Imtech « Terug naar discussie overzicht

Weekdraadje 29 t/m 31 december 2014.

671 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 28 29 30 31 32 33 34 » | Laatste
[verwijderd]
0
@Bjaap, ik stop met discussies met jou. Jij doet net of je niks begrijpt.

Dat stukje land is ooit wel "nieuw" geweest hoor, Toen kostte het niets of bijna niets. Juist met de keuze voor "land" wil ik je wat duidelijk maken, maar dat schijnt niet zo te lukken. Volgens mij neem ook jij de zaak in de maling zoals anderen hier.

Overigens maak je de wereld niet beter door fatalistische klaagzangen en tenslotte heb ik geen kladpapier nodig bij discussies met jouw want ik denk niet dat ik wat van jou kan leren.

Prettig 2015
[verwijderd]
0
quote:

gluup schreef op 31 december 2014 13:38:

artikel is niet voor iedereen leesbaar dus hier de tekst:

Bij beleggingsclub Huize Maria uit Naaldwijk hadden ze er de pest over in. De club kocht in 2012 aandelen van Imtech en wilde begin 2013 uitstappen. 'Tijd om de winst te nemen', zegt penningmeester Ton Vreugdenhil.

Te laat. Op 4 februari 2013 maakte de installateur bekend dat er op grote schaal was gefraudeerd rond de bouw van een Pools pretpark, Adventure World Warsaw. Volgens de eerste berichten zou er €?100 mln op het project afgeboekt moeten worden. Beleggers in Imtech zagen hun inleg die dag bijna in waarde halveren. 'Alsof er een schokgolf over je heenkomt,' zegt Vreugdenhil nu over die dag.

2013 was al een rampjaar voor Imtech, maar 2014 overtrof het zwartste scenario voor beleggers in het installatiebedrijf uit Gouda. Na de chaotisch verlopen claimemissie in oktober dit jaar zijn drie banken tegen wil en dank grootaandeelhouder van het hoofdpijndossier dat Imtech heet – in de hoop nog iets van hun geld terug te zien. En ook de overige aandeelhouders, waaronder veel particulieren, kunnen alleen maar hopen de voormalige beurslieveling in 2015 wél de weg omhoog vindt. Deze krant blikt met particuliere beleggers terug op het meest besproken aandeel van 2014.

Het ligt heel gevoelig

Beleggen in Imtech ligt gevoelig, zo blijkt. Er is veel geld verloren en veel particulieren willen alleen op voorwaarde van anonimiteit met hun verhaal in de krant.

Een van deze anonieme particuliere beleggers verloor dit jaar op papier (hij heeft de aandelen nog steeds in bezit) €?20.000. Geld dat hij goed had kunnen gebruiken voor zijn eigen bedrijf of voor zijn pensioen. De particulier stapte in de zomer van 2014 in, toen al lang bekend was dat het 150 jaar oude bedrijf zwaar in de problemen zat.

Een gok, zo geeft hij zelf toe: 'Ik ben een beetje tegendraads, ga vaak op mijn gevoel af. Vaak gaat dat goed, maar nu zat mijn gevoel er flink naast.' De belegger ging ervan uit, net als veel andere beleggers, dat het dieptepunt voor Imtech bereikt was. 'Het is een technisch bedrijf met hoogopgeleide mensen. Daar moet vraag naar zijn, dus dat komt wel goed, dacht ik.'

Lijken uit de kast

Een andere particuliere belegger die niet met zijn naam in de krant wil, verloor dit jaar op papier al €17.000. Toch kocht hij zelfs claims bij tijdens de emissie, om later te verzilveren voor extra aandelen. Volgens deze particulier is de fraude bij Imtech geen structureel probleem, maar een eenmalige gebeurtenis. De particulier denkt dat een rendement van 4% tot 5% op zijn belegging de komende jaren haalbaar is.

Beleggingsclub Huize Maria hield de aandelen vast, ook toen er nog meer lijken uit de kast donderden. De Poolse zwendel legde ook een grootscheepse fraude bloot in Duitsland, Imtechs grootste en meest winstgevende divisie. De banken moesten bijspringen met een noodkrediet, en aandeelhouders van Imtech staken, middels een claimemissie, in 2013 €?500 mln in de installateur om het bedrijf voor de ondergang te behoeden. Ook de vijftien leden van Huize Maria pasten bij. 'Negen van de tien keer komt het wel goed met dit soort bedrijven. We waren unaniem voor bijkopen', blikt penningmeester Vreugdenhil terug.

Pijnpunt
Imtech ligt gevoelig: particuliere beleggers hebben veel geld verloren

Koersschok
De claimemissie in oktober verliep chaotisch, met ongekende koersuitslagen

Onvermijdelijke claimemissie

Begin 2014 leek de rust inderdaad enigszins weergekeerd. Maar de schijn bedroog. Door alle afboekingen en de extra bankleningen torste het bedrijf een enorme schuldenlast met zich mee. Imtech betaalde meer aan rente dan dat er aan winst binnenkwam, een onhoudbare situatie. Een nieuwe claimemissie, deze keer met een beoogde opbrengst van €?600 mln, was onvermijdelijk.

Vreugdenhil en de andere leden pasten opnieuw bij. 'Er was geen weg terug', aldus de penningmeester. Eind 2014 staat het verlies op €?13.000, bijna 100% van wat de club in totaal in Imtech gestoken heeft.

Weinig vertrouwen

De claimemissie in oktober verliep voorzichtig uitgedrukt chaotisch, met ongekende koersuitslagen tot 2000%. Tot op heden is daar niet echt een sluitende verklaring voor. Volgens sommige analisten was de claimemissie te ingewikkeld opgezet en daarom moeilijk te doorgronden voor particuliere beleggers. Andere marktvorsers wezen op een meer technische reden: een zogenoemde 'short squeeze', waarbij partijen die speculeerden op een koersdaling zich gedwongen zagen hun posities terug te draaien.

Eén ding werd wel duidelijk: beleggers hadden er weinig vertrouwen meer in. Tegen hun zin werden ING, Rabobank, Commerzbank en ABN Amro behalve schuldeiser ook grootaandeelhouder van Imtech, omdat beleggers niet voldoende bij wilden storten. Tijdens de emissie verdampte €?120 mln aan beurswaarde.

De bietenbrug op

Secretaris Harry Steggink van beleggingsclub Geesteren uit de gelijknamige plaats in Overijssel zag het met lede ogen aan. Ook zijn club stortte geld bij, en niet voor de eerste keer. Het verlies op Imtech in 2014: €?10.000. Daarmee is het aandeel de grootste verliespost in de portefeuille voor 2014. Dat het binnenkort nog goed gaat komen met Imtech, daar gelooft Steggink niet meer in.

Toch zijn er ook nu nog particulieren te vinden die wél vertrouwen hebben in Imtech. Beleggingsclub Pecunia uit Heerde belegt niet in Imtech, maar secretaris Ton Baars stapte privé begin december voor €?5000 in. 'Het bedrijf is voldoende levensvatbaar. Bovendien krijgt het de tijd om te herstellen, want de banken zullen niet snel de stekker eruit trekken. Daarvoor hebben ze er te veel in geïnvesteerd.' Baars ziet het als een belegging voor de lange termijn. 'Je moet nooit beleggen met geld dat je snel nodig hebt, ander ga je de bietenbrug op.'

De namen van de anonieme beleggers die in dit artikel worden opgevoerd zijn bekend bij de redactie van deze krant.
Dan hoop ik voor deze beleggers dat ze het vertrouwen nog even kunnen vasthouden want het zou superzuur voor hen worden als ze de mogelijke trip omhoog mislopen. Ik wens hen allen succes en een prima 2015.
[verwijderd]
0
quote:

Fay. schreef op 31 december 2014 13:53:

Maggy, alsjeblieft zeg.
Probeer het lekker ergens anders
Daar gaan we weer, wel erg traag van begrip hoor, en wie bent u nu, gluup,jeremy, het is gedaan of aandeeltje of alle 4.
guusje
0
quote:

wisenwaarachtig schreef op 31 december 2014 13:50:

[...]
Dan hoop ik voor deze beleggers dat ze het vertrouwen nog even kunnen vasthouden want het zou superzuur voor hen worden als ze de mogelijke trip omhoog mislopen. Ik wens hen allen succes en een prima 2015.
Wens alle positieve en negatieve beleggers,
een gezellig uiteinde en gezond nieuwjaar,
En speciaal voor de positieve beleggers een goed beursjaar 2015
voor de negatieve probeer zo min mogelijk opgefokt met onzin te posten.

mijn PC sluit ik voor dit jaar af tot volgend jaar.
[verwijderd]
0
Wie ben jij nou? Maggy of de liefdevolle opa?
Je probeert weer mensen de Imtech bus in te trekken die nergens heen gaat.

Dit is wat er met jou aan de hand is:
www.eleos.nl/Psychische_problemen/Sch...
[verwijderd]
0
quote:

Fay. schreef op 31 december 2014 14:00:

Wie ben jij nou? Maggy of de liefdevolle opa?

Liefdevolle zoon, man, vader, opa en vriend. En als u werkelijk denkt dat er met mijn geestelijke gezondheid iets aan de hand is dan bent u nog verder van huis dan ik al vond.
[verwijderd]
0
quote:

guusje schreef op 31 december 2014 14:00:

[...]
Wens alle positieve en negatieve beleggers,
een gezellig uiteinde en gezond nieuwjaar,
En speciaal voor de positieve beleggers een goed beursjaar 2015
voor de negatieve probeer zo min mogelijk opgefokt met onzin te posten.

mijn PC sluit ik voor dit jaar af tot volgend jaar.
Ik sluit mij daar volledig bij aan. Gegroet.
[verwijderd]
0
quote:

wisenwaarachtig schreef op 31 december 2014 13:50:

[...]
Dan hoop ik voor deze beleggers dat ze het vertrouwen nog even kunnen vasthouden want het zou superzuur voor hen worden als ze de mogelijke trip omhoog mislopen. Ik wens hen allen succes en een prima 2015.
Ze hadden jou en andere succesvogels moeten interviewen.
Dat had nog een run op aandelen imtech kunnen veroorzaken.
[verwijderd]
0
quote:

wisenwaarachtig schreef op 31 december 2014 12:29:

Zoals verwacht gaat het aandeel vanaf medio december alleen nog maar omhoog en wel 8% in de laatste 14 dagen.
Kleine correctie nog, bijna 9%.
[verwijderd]
0
quote:

Straddleman schreef op 31 december 2014 14:05:

[...]

Ze hadden jou en andere succesvogels moeten interviewen.
Dat had nog een run op aandelen imtech kunnen veroorzaken.

Ik zit echter niet bij een beleggingsclubje, begrijpen doe ik het ook niet dat die clubjes met dit soort berichten naar buiten komen terwijl ze nog aandeelhouders zijn maar ook dat zal wel aan mijn verstandelijke vermogen liggen.
[verwijderd]
0
quote:

wisenwaarachtig schreef op 31 december 2014 14:10:

[...]
Ik zit echter niet bij een beleggingsclubje, begrijpen doe ik het ook niet dat die clubjes met dit soort berichten naar buiten komen terwijl ze nog aandeelhouders zijn maar ook dat zal wel aan mijn verstandelijke vermogen liggen.
Misschien zijn ze gewoon eerlijk over hun behaalde resultaten.

[verwijderd]
0
quote:

Straddleman schreef op 31 december 2014 14:13:

[...]

Misschien zijn ze gewoon eerlijk over hun behaalde resultaten.

Och hemel en zoeken daarvoor contact met het financieel dagblad.
[verwijderd]
0
quote:

wisenwaarachtig schreef op 31 december 2014 14:25:

[...]
Och hemel en zoeken daarvoor contact met het financieel dagblad.
Ook dat is een aanname die d.m.v. uw verstandelijke vermogens - die u zelf in twijfel trekt - tot stand is gekomen.

[verwijderd]
0
quote:

Straddleman schreef op 31 december 2014 14:29:

[...]

Ook dat is een aanname die d.m.v. uw verstandelijke vermogens - die u zelf in twijfel trekt - tot stand is gekomen.

Postduif gestuurd zeker.
[verwijderd]
0
quote:

wisenwaarachtig schreef op 31 december 2014 14:31:

[...]
Postduif gestuurd zeker.
Ik bevestig uw twijfel.

[verwijderd]
0
quote:

Straddleman schreef op 31 december 2014 14:39:

[...]

Ik bevestig uw twijfel.

Fijn, dan rest mij nog om iedereen een fijne jaarwisseling en een goed, gezond en gelukkig 2015 te wensen en spreek daarbij de hoop uit dat de shorters en de mensen zonder positie in Imtech in 2015 besluiten om aandeelhouder van Imtech te worden want met het shorten in Imtech valt niets meer te verdienen naar mijