Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Beurscompetitie 2013

5.438 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 268 269 270 271 272 » | Laatste
[verwijderd]
0
poe,

ga vanavond mijn keuze indienen. wacht nog even af wat er besloten wordt mbt cash en dubbele posities. Vind het wel een leuke (realistische) toevoeging en ben er ook voorstander van.
5x cash is een spaarrekening en heeft niets met de beurs te maken, met 5x hetzelfde aandeel kan gokken een grotere invloed hebben.

Zeker erin komen Delta Lloyd en Shell, twee achterblijvers. Ik twijfel nog over Nutreco, Brunel, Docdata, Acomo en Cash.

Groet,
Bolo
Beperktedijkbewaking
0
quote:

marique schreef op 28 december 2012 15:33:

[...]
...
Kortom, de meeste deelnemers lijken de oorspronkelijke eenvoudige opzet en spelregels van @Diede te verkiezen boven de variant van 2012.
Ik vraag me dus af of verdere uitbreiding van de spelregels het spel ook interessanter maakt. Ik ben bang dat met onbeperkte cashposities en dubbele posities het gokelement sterk toeneemt. Lijkt me geen verbetering.

Alles overwegend stel ik voor:
- maximaal 1 positie in cash;
- maximaal 1 positie dubbel.

Wie zwijgt stemt toe.

Kan er prima mee leven. Ook met nul keer cash of dubbel. Overigens:

Maximale simplicity: elke keus, incl. xxx, mag 1x herhaald worden (oftewel: mag 2x keer voorkomen in een lijstje van vijf). Met of zonder sterretje.

Aan jou het eindoordeel, marique. Geef dat DUIDELIJK weer, want ik vrees het ergste als het gaat om het volgen van invulinstructies, gezien eerdere reacties.

[Modbreak IEX] Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten.]
marique
2
quote:

le sobriquet schreef op 28 december 2012 17:34:

(...)
1) hoe luidt spelregel 1 ?
"Kies 5 aandelen uit AEX, AMX of AScX."
(...)
daarbij staat er in spelregel 1 nergens dat de 5 aandelen die ik kies 5 verschillende aandelen moeten zijn !
(...)
2) hopende dat u mijn posting goed verstaat en geen aanvullingen nog wijzigingen in de spelregels tijdens de opgaven introduceert.
Heer le sobriquet,
Zoals wel vaker brengt u mij in verwarring met uw diepzinnige opmerkingen.
Na enig nadenken de volgende antwoorden:

1) Bij een van de biathlonvarianten moeten de deelnemers op vijf schijven schieten. Een schijf die geraakt is kan weliswaar nogmaals worden beschoten, maar telt dan niet mee.
2) Een reeds ingeschreven deelnemer kan zijn keuze nog wijzigen tot aan de sluitingstijd.

NB 1: Eventuele wijziging/aanvulling van spelregels zal ik nog in een afzonderlijke post toelichten.
NB 2: De kwalificatie 'nestor' heeft een positieve lading, maar is geïnflateerd door gerodonten van divers politiek pluimage die bij politieke turbulentie niet van het beeldscherm zijn weg te branden.

[verwijderd]
0
quote:

marique schreef op 28 december 2012 20:39:

[...]
Heer le sobriquet,
Zoals wel vaker brengt u mij in verwarring met uw diepzinnige opmerkingen.

Ceterum censeo le sobriquet gallina sine caput est.
[verwijderd]
0

Ik zal me aan de oude regels houden: 5 keer kleur bekennen.
Het is met de beurs gedaan en zal niet tot 31 december 23,59 uur wachten en me niet laten verwarren door de chaoten van de concurrentie.

Helemaal eruit ben ik nog niet, maar ik ga 3 "defensief" doen en 2 met meer risico. Bij die 3 zal Shell zitten en bij die 2 Accel en de rest volgt nog.

Groet, Jonas
marique
0
Opmerkingen over wel/niet wijzigen/aanvullen van spelregels.

1) Allereerst, ik stel mij dienend op. Dat wil zeggen dat ik doe wat de meerderheid wenst.
Voorstellen, ongeacht van wie, gooi ik in de groep. Omdat hoofdelijke stemming om praktische redenen lastig is, breng ik zo'n voorstel met de conditie 'wie zwijgt stemt toe'. Zo deden we dat vorig jaar ook en dat ging, ondanks wat misverstanden, prima.

2) Spelregels dienen o.a.
- voor het bepalen van het speelveld. Het speelveld moet voor ieder gelijk zijn, in dit geval de AEX, AMX, AScX.
- ter voorkoming van discriminatie. Als voorbeeld: de portowisseling per kwartaal kan voordelig of nadelig uitpakken voor de wisselaar, maar diens keuzevrijheid gaat niet ten koste van de niet-wisselaar. De niet-wisselaar kiest namelijk zelf voor niet wisselen.

3) De toevoeging van de AScX in 2012 was bedoeld om forumleden die voornamelijk in smallcaps beleggen ook gelegenheid te geven om mee te doen. De wisseloptie was bedoeld om het spel wat meer praktijkgericht te maken door de porto te kunnen aanpassen aan gewijzigde omstandigheden.

4) Hebben we het over een competitie, een spel of een beetje praktijk nabootsen?
Als het puur om de competitie gaat, moeten we het eenvoudig houden: speelveld AEX, geen kwartaalwissel.
Willen we iets meer praktijk erin brengen dan kunnen we voor de opzet van 2012 kiezen, desgewenst uitgebreid met de keuze voor dubbelposities en cashposities.

5) Hoe meer keuzemogelijkheden, hoe diffuser de onderlinge vergelijking. Als het speelveld gelijk is maar elke speler zijn eigen spel speelt, kun je niet meer vergelijken. M.a.w. de rangschikking stelt dan ook niet veel meer voor. Ik vind dat we dubbele posities en cashposities beperkt moeten houden. Daarom mijn voorstel:
- maximaal 1 positie in cash;
- maximaal 1 positie dubbel;
- de keuze mag elk kwartaal worden gemaakt.

Wie zwijgt stemt toe.

NB
Elke reeds ingeschreven deelnemer kan zijn keuze nog wijzigen tot aan de sluitingstijd, woensdag 2 januari a.s. 09:00 uur.

[verwijderd]
0
Voor aanvulling binnen die 2 risicovollere aandelen doe ik er SBM bij.

Nu nog die "defensieve" aanvullen Wolter Kluwers, DSM, Vopak, Nutreco, Unilever? Valt niet mee. Sommigen zijn al hoog gestegen en hoe hoog kan een aandeel gaan?

Er zijn er nu 3 met nog 2 te gaan. Die laatste 2 zit ik nog wat tegenaan te hikken, maar komt goed.

Groet, Jonas

[verwijderd]
0
Eerst Marique in verwarring brengen , dan Jonas van streek maken, zodat hij zich in de kaarten laat kijken. En daarbij is er nog een extra dag bedenktijd geritseld om mijn echte lijstje samen te stellen. Het jaar 2013 belooft weer top te worden in de Beurscompetitie.
[verwijderd]
1
Realist, ik heb jouw lijstje uiteraard uitgebreid bestudeerd. Veel idiotie, hetgeen ik uiteraard wel bij jou zou verwachten, zat er eigenlijk niet in. Geeft me weer meer hoop, dat je gaat veranderen.

Voor die laatste 2 "defensief" doe ik Boskalis erbij. Dat zal geen gespetter worden, maar voor het landwerk Vervat erbij en met het mooie Dockwise in de vloot erbij en een voorzichtige voorzitter die naar marges kijkt, kan het geen kwaad.

Dan was het erg moeilijk. Unilever, DSM, VOPAK, Nutreco mooie bedrijven, maar wat (te) hoog. Vergissing bij mij is uiteraard mogelijk. Ik pak Wolter Kluwers, saai met ergens een overnamekans.

Het wordt dus: Jonas/RDS/Boka/WLK/SBM/Accel.

TCT en IM heb ik ook nog wat over zitten te denken. Beetje mijn favorieten. Eerst toch maar even dat eerste kwartaal afwachten.

Groet, Jonas
[verwijderd]
1
bij het openen van de iex site is het eerste wat ik lees :van beleggers voor beleggers.
dit houdt in bereid zijn om te delen,dat wederkerig dient te zijn.
als belegger reken ik dan ook met delen in de iex van mijn beleggingsstrategie op een reciprociteit.
maar helaas wordt er steeds vaker zand door een aantal vogels van vreemd pluimage in het milde raderwerk van de reciprociteit gekieperd .
ceterum censeo moderatores dimittendos esse.
[verwijderd]
0

Sobri, slaat dat op mij? Ja, dat Realist van de aap gelogeerd is dat is me bekend, maar ik geef een afweging en een eerlijke keuze. Voor wat het waard is, moeten de mede beleggers maar voor zichzelf uitmaken.

Groet, Jonas
[verwijderd]
0
Er komen hier ook maar weinig beschaafde mensen, Jonas, dat levert wel eens de nodige verwarring op. Maar ik ben er redelijk van overtuigd, dat wij beide, hoewel ook niet behorende tot de meer doorsnee types hier in dit gezelschap, niet bedoeld worden.

De enige tip die jij van mij krijgt in deze competitie is dat Marique de opgave uitsluitend in kleine letters wil zien. Wat er met Zilverduit gaat gebeuren, die alle regels heeft geschonden wat een juiste opgave betreft, daar durf ik niet eens over te speculeren

Welterusten
[verwijderd]
0

Realist, het zit wel goed tussen ons mate, beetje pesten en dan heb je heus wel in de gaten. Ik moet dat met die juiste invulling nog eens bekijken. Het was een enigszins zware bevalling dus dan wil je het kort houden.

Ik heb nog de tijd om de formaliteiten te doen en dat komt goed.

Groet, Jonas
[verwijderd]
0
mijn opgave

bolo/rdsa/brnl/dl/nuo/xxx

mocht cash niet doorgaan, dan sligro ipv xxx

Alvast bedankt Marique!

Groet,
Bolo
[verwijderd]
0
geachte marique, het is in het geheel niet mijn bedoeling om u in verwarring te brengen.
daarom heb ik na uw reactie van gisteravond lang met de idee rondgelopen ; zal ik wel of niet reageren.
al hoewel ik dit ook zou kunnen doen na het bekendmaken van de eindstand 2012 lijkt het mij uiteindelijk beter om dit deels nu reeds te doen.
al hoewel elke competitie in pricipe een spel is,men spreekt niet voor niets van de "olympische spelen" , beschouw ik "onze" iex competitie als het delen van mijn wijze hoe en in welk aandeel(-en) ik nu beleg .
dit jaar is daarom bij exit logica het aandeel log. (waarvan ik ook in werkelijkheid aandelen bezat),vervangen door één nieuw lbi (zelf niet aangeschaft maar cash gegaan).
ook u heeft kunnen bemerken ,gezien de opgaven van een aantal posters dat niet gelezen wordt welke 5 aandelen zoudt u kiezen(om in te beleggen) maar welke 5 bedrijven kiest u !
aangezien bij de huidige rentestand een bankrekening geen enkel soelaas biedt en spreiding in de aandeelportefeuille nu ook geen enkele zin heeft,
( de effectenbezitter heeft om meerdere redenen weinig meer te zoeken in beleggen in aandelen) blijf ik van mening dat uw oorspronkelijke opzet de enig juiste is n.l. geef 5 aandelen waarin u een verwachting heeft dat aanschaf van deze 5 aandelen een waardevaste toekomst geeft.
daarom hoop ik dat ik zelf mag blijven bepalen welke 5 aandelen ik mijn mandje leg zonder enig restrictie door nieuwe spelregels.
komt dit omdat tot heden blijkt , gezien het aantal serieuze opgaven,dat er steeds minder echte deelnemers/beleggers op de iex zijn?
bij invoering nu van nieuwe voorwaarden haak ik liever af
het zonnetje schijnt nu heerlijk,hier in la douce france,dus ga ik lekker verder met het planten van de tulpenbollen en wens u een aangenaam weekend.


[verwijderd]
0
quote:

marique schreef op 28 december 2012 20:39:

[...]

NB 1: Eventuele wijziging/aanvulling van spelregels zal ik nog in een afzonderlijke post toelichten.
NB 2: De kwalificatie 'nestor' heeft een positieve lading, maar is geïnflateerd door gerodonten van divers politiek pluimage die bij politieke turbulentie niet van het beeldscherm zijn weg te branden.

Ik denk dat sobriquet het hier positief bedoelt. Eigenlijk ben je het meest standvastige en ook inhoudelijke alias hier in de kk. Leg er niet al te veel gewicht in, geniet er gewoon van.

Inhoudelijk: ben het of met Ved eens of met Sobriquet. Als we toch ruimte laten voor verandering dan kan een voorstel als dat van Ved nooit als te moeilijk worden beschouwd. Verder heeft Sobriquet me aan het twijfelen gebracht: het gaat natuurlijk wel om het oorspronkelijke idee van "noem de 5 beste voor het komend jaar"

En in dat kader heeft sobriquet dus een duidelijk punt. Daluk wil er iemand calls gaan schrijven in het derde kwartaal van aandeel rdsa dat voor 50% deel uitmaakt van op dat moment verkozen 80% belegde hoeveelheid daar deze persoon ook gebruik maakte van zijn mogelijkheid tot éénvijfde cash.

Dus wat mij betreft of 5 kanjers of 5 mogelijke kanjers met allerlei toeters en bellen en dus ook die van Ved. Het is maar een mening Marique.
[verwijderd]
0
[verwijderd]
0
Ik zie net dat Alquin ongeveer hetzelfde zegt. Sluit me bij hem aan dus.

@jonas
Hoi, durf het bijna niet te vragen maar wil jij eens een eerlijk oordeel vellen over mijn keus? Maakt niet uit indien het een vernietigend oordeel is hoor. Als ik naar mijn eigen lijstje kijk dan zit er iets niet lekker maar weet alleen niet wat. Dat SBMO bijv. Het wordt nu door iedereen omarmd maar het zou volledig tegen alle beurswetten ingaan als dit aandeel nu ook inderdaad gaat outperformen. Wat vind jij van mijn vijf?
5.438 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 268 269 270 271 272 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
883,28  +1,01  +0,11%  13:38
 Germany40^ 18.041,20 -0,43%
 BEL 20 3.899,48 +0,33%
 Europe50^ 4.962,45 -0,37%
 US30^ 38.348,40 -0,05%
 Nasd100^ 17.749,76 -0,23%
 US500^ 5.110,31 -0,09%
 Japan225^ 38.468,54 +0,64%
 Gold spot 2.312,58 -1,00%
 EUR/USD 1,0722 +0,00%
 WTI 82,79 +0,11%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Corbion +2,80%
PostNL +1,90%
PROSUS +1,08%
SIGNIFY NV +1,02%
OCI +0,92%

Dalers

VIVORYON THER... -13,15%
Air France-KLM -3,44%
Arcadis -3,22%
ACOMO -2,62%
EBUSCO HOLDING -2,41%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront