING op.

Verder wordt van KLM gevraagd om te verduurzamen, maar tegelijkertijd concurrerend te blijven. Dat impliceert volgens ING dat de duurzaamheid onder druk kan komen te staan als de concurrentie toeneemt. Verder wijst ING op de Nederlandse belangen die zijn geadresseerd. Over het geheel genomen is het nieuws positief, aldus de kenners. Maar het roept ook vragen op, over bijvoorbeeld het aandelenbelang van Frankrijk in 2024 en de uitstaande leningen aan Nederland tegen die tijd.

ING houdt vast aan zijn hold-advies met een koersdoel van 8 euro. Het aandeel Air France-KLM was vrijdag omstreeks 09.30 uur de sterkste stijger in de MidKap met een winst van 4,7 procent op 4,35 euro.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

9 Posts
Nuchtertransparant
3
Als je als ING echt transparant wilt zijn naar beleggers dan laat je ook weten of je een van die banken bent die geld verstrekt. Dan kunnen we iets beter begrijpen waarom je met een koersdoel van maar liefst 8 euro komt. Of juist helemaal niet begrijpen.
[verwijderd]
0
quote:

Nuchtertransparant schreef op 26 juni 2020 09:48:

Als je als ING echt transparant wilt zijn naar beleggers dan laat je ook weten of je een van die banken bent die geld verstrekt. Dan kunnen we iets beter begrijpen waarom je met een koersdoel van maar liefst 8 euro komt. Of juist helemaal niet begrijpen.
Is dat wel juist gesteld? De Overheid garandeert immers de kredieten van de banken.
Pavlov44
0
Mee eens, ING zit er waarschijnlijk tot de nek in, zoals in alle troep. Ze hebben wel gelijk te concluderen dat er geen voorwaarden zijn gesteld. Alleen een paar dooddoeners die Hoekstra in staat stellen zijn propaganda richting het volk te continueren. Los daarvan heeft KLM gewoon 3.4 miljard gekregen als blanco cheque. Iedere andere voorstelling van zaken is incorrect gezien dat dit bedrijf gewoon failliet is.
[verwijderd]
1
Als je iets krijgt hoef je niks terug te betalen.....in dit geval moeten ze alles terug betalen. Daarnaast kost dit de overheid uiteindelijk niets. Als 35.000 man de WW in gaat kost dat aanzienlijk meer en dan heb je het nog niet eens over wat dr overheid dan aan inkosten zoals inkomstenbelasting mist. Alleen de piloten van KLM betalen bij elkaar al zo’n 300 miljoen aan inkomstenbelasting. Dit is verre van liefdadidheid. Het alternatief kost gewoon een veelvoud.
[verwijderd]
1
quote:

Mcdj schreef op 26 juni 2020 10:23:

Als je iets krijgt hoef je niks terug te betalen.....in dit geval moeten ze alles terug betalen. Daarnaast kost dit de overheid uiteindelijk niets. Als 35.000 man de WW in gaat kost dat aanzienlijk meer ...
Die 35.000 man moeten niet in de WW (blijven), maar wat anders gaan doen.
Zij hebben allemaal op school gezeten.
Ze kunnen de energietransitie vorm geven, of heel andere nieuwe dingen verzinnen.
Ze kunnen bv robots ontwikkelen met tomaat-, bloem-, onkruid- en insectherkenning (als dat even nauwkeurig kan als gezichtsherkenning...) zodat al die buitenlandse werknemers in land- en tuinbouw niet meer nodig zijn.

In een oude baan willen blijven hangen is bepaald géén voorspoedsgarantie voor de toekomst.
gbakl
0
quote:

Ritageld schreef op 26 juni 2020 10:05:

[...]
Is dat wel juist gesteld? De Overheid garandeert immers de kredieten van de banken.
als ik bij ING een hypotheek wil met NHG garantie en niet al teveel eigen geld inbreng
dan doen ze ongelooflijk moeilijk oa. over corona garantie, dat ik niet nu al mijn
baan kwijt ben enz. plus renteopslagen voor elk wissewasje...

hoezo garantie ???
Koalemos
0
De enige juiste oplossing zou zijn dat de staat KLM overneemt met de huidige waarde , de nodigde kredieten verleent voor de continuatie en daarna gefraseerd KLM weer verkoopt ...met winst.
Joop213
0
quote:

Koalemos schreef op 26 juni 2020 11:53:

De enige juiste oplossing zou zijn dat de staat KLM overneemt met de huidige waarde , de nodigde kredieten verleent voor de continuatie en daarna gefraseerd KLM weer verkoopt ...met winst.
Op de spelfout na volledig mee eens
Pavlov44
1
quote:

Mcdj schreef op 26 juni 2020 10:23:

Als je iets krijgt hoef je niks terug te betalen.....in dit geval moeten ze alles terug betalen. Daarnaast kost dit de overheid uiteindelijk niets. Als 35.000 man de WW in gaat kost dat aanzienlijk meer en dan heb je het nog niet eens over wat dr overheid dan aan inkosten zoals inkomstenbelasting mist. Alleen de piloten van KLM betalen bij elkaar al zo’n 300 miljoen aan inkomstenbelasting. Dit is verre van liefdadidheid. Het alternatief kost gewoon een veelvoud.
Ahh er zijn er altijd wel weer, die de politici op hun blauwe ogen geloven. Ja natuurlijk hoor dit geld wordt terugbetaald. Waarvan dan volgens u? Met de giga winsten die KLM nu ineens gaat maken? Dat hebben we de afgelopen 10 jaar in economische hoogtij wel gezien: per saldo alleen maar geld verloren over die periode. Ze kunnen de rentelasten niet eens betalen van de 10 miljard die er nu bovenop de al bestaande schuld van 30 miljard komt.

Er is maar 1 ding wat hier gebeurt en dat is dat de banken nu schadeloos worden gesteld voor 90%. In feite is de banken gevraagd om 10% verlies te nemen. De leningen die AFKLM nu krijgt gaan er sowieso nog doorheen gedraaid worden. Zodra ze op zijn, dan is het tijd voor een aandelenemissie waarmee het overheidsbelang alsnog tot 50% zal oplopen. Een andere uitweg is er namelijk niet meer. Alleen hoopt men erop dat die emissie dan kan plaatsvinden op een moment dat de economische situatie dan iets minder precair is als nu.
9 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.