Begrotingsvoorstel Trump 4,4 biljoen

Door AFN op 12 februari 2018 20:44 | Views: 4.477

WASHINGTON (AFN/DPA/RTR) - De Amerikaanse president Donald Trump heeft maandag een begrotingsvoorstel van 4,4 biljoen dollar gedaan voor het fiscale jaar 2019. Hij heeft een verdere stijging van de uitgaven met honderden miljarden voor ogen. Vooral defensie, grensbeveiliging en infrastructuur profiteren. Alleen al het Pentagon kan 686 miljard tegemoetzien.

Daartegenover staan gigantische bezuinigingen op het sociale beleid van de overheid. Ouderen en armen zijn de dupe. Bovendien levert Buitenlandse Zaken 27 procent in en gaat het milieubeschermingsbureau EPA er 37 procent op achteruit.

Trumps nu gepresenteerde plan gaat in tegen zijn verkiezingsbelofte een evenwichtige begroting te presenteren. Zelfs als alle kortingen op sociale programma's van in totaal ruim 3 biljoen dollar in tien jaar doorgaan, dan loopt de staatsschuld met nog eens 7 biljoen op.

Verlanglijstje

De presidenten van de VS komen traditioneel zelf met een begrotingsplan, maar dat is in eerste aanleg vooral een verlanglijstje. De kans lijkt klein dat Trump volledig zijn zin krijgt. In de Amerikaanse media werd het voorstel afgeschilderd als 'science fiction' en 'doodgeboren kindje'.

De begrotingswetgeving is een zaak van het Congres. Dit heeft vorige week een verruiming van de overheidsuitgaven met 300 miljard voor twee jaar goedgekeurd. Dat gebeurde met pijn in de buik bij veel Republikeinen, die graag pochen op hun begrotingsdiscipline.

Ramingen

Het Witte Huis kwam ook met nieuwe economische ramingen naar buiten. Voor 2018 ziet het nu een economische groei van 3 procent, dat was eerder 2,4 procent.

Een jaar later zal de Amerikaanse economnie met 3,2 procent groeien, waar eerder rekening werd gehouden met een groei van 2,7 procent. Voor 2020 tekent het Witte Huis nu een groei in van 3,1 procent, van 2,9 procent bij een eerdere raming.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

29 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
peter545
1

Ik hoop het niet mee te maken: Ééns zal die enorme berg schuld afgelost moeten worden.
Dán zal de gehéle schuldeneconomie in elkaar zakken als een baksteen.
Dat zal ineens gebeuren, zonder berichtgeving vooraf. Het gebeurt als iedereen feest aan het vieren is en als niemand het verwacht.
havik of duif
0
Mijn verwachting voor 2018 is dat als het heel hard regent de regen precies één meter boven de grond stopt met regenen en dat het altijd droog blijft.
Bezoeky
0
quote:

peter545 schreef op 12 februari 2018 20:59:

Ik hoop het niet mee te maken: Ééns zal die enorme berg schuld afgelost moeten worden.
Dán zal de gehéle schuldeneconomie in elkaar zakken als een baksteen.
Dat zal ineens gebeuren, zonder berichtgeving vooraf. Het gebeurt als iedereen feest aan het vieren is en als niemand het verwacht.
Wie heeft er schulden ten aanzien van wie?
Er wordt nooit vermeld hoeveel waarde er is ten opzichte van elkaar in de wereld.
Tinustussengas
0
Trump verkwanselt zijn land! Ze moeten Halbe Zijlstra er eens op afsturen! Beiden zeer betrouwbaar en vvd!
mok
0
Wat heb je aan een kunstmatig gecreëerde groei? Ooit zal die investering terugverdient moeten worden. Maar een investering terugverdienen gaat alleen in een hoogconjunctuur. Als we er vanuit gaan dat na 2020 de economie weer inzakt, komt die investering nooit terug en blijft de VS zitten met een enorme schuldenberg.
[verwijderd]
0
Ik hoop voor Trump dat zijn droom uitkomt,en de economie niet gaat haperen.
Anders kan hij schuld nooit meer terug betalen,en raakt economie in de afgrond.
holenbeer
0
quote:

peter545 schreef op 12 februari 2018 20:59:

Ik hoop het niet mee te maken: Ééns zal die enorme berg schuld afgelost moeten worden.
Dán zal de gehéle schuldeneconomie in elkaar zakken als een baksteen.
Dat zal ineens gebeuren, zonder berichtgeving vooraf. Het gebeurt als iedereen feest aan het vieren is en als niemand het verwacht.
Ik denk dat de Amerikanen ervan uitgaan dat ze nooit aflossen. ‘The dollar is oud currency and your problem’.
Aflossen is veel te duur.
[verwijderd]
0
De wereld is gek geworden en ik ben blij dat ik de afgelopen week flink aandelen heb ingekocht. Ik ben namelijk ook gek en geloof dat door dit soort nieuws de beurs weer omhoog gaat en alles goed komt.
peter545
0
Zodra de Amerikanen méér dan de helft van hun inkomsten moeten betalen aan buitenlanders, dan zullen zij gaan morren, terwijl de crediteuren (= degenen, die al dat geld verstrekt hebben, zoals de Chinezen) invloed zullen eisen in de te voeren Amerikáánse politiek
Vanaf dat moment zullen buitenlandse vreemdelingen de dienst uitmaken in de Amerikaanse politiek en zal dit continent(!) een bananenrepubliek genoemd worden.

Dit heeft niets met negativiteit te maken, maar heeft te maken met realiteit.
[verwijderd]
0
quote:

peter545 schreef op 12 februari 2018 20:59:

Ik hoop het niet mee te maken: Ééns zal die enorme berg schuld afgelost moeten worden.
Dán zal de gehéle schuldeneconomie in elkaar zakken als een baksteen.
Dat zal ineens gebeuren, zonder berichtgeving vooraf. Het gebeurt als iedereen feest aan het vieren is en als niemand het verwacht.
Daarom koop je nu bitcoins.
FlashHenk
0
Een overheid van een machtig en rijk land als Amerika hoeft in principe zijn schuld nooit af te lossen. Wat cruciaal is is dat de crediteuren vertrouwen houden in het vermogen rente en aflossing te betalen. Zo lang dat vertrouwen er is, kan de schuld in principe oneindig worden doorgerold, waarbij oude schulden worden afgelost met de opbrengst uit nieuwe schulden. Het is dan vooral zaak de schuld/BNP ratio in de gaten te houden. Als die ratio uit het lood slaat ben je het haasje. Zo lang je schuld even hard groeit als je economie, is er dus weinig aan de hand. Het probleem met de V.S. is eigenlijk vooral dat deze ratio als enkele decennia tamelijk structureel oploopt. Het is een fout overheidsschulden te vergelijken met privé-schulden, omdat een overheid in principe blijft bestaan. Zo lang de economie blijft draaien en de bevolking niet krimpt, blijft het verdienvermogen overeind, en omdat de overheid een belastingmonopolie heeft kan er tegen dat verdienvermogen heel veel geleend worden. De doemdenkerij hieromtrent is veelal slecht onderbouwd, hoewel zeker gesteld mag worden dat de Amerikanen structureel teveel uitgeven en dus op enig moment de broekriem (al dan niet gedwongen) zal moeten worden aangehaald. Dat is in belangrijke mate terug te voeren op het zeer hoge defensie -budget, waarmee in feite een neo-imperium wordt onderhouden.
mok
0
quote:

Belegde boterham schreef op 12 februari 2018 21:51:

Wat een negativiteit alhier;

GDP/Deficit:
www.usgovernmentdebt.us/federal_defic...

Het niet groter maken dan het niet is ;)
Het probleem wordt mooi samengevat in de link die jij post:
Viewed as percent of GDP the increase in federal debt is not so startling. But federal debt has still increased from 60 percent of GDP to over 100 percent of GDP in ten years.

Het is wel de bedoeling dat dit percentage in goede tijden teruggebracht wordt, maar dat is nu dus niet wat er gebeurd en kan een trigger zijn voor ellende.
[verwijderd]
1
quote:

peter545 schreef op 12 februari 2018 22:31:

Timberwolf, U heeft gelijk, dat een overheid in principe altijd blijft bestaan en dat daarom de Amerikanen in principe hun schulden nooit hoeven af te lossen.

Daarom heb ik ook gemeld, dat de problemen zullen ontstaan, zodra de Amerikanen méér dan de helft van hun inkomsten wegens rente(!) aan hun buitenlandse crediteuren moeten betalen (crediteuren = degenen, die ál dat geld ooit verstrekt hebben, zoals de Chinezen).
De rente moeten de Amerikanen BLIJVEN betalen (net zoals élke overheid).

Mede dáárom 'moét' er inflatie zijn, zodat de rente-last betaalbaar blijft.
Daarmee ook belang voor lage rente...
peter545
0
Timberwolf, U heeft gelijk, dat een overheid in principe altijd blijft bestaan en dat daarom de Amerikanen in principe hun schulden nooit hoeven af te lossen.
De leningen van de Amerikaanse overheid zijn daarom 'altijd durende leningen (de zogeheten perpetuals).
Zij belasten hun toekomstige generaties dus met leningen wegens hun huidig overdadige gedrag.
Ik verwacht niet, dat hun nageslacht dáár blij mee zal zijn.

Daarom heb ik ook gemeld, dat de problemen zullen ontstaan, zodra de Amerikanen méér dan de helft van hun inkomsten wegens rente(!) aan hun buitenlandse crediteuren moeten betalen (crediteuren = degenen, die ál dat geld ooit verstrekt hebben, zoals de Chinezen).
De rente moeten de Amerikanen BLIJVEN betalen (net zoals élke overheid).

Mede dáárom 'moét' er inflatie zijn, zodat de rente-last betaalbaar blijft.
[verwijderd]
0
Hebben we het hier over Amerikaanse biljoenen (=miljarden) of Europese biljoenen (=miljarden x 1000) ?

7 europese biljoenen betekent dat de Amerikaanse staatsschuld stijgt van ca. 20 biljoen naar 27 biljoen, oftewel 35%.

Dan is het een kwestie van tijd voordat zorgen over de staatsschuld weer gaan opspelen. Een ratingbureau die de credietwaardigheid van de VS een trede verlaagt en de rente (en de zorgen) schieten omhoog.

Om het betaalbaar te houden zal men de dollar moeten devalueren, oftewel hoge inflatie en dus hoge rente. En een zwakke dollar is weer slecht voor Europa.

Geen echt goed nieuws dit. :(
Belegde boterham
0
quote:

mok schreef op 12 februari 2018 22:13:

[...]

Het probleem wordt mooi samengevat in de link die jij post:
Viewed as percent of GDP the increase in federal debt is not so startling. But federal debt has still increased from 60 percent of GDP to over 100 percent of GDP in ten years.

Het is wel de bedoeling dat dit percentage in goede tijden teruggebracht wordt, maar dat is nu dus niet wat er gebeurd en kan een trigger zijn voor ellende.
En niet onbelangrijk, afweging van kosten en baten:

Federal net interest costs in 2015 were at 1.3 percent GDP. This is expected to increase to 1.95 percent GDP by 2020

Dus de investeringen zijn relatief 'goedkoop'

GDP groeit gemiddeld per jaar met meer dan 2,5%, dus ze verdienen dat zo terug.

swen91
0
quote:

Arod74 schreef op 12 februari 2018 23:01:

Hebben we het hier over Amerikaanse biljoenen (=miljarden) of Europese biljoenen (=miljarden x 1000) ?

7 europese biljoenen betekent dat de Amerikaanse staatsschuld stijgt van ca. 20 biljoen naar 27 biljoen, oftewel 35%.

Dan is het een kwestie van tijd voordat zorgen over de staatsschuld weer gaan opspelen. Een ratingbureau die de credietwaardigheid van de VS een trede verlaagt en de rente (en de zorgen) schieten omhoog.

Om het betaalbaar te houden zal men de dollar moeten devalueren, oftewel hoge inflatie en dus hoge rente. En een zwakke dollar is weer slecht voor Europa.

Geen echt goed nieuws dit. :(
Het lijkt me evident dat we het hier over Europese biljoenen hebben.

4,4 Amerikaanse Biljoenen (dus miljard) lijkt me een erg lage begroting voor een land als de VS.

Dat is ook een kwestie van tijd, alleen dat plafond wordt iedere keer toch wel verhoogd. Zwakke dollar zorgt wel voor goedkopere olie bijvoorbeeld, het kent twee zijden.
29 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.