Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Beurscompetitie 2013

5.438 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 268 269 270 271 272 » | Laatste
Twinkeling
0
Allemaal small cap, maar dan wel met de limitatie dat er (enige) liquiditeit moet zijn.

Moeilijk uberhaupt om 5 te kiezen, maar je moet wat en accell was een bloeder in 2012, dus verdient een herkansing.
[verwijderd]
0
Witte Weduwe, ik zat in het kader van misleiding verwarring te zaaien bij de tegenstander. Van die cloud weet ik weinig en bij Ballast kan het best nu weleens definitief zijn afgelopen, hetgeen niet wegneemt dat ik daar weinig lichtpuntjes zie.

Het blijft een lastige zaakje die keuze voor de 5. Ik kan natuurlijk nu ook allemaal xxx. xxx.xxx.xxx. xxx. opgeven en dat is dus cash doen, maar dat zou een beetje flauw zijn en zal ik niet doen bij Marique.

Toch, is het nog bij denk, denk, denk denk! Vooralsnog lijken die 5 er niet echt uit te komen. Blijkbaar weer een periode van ingestort denken bij mij.

Groet, Jonas
nobahamas
0
Ik denk/hoop de verliezen voor het eerste kwartaal te kunnen beperken met deze keuze. En wieweet komt er nog een gerucht dat één van de laatste vier van de beurs geplukt gaat worden (p.s. gemiddeld dividend van het rijtje is ook lekker)

Nobahamas/boka/accel/acomo/docd/kendr

Marique... bedankt. En allen een gezond jaar gewenst
Beperktedijkbewaking
0
marique, over de spelregels:

Als je cash als keuze toe wilt laten stel ik voor dat te beperken tot maximaal twee van de vijf keuzemogelijkheden per kwartaal. (Of een vergelijkbare vorm van beperking.)

Reden:
Zonder zo'n beperking zou een deelnemer die na 1, 2 of 3 kwartalen hoog staat door een toevallige uitschieter (overname of een pennystock die in koers verdubbelt) die hoge score naar de eindstreep kunnen tillen door verder uitsluitend voor cash te kiezen.
Ik gun iedereen zijn 'mazzel', maar het zou de spanning wegnemen, en het werkt gokgedrag in de hand.

Mijn eigen opgave volgt over enkele dagen.
marique
0
quote:

Witte Weduwe schreef op 27 december 2012 23:06:

Mijn inzending zag ik nog niet in de tussenresultaten.
Excuus. Zal de fout herstellen.
marique
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 28 december 2012 00:41:

(..) die hoge score naar de eindstreep kunnen tillen door verder uitsluitend voor cash te kiezen.(...)
Bdb,
Wat vind je van de Olympische gedachte?

Maar stel nu eens dat iemand op het eind van kwartaal 1 een vooruitziende blik heeft en zeker denkt te weten dat alle koersen in kwartaal 2 ver onderuit gaan. Mag deze deelnemer dan zijn vooruitziende blik niet beloond zien met vijf zijlijnposities?

Als je beperkingen gaat opleggen krijg je eindeloze discussies over 1 t/m 5 posities in cash. Dus wat mij betreft ... cash ja of cash nee. En indien ja dan in alle vrijheid toepasbaar.

Misschien is er wel een profeet die het hele jaar door volledig op cash gaat zitten. Die kan bij een volledige afstort van de beurs nog 'winnaar' worden ook.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

marique schreef op 28 december 2012 10:11:

[...]
...

Maar stel nu eens dat iemand op het eind van kwartaal 1 een vooruitziende blik heeft en zeker denkt te weten dat alle koersen in kwartaal 2 ver onderuit gaan. Mag deze deelnemer dan zijn vooruitziende blik niet beloond zien met vijf zijlijnposities?

Als je beperkingen gaat opleggen krijg je eindeloze discussies over 1 t/m 5 posities in cash. Dus wat mij betreft ... cash ja of cash nee. En indien ja dan in alle vrijheid toepasbaar.

Misschien is er wel een profeet die het hele jaar door volledig op cash gaat zitten. Die kan bij een volledige afstort van de beurs nog 'winnaar' worden ook.

Sympathieke gedachte, maar ik waarschuw tegen misbruik. Nogmaals, met jouw spelregels en de hoop van velen zou ik in kunnen schrijven als:
bdw/tom2/xxx/xxx/xxx/xxx
en rustig afwachten. Na een evt. overname zou het worden:
bdw/xxx/xxx/xxx/xxx/xxx

Zonder overname van tom2 eindig ik mogelijk in de middenmoot, beter dan in 2012. Met overname eindig ik dan zeer hoog. Wil je dat?
marique
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 28 december 2012 10:53:

Wil je dat?
Ik gun het je van harte, @Bdb.
Maar wil je het eigenlijk zelf wel?
Maw wat is jouw 'verdienmodel'?
Beperktedijkbewaking
0
quote:

marique schreef op 28 december 2012 12:18:

[...]
Ik gun het je van harte, @Bdb.
Maar wil je het eigenlijk zelf wel?
Maw wat is jouw 'verdienmodel'?
In het echie:
Voornamelijk degelijkheid en dividend, en iets van 'potentieel'.

Maar je mist mijn punt bij een competitie die aan het eind van een jaar eindigt.

Weet: jouw beslissing over de 'cash-spelregels' zal van invloed zijn op mijn keuze.
Dus graag definitieve duidelijkheid.

ved
1
@ marique,

mbt de spelregels de volgende suggestie:

nu je toch opteert voor de keuze mogelijkheid max 5. xxx of in het geheel niet, lijkt het me logisch dat je in het eerste geval ook zal toestaan om één en het zelfde fonds meerdere malen in het gekozen vijftal te verkiezen; waarom wel evt. meerdere posities met cashposities te vullen en niet meerdere posities in 1 fonds? (ik stelde dit al eerder voor en je reaktie was iets van "äardige suggestie, wellicht volgend jaar".
Alors, en vriendelijk dank voor je inspanningen en beslissingen.
marique
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 28 december 2012 13:53:

Weet: jouw beslissing over de 'cash-spelregels' zal van invloed zijn op mijn keuze.
Dus graag definitieve duidelijkheid.
Er was een verzoek vorig jaar om cashposities toe te staan. Ik heb het verzoek 'in de groep gegooid' met de opmerking dat de regel zal worden ingevoerd als er geen zwaarwegende bezwaren van andere deelnemers zijn. Jij bent de eerste die een beperkt bezwaar maakt.
Bedoel je 'ja mits ...' of 'nee tenzij ...'?

marique
2
quote:

ved schreef op 28 december 2012 14:23:

@ marique,
mbt de spelregels de volgende suggestie:
nu je toch opteert voor de keuze mogelijkheid max 5. xxx of in het geheel niet, lijkt het me logisch dat je in het eerste geval ook zal toestaan om één en het zelfde fonds meerdere malen in het gekozen vijftal te verkiezen; waarom wel evt. meerdere posities met cashposities te vullen en niet meerdere posities in 1 fonds? (ik stelde dit al eerder voor en je reaktie was iets van "äardige suggestie, wellicht volgend jaar".
Alors, en vriendelijk dank voor je inspanningen en beslissingen.
@ved,
Ik was al bang dat de suggestie weer zou komen. Niet dat ik er wat op tegen heb. Maar ik denk dat we met zijn allen het spelletje niet nodeloos ingewikkeld moeten maken.

Even terug naar het begin.
Oorspronkelijk (jaar 2009) ging het om een 'wedstrijd' tussen IEX-leden versus Nova-top 5. Initiatief van Diede/Marktgevoel.
www.iex.nl/Forum/Topic/1190448/Koffie...
Spelregels:
"IEX vs. 'Nova top 5' - 2009"
- 5 aandelen
- AMX/AEX
- niet handelen gedurende het jaar
- long only
In deze vorm werd het spel ook in de jaren daarna gespeeld.

Ik kreeg in 2011 de indruk dat de belangstelling tanende was. Om er wat meer leven in te blazen stelde ik voor om voor 2012 ook de AScX erbij te betrekken en de mogelijkheid om per kwartaal het 'mandje' te wijzigen.
Gelet op het aantal posts was er in 2012 duidelijk meer belangstelling. Maar dat komt vermoedelijk door de wekelijkse update en niet door de gewijzigde spelregels. AScX-aandelen werden nauwelijks gekozen en minder dan de helft van de deelnemers hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om per kwartaal te wijzigen.

Kortom, de meeste deelnemers lijken de oorspronkelijke eenvoudige opzet en spelregels van @Diede te verkiezen boven de variant van 2012.
Ik vraag me dus af of verdere uitbreiding van de spelregels het spel ook interessanter maakt. Ik ben bang dat met onbeperkte cashposities en dubbele posities het gokelement sterk toeneemt. Lijkt me geen verbetering.

Alles overwegend stel ik voor:
- maximaal 1 positie in cash;
- maximaal 1 positie dubbel.

Wie zwijgt stemt toe.
alquin1954
2
quote:

marique schreef op 28 december 2012 15:33:

[...]

Alles overwegend stel ik voor:
- maximaal 1 positie in cash;
- maximaal 1 positie dubbel.

Wie zwijgt stemt toe.

marique, ook hiervoor weer mijn dank dat je dit herhaald voor wilt leggen.

Wat mij betreft is beleggen ook tijdig en / of tijdelijk aan de zijlijn staan. Soms met alles cash.
En VED heeft ook een punt als hij voorstelt om een fonds meerdere keren te kunnen kiezen, er zo gezegd vol voor te gaan.

Mijn voorstel is tweeledig:

1 laat alles bij het oude
óf
2 je mag onbeperkt cash (0 - 5) en onbeperkt aantal keer (max 5) een zelfde aandeel kiezen kiezen

groetjes
Gert&cs

[verwijderd]
2

Alquin, ik ben eigenlijk wel voor het nieuwe voorstel van Marique.
Jouw 2. benadert mogelijk iets meer wat wat je in werkelijkheid kan doen, maar het is ook aardig om te zien welke defensieve aandelen de mede IEX-ers oppakken bij wat onbestemde toekomstverwachtingen. Hoe vermijd je die bleeder?

Het nieuwe voorstel van Marique geeft wat meer ruimte vergeleken met hoe het nu gaat en houdt al te grote grappenmakerij toch wat binnen de perken.
Wat mij betreft dus niet 1. en niet 2, maar het nieuwe voorstel van Marique.

Groet, Jonas
[verwijderd]
0
geachte marique,
ik waardeer al vele jaren zeer uw postings waarin u uw mening, inzicht en kennis betreft het beleggen deelt met mede beleggers.
u bent volgens mij in al die jaren ,de nestor van de koffiekamer mede omdat u altijd probeert discussies in goede banen te leiden,
streng doch rechtvaardig optredend.
daarom verzoek ik u om vast te houden aan de eenvoudige spelregels en niet in de periode dat ik voor de beurscompetitie 2013 een lijstje kan opgeven deze te veranderen.
hoe luidt spelregel 1 ?
"Kies 5 aandelen uit AEX, AMX of AScX."
en wat is een aandeel?
voor de iex (zie woordenboek beneden) is de definitie voor een aandeel:
" Een bewijs van deelname in het eigen vermogen van een besloten of naamloze vennootschap."
daarbij staat er in spelregel 1 nergens dat de 5 aandelen die ik kies 5 verschillende aandelen moeten zijn !
bij de opgaven van de lijstjes ga ik er nog steeds van uit ,misschien tegen beter weten in ,dat de keuzes van de posters op de iex een afspiegeling van hun/haar vertrouwen in de huidige aandeelhandel is.
hopende dat u mijn posting goed verstaat en geen aanvullingen nog wijzigingen in de spelregels tijdens de opgaven introduceert.
met vriendelijke groet en dankend voor uw werk.



Twinkeling
0
Dik 71.000 views dit jaar de competitie. En ik ben het met je eens, regelmatige updates zijn voorwaarden voor succes.

De regels zijn volgens mij met simpele opzet het best.
[verwijderd]
0
Afgezien van het feit dat ik tegen ieder voorstel ben dat aartsvijand Jonas steunt ;-), gaat mijn persoonlijke voorkeur ook uit naar eenzelfde opzet als in 2012. Mede omdat voor zover mij bekend alle huidige deelnemers al een keuze hebben gemaakt op basis daarvan. Dat zegt toch ook iets en verwarring alom als nu er nog iets gewijzigd wordt?
[verwijderd]
2

Tjonge, tjonge. Realist dit is bij de wilde konijnen af: "Afgezien van het feit dat ik tegen ieder voorstel ben dat aartsvijand Jonas steunt ;-),"

Foei, foei! Het wordt toch waarachtig de tijd dat je je leven in dit opzicht gaat beteren.

Groet, Jonas
5.438 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 268 269 270 271 272 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
880,39  -1,88  -0,21%  17:02
 Germany40^ 17.980,90 -0,76%
 BEL 20 3.884,30 -0,06%
 Europe50^ 4.933,09 -0,96%
 US30^ 38.187,95 -0,47%
 Nasd100^ 17.702,27 -0,50%
 US500^ 5.097,31 -0,34%
 Japan225^ 38.453,54 +0,60%
 Gold spot 2.294,34 -1,78%
 EUR/USD 1,0697 -0,23%
 WTI 81,42 -1,55%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Corbion +2,60%
Ahold Delhaize +1,67%
OCI +1,32%
SIGNIFY NV +1,10%
Accsys +1,09%

Dalers

VIVORYON THER... -13,68%
EBUSCO HOLDING -4,56%
ACOMO -4,37%
Air France-KLM -3,87%
Arcadis -3,55%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront