Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Beurscompetitie 2013

5.438 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 266 267 268 269 270 271 272 » | Laatste
[verwijderd]
2
Morgen Final BC 2013 Day.

Marique zal de Winnaar BC 2013 bekend maken. Daarna zal ik nog wat aanvullende overzichten laten zien met de Beste Wisselaar van 2013, de Beste Dividend speler 2013 en de Beste B&H speler 2013.

Na afloop zullen we proosten op de winnaar en gaan we met net zo veel zin en plezier het volgende BC beursjaar in. Happy BC(€)2014 !

Bedankt voor jullie enthousiaste en bemoedigende reacties in het afgelopen jaar.

A_A
0
jij meer dan bedankt voor alle effort en enthousiasme waarmee je dit jaar ons allen geïnformeerd en gemotiveerd hebt.

eigenlijk ben jij een beetje de wunnaar van bc.
Mintzkov
0
quote:

Coldplay schreef op 30 december 2013 19:25:

Last update TR Lijst 1 ma 30-12

De spanning loopt verder op. Dacht Mintzkov een bedreiging te vormen voor harrysnel en er op de valreep met de winst er vandoor te gaan, nu moet hij ook nog eens zijn 2e plaats gaan verdedigen. Roemert en A5 zitten boven op zijn nek.

De strijd om de koppositie lijkt gestreden, om de 2e plaats staat zal op de laatste uren van beursjaar 2013 nog fel gevochten worden.

En dan heeft Realist. op de valreep Artomo van lijst 1 verdreven. Echter, zij geeft nog niet op. Het verschil is slechts zero zero quattro punto.

Het totaal rendement van BC13 is 19,3% gemiddeld.

Dank Coldplay,

het is achter de komma werk. Harry : alvast gefeliciteerd !

Fijne jaarwisseling!

gr MK
[verwijderd]
0

De moderator is hier blijkbaar heilig. Toelaten dat posters voor van alles en of wat worden uitgemaakt, is blijkbaar toegestaan in de KK.
Hier bedank ik op dit draadje de vele posters met wie ik een beetje normaal en met humor en relativering heb kunnen kleppen.

Mijn nieuwe opgave doe in morgenavond in het nieuwe Mariquedraadje 2014. Hier een opmerkelijk muziekje: youtu.be/rK6-MMNl9yE.

Groet, Jonas

[verwijderd]
0
quote:

marique schreef op 27 december 2013 18:52:

en een lange lijst met >8% in K4

22,6 __ * roy
21,3 __ Isaandie
17,6 __ elbwee
17,1 __ Roemert
17,0 __ op en top
15,8 __ * GWalstra
13,8 __ * ycdtosay
13,1 __ Vlokkenfeest
12,3 __ * espanjolles
12,0 __ Diede
12,0 __ * soms goed
11,8 __ bolo
11,6 __ BAH
11,3 __ A5
10,6 __ * ivanrybkin
10,2 __ alquin1954
9,7 __ Mintzkov
9,3 __ edkilb
8,9 __ Nobahamas
8,9 __ A_A
8,5 __ jonas
8,5 __ Realist.
8,5 __ DurianCS
8,3 __ Cézan
8,1 __ Bloom

goh, valt me niet tegen van mezelf, haha
DurianCS
0
quote:

Coldplay schreef op 30 december 2013 19:31:

Last update TR Lijst 2 ma 30 - 12

Diede en Elbwee vechten op de laatste dag nog een robbertje om de laatste plek in het prutser kabinet. Diede heeft de beste papieren. Alquin1954 is de winnaar van de Rode Lantaarn BC 2013 op de voet gevolgd door lidvanfora.

Prutsers flosz, ffff en Dagevos zijn zo sportief zich ook aan te melden voor de BC + € 2014 competities. Bravo voor deze winnaars !
Shit, weer hangen onder in de bak (of fijn dat de kloof er onder zo diep is?)
nobahamas
0
Ik wil graag iedereen feliciteren die beter gepresteerd heeft dan de AEX / AMX / ASCX.
Misschien gemeen om te zeggen, maar ik durf te stellen dat de eerste 10 van het bovenste lijstje mazzel hebben gehad, en het volgende jaren waarschijnlijk niet zullen evenaren (vaak zelfs onderaan zullen eindigen)
Hetzelfde geld voor de "losers"; pech.
Ik heb respect voor de bovengemiddelde middenmoot, en trek mij hieraan op, en heb een speciale focus voor degenen die geen extreme risico's nemen, en een gedegen rendement hebben gehaald.
Dat zijn voor mij de winnaars.

p.s. nog iets van Jonas gehoord?
h980577.
0
Toch misschien nog lijst 1.....

Nobahamas, Jonas is gisteravond gesignaleerd in de BC Europa draad.

Fijne jaarwisseling allen.
[verwijderd]
0
Beste iexers, ik wens jullie een fijne start van 2014. Gezondheid en succes tijdens het verdere verloop. Speciaal woord van dank aan Marique en Coldplay voor het mogelijk maken van de competitie. En verder eigenlijk aan iedereen die zijn steentje bijdroeg om de competitie zo spannend te maken. Voor verreweg de meesten staan er klinkende groene cijfers op de borden.
harrysnel
2
Ik ben van mening dat je niet moet proberen om risico te vatten in een term als "de beta" van een aandeel. Marktkapitalisatie, het al dan niet uitkeren van dividend, ROI etc, allemaal leuke termen maar zij zijn allen gebaseerd op het verleden. Net als TA is "spreadsheet beleggen" obv bedrijfseconomische kengetallen een poging om onvoorspelbaarheid van koersen terug te brengen tot hanteerbare proporties. Toch blijft het beleggen obv "dat wat al is geweest". Niemand die met zekerheid kan zeggen dat de geschiedenis zich zal herhalen en er zijn zoveel keuzes mbt de analyse (hoeveel variabelen/tijdsperiode/welke beurzen doen mee/definitie van variabelen etc.) dat de uitkomsten m.i. met een flinke schep zout genomen dienen te worden. En wat voor invloed hebben macro-economische variabelen? Zijn er wellicht variabelen die onder de gehanteerde criteria liggen en veel meer van de variantie verklaren? Covariantie? Ook zit je nog met het probleem dat de data niet altijd betrouwbaar zijn (Imtech) en je flink nat kunt gaan als je belegging niet actief bijhoudt. Dat Imtech geen kerstpaketten meer uitkeerde, dat iedere overname onmiddelijk zou bijdragen aan de winst, dat het bedrijf weigert om webcast in het Engels te doen terwijl het internationalke aandeelhouders heeft, dat iedere order breed uitgemeten wordt middels pb....je ziet het niet in de historische cijfers terug dat het fout zal gaan maar je kon het op je klompen aanvoelen als je het bedrijf goed gevolgd zou hebben.

De opzet van een Europeese beurscompetitie ligt in het verlengde van bovenstaande. Coldplay heeft alvast een selectie gemaakt van bedrijven die in aanmerking komen als belegging. Geen ASX want die fondsen zijn te klein. In feite doe je dus mee aan een competitie waarbij het voorwerk al is verricht. Factoranalyse maar ik heb nog geen formule (regressievergelijking) kunnen ontdekken die uitspraak doet over het verwachte rendement. Het mooie van een model a la Coldplay is dat je aan het begin van het jaar selectie maakt en daar aan vasthoudt. Ideaal middel voor bv een bank om passief vermogensbeheer toch actief te laten lijken;).

Voor mij is er 1 bepalende factor voor het gelopen risico bij beleggen: (gebrek aan) kennis. Dat ik fondsen met hoge beta selecteer is geen maatstaf voor het risico dat ik loop: als ik mijn huiswerk goed doe dan is de portefeuille niet risicovol. Wellicht juist niet omdat ik de selectie maak;). Even zijsprongetje: als je het kopen van hoge beta aandelen combineert met het short gaan op index waar deze aandelen deel vanuit maken (dus koop TomTom en schrijf bv AMX calls) dan is dat renderend als je de sterke van de zwakke aandelen kunt scheiden; dit ongeacht de algehele beursbeweging.

Je zou het kunnen vergelijken met paardrijden. Een onervaren ruiter op een sterk paard met temperament is geen goed idee. Anderzijds zou Anky nooit de olympische spelen hebben gewonnen met een 20-jarige manege pony die vooral lief is voor kinderen. Het gaat niet alleen om het paard (aandeel) maar om de ruiter:).

Dus @nobahamas:
De opmerking over het geluk van de top 10 deel ik niet, evenmin als de bewondering voor de "iets beter dan de markt presterende portefeuilles met minder risico". Het zou heel goed kunnen dat er top 10 spelers zijn met vooral veel geluk maar dat is niet te bepalen obv behaalde rendement alleen. Het gaat namelijk om de onderliggende kennis (indien aanwezig) op basis waarvan gekozen is. En bij de portefeuilles waar je wel bewondering voor op kunt brengen zou er zomaar iemand tussen kunnen zitten die zijn keuze heeft gebaseerd op de borrelpraat van een vermogensbeheerder bij Harry Mens. Het risico zit hem immers bij het keuzeproces zelf en is niet inherent aan de gekozen aandelen. Dit geldt ook als je je keuze baseert op Coldplayiaanse wijze: als je de aandelen niet kent, koers niet al jaren volgt, webcasts niet luistert etc. is beleggen, zelfs obv bedrijfseconomische kengetallen, 1 grote gok.

@Mintzkov: dank je maar Parijs is nog ver:).

Ieder alvast de beste wensen en wederom dank aan de organisatie! Ik zal mijn keuze voor 2014 nog opgeven. Ook voor de Europeese variant maar zal moeite hebben om 10 aandelen te selecteren. Ik beleg immers alleen in fondsen die ik goed volg en dat zijn voornamelijk VS fondsen (biotech) en de kleinere Nederlandse aandelen.
[verwijderd]
0
quote:

h980577. schreef op 31 december 2013 10:36:

Toch misschien nog lijst 1.....

Nobahamas, Jonas is gisteravond gesignaleerd in de BC Europa draad.

Fijne jaarwisseling allen.
Ook in deze draad 30 december 22:59, welkom terug Jonas.
marique
1
quote:

harrysnel schreef op 31 december 2013 11:43:

(...)
Voor mij is er 1 bepalende factor voor het gelopen risico bij beleggen: (gebrek aan) kennis. Dat ik fondsen met hoge beta selecteer is geen maatstaf voor het risico dat ik loop: als ik mijn huiswerk goed doe dan is de portefeuille niet risicovol.
(...)
@harrysnel,
Met belangstelling je posting gelezen. In grote lijn volledig met je eens. Met name dat wat je ook kiest, je selectie altijd gebaseerd is op het verleden, hoe recent dat verleden ook is. Want echt vooruitzien is niemand gegeven. Dat een verwachting weleens uitkomt, of juist niet, heeft weinig van doen met visie of vooruitziende blik. Is geluk of pech of toeval o.i.d.

Ik geloof, net als jij en de meeste beleggers in eigen kunnen. Maar goed ook, anders waren er geen dhz-beleggers.
Maar jouw "als ik mijn huiswerk goed doe dan is de portefeuille niet risicovol."
is bij mij "ondanks dat ik mijn huiswerk goed doe, is mijn portefeuille altijd risicovol."

Een profijtelijk 2014 toegewenst, ondanks of dankzij vooruitziende blik.

harrysnel
0
Terechte opmerking Marique. Iedere portefeuille loopt risico, hoe goed je ook je huiswerk doet. Mijn betoog was vooral om tegenwicht te bieden aan de uitspraak van Nobahamas (vooral geluk van top 10) en in mijn enthousiasme wellicht wat (te) chargerend. Bovendien sta ik ook niet per definitie negatief tegenover TA en het spreadsheet-beleggen, beide hebben zeker invloed op de (korte termijn) koers van een aandeel. Ook al ben ik geen aanhanger, je moet er rekening mee houden dat bv toestroom van institutioneel kapitaal vaak haar weg zoekt in fondsen die goed scoren op bv dividend, acceptabele k/w etc. Heb wel eens eerder op een IEX forum geschreven dat het net is als bij het doen van boodschappen op een koopzondag: ook een atheist moet dan rekening houden met kerktijden ivm parkeermogelijkheid:).

Moet ook toegeven dat dit jaar uitermate geschikt was voor de manier waarop ik beleg. Dat kan je geluk noemen. Selecteer aandelen op potentie en niet op cijfers uit verleden. Dit jaar hebben TomTom en PostNL een begin gemaakt met het benutten van kansen (vb: TT software ipv pnd's en Postnl internetbestellingen ipv briefpost) en zitten naar mijn idee de eerdere bedreigingen voor deze bedrijven al grotendeels verwerkt in de koers. Ik denk dat ook bij een dalende beurs deze fondsen het goed gedaan zouden hebben door (min of meer) succesvolle omslag. Het moet dan ook nog zo zijn dat andere beleggers de omslag ook weten te waarderen want anders gaat de koers (nog) niet omhoog. Dus ook qua timing geluk gehad.

Lastig vond ik het niet dagelijks kunnen wisselen want mijn portefeuille voor het echie leek gedurende kwartaal 4 voor een belangrijk deel meer op die van Mintzkov dan op mijn eigen beurscompetitie portefeuille:).

Beleggen zie ik meer als ondernemen dan als boekhouden. Gaat om toekomst niet om verleden. Alles wat ik vandaag niet zou kopen gaat per direct uit portefeuille. BAH in de zin van "rustig achterover leunen" is dus niets voor mij. Wellicht later een voorbeeld hoe dit in praktijk eruit ziet en kan ik poging wagen om duidelijker te maken waarom ik denk dat risico niet in kengetallen zit.

Bedankt voor alle inspanningen en hoop in 2014 weer veel te leren van de discussie!
[verwijderd]
1
De spanning is te snijden, wie wordt de beurskoning van 2013? En omdat we allemaal egoïsten zijn, in meer of mindere mate, zal ik persoonlijk eindigen op de lijst van stumpers of toch op de laatste dag die begeerde eerste lijst halen. Even terugkijken naar het begin van het jaar, was ik de eerste koploper, maar dat is allang in de nevelen der tijd verdwenen. Verder terugkijkend in dit draadje kun je ook de geschiedenis op beleggingsgebied van het jaar 2013 volgen, mede mogelijk gemaakt door de inspanningen van Marique en Coldplay.

Rest mij alleen om iedereen een prettige jaarwisseling en een goed begin te wensen. Zowel de spelers die voor mij eindigen als degenen die zich hier vriendelijker hebben opgesteld, door mij voor te laten gaan. Dat geldt ook voor de overige posters en lezers hier op IEX, die de kans hebben laten lopen om aam dit spelletje mee te doen.

Dat verzuim kan nog dubbel worden ingehaald in 2014, maar dan wordt het wel tijd om nu in actie te komen.

[verwijderd]
0
quote:

harrysnel schreef op 31 december 2013 11:43:

De opzet van een Europeese beurscompetitie ligt in het verlengde van bovenstaande. Coldplay heeft alvast een selectie gemaakt van bedrijven die in aanmerking komen als belegging. Geen ASX want die fondsen zijn te klein.

Deze keuze is zuiver op pragmatische gronden gemaakt. Ik wil de keuze voor fondsen van vergelijkbare omvang (Marktkapitalisatie) uit meerdere landen mogelijk maken. Als ik alle small & mid caps uit Frankrijk, Duitsland en vooral de UK erbij moet nemen - dan wordt het spel onbeheersbaar. Vooral het bijhouden van alle dividenden en het voorleggen van de juiste code lijsten is veel werk.

Maar het liefste heb ik de FTSE250, de MDAX, SDAX, TechDAX en last but not least de ASCX er ook bijgenomen.

harrysnel
0
quote:

Coldplay schreef op 31 december 2013 13:45:

[...]
Deze keuze is zuiver op pragmatische gronden gemaakt. Ik wil de keuze voor fondsen van vergelijkbare omvang (Marktkapitalisatie) uit meerdere landen mogelijk maken. Als ik alle small & mid caps uit Frankrijk, Duitsland en vooral de UK erbij moet nemen - dan wordt het spel onbeheersbaar. Vooral het bijhouden van alle dividenden en het voorleggen van de juiste code lijsten is veel werk.

Maar het liefste heb ik de FTSE250, de MDAX, SDAX, TechDAX en last but not least de ASCX er ook bijgenomen.

Ah OK, begrijp ik volkomen. Vind het nu al geweldig hoeveel tijd je erin stopt en lees met veel plezier de analyses. Dank! En om voor Europese Port. te kiezen voor Crown van Gelder, Ctac en Hunter Douglas komt ook wat vreemd over;)
[verwijderd]
0
quote:

harrysnel schreef op 31 december 2013 11:43:

Factoranalyse maar ik heb nog geen formule (regressievergelijking) kunnen ontdekken die uitspraak doet over het verwachte rendement.
H&B betogen dat je met het multi factormodel een beter verwacht rendement kunt behalen (dan de gemiddelde markt portefeuille). De essentie van deze uitspraak zit in het combineren van meerdere factoren. Zij laten dit zien aan de hand van testgegevens over verschillende decennia en toetsen dit voor een meer recente periode.

Ik ben het met je eens dat je nog steeds geen zekerheid hebt over het resultaat (winst of verlies) in de toekomst. En ook kan je incidenten (fraude ea) niet voorspellen. Bij het systematisch toepassen van het model over meerdere jaren vergroot je je kansen op succes. De verwachting is dat je het beter zal doen dan de markt.

Succes met de samenstelling van je portefeuilles. En gefeliciteerd met de overwinning in de Beurscompetitie van 2013 (officieus).

marique
0
quote:

harrysnel schreef op 31 december 2013 13:34:

(...)kan ik poging wagen om duidelijker te maken waarom ik denk dat risico niet in kengetallen zit.
Weet niet of je je verspreekt of het idd zo bedoelt.
Als 'spreadsheetbelegger' heb ik ervaren dat het gebruik van kengetallen enig houvast geeft maar beslist niet risicovrij is.

marique
1
eindstand per 31 december 2013
Met felicitatie voor winnaar @harrysnel.

En alle waardering voor alle deelnemers die met postings van allerlei inhoud deze draad levendig hebben gehouden. En uiteraard speciaal waardering voor @Coldplay die geweldig veel werk heeft verzet om iedereen bij de les te houden.

lijst 1
Bijlage:
marique
1
5.438 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 266 267 268 269 270 271 272 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,13  -0,14  -0,02%  10:09
 Germany40^ 18.069,20 -0,27%
 BEL 20 3.899,10 +0,32%
 Europe50^ 4.968,95 -0,24%
 US30^ 38.339,40 -0,08%
 Nasd100^ 17.765,88 -0,14%
 US500^ 5.109,06 -0,11%
 Japan225^ 38.478,54 +0,66%
 Gold spot 2.317,78 -0,77%
 EUR/USD 1,0701 -0,19%
 WTI 82,72 +0,02%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Corbion +3,10%
Accsys +2,17%
Kendrion +1,36%
SIGNIFY NV +1,10%
PostNL +1,03%

Dalers

VIVORYON THER... -6,64%
ACOMO -4,15%
Air France-KLM -3,99%
NX FILTRATION -2,61%
Arcadis -1,74%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront