Imtech « Terug naar discussie overzicht

Claim emissie goed voor Imtech

242 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 » | Laatste
[verwijderd]
0
het is niet zo ingewikkeld tradingmate. het gaat mij niet om boekwaarde, maar om rendement berekening, en besluit om voor of na emissie in te stappen.

stel dat uitgifte koers 1 euro is en 3 aandelen nodig zijn voor elke huidige 5 aandelen. huidige waarde is 5 x 1,50 + 3 x 1 = 10,50. koers na emissie wordt 1,30.

stel dat je ongeveer 50% rendement hebt na 2 jaar, dus koers staat 2 euro. dan heb je als je huidige bezitter 5,50 euro winst (8 x 2 euro - 10,50).

Als nieuwe aandeelhouder (stel dat je 8 aandelen koopt op 1,30) heb je 8 x 70 cent, dus ook 5,50 winst. Echter wat ik in dit verhaal niet vermeld heb is dat ik hier koersverdamping van 2,00 euro naar 1,50 euro niet heb meegenomen (dat is 2,50 euro) en mogelijk nog een keer een koersverdamping als aandeel komende periode nog verder daalt. het is daarom veiliger om na een emissie in te stappen.

[verwijderd]
0
quote:

realtrader schreef op 15 april 2014 10:20:

het is niet zo ingewikkeld tradingmate. het gaat mij niet om boekwaarde, maar om rendement berekening, en besluit om voor of na emissie in te stappen.

stel dat uitgifte koers 1 euro is en 3 aandelen nodig zijn voor elke huidige 5 aandelen. huidige waarde is 5 x 1,50 + 3 x 1 = 10,50. koers na emissie wordt 1,30.

stel dat je ongeveer 50% rendement hebt na 2 jaar, dus koers staat 2 euro. dan heb je als je huidige bezitter 5,50 euro winst (8 x 2 euro - 10,50).

Als nieuwe aandeelhouder (stel dat je 8 aandelen koopt op 1,30) heb je 8 x 70 cent, dus ook 5,50 winst. Echter wat ik in dit verhaal niet vermeld heb is dat ik hier koersverdamping van 2,00 euro naar 1,50 euro niet heb meegenomen (dat is 2,50 euro) en mogelijk nog een keer een koersverdamping als aandeel komende periode nog verder daalt. het is daarom veiliger om na een emissie in te stappen.

In dit voorbeeld ga je uit van 279 miljoen aandelen erbij
467/5=93
93 miljoen x3= 279 miljoen aandelen erbij
279 x 1 = 279 miljoen euro

Ik denk een grotere emissie noodzakelijk ook al wordt er een onderdeel verkocht.
[verwijderd]
0
quote:

KOS schreef op 15 april 2014 10:27:

[...]

In dit voorbeeld ga je uit van 279 miljoen aandelen erbij
467/5=93
93 miljoen x3= 279 miljoen aandelen erbij
279 x 1 = 279 miljoen euro

Ik denk een grotere emissie noodzakelijk ook al wordt er een onderdeel verkocht.
waarom denk je dat? 287 mio + 300 mio voor divisie = 587 mio

als je hier nog eens 100 mio vrije cashflow (achterstallige betalingen+vrijkomende winst volgend jaar) bij optelt, dan kom je op 687 mio schuldreductie. dit betekent een totale schuld van 580 mio en netto schuld van zo'n 430 mio. lijkt me toch behapbaar?
[verwijderd]
1
quote:

KOS schreef op 15 april 2014 10:27:

[...]

In dit voorbeeld ga je uit van 279 miljoen aandelen erbij
467/5=93
93 miljoen x3= 279 miljoen aandelen erbij
279 x 1 = 279 miljoen euro

Ik denk een grotere emissie noodzakelijk ook al wordt er een onderdeel verkocht.
Leg dat eens uit.Je weet de evt. opbrengst van verkoop onderdelen nog niet eens.
[verwijderd]
0
quote:

realtrader schreef op 15 april 2014 10:32:

[...]

waarom denk je dat? 287 mio + 300 mio voor divisie = 587 mio

als je hier nog eens 100 mio vrije cashflow (achterstallige betalingen+vrijkomende winst volgend jaar) bij optelt, dan kom je op 687 mio schuldreductie. dit betekent een totale schuld van 580 mio en netto schuld van zo'n 430 mio. lijkt me toch behapbaar?
Welke divisie brengt 300 miljoen op ?
Over de goodwill is al behoorlijk geschreven evenals het feit dat Imtech's EBITDA stromen van de meeste onderdelen mager is.
Ok ICT's EBITDA is prima maar ik zie dat niet verkocht worden in verband met de verweving met andere onderdelen.
Wellicht komt Nordic dan in aanmerking maar tegelijkertijd is daar de EBITDA ook maar een paar procent.
Zal een lastige klus worden om 300 miljoen op te halen door 1 onderdeel te verkopen.
[verwijderd]
0
quote:

KOS schreef op 15 april 2014 10:40:

[...]

Welke divisie brengt 300 miljoen op ?
Over de goodwill is al behoorlijk geschreven evenals het feit dat Imtech's EBITDA stromen van de meeste onderdelen mager is.
Ok ICT's EBITDA is prima maar ik zie dat niet verkocht worden in verband met de verweving met andere onderdelen.
Wellicht komt Nordic dan in aanmerking maar tegelijkertijd is daar de EBITDA ook maar een paar procent.
Zal een lastige klus worden om 300 miljoen op te halen door 1 onderdeel te verkopen.
het zal idd lastige klus worden, maar onmogenlijk? ik denk dat het beste is voor imtech om grootschalige emissie te doen, 400-500 mio. daarmee kunnen ze op termijn 250 mio ebitda halen en op die manier weer aandeelhouderswaarde creeeren.

vraag voor mij is dan bij zo'n groot bedrag, als ze de aandeelhouders zo hard nodig hebben, waarom komen ze dan niet met een goed verhaal en komen ze met zo'n enorme communicatie blunder?

het is in zijn basis een mooie tent, met mooie producten en diensten.
[verwijderd]
0
quote:

realtrader schreef op 15 april 2014 10:47:

[...]

het zal idd lastige klus worden, maar onmogenlijk? ik denk dat het beste is voor imtech om grootschalige emissie te doen, 400-500 mio. daarmee kunnen ze op termijn 250 mio ebitda halen en op die manier weer aandeelhouderswaarde creeeren.

vraag voor mij is dan bij zo'n groot bedrag, als ze de aandeelhouders zo hard nodig hebben, waarom komen ze dan niet met een goed verhaal en komen ze met zo'n enorme communicatie blunder?

het is in zijn basis een mooie tent, met mooie producten en diensten.
Natuurlijk is 400-500 miljoen ophalen het beste voor het bedrijf maar dat is ook een lastige opgave.
Maar goede onderdelen verkopen waar nog een redelijke EBITDA tegenover staat met een kleine emissie is nou ook niet bepaald geweldig omdat het een demper is op toekomstige winsten.
Imtech blijft dan draaien in een vicieuze cirkel met een magere EBITDA ten opzichte van de gereduceerde schuld.
marique
1
Claimemissie? De dood of de gladiolen

Onder de clip een 10-jaars overzicht van claimemissies (aex/amx/ascx).
Een claimemissie is meestal een noodgreep. De onderneming wordt in ieder geval nog enige tijd in leven gehouden. En, afhankelijk van verbeterd management en/of verbeterde marktomstandigheden, is er af en toe sprake van een succesvolle hersteloperatie. Zie Kendrion en Ordina.

Welke toekomst heeft Imtech?
De nood is nu zo hoog dat er 3 mogelijkheden lijken te zijn:
- overname;
- verkoop van onderdelen;
- claimemissie.

Over voor en tegens kun je eindeloos discussiëren.
Als ik nu aandeelhouder zou zijn, zou een claimemissie mijn voorkeur hebben. Waarom?

Tot en met het jaar 2011 draaide Imtech goed. Echter, dat goed draaien leidde bijna vanzelfsprekend tot een klassieke managementfout (te snelle groei, te dure overnames, controleverlies) die in 2012 zichtbaar werd. De bestuurders zijn nu druk doende de gevolgen van die fout weg te poetsen. Ik denk dat heel 2014 nodig is om het nog resterende puin te ruimen. Maar daarna kan de zon weer gaan schijnen.

Wie de jaarcijfers van '12 en '13 vergelijkt met voorgaande jaren zal 3 pijnpunten zien:
1) hoge afboekingen ivm impairment;
2) sterk gestegen financieringskosten;
3) relatief sterk gestegen operationele kosten.

ad 1) impairmentlasten zijn eenmalig, maar vermoedelijk moet ook in 2014 nog wat worden afgeboekt.
ad 2) de financieringskosten moeten tot normale proporties worden teruggebracht (schulden aflossen via een claimemissie).
ad 3) de operationele kosten waren in '12 en '13 relatief gezien abnormaal hoog. Ik ken de reden of oorzaak niet, maar als die kosten worden teruggebracht naar normaal niveau kun je voor het jaar '15 de cijfers van het jaar '11 invullen.

We krijgen dan het volgende voor 2015:
omzet € 5100 mln
bedrijfskosten € 4850 mln
bedrijfsresultaat (ebit) € 250 mln
financieringslasten € 70 mln (na aflossing van tenminste € 400 mln schuld)
winst voor belasting (wvb) € 180 mln

Om € 400 mln schuld af te lossen is een claimemissie van hetzelfde bedrag nodig. Dat betekent op het huidige aantal aandelen van 459 mln een bijbetaling van € 0,87 per huidig aandeel. In welke aandelenverhouding de claimemissie wordt aangeboden, is niet van wezenlijk belang. Ik ga gemakshalve uit van 1 op 1 tegen een uitgiftekoers van € 0,90. Het totaal aantal aandelen komt dan uit op 918 mln.
Bij een wvb van € 180 mln (zie schatting hierboven) kom ik op bijna 0,20 per aandeel.
Kijk ik naar de gemiddelde verhouding koers/wvb in vroegere jaren dan is voor '15 een koers op 2,00 á 2,50 mogelijk.

NB
Vergeet de fraaie koersen van 10-20 euro. Die worden met de huidige jaarcijfers nooit meer gehaald. Tenzij met een RSS. Maar dat is een cosmetische ingreep.
Bijlage:
[verwijderd]
0
quote:

marique schreef op 15 april 2014 15:03:

Claimemissie? De dood of de gladiolen

Onder de clip een 10-jaars overzicht van claimemissies (aex/amx/ascx).
Een claimemissie is meestal een noodgreep. De onderneming wordt in ieder geval nog enige tijd in leven gehouden. En, afhankelijk van verbeterd management en/of verbeterde marktomstandigheden, is er af en toe sprake van een succesvolle hersteloperatie. Zie Kendrion en Ordina.

Welke toekomst heeft Imtech?
De nood is nu zo hoog dat er 3 mogelijkheden lijken te zijn:
- overname;
- verkoop van onderdelen;
- claimemissie.

Over voor en tegens kun je eindeloos discussiëren.
Als ik nu aandeelhouder zou zijn, zou een claimemissie mijn voorkeur hebben. Waarom?

Tot en met het jaar 2011 draaide Imtech goed. Echter, dat goed draaien leidde bijna vanzelfsprekend tot een klassieke managementfout (te snelle groei, te dure overnames, controleverlies) die in 2012 zichtbaar werd. De bestuurders zijn nu druk doende de gevolgen van die fout weg te poetsen. Ik denk dat heel 2014 nodig is om het nog resterende puin te ruimen. Maar daarna kan de zon weer gaan schijnen.

Wie de jaarcijfers van '12 en '13 vergelijkt met voorgaande jaren zal 3 pijnpunten zien:
1) hoge afboekingen ivm impairment;
2) sterk gestegen financieringskosten;
3) relatief sterk gestegen operationele kosten.

ad 1) impairmentlasten zijn eenmalig, maar vermoedelijk moet ook in 2014 nog wat worden afgeboekt.
ad 2) de financieringskosten moeten tot normale proporties worden teruggebracht (schulden aflossen via een claimemissie).
ad 3) de operationele kosten waren in '12 en '13 relatief gezien abnormaal hoog. Ik ken de reden of oorzaak niet, maar als die kosten worden teruggebracht naar normaal niveau kun je voor het jaar '15 de cijfers van het jaar '11 invullen.

We krijgen dan het volgende voor 2015:
omzet € 5100 mln
bedrijfskosten € 4850 mln
bedrijfsresultaat (ebit) € 250 mln
financieringslasten € 70 mln (na aflossing van tenminste € 400 mln schuld)
winst voor belasting (wvb) € 180 mln

Om € 400 mln schuld af te lossen is een claimemissie van hetzelfde bedrag nodig. Dat betekent op het huidige aantal aandelen van 459 mln een bijbetaling van € 0,87 per huidig aandeel. In welke aandelenverhouding de claimemissie wordt aangeboden, is niet van wezenlijk belang. Ik ga gemakshalve uit van 1 op 1 tegen een uitgiftekoers van € 0,90. Het totaal aantal aandelen komt dan uit op 918 mln.
Bij een wvb van € 180 mln (zie schatting hierboven) kom ik op bijna 0,20 per aandeel.
Kijk ik naar de gemiddelde verhouding koers/wvb in vroegere jaren dan is voor '15 een koers op 2,00 á 2,50 mogelijk.

NB
Vergeet de fraaie koersen van 10-20 euro. Die worden met de huidige jaarcijfers nooit meer gehaald. Tenzij met een RSS. Maar dat is een cosmetische ingreep.

beste marique, goed stuk. jammer dat we je hier niet eerder hebben gezien op dit forum.

om met dat laatste te beginnen, ja dat is vaak de reden waarom naieve beleggers instappen: we gaan minimaal naar de 20!..:-)

wat betreft je onderbouwing voor winst ben ik het ook met je eens. dat er potentieel zit in imtech ben ik met je eens en dat het langer gaat duren dan menigeen denkt ben ik ook met je eens.

succes
[verwijderd]
0
quote:

marique schreef op 15 april 2014 15:03:

ad 3) de operationele kosten waren in '12 en '13 relatief gezien abnormaal hoog. Ik ken de reden of oorzaak niet, maar als die kosten worden teruggebracht naar normaal niveau kun je voor het jaar '15 de cijfers van het jaar '11 invullen.
In het jaar 2011 zijn er de nodige verliezen uitgesteld en doorgeschreven naar 2012 en het volgende jaar, dus kan niet als voorbeeld dienen.
In jouw voorbeeld verwacht ik nog dat de winst per aandeel 5 eurocenten te hoog is, aan de andere kant is er nog sprake van verdere personeelsvermindering in 2014 en wellicht in 2015.

Uiteraard ben ik het eens met een claimemissie om de schuld te reduceren en indien over de 900 miljoen aandelen voorlopig de koers van 2,30 of hoger niet meer gezien wordt.
bik
0
Wat een jo-jo aandeel.Uutkuuken maar weer,dan benk ze maar weer kwiet,mien jong.grmpfff.
pieren
0
quote:

marique schreef op 15 april 2014 15:03:

Claimemissie? De dood of de gladiolen

Onder de clip een 10-jaars overzicht van claimemissies (aex/amx/ascx).
Een claimemissie is meestal een noodgreep. De onderneming wordt in ieder geval nog enige tijd in leven gehouden. En, afhankelijk van verbeterd management en/of verbeterde marktomstandigheden, is er af en toe sprake van een succesvolle hersteloperatie. Zie Kendrion en Ordina.

Welke toekomst heeft Imtech?
De nood is nu zo hoog dat er 3 mogelijkheden lijken te zijn:
- overname;
- verkoop van onderdelen;
- claimemissie.

Over voor en tegens kun je eindeloos discussiëren.
Als ik nu aandeelhouder zou zijn, zou een claimemissie mijn voorkeur hebben. Waarom?

Tot en met het jaar 2011 draaide Imtech goed. Echter, dat goed draaien leidde bijna vanzelfsprekend tot een klassieke managementfout (te snelle groei, te dure overnames, controleverlies) die in 2012 zichtbaar werd. De bestuurders zijn nu druk doende de gevolgen van die fout weg te poetsen. Ik denk dat heel 2014 nodig is om het nog resterende puin te ruimen. Maar daarna kan de zon weer gaan schijnen.

Wie de jaarcijfers van '12 en '13 vergelijkt met voorgaande jaren zal 3 pijnpunten zien:
1) hoge afboekingen ivm impairment;
2) sterk gestegen financieringskosten;
3) relatief sterk gestegen operationele kosten.

ad 1) impairmentlasten zijn eenmalig, maar vermoedelijk moet ook in 2014 nog wat worden afgeboekt.
ad 2) de financieringskosten moeten tot normale proporties worden teruggebracht (schulden aflossen via een claimemissie).
ad 3) de operationele kosten waren in '12 en '13 relatief gezien abnormaal hoog. Ik ken de reden of oorzaak niet, maar als die kosten worden teruggebracht naar normaal niveau kun je voor het jaar '15 de cijfers van het jaar '11 invullen.

We krijgen dan het volgende voor 2015:
omzet € 5100 mln
bedrijfskosten € 4850 mln
bedrijfsresultaat (ebit) € 250 mln
financieringslasten € 70 mln (na aflossing van tenminste € 400 mln schuld)
winst voor belasting (wvb) € 180 mln

Om € 400 mln schuld af te lossen is een claimemissie van hetzelfde bedrag nodig. Dat betekent op het huidige aantal aandelen van 459 mln een bijbetaling van € 0,87 per huidig aandeel. In welke aandelenverhouding de claimemissie wordt aangeboden, is niet van wezenlijk belang. Ik ga gemakshalve uit van 1 op 1 tegen een uitgiftekoers van € 0,90. Het totaal aantal aandelen komt dan uit op 918 mln.
Bij een wvb van € 180 mln (zie schatting hierboven) kom ik op bijna 0,20 per aandeel.
Kijk ik naar de gemiddelde verhouding koers/wvb in vroegere jaren dan is voor '15 een koers op 2,00 á 2,50 mogelijk.

NB
Vergeet de fraaie koersen van 10-20 euro. Die worden met de huidige jaarcijfers nooit meer gehaald. Tenzij met een RSS. Maar dat is een cosmetische ingreep.

Beste Marique, mooi stuk, dankjewel.
Bij winst 2015 reken je je te rijk. Je rekent niet met 20mln die ze voor hoofdkantoor jaarlijks moeten toerekenen (je zou kunnen zeggen dat dat in operationele kosten zit, maar dan is 250mln aan ebitda te hoog) en je vergeet 40mln aan afschrijvingen per jaar (dat zijn investeringen die Imtech jaarlijks moet doen om projecten te runnen) en als laatste vergeet je de belastingen die Imtech moet afdragen.
Neem je jouw 180 mln en trek daarvan af de door mij genoemde 60mln aan extra kosten en haal daarvan af de belasting (25% van brutowinst) kom je uit op 90 mln netto winst toekomend aan aandeelhouders in de beste jaren.

Deel dat door de 918 mln aandelen in jouw voorbeeld en je hebt 10 ct per aandeel. Is een KW boven de 10 verdedigbaar? Wellicht, maar slechts in beste geval. Koers boven de 1 euro na emissie op 90 ct is derhalve slechts best case.

(Mijn)conclusie: het aandeel is op 1.45 minimaal 45 ct te duur
[verwijderd]
0
quote:

pieren schreef op 15 april 2014 16:27:

[...]

Beste Marique, mooi stuk, dankjewel.
Bij winst 2015 reken je je te rijk. Je rekent niet met 20mln die ze voor hoofdkantoor jaarlijks moeten toerekenen (je zou kunnen zeggen dat dat in operationele kosten zit, maar dan is 250mln aan ebitda te hoog) en je vergeet 40mln aan afschrijvingen per jaar (dat zijn investeringen die Imtech jaarlijks moet doen om projecten te runnen) en als laatste vergeet je de belastingen die Imtech moet afdragen.
Neem je jouw 180 mln en trek daarvan af de door mij genoemde 60mln aan extra kosten en haal daarvan af de belasting (25% van brutowinst) kom je uit op 90 mln netto winst toekomend aan aandeelhouders in de beste jaren.

Deel dat door de 918 mln aandelen in jouw voorbeeld en je hebt 10 ct per aandeel. Is een KW boven de 10 verdedigbaar? Wellicht, maar slechts in beste geval. Koers boven de 1 euro na emissie op 90 ct is derhalve slechts best case.

(Mijn)conclusie: het aandeel is op 1.45 minimaal 45 ct te duur
Indien zo dan is ook een emissie op 90 eurocenten(1 op 1) niet haalbaar.
pieren
0
quote:

KOS schreef op 15 april 2014 16:32:

[...]

Indien zo dan is ook een emissie op 90 eurocenten(1 op 1) niet haalbaar.
Zoals Marique schreef, maakt dat ook niet echt uit voor de aandeelhouder die van plan is mee te doen aan de claim emissie.
Plaatsen op 90ct lijkt me echter lastig, omdat (uitgaande van huidige koers van 1.45) de theo koers ex claim dan 1.175 wordt. Uitgiftekoers nieuwe aandelen is "slechts" 23% onder theo koers ex claim (TERP). Banken willen vaak (en zo ook vorig jaar bij imtech) dat plaatsingskoers minimaal 35% onder TERP ligt. Dus dan zou je ruim onder de 90 ct moeten emitteren.
Twee nieuwe aandelen a 50 ct is waar ik op gok.
Groeten, pieren
[verwijderd]
0
quote:

pieren schreef op 15 april 2014 16:36:

[...]

Plaatsen op 90ct lijkt me echter lastig, omdat (uitgaande van huidige koers van 1.45) de theo koers ex claim dan 1.175 wordt. Uitgiftekoers nieuwe aandelen is "slechts" 23% onder theo koers ex claim (TERP). Banken willen vaak (en zo ook vorig jaar bij imtech) dat plaatsingskoers minimaal 35% onder TERP ligt. Dus dan zou je ruim onder de 90 ct moeten emitteren.
Twee nieuwe aandelen a 50 ct is waar ik op gok.
Groeten, pieren
Ok.
Ik verwacht echter dat de koers enige dagen voor de werkelijke emissie ruim lager staat dan 1,45.
pieren
0
Same here. Zwaartekracht blijft vat houden op imtech: we berekenen net dat emissie op 90 ct leidt tot 10ct winst per aandeel in geval waarin 250 mln aan ebitda wordt behaald. In een goed geval zou je dan 1 euro voor aandeel willen betalen (wat impliceert dat koers nog 15 procent lager moet).
En dan hebben we het over het beste geval, als het tegenzit (en ebitda marge bijv 2% wordt, wat al een forse verbetering tov 2012 en 2013 is) hoort het aandeel substantieel lager te staan. We gaan het zien; de business case voor shorters is er niet slechter op geworden afgelopen dagen.
marique
0
quote:

pieren schreef op 15 april 2014 16:27:

[...]

Beste Marique, mooi stuk, dankjewel.
Bij winst 2015 reken je je te rijk. Je rekent niet met 20mln die ze voor hoofdkantoor jaarlijks moeten toerekenen (je zou kunnen zeggen dat dat in operationele kosten zit, maar dan is 250mln aan ebitda te hoog) en je vergeet 40mln aan afschrijvingen per jaar (dat zijn investeringen die Imtech jaarlijks moet doen om projecten te runnen) en als laatste vergeet je de belastingen die Imtech moet afdragen.
Neem je jouw 180 mln en trek daarvan af de door mij genoemde 60mln aan extra kosten en haal daarvan af de belasting (25% van brutowinst) kom je uit op 90 mln netto winst toekomend aan aandeelhouders in de beste jaren.

Deel dat door de 918 mln aandelen in jouw voorbeeld en je hebt 10 ct per aandeel. Is een KW boven de 10 verdedigbaar? Wellicht, maar slechts in beste geval. Koers boven de 1 euro na emissie op 90 ct is derhalve slechts best case.

(Mijn)conclusie: het aandeel is op 1.45 minimaal 45 ct te duur
Dank voor je commentaar, @pieren.
Dat ik me rijk reken ligt niet in dingen die ik volgens jou vergeet. Wél in mijn rooskleurige veronderstelling dat Imtech op zo korte termijn qua kostenbeheersing kan terugkeren naar de jaren vóór 2012. Daar heb ik echt mijn twijfels over.

Want goed beschouwd is de historische ebitmarge van rond 4% van de omzet altijd aan de magere kant geweest. De beloftevolle toekomst van Imtech was louter gebaseerd op omzetgroei ten koste van alles. Dan hoeft het maar even tegen te zitten en je kopieert het 'drama ahold', zoals nu is gebleken.

Eerlijk gezegd geloof ik zelf niet in die 250 mln ebit in 2015. Het zou al mooi zijn als dat 150 mln (= 3% vd omzet) wordt.
Uiteraard komt het koersdoel dan een stuk lager uit. Maar de weg naar herstel van de ebitmarge is dan wel ingezet.

Wat ik met mijn inschatting vooral duidelijk wil maken is dat een claimemissie verre te verkiezen valt boven verkoop van een een winstgevend onderdeel als bijvoorbeeld ICT. Kan me niet voorstellen dat de bestuurders zoiets serieus overwegen.

[verwijderd]
0
Niemand weet het 1 ding is zeker dit zinkend schip wordt kapotgeshort door de amerikanen.
marique
0
quote:

pieren schreef op 15 april 2014 16:36:

[...]

Zoals Marique schreef, maakt dat ook niet echt uit voor de aandeelhouder die van plan is mee te doen aan de claim emissie.
Plaatsen op 90ct lijkt me echter lastig, omdat (uitgaande van huidige koers van 1.45) de theo koers ex claim dan 1.175 wordt. Uitgiftekoers nieuwe aandelen is "slechts" 23% onder theo koers ex claim (TERP). Banken willen vaak (en zo ook vorig jaar bij imtech) dat plaatsingskoers minimaal 35% onder TERP ligt. Dus dan zou je ruim onder de 90 ct moeten emitteren.
Twee nieuwe aandelen a 50 ct is waar ik op gok.
Groeten, pieren
Gemiddeld ligt de uitgifteprijs (emissiekoers) 50% lager dan de referentiekoers (= slotkoers vóór de emissie). Maar dat gemiddelde zegt niks. Er zijn enorme verschillen, variërend van 15% tot 75%. Simpel gezegd, hoe hoger de nood, hoe groter de 'korting'. Dus maak je borst maar nat als Imtech met een claimemissie komt. Jouw 50 ct is een reëlere inschatting dan mijn 90 ct. Tenzij Imtech in de loop van 2014 er in slaagt vertrouwen terug te winnen en de koers daardoor gaat opveren naar pakweg 1,80.

marique
0
quote:

carisol schreef op 15 april 2014 19:57:

Niemand weet het 1 ding is zeker dit zinkend schip wordt kapotgeshort door de amerikanen.

Shorten is een vak apart. Eén ding is zeker ... de laatste shorters moeten relatief duur terugkopen. Zij zijn het spiegelbeeld van beleggers die op een koerstop in een aandeel stappen.
Ook long beleggen is een vak apart :-)

242 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,63  +12,36  +1,42%  26 apr
 Germany40^ 18.177,90 +1,45%
 BEL 20 3.874,87 +0,44%
 Europe50^ 5.011,70 +0,10%
 US30^ 38.211,61 0,00%
 Nasd100^ 17.698,09 0,00%
 US500^ 5.095,29 0,00%
 Japan225^ 38.345,55 0,00%
 Gold spot 2.337,95 0,00%
 EUR/USD 1,0693 -0,34%
 WTI 83,64 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +9,33%
NX FILTRATION +8,77%
ASMI +7,26%
Alfen N.V. +5,89%
PostNL +3,82%

Dalers

SIGNIFY NV -11,28%
Wereldhave -7,62%
AMG Critical ... -5,77%
IMCD -4,90%
ABN AMRO BANK... -4,19%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront