PostNL « Terug naar discussie overzicht

Post NL --> Juli

427 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 18 19 20 21 22 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

open-- schreef op 7 juli 2014 16:21:

[...]

Deze snap ik niet. Zij verwachten + - 5% van 3,70 is 3,90 max
Betreft volgens mij een analyse die al voorbeurs werd gepresenteerd; kortom, dat advies is inmiddels eigenlijk al achterhaald.

Overigens, bij KBC lopen ze eigenlijk al ruim 1 jaar achter de koers aan te hollen - kortom, met vrijwel alleen maar 'houden' adviezen, zie:
www.guruwatch.nl/advies/77645/PostNL/...
[verwijderd]
0
Op naar de 4.35 zou ik zeggen.

Heeft iemand overigens al gewezen op onderstaande (uit persbericht PNL) nuance:

"De verbetering van de vooruitzichten wordt vooral veroorzaakt door de aanhoudende sterke resultaten bij Mail in Nederland. Deze sterke resultaten komen onder andere door een snelle realisatie van de kostenbesparingsprogramma’s en enkele incidentele baten."

Ik ga er de halfjaarcijfers dus niet mee afwachten. Ik verwacht echter dat de koers de komende dagen nog wat door stijgt, tenzij we nu eindelijk beginnen aan de lang verwachte beursbrede correctie natuurlijk. PNL verzacht in ieder geval de pijn die ik vandaag met BAM mag incasseren.
[verwijderd]
0
quote:

Knor004 schreef op 7 juli 2014 16:45:

Op naar de 4.35 zou ik zeggen.

Heeft iemand overigens al gewezen op onderstaande (uit persbericht PNL) nuance:

"De verbetering van de vooruitzichten wordt vooral veroorzaakt door de aanhoudende sterke resultaten bij Mail in Nederland. Deze sterke resultaten komen onder andere door een snelle realisatie van de kostenbesparingsprogramma’s en enkele incidentele baten."

Ik ga er de halfjaarcijfers dus niet mee afwachten. Ik verwacht echter dat de koers de komende dagen nog wat door stijgt, tenzij we nu eindelijk beginnen aan de lang verwachte beursbrede correctie natuurlijk. PNL verzacht in ieder geval de pijn die ik vandaag met BAM mag incasseren.
Ja hoor, was vanochtend al snel bekend.
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker schreef op 7 juli 2014 17:07:

haphaphap
hophophop
4.22 slot

Lijkt op koers om misschien wel day-high te sluiten... morgen boven de 4.30 euro???
Tordan
0
Dividend PostNL dichterbij na opschroeven winstverwachting

PostNL rekent in 2014 op meer winst door kostenbesparingen. Dividend is weer een stapje dichterbij, maar hoe lang kan het bedrijf in de kosten blijven snijden?

PostNL mag zo langzamerhand het bedrijf van de elastieken prognoses genoemd worden.

Maandagochtend kwam het postbedrijf met een verhoging van de eerder afgegeven winstverwachting.
Eerst rekende PostNL voor dit jaar op maximaal 220 miljoen euro winst, nu is dat 290 miljoen euro.
Het is de vierde keer in nauwelijks een anderhalf jaar tijd dat PostNL de eigen verwachtingen naar boven bijstelt.

Tussendoor was er ook nog een verlaging van winstvooruitzichten.

Begin dit jaar bleek de lange termijndoelstelling voor eind 2015 te rooskleurig, voornamelijk vanwege hogere kosten en toenemende concurrentie bij de pakkettendivisie. Aan die aangepaste doelstelling op langere termijn verandert het bedrijf na de meevallers van nu opvallend genoeg niets.

Kosten besparen steeds moeilijker
Het persbericht van PostNL van exact vijf regels verklaart het verbeterde vooruitzicht aan ´aanhoudende sterke resultaten bij post in Nederland´.

Iets specifieker: ‘de sterke resultaten komen onder andere door een snelle realisatie van de kostenbesparingsprogramma's en enkele incidentele baten'.

Het gaat dus om eenmalige, ingecalculeerde meevallers die nu worden geboekt en dus niet in de toekomst.
Het postbedrijf heeft aangegeven voor 475 miljoen euro aan kosten te willen besparen in de periode 2011-2017.

Dit jaar wil het 115 miljoen euro aan kostenreducties doorvoeren waardoor de totale besparingen eind dit jaar al op 320 miljoen euro zullen uitkomen.

Het sommetje laat zien dat nog voor een totaal van 155 miljoen euro aan kosten te besparen valt in 2015, 2016 en 2017 (475 miljoen euro minus 320 miljoen euro).

Dat is iets meer dan 50 miljoen euro per jaar, en aanzienlijk minder dan in voorgaande jaren. De kosten die PostNL vandaag bespaart, kan het morgen niet meer besparen.
Voor een verdere verbetering van de resultaten is PostNL afhankelijk van operationele zaken zoals een stabilisatie in de daling van het briefverkeer en meer groei en winst bij de pakketten.

Het gegeven dat het postbedrijf wel de korte- maar niet de lange-termijndoelstelling van 2015 verhoogt doet vermoeden dat het management hier nog weinig fiducie in heeft. Over de jaren na 2015 geeft het concern helemaal geen verwachtingen.

Overigens sluiten de analisten van Rabobank niet uit dat topvrouw Herna Verhagen nieuwe kansen ziet om kosten te besparen.
Goedkoop
Financiële topman Jan Bos liet bij de eerste kwartaalcijfers optekenen dat beleggers "op basis van projecties verwachten in 2016 weer dividend uit te kunnen keren". Analisten twijfelden toen aan de haalbaarheid van de verwachting.

Maar de opgeschroefde winstverwachting maakt dividend over twee jaar een stuk realistischer. Door de hogere winst kan het gat in de balans van 679 miljoen euro immers eerder weggewerkt worden.

Hier speelt nog mee dat de boekhoudkundige winst die belangrijk is om het negatieve eigen vermogen weg te werken een stuk hoger ligt dan de contante winst omdat anders met pensioenbetalingen wordt omgesprongen. Dividend
Op welke uitkering mogen beleggers rekenen, en wat betekent dit voor de koers van het aandeel?
PostNL heeft als beleid dat het 75 procent van de netto cashwinst wil uitkeren.

De netto cashwinst is lastig te berekenen omdat toekomstige rentelasten (verkoopt PostNL het resterende belang in TNT Express?), belastingen en pensioenbetalingen lastig in te schatten zijn.

De analisten van Rabobank gaan uit dat een operationele cashwinst in de bandbreedte van 260 en 330 miljoen euro moet kunnen resulteren in een dividend per aandeel van 0,26 en 0,35 euro.

Als beleggers in PostNL tevreden zijn met een dividendrendement van 6 procent voor de uitkering in 2016 impliceert dit een koers van tussen de 4,33 (0,26 euro dividend gedeeld door 6 procent) euro en 5,83 euro.

[verwijderd]
0
quote:

lucky14 schreef op 7 juli 2014 17:38:

Dividend PostNL dichterbij na opschroeven winstverwachting

PostNL rekent in 2014 op meer winst door kostenbesparingen. Dividend is weer een stapje dichterbij, maar hoe lang kan het bedrijf in de kosten blijven snijden?

PostNL mag zo langzamerhand het bedrijf van de elastieken prognoses genoemd worden.

Maandagochtend kwam het postbedrijf met een verhoging van de eerder afgegeven winstverwachting.
Eerst rekende PostNL voor dit jaar op maximaal 220 miljoen euro winst, nu is dat 290 miljoen euro.
Het is de vierde keer in nauwelijks een anderhalf jaar tijd dat PostNL de eigen verwachtingen naar boven bijstelt.

Tussendoor was er ook nog een verlaging van winstvooruitzichten.

Begin dit jaar bleek de lange termijndoelstelling voor eind 2015 te rooskleurig, voornamelijk vanwege hogere kosten en toenemende concurrentie bij de pakkettendivisie. Aan die aangepaste doelstelling op langere termijn verandert het bedrijf na de meevallers van nu opvallend genoeg niets.

Kosten besparen steeds moeilijker
Het persbericht van PostNL van exact vijf regels verklaart het verbeterde vooruitzicht aan ´aanhoudende sterke resultaten bij post in Nederland´.

Iets specifieker: ‘de sterke resultaten komen onder andere door een snelle realisatie van de kostenbesparingsprogramma's en enkele incidentele baten'.

Het gaat dus om eenmalige, ingecalculeerde meevallers die nu worden geboekt en dus niet in de toekomst.
Het postbedrijf heeft aangegeven voor 475 miljoen euro aan kosten te willen besparen in de periode 2011-2017.

Dit jaar wil het 115 miljoen euro aan kostenreducties doorvoeren waardoor de totale besparingen eind dit jaar al op 320 miljoen euro zullen uitkomen.

Het sommetje laat zien dat nog voor een totaal van 155 miljoen euro aan kosten te besparen valt in 2015, 2016 en 2017 (475 miljoen euro minus 320 miljoen euro).

Dat is iets meer dan 50 miljoen euro per jaar, en aanzienlijk minder dan in voorgaande jaren. De kosten die PostNL vandaag bespaart, kan het morgen niet meer besparen.
Voor een verdere verbetering van de resultaten is PostNL afhankelijk van operationele zaken zoals een stabilisatie in de daling van het briefverkeer en meer groei en winst bij de pakketten.

Het gegeven dat het postbedrijf wel de korte- maar niet de lange-termijndoelstelling van 2015 verhoogt doet vermoeden dat het management hier nog weinig fiducie in heeft. Over de jaren na 2015 geeft het concern helemaal geen verwachtingen.

Overigens sluiten de analisten van Rabobank niet uit dat topvrouw Herna Verhagen nieuwe kansen ziet om kosten te besparen.
Goedkoop
Financiële topman Jan Bos liet bij de eerste kwartaalcijfers optekenen dat beleggers "op basis van projecties verwachten in 2016 weer dividend uit te kunnen keren". Analisten twijfelden toen aan de haalbaarheid van de verwachting.

Maar de opgeschroefde winstverwachting maakt dividend over twee jaar een stuk realistischer. Door de hogere winst kan het gat in de balans van 679 miljoen euro immers eerder weggewerkt worden.

Hier speelt nog mee dat de boekhoudkundige winst die belangrijk is om het negatieve eigen vermogen weg te werken een stuk hoger ligt dan de contante winst omdat anders met pensioenbetalingen wordt omgesprongen. Dividend
Op welke uitkering mogen beleggers rekenen, en wat betekent dit voor de koers van het aandeel?
PostNL heeft als beleid dat het 75 procent van de netto cashwinst wil uitkeren.

De netto cashwinst is lastig te berekenen omdat toekomstige rentelasten (verkoopt PostNL het resterende belang in TNT Express?), belastingen en pensioenbetalingen lastig in te schatten zijn.

De analisten van Rabobank gaan uit dat een operationele cashwinst in de bandbreedte van 260 en 330 miljoen euro moet kunnen resulteren in een dividend per aandeel van 0,26 en 0,35 euro.

Als beleggers in PostNL tevreden zijn met een dividendrendement van 6 procent voor de uitkering in 2016 impliceert dit een koers van tussen de 4,33 (0,26 euro dividend gedeeld door 6 procent) euro en 5,83 euro.

Correctie: de 5de opwaartse waardering van de verwachting in anderhalf jaar!

Vorig jaar 3x, dit jaar 2x.

:-)

PS. Prachtig slot: afgerond 4.20 euro.
Tordan
0
[quote alias=Martijn van M id=7754154 date=201407071740]
[...]

Correctie: de 5de opwaartse waardering van de verwachting in anderhalf jaar!

Vorig jaar 3x, dit jaar 2x.

:-)

PS. Prachtig slot: afgerond 4.20 euro.

Keurig!!.Dit kwartaal doe ik het voor de 4.50 en een beetje.
[verwijderd]
0

Opluchting, maar we zijn er nog niet.
Ik had 1 dag voor de jaarcijfers een flinke portie op €4,29 gekocht, het verlies is vandaag aanzienlijk kleiner geworden. Als het meezit kan dat deze week een winstje worden.
BoterbijdeVis
0
quote:

Yor schreef op 7 juli 2014 17:57:

Opluchting, maar we zijn er nog niet.
Ik had 1 dag voor de jaarcijfers een flinke portie op €4,29 gekocht, het verlies is vandaag aanzienlijk kleiner geworden. Als het meezit kan dat deze week een winstje worden.
Hier nog eentje. Vorig jaar omstreeks november gekocht op 4,49 en met middelen uitgekomen op nu 4,385.

Ik ben er nog niet uit of ik deze week met een klein verliesje mijn PNL-porto sluit of dat ik het toch nog ff aanzie. Q2-rapportage komt wel erg dichtbij maar het kan best zijn dat de grootste koerssprong al genomen is vandaag en dat Q2 daarom geen opwaarts effect meer zal leveren. Voor 't zelfde geld zakt de boel weer terug naar bijv. 3.80

Maar goed, PNL was vandaag zeer sterk in een zeer zwakke beurs. Dus wie weet pikken we nog een graantje mee van de (toch wel) te verwachten verbetering van de AEX deze week.
[verwijderd]
0
quote:

Martijn van M schreef op 7 juli 2014 17:40:

[...]

Correctie: de 5de opwaartse waardering van de verwachting in anderhalf jaar!

Vorig jaar 3x, dit jaar 2x.

:-)

PS. Prachtig slot: afgerond 4.20 euro.
Ik snap de berekening niet.
Is operationele cashwinst iets anders dan de winst
waarvan dividend wordt uitgekeerd?
Hoog 330 /440 mil = .75 x 3/4 = 56,25 /6% = 9,38.
Ik vind het verder een stuk met veel aannames m.a.w.
zij "weten" het ook niet.
We zien wel bij de cijfers.
[verwijderd]
0
quote:

open-- schreef op 7 juli 2014 19:19:

[...]
Ik snap de berekening niet.
Is operationele cashwinst iets anders dan de winst
waarvan dividend wordt uitgekeerd?
Hoog 330 /440 mil = .75 x 3/4 = 56,25 /6% = 9,38.
Ik vind het verder een stuk met veel aannames m.a.w.
zij "weten" het ook niet.
We zien wel bij de cijfers.
Artikel vermeld:

"PostNL heeft als beleid dat het 75 procent van de netto cashwinst wil uitkeren.

De netto cashwinst is lastig te berekenen omdat toekomstige rentelasten (verkoopt PostNL het resterende belang in TNT Express?), belastingen en pensioenbetalingen lastig in te schatten zijn.

De analisten van Rabobank gaan uit dat een operationele cashwinst in de bandbreedte van 260 en 330 miljoen euro moet kunnen resulteren in een dividend per aandeel van 0,26 en 0,35 euro.

Als beleggers in PostNL tevreden zijn met een dividendrendement van 6 procent voor de uitkering in 2016 impliceert dit een koers van tussen de 4,33 (0,26 euro dividend gedeeld door 6 procent) euro en 5,83 euro."

Verder moet je weten dat er ongeveer 440 miljoen aandelen PostNL zijn; ik heb het niet exact nagerekent maar de orde van grootte van de getallen klopt wel ongeveer.
[verwijderd]
0
quote:

Martijn van M schreef op 7 juli 2014 17:40:

[...]

Correctie: de 5de opwaartse waardering van de verwachting in anderhalf jaar!

Vorig jaar 3x, dit jaar 2x.

:-)

PS. Prachtig slot: afgerond 4.20 euro.
En dat vergeet je voor het gemak de neerwaartse bijstelling van de verwachting over 2015 (ten tijde van jaarcijferpresentatie) maar even?

In het persbericht van PNL valt te lezen dat de vandaag gepresenteerde meevaller deels leunt op incidentele meevallers. Ook komt de resultaatverbetering voor een groot deel op het conto van de post-tak (waarschijnlijk met dank aan de woekerstijgingen van de postzegelprijs en de verschraling van de service). Ik meen iets te hebben gelezen dat de toestemming voor toekomstige postzegelprijsstijgingen, die nodig zijn om de volumedaling op te vangen, gerelateerd zullen worden aan de winstgevendheid. Dat heeft dus ook zo zijn grenzen.

