'Veel hypotheekaanbieders verlagen rente opnieuw'

Door AFN op 15 januari 2021 10:05 | Views: 9.840

'Veel hypotheekaanbieders verlagen rente opnieuw'

AMSTERDAM (ANP) - Veel hypotheekaanbieders hebben hun rentetarieven in het nieuwe jaar al een of meerdere keren verlaagd. Volgens adviesketen De Hypotheekshop wijzigden deze week zeker 28 geldverstrekkers de rente en gemiddeld bevinden de hypotheekrentes zich nu weer op hetzelfde extreem lage niveau als in maart vorig jaar.

De lage rente is een van de redenen van de gespannen situatie op de huizenmarkt. Momenteel willen eigenlijk veel meer mensen verhuizen dan dat er huizen te koop worden aangeboden, en dat drijft de prijzen van woningen flink op.

De trend van een dalende rente werd half maart vorig jaar nog onderbroken door de uitbraak van het coronavirus in Nederland, waarna verscheidene aanbieders overgingen tot lichte verhogingen van de rente. Nadat de markt in de zomermaanden tot rust was gekomen, begon de hypotheekrente vanaf augustus opnieuw te dalen.

Wie een hypotheek afsluit voor vijf jaar vast met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) komt nu gemiddeld uit op een rente van 1,08 procent, met als in maart vorig jaar. Bij tien jaar vast gaat het zowel nu als toen om 1,13 procent. Bij twintig jaar vast is de rente nu zelfs iets lager dan destijds, met gemiddeld 1,42 procent. De hypotheekrentes zonder NHG-garantie zijn gemiddeld genomen wel wat duurder geworden.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

13 Posts
Nuchtere Kijk Op
1
Alsof de hogere woning prijzen alleen aan de rente zou liggen. Het licht vooral aan de overheid zelf. Zolang er jaarlijks giga aantallen uit de asielzoekerscentra met urgentie verklaringen voorrang krijgen op de woningmarkt, komt de eigen bevolking gewoon niet betaalbaar het ouderlijk huis uit.

Youp van ´t Hek vertelde het mooi, de koeien moeten op dieet om überhaupt nog te mogen bouwen. Er worden huizen verkocht boven de vraagprijzen in mijn regio, omdat er gewoon te weinig aanbod is. Grote vrijstaande woningen zijn hier ruim 14% gestegen in 1 jaar las ik onlangs. en in 2021 gaat het wat ik hoor nog sneller. Ik dacht heeft met die 8% overdrachtsbelasting te maken (2e huis) dacht ik eerst nog. Dat betreft natuurlijk niet echt die grotere huizen, het is gewoon allemaal veel te krap de woning markt en over bijna de gehele linie.
Warm Buffet
0
Straks horen we weer dat veel mensen zijn gaan bijlenen en dit geld hadden belegd op de beurs. Ongeveer zoals dat in de jaren 90 ook gebeurde...
FlashHenk
2
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 15 januari 2021 10:40:

Alsof de hogere woning prijzen alleen aan de rente zou liggen. Het licht vooral aan de overheid zelf. Zolang er jaarlijks giga aantallen uit de asielzoekerscentra met urgentie verklaringen voorrang krijgen op de woningmarkt, komt de eigen bevolking gewoon niet betaalbaar het ouderlijk huis uit.

Youp van ´t Hek vertelde het mooi, de koeien moeten op dieet om überhaupt nog te mogen bouwen. Er worden huizen verkocht boven de vraagprijzen in mijn regio, omdat er gewoon te weinig aanbod is. Grote vrijstaande woningen zijn hier ruim 14% gestegen in 1 jaar las ik onlangs. en in 2021 gaat het wat ik hoor nog sneller. Ik dacht heeft met die 8% overdrachtsbelasting te maken (2e huis) dacht ik eerst nog. Dat betreft natuurlijk niet echt die grotere huizen, het is gewoon allemaal veel te krap de woning markt en over bijna de gehele linie.
Wat een lariekoek. Die statushouders gaan de huurmarkt in.
Nuchtere Kijk Op
6
quote:

FlashHenk schreef op 15 januari 2021 11:09:

[...]

Wat een lariekoek. Die statushouders gaan de huurmarkt in.
Ja met een urgentie verklaring en daarom komt bv. de NL jeugd niet aan bod. Jarenlang staan ze ingeschreven, en alle urgentie verklaringen gaan voor. Blijven vervolgens lang thuis wonen, sparen sparen tot ze of in de vrije sector kunnen huren (veel hoger) of kunnen kopen. Dus aan de onderkant gaat het al mis. En de doorstromers uit bv. diezelfde vrije huursector die als starter een huis willen kopen, komen terecht op een veel te kleine markt (schaarste) en daar begint al de scheefgroei. Starters op de koopmarkt moeten steeds meer betalen puur door schaarste en echt niet alleen omdat de rente laag is. Het is gewoon overheidsmismanagement. Maar als je hier iets negatiefs over ambtenaren zegt, of het woord asielzoeker gebruikt enz. De waarheid mag gewoon niet of amper meer gezegd worden. Dan ben je racist of je bent een soort complotgekkie. Let maar op, dit alles is een inleiding tot The Great Reset. Zie wat bv. BTC Babe Lagarde (ECB) onlangs weer zei. De grote reset komt eerder dan verwacht, let maar op. Ze willen alles controleren, sturen en jaja een ieder is al of wordt steeds meer tot (loon)slaaf gemaakt. De slavernij is nog nooit zo groot geweest, en heeft niets met kleur, ras of religie te maken. Ik ben absoluut geen racist, maar wel realist.
Sir Cryptalot
2
quote:

FlashHenk schreef op 15 januari 2021 11:09:

[...]

Wat een lariekoek. Die statushouders gaan de huurmarkt in.
Precies, en die markt zit op slot doordat de doorstroming stokt. Ik ken genoeg voorbeelden van mannen die 4 jaar na de studie nog steeds in een studentenflat zitten omdat het onbetaalbaar is te kopen en een private huur van €1000 niet te doen is als starter op de arbeidsmarkt. We hebben nieuwe Bijlmers nodig, en rap ook.

Edit: of wat mijn bovenbuurman zegt.
[verwijderd]
0
Inderdaad wat kansloos om altijd maar te wijzen naar statushouders. Het klopt dat deze statushouders concurreren met andere huishoudens die aangewezen zijn op de (allergoedkoopste) sociale huurwoningen. Maar deze groepen doen niet zo veel met de rest van de koopwoningmarkt. Ik denk niet dat die statushouders een opdrijvend effect hebben op mijn tussenwoning van 550K (in Utrecht) geplaatst worden. Wie dat wel hebben? Expats met hogere inkomens. Maar deze mensen betalen netjes belasting zoals ieder van ons en houden de economie draaiende. ...

[verwijderd]
0
quote:

Schumpedro schreef op 15 januari 2021 11:45:

Inderdaad wat kansloos om altijd maar te wijzen naar statushouders. Het klopt dat deze statushouders concurreren met andere huishoudens die aangewezen zijn op de (allergoedkoopste) sociale huurwoningen. Maar deze groepen doen niet zo veel met de rest van de koopwoningmarkt. Ik denk niet dat die statushouders een opdrijvend effect hebben op mijn tussenwoning van 550K (in Utrecht) geplaatst worden. Wie dat wel hebben? Expats met hogere inkomens. Maar deze mensen betalen netjes belasting zoals ieder van ons en houden de economie draaiende. ...


Door de krapte op de woningmarkt wordt de grond ook duurder. Dus ja, deze mensen drukken ook de prijzen op van herenhuizen in Utrecht. De prijzen van het grond waarop gebouwd wordt is al bijna even duur als huizen circa 8 jaar geleden waren. Iedereen die in een woning woont, veroorzaakt krapte. Dus hoe wenselijk is het om extra mensen te huisvestigen als er geen huisvestiging is?
StoplossBurner
0
quote:

Schumpedro schreef op 15 januari 2021 11:45:

Inderdaad wat kansloos om altijd maar te wijzen naar statushouders. Het klopt dat deze statushouders concurreren met andere huishoudens die aangewezen zijn op de (allergoedkoopste) sociale huurwoningen. Maar deze groepen doen niet zo veel met de rest van de koopwoningmarkt. Ik denk niet dat die statushouders een opdrijvend effect hebben op mijn tussenwoning van 550K (in Utrecht) geplaatst worden. Wie dat wel hebben? Expats met hogere inkomens. Maar deze mensen betalen netjes belasting zoals ieder van ons en houden de economie draaiende. ...


Expats krijg gedurende ik meen 8 jaar forse korting op de IB. De statushouders hebben wel degelijk effect; de druk van onderaf sijpelt gewoon door naar de rest van de woningmarkt. Daar is geen hogere wiskunde voor nodig. Ik geef de gemiddelde economische vluchteling ook groot gelijk; als ik in zo'n land zou wonen waar mijn (voor)ouders geen fijn leefbaar land hebben kunnen opbouwen zou ik ook een andere leefomgeving opzoeken.
Joris Bohnson
0
JoeSixpack
1
Hypotheekaanbieders..... dat zijn de particulieren die geld willen lenen om hun huis te kopen. Zij geven hun te kopen huis als onderpand in hypotheek en ontvangen daar, tegen een vooraf vastgestelde vergoeding, geld voor.
De geldverstrekker is de hypotheeknemer.
[verwijderd]
0
Het is een vicieuze cirkel, de hoge huurprijzen en de hoge huizenprijzen.
Hoge huren veroorzaken hoge huuropbrengsten van beleggers en die vinden het lucratief, want huuropbrengsten vallen in box 3, dus onbelast. Vroeger in box 1 en dat zorgde voor rem.
Dat het lucratief is, weet zelfs een prins en vele buitenlandse beleggers.
De hoge huurprijzen drijven de prijzen van woningen op , want velen willen dan de huizen kopen en beetje opknappen en dan verhuren tegen een hogere huurprijs. Deze hogere huurprijs wordt toch betaald want mensen moeten toch ergens wonen en kopen is allang geen optie voor velen.
Het is dus een vicieuze cirkel. De lage rente helpt deze cirkel nog meer.
De politiek slaapt kennelijk, men vergadert en vergadert en maar gaat deze cirkel niet doorbreken.
Nu al houden vele huurders maar weinig netto inkomen over omdat de hoge huur zo’n 60% van netto inkomen opslokt. Over woekerprijzen gesproken.
Een woning is er om te wonen en niet te beleggen. Het is primaire levensbehoefte.
Derhalve is het te hopen dat de politiek wakker wordt en de huuropbrengsten van bezittera van meer dan 2 huizen duidelijk meer gaat belasten, door bijvoorbeeld dit inkomen in box 1 te belasten en dit geldt dan ook voor bedrijven, bij meer dan 2 huizen, de huuropbrengsten worden zwaarder belast.
Dit zal de cirkel doorbreken, want er wordt voornamelijk gekocht door mensen die er zelf in willen wonen.ook huurprijzen mogen niet jarenlang door stijgen, deze zouden ook aan banden gelegd worden en men kan alleen huur vragen wat redelijk is gezien de locatie en grootte enz.a
[verwijderd]
2
quote:

FlashHenk schreef op 15 januari 2021 11:09:

[...]

Wat een lariekoek. Die statushouders gaan de huurmarkt in.
Ja, haalde ze maar volk binnen dat genoeg inkomsten creëerde om vastgoed te kopen. In plaats daarvan worden hardwerkende burgers tweederangs en uitgeknepen met hoge belastingen om kansloos volk generaties lang in ons dure en koude CO2 consumerende land te op te vangen. Voor minder dan 10% van het geld kun je die ongeletterde kanslozen opvangen in de regio van herkomst, vooruit doe er 5% bij en je kan ze nog een opleiding geven ook, bouwkunde, loodgieter en elektricien zijn nodig in de landen van herkomst om de boel weer op te bouwen.
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.