Bijna 300.000 vluchten minder boven Nederland in crisistijd

Door AFN op 8 december 2020 12:03 | Views: 4.159

Bijna 300.000 vluchten minder boven Nederland in crisistijd

AMSTERDAM (AFN) - Sinds de uitbraak van het coronavirus en de maatregelen om de verspreiding ervan in te dammen, zijn van en naar Nederland bijna 300.000 vluchten minder uitgevoerd. Dat meldt de Europese luchtverkeersleider Eurocontrol in een rapport over Nederland.

De daling van het aantal vertrekkende en aankomende vluchten daalde tussen 1 maart en 1 november met 297.000. Daarmee is volgens Eurocontrol sprake van een min van 61 procent op jaarbasis. De crisis heeft er verder voor gezorgd dat de passagiersstroom met 82 procent opdroogde wat neerkomt op 48 miljoen reizigers minder.

Sinds 15 maart was volgens Eurocontrol sprake van een diepe val van het aantal vluchten. Op 14 april werd het dieptepunt bereikt toen het volume op 10 procent van een jaar eerder lag. Sindsdien is sprake van een langzaam herstel met twee groeispurts in de zomermaanden. Daarna was weer sprake van een daling, ondanks een kleine opleving in oktober.

Wat betreft het verlies van luchtverkeer staat Nederland in Europa op een zevende plaats. Verder merkt Eurocontrol op dat KLM, de grootste gebruiker van luchthaven Schiphol, actiever is gebleven dan veel andere grote maatschappijen. Prijsvechter easyJet, vorig jaar nog de op een na grootste luchtvaartmaatschappij in Nederland, is momenteel de nummer acht in die lijst.

In de afgelopen week verwerkte Schiphol 63 procent minder vluchten in vergelijking met dezelfde week een jaar eerder. Wel is het aantal vrachtvluchten toegenomen. Schiphol verwerkte drie keer meer vluchten dan alle andere Nederlandse luchthavens bij elkaar opgeteld.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

28 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
2
En nog één steunpakket in dit zwarte gat, en nog één, en nog één.

Het houdt niet op.
schragie
4
297.000 vluchten minder boven nederland. En toch draait de wereld door. Iets om over na te denken.
[verwijderd]
2
geschenk uit de hemel

wie kan zich nog die heldere lucht herinneren van afgelopen april
geobeo
2
quote:

P2020 schreef op 8 december 2020 12:27:

geschenk uit de hemel

wie kan zich nog die heldere lucht herinneren van afgelopen april
Ja, dat had natuurlijk niets te maken met die mensen die niet nutteloos naar kantoor reden om achter een PC te gaan zitten?

Of aan het feit dat het zomer was?
Beursi
2
Het is misschien niet goed voor de economie, hoewel dat best een tandje lager zou mogen (iedereen heeft toch al 5 tv's), maar wel lekker. Er zou wat mij betreft flink minder gevlogen mogen worden. Als ik op FlightRadar zie hoeveel vliegtuigen er nog in de lucht zijn, tikt die 300.000 minder boven Nederland niet echt aan.
geobeo
1
quote:

tradersday schreef op 8 december 2020 12:38:

Prima. Welzijn boven welvaart.
Dus, omdat jij niet graag reist gun je het ook een ander niet?

Lekkere mentaliteit.
Beursi
1
quote:

geobeo schreef op 8 december 2020 12:40:

[...]

Dus, omdat jij niet graag reist gun je het ook een ander niet?

Lekkere mentaliteit.
Geobeo, reizen kan op vele manieren. Vliegen is de meest milieubeastende. Gun jij niet iemand zijn gezondheid?
[verwijderd]
3
Een begeleidende foto van een Dakota of DC8 boven het artikel zou het persbericht sieren, dan is er een link te leggen met vroeger.

En toch wordt het klimaat akkoord bij lange na niet gehaald, er klopt iets niet!

300.000 vluchten staat gelijk aan de Co2/ stikstof uitstoot van 33.300.000 boeren tractors in ons landje, Schiphol is inmiddels een Natura 2000 regio geworden.

Oproep aan de boeren: ploeg de SPL landingsbanen om, te beginnen met de Polderbaan("De Kolderbaan")
Rij naar binnen bij vertrek(deur 1) en rij zigzaggend naar hal 2(deur 4) en neem en passant wat stewardessen mee op The John Deere for some pleasure.

Duw tenslotte met wat zware Bulls(600 pk) de SPL verkeerstoren omver omdat het klimaat akkoord een bewezen leugen blijkt te zijn....
crypt
1
quote:

Beursi schreef op 8 december 2020 12:42:

[...]
Geobeo, reizen kan op vele manieren. Vliegen is de meest milieubeastende. Gun jij niet iemand zijn gezondheid?

Ik begrijp dat jij niet meer met het vliegtuig op vakantie gaat vanaf nu? Of is het weer links lullen rechts vullen D66 praat..
[verwijderd]
0
Easyjet gaat het best om met de huidige situatie, onmiddelijk afschalen door overmacht, aanpassen aan de markt en zodoende het milieu sparen.

KLM blijft vliegen op 5% bezettingsgraad, werkelijk krankzinnig!
10 kuub sap per vervoerde passagier verbranden is nog gekker, KLM moet onder dwang de haag sneller en verder (tijdelijk) afschalen, de lonen zijn toch netjes geregeld?

Het netwerk opschalen gaat weer gebeuren als alles weer beter zal worden.....
Beursi
3
quote:

crypt schreef op 8 december 2020 12:59:

[...]

Ik begrijp dat jij niet meer met het vliegtuig op vakantie gaat vanaf nu? Of is het weer links lullen rechts vullen D66 praat..
Ik ben zeker geen linkse rakker (en nog zekerder geen D66'er), maar ik ben wel van mening dat het allemaal een beetje minder kan. Bij ons een beetje minder en zij die het minder hebben, een beetje meer. Misschien hebben we dan ook minder vluchtelingen in ons overbevolkte landje.
[verwijderd]
1
quote:

geobeo schreef op 8 december 2020 12:34:

[...]

Ja, dat had natuurlijk niets te maken met die mensen die niet nutteloos naar kantoor reden om achter een PC te gaan zitten?

Of aan het feit dat het zomer was?
Die paar opel kadets minder op de snelweg scheelt wel iets maar is echt een zeer klein percentage van de luchtvervuiling.
GroteVriendelijkePrutser
1
En toch... Is het niet veel minder belastend als we met een vol vliegtuig naar Zuid Europa gaan in plaats van allemaal met de sleurhut?
geobeo
1
quote:

Beursi schreef op 8 december 2020 12:42:

[...]
Geobeo, reizen kan op vele manieren. Vliegen is de meest milieubeastende. Gun jij niet iemand zijn gezondheid?

Ja, lekker met de trein naar Curacao inderdaad.
geobeo
3
quote:

P2020 schreef op 8 december 2020 13:12:

[...]
Die paar opel kadets minder op de snelweg scheelt wel iets maar is echt een zeer klein percentage van de luchtvervuiling.
Inderdaad. 1 containerschip vervuilt net zo veel als 50 MILJOEN auto's.
newatlas.com/shipping-pollution/11526/

En dan vallen we elkaar hier aan over 1x per jaar met het vliegtuig op vakantie.

Verder is het nogal logisch dat elke dag naar kantoor rijden om daar achter een PC te gaan zitten flink wat vervuilender is dan 1x of 2x of zelfs 5x per jaar naar de andere kant van de wereld vliegen (en de rest van de tijd thuiswerken).
[verwijderd]
7
"Inderdaad. 1 containerschip vervuilt net zo veel als 50 MILJOEN auto's"

Goede vermelding, het zijn bij verre de grootste vervuilers op deze aardkloot.
Ze verbranden/verstoken zware stookolie, gewoon vloeibaar asfalt eigenlijk, de uitstoot is enorm, maar de oceaan is groot he!

Op satelietfotos/kaarten zie je de donkere strepen en pluimen op druk bevaren routes.

Bovenstaande is een taboe, de politiek mag het hier niet over hebben, hogere krachten dus!

Er zitten in een restaurant 50 gasten te roken, een gast rookt uit principe niet(ons landje), de positieve werking/ sparen milieu is niet meetbaar omdat er geen enkel verschil waarneembaar is...
Noyby
0
quote:

geobeo schreef op 8 december 2020 12:40:

[...]

Dus, omdat jij niet graag reist gun je het ook een ander niet?

Lekkere mentaliteit.
ik gun ieder zijn welzijn, dus minder vliegen.
Noyby
0
ja ook aan de vervuiling van scheepvaart moet wat gedaan worden, maar vliegen staat met stip in de top 3 van vervuilers, naast vlees eten en spullen kopen (die vaak per schip of vliegtuig vervoerd worden)
28 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.