Op waarderingsgronden zit ik long in het aandeel PNL, maar ik vermoed dat daar op KT verandering in zal komen.
[verwijderd]
0
Kijk eens naar mijn bericht van 18 juni. Aandeel zal niet meer onder de € 4 geraken. Nog steeds spotgoedkoop, doe er je voordeel mee. Het te verwachten dividend is in vergelijking met andere aandelen bijzonder. Koers staat voor het eind van het jaar op minimaal € 5.
[verwijderd]
0
quote:

Knor004 schreef op 7 juli 2014 19:45:

[...]

En dat vergeet je voor het gemak de neerwaartse bijstelling van de verwachting over 2015 (ten tijde van jaarcijferpresentatie) maar even?

In het persbericht van PNL valt te lezen dat de vandaag gepresenteerde meevaller deels leunt op incidentele meevallers. Ook komt de resultaatverbetering voor een groot deel op het conto van de post-tak (waarschijnlijk met dank aan de woekerstijgingen van de postzegelprijs en de verschraling van de service). Ik meen iets te hebben gelezen dat de toestemming voor toekomstige postzegelprijsstijgingen, die nodig zijn om de volumedaling op te vangen, gerelateerd zullen worden aan de winstgevendheid. Dat heeft dus ook zo zijn grenzen.

Op waarderingsgronden zit ik long in het aandeel PNL, maar ik vermoed dat daar op KT verandering in zal komen.
PostNL gebruikt meestal conservatieve aannames, kortom... aangezien er vandaag gemeld/geconcludeerd werd dat in het nieuws van vandaag ook een structurele verbetering zit t.a.v. de posttak, lijkt het wellicht een kwestie van tijd voordat ook de verwachting voor 2015 weer omhoog kan worden geschroefd - ofschoon de verlaging bij de jaarcijfers grotendeels een boekhoudkundige kwestie betrof (mede door een joint-venture in de UK).
[verwijderd]
0
mooi hoor, gelukkig heb ik pnl in de portefeuille dat bam enigszins weet te compenseren...
[verwijderd]
0
quote:

Martijn van M schreef op 7 juli 2014 19:29:

[...]

Artikel vermeld:

"PostNL heeft als beleid dat het 75 procent van de netto cashwinst wil uitkeren.

De netto cashwinst is lastig te berekenen omdat toekomstige rentelasten (verkoopt PostNL het resterende belang in TNT Express?), belastingen en pensioenbetalingen lastig in te schatten zijn.

De analisten van Rabobank gaan uit dat een operationele cashwinst in de bandbreedte van 260 en 330 miljoen euro moet kunnen resulteren in een dividend per aandeel van 0,26 en 0,35 euro.

Als beleggers in PostNL tevreden zijn met een dividendrendement van 6 procent voor de uitkering in 2016 impliceert dit een koers van tussen de 4,33 (0,26 euro dividend gedeeld door 6 procent) euro en 5,83 euro."

Verder moet je weten dat er ongeveer 440 miljoen aandelen PostNL zijn; ik heb het niet exact nagerekenD maar de orde van grootte van de getallen klopt wel ongeveer.
Even een vraagje:

Wat is dan het verschil tussen operationele cashwinst en netto cashwinst?
Frankrijker
0
Mooie dag! Zit er helaas niet meer in vanwege een iets duurdere verbouwing:)

Maar ik blijf t dagelijks volgen, doortastender management dan bij BAM:)

Succes, Frank
[verwijderd]
0
in USA gesloten op $5.75= Euro 4.226
we kunnen hoger morgen en flink ook als de beurzen zich herpakken
USA niet verder verslechtert na slot hier
427 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 18 19 20 21 22 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:39
Koers 1,265
Verschil +0,001 (+0,08%)
Hoog 1,305
Laag 1,260
Volume 2.469.382
Volume gemiddeld 2.090.892
Volume gisteren 1.877.754

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront