Macintosh Retail Group « Terug naar discussie overzicht

November Macintosh

669 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... 30 31 32 33 34 » | Laatste
[verwijderd]
2
Wat een puzzel, forumgenoten. Ik ben de persberichten van dit jaar eens door aan het nemen om goed te kijken naar de Kwantum-resultaten en naar de schuldpositie.

1. Kwantumresultaten eerste halfjaar:
onderliggende ebit: 3,6/netto-winst: 1,9
2. Kwantumresultaten eerste negen maanden:
onderliggende ebit: 3,2/netto-winst: onbekend
3. Netto-schuld ultimo juni 2015: 82,2 ná aftrek opbrengst Nea
4. Netto-opbrengst UK: 17
5. Bedrijfsresultaat Fashion Q3 2015: 4,2 negatief (hoeveel netto-verlies onder de streep: onbekend).
6. Netto-opbrengst Kwantum: 28
7. Netto-opbrengst Nea: 19 (hoewel ook ergens slechts 16 als transactieresultaat wordt vermeld)

Conclusie: schuld bedraagt na ontvangst Kwantum-opbrengst circa 37 (82 minus 17 minus 28) zonder dat negatieve impact Q3-verlies van Fashion is meegenomen.

Hoe zit het met de boekwinst?

1. Backfire4 meldde op 29 juli j.l. op dit forum:
"Wat me verder opvalt is de (zoals verwacht) goede gang van zaken bij Kwantum en (helaas) een verslechtering in de UK. Uit het saldo activa/passiva aan te houden voor verkoop komt een boekwaarde van 102 miljoen euro voor beide activiteiten gezamenlijk naar boven."
2. Netto-verkoopopbrengst UK was 17, leidend tot een boekverlies van 53, kennelijk was de UK-boekwaarde dus 53 plus 17 maakt 70.
3. Kennelijk is de boekwaarde van Kwantum dus 102 minus 70 maakt 32.
4. De netto-opbrengst van Kwantum wordt gegeven op 28. Dat zou een boekverlies van 32 minus 28 maakt 4 opleveren.
5. Men geeft echter op een boekwinst van 1.

We moeten ervan uitgaan dat de boekwinst van 1 klopt, want dat brengt men zelf naar buiten. Dan kan het toch niet anders dan dat de boekwaarde van Kwantum in tegenstelling tot die van UK erg laag was, in de buurt van 30? De terugwerkende kracht tot 1 januari 2015 heeft nauwelijks invloed omdat nauwelijks winst is gemaakt met Kwantum, misschien zelfs een klein netto-verlies.

Als de boekwaarde van Kwantum veel hoger zou zijn dan 30 dan is de boekwinst van 1 onbegrijpelijk, gelet op de netto-opbrengst van 28. We zouden dan een (groot) boekverlies verwachten.

Resteert de mogelijkheid dat de boekwaarde zoals hier en daar gesuggereerd circa 60 zou zijn, maar dan moet voor Kwantum veel meer ontvangen worden dan 28. Kennelijk 28 in contanten en 33 door schuldovername? Kan volgens mij niet kloppen, want men geeft zelf op dat de totale schuldreductie uit de 3 verkopen 64 is en niet meer dan dat. Bovendien zou men dan in het persbericht de suggestie wekken van een veel te lage totaal-opbrengst voor Kwantum en dat kan ik me niet voorstellen.

Men pleegt juist stelselmatig de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn: wel een opgaaf van de schuldreductie, maar niet een opgaaf vanaf welk niveau; wel een opgaaf van de boekwinst, maar volgens mij blijkt niet duidelijk ergens de boekwaarde; en eerder wel een opgaaf van totaalresultaten eerste negen maanden voor Kwantum, maar geen afsplitsing van Q3, zodat verdoezeld werd dat Q3 zeer negatief was verlopen.
DRIVER-S
0
de ceo zelf roept dat er 4x per jaar iets over de balans gezegd wordt en niet tijdens trading updates etc. Ik denk zelf ook dat er rond de 37M schuld overblijft, maar zeker weten we het pas als er duidelijkheid gegeven wordt door MAC zelf.
[verwijderd]
0
Begin 2014 , koers € 8,90. 3 weken geleden € 2,25 , nu € 0,515

De rest is allemaal giswerk !

Op naar herstel en daar voorbij
[verwijderd]
0
Van 2,25 naar 0,515 dat is 80 % er van af !
Zeldzaam hoge afstraffing !
En dat op een koers die al 75 % lager was dan het jaar ervoor.

Het is echt tijd voor een koerscorrectie in de positieve zin !
[verwijderd]
0
Ik kan me wel voorstellen dat men niet telkens een soort balanspositie naar buiten kan brengen en dat is ook niet gebruikelijk bij trading updates. Hier echter had men het streven om met de desinvesteringsopbrengsten de schuld zo ongeveer geheel af te lossen, als ik me niet vergis. Geen probleem als dat niet helemaal lukt, maar de stand van zaken is nu overduidelijk dat dat van geen kanten lukt. Aandeelhouders, ook de piepkleintjes, moeten geïnformeerd worden over de gevolgen. Als men daarover nog een aantal maanden blijft zwijgen, tja, het lijkt me volstrekt onbehoorlijk.

Wel heeft de markt inmiddels haar werk gedaan en staat de koers rond de 50 ct. Misschien maandag nog wat eraf gelet op de pruts-verkoop van Kwantum, want die was wel gevreesd, maar nog niet bevestigd.

Q4 zou best eindelijk operationeel positief kunnen uitpakken met enig uitzicht op voortzetting daarvan in de toekomst, maar met deze stand van zaken kan het toch niet anders dan te weinig en te laat zijn? Overname door lieden die er meer mee kunnen ligt voor de hand, maar tegen baggerprijs. Of de grootaandeelhouders pakken nog verder door en zijn bereid om opnieuw geld in te leggen.

Het aandeel was al speculatief, maar is de laatste weken tot super-speculatief verworden. Misschien gokt iemand goed door op 40 ct in te stappen en op 50 ct eruit. Die maakt dan nog een mooi flits-rendement, maar voorlopig op basis van helemaal niets.
Heinz
0
quote:

Slick schreef op 14 november 2015 15:41:

Begin 2014 , koers € 8,90. 3 weken geleden € 2,25 , nu € 0,515

De rest is allemaal giswerk !

Op naar herstel en daar voorbij
Hoezo giswerk? Er zijn ook inhoudelijke posts waar je iets van kan leren. Jouw statement (of wens?) is gebaseerd op koersen uit het verleden. Eigenlijk op niets dus.

Succes!
[verwijderd]
0
quote:

adri67 schreef op 14 november 2015 14:02:

[...]
Ik denk dat die € 6 miljoen een uitkomst is van een foute rekensom : € 70 miljoen (schuld eind 2014) -/- € 64 miljoen (verkoop NEA, Britse activiteiten en Kwantum).
De schuld was echter in het 1e hj 2015 al opgelopen naar € 82 miljoen inclusief de verkoop van NEA. Als je hier de verkoop van de Britse activiteiten en Kwantum van afhaalt dan kom je op een schuld van € 37 miljoen exclusief de schuld die er nog bijkomt voor het 2e hj 2015. Als je de overname van Kwantum laat ingaan met terugwerkende kracht op 1-1-2015 heb je de kosten maar ook de opbrengsten niet over 2015.

Heb je die schuld zwart op wit van €82M?

Ik ben me er van bewust dat mijn €6M schuldberekening bijna niet kan kloppen.
Maar het verschil met andere sommetjes is wel groot.
Tussen €6M en €37M zit wel een erg groot gat.

Vraag me ook af hoe Macintosch komt aan het totaalbedrag van €64M aan schuldreductie.
Mss hebben ze de schulden van Kwantum idd wel meeverkocht?
Nel
0
De netto verkoopopbrengst van Nea International werd voor € 19 mln gebruikt voor de
aflossing van schuld. De totale netto schuld nam desondanks toe met € 2,1 mln door de
negatieve resultaten in Q4 2014 en Q1 2015.
Levy
0
quote:

margefreek schreef op 14 november 2015 00:27:

[...]
Niet natrappen!
Iedereen heeft wel ergens een zwarte vlek.

Was niet bedoeld als natrappen. Integendeel. Niet zomaar wat roepen.
Nel
0
schuld 82,2 is oplopend richting de 86 mln gaf de CEO aan dit jaar
klopt de 64 mln dan komt de schuld rond de 25 mln uit zoals ik eerder aangaf.
enige spelling van extra kosten.

fijn weekend
keffertje
0
De clou zit hem volgens mij in het begrip NETTO schuld (dus de bruto schuld aan de credit zijde van de balans minus vlottende activa).

Ik heb de getallen ook niet dus kan geen berekening maken.

gerrit 69
0
quote:

Slick schreef op 14 november 2015 15:48:

Van 2,25 naar 0,515 dat is 80 % er van af !
Zeldzaam hoge afstraffing !
En dat op een koers die al 75 % lager was dan het jaar ervoor.

Het is echt tijd voor een koerscorrectie in de positieve zin !
Het tafelzilver is verkocht uit pure noodzaak.
Daarmee heeft Macintosh zich veroordeeld tot penny stock.
Ik zie geen enkele aanleiding voor een geweldig koersherstel, waardoor het aandeel gegarandeerd uit de AScX verdwijnt, alwaar het straks een zieltogend bestaan op de lokale beurs zal voortzetten.
Kaviaar
0
Macintosh zou er goed aan doen om de schuld te communiceren zoals deze nu op dit moment is, na verkoop Kwantum. Is Nea verkocht en werd de schuld daarna 82,2 minus 19 mljn, of wordt het 82,2 minus 19 minus 17 en minus 28 en minus t/m 31-12-2014?
Dat is mij ook niet duidelijk. Het positieve is, dat de schuld drastisch is verminderd en dat de weg omhoog weer open staat!
aandeelofoptie
0
quote:

Kaviaar schreef op 14 november 2015 18:01:

Macintosh zou er goed aan doen om de schuld te communiceren zoals deze nu op dit moment is, na verkoop Kwantum. Is Nea verkocht en werd de schuld daarna 82,2 minus 19 mljn, of wordt het 82,2 minus 19 minus 17 en minus 28 en minus t/m 31-12-2014?
Dat is mij ook niet duidelijk. Het positieve is, dat de schuld drastisch is verminderd en dat de weg omhoog weer open staat!
Schulden bij de banken verminderd met euro 64 miljoen - heel belangrijk !
Voor mij mag de accountant het woord wel eens gaan voeren over wat er nu daadwerkelijk is gebeurd bij de verkoop van de onderdelen en de bij- en afgeboekte boekwinsten cq. verliezen
Kaviaar
0
Mogelijk dat ze extra aandelen uitgeven, maar dan is het wel verstandig dat Mac communiceert over de netto schuld en de winst die gemaakt is t/m nu.
Kaviaar
0
In de halfjaarcijfers gaf Mac aan dat ze binnen de afspraken bleven. Toen was de schuld groter !
[verwijderd]
0
quote:

gerrit 69 schreef op 14 november 2015 17:57:

[...]

Het tafelzilver is verkocht uit pure noodzaak.
Daarmee heeft Macintosh zich veroordeeld tot penny stock.
Ik zie geen enkele aanleiding voor een geweldig koersherstel, waardoor het aandeel gegarandeerd uit de AScX verdwijnt, alwaar het straks een zieltogend bestaan op de lokale beurs zal voortzetten.

Ja dat vrees ik ook. Naast schuldreductie was het idee van Mac om een deel van de opbrengsten te herinvesteren. Welnu, dat gaat niet lukken. Zal moeten komen van verbeterd werkkapitaal of een rondje geld ophalen van grootaandeelhouders die daar niet op zitten te wachten, althans, 1 anonieme grootaandeelhouder heeft dat al aangegeven. Maar die wilde de toko ook niet failliet laten gaan op de toen al zieltogende koers van een penny. Lean & mean was het idee. Wel, het is lean, niet mean.

Overigens zou Q4 best eens zwart kunnen worden, eindelijk. Maar of er genoeg poet is om de rest van de op stapel staande opnieuw in te richten winkels 'mean'te maken..

669 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... 30 31 32 33 34 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
910,59  +6,38  +0,71%  18:05
 Germany40^ 18.775,00 +0,47%
 BEL 20 4.013,33 +0,70%
 Europe50^ 5.082,17 +0,55%
 US30^ 39.506,10 +0,25%
 Nasd100^ 18.156,80 +0,21%
 US500^ 5.222,07 +0,12%
 Japan225^ 38.165,40 -0,71%
 Gold spot 2.366,24 +0,85%
 EUR/USD 1,0774 -0,07%
 WTI 78,32 -1,62%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Accsys +5,43%
CM.COM +2,92%
NX FILTRATION +2,63%
RANDSTAD NV +2,61%
ForFarmers +2,43%

Dalers

Kendrion -2,99%
UMG -2,95%
Alfen N.V. -2,63%
EBUSCO HOLDING -2,29%
VIVORYON THER... -1,85%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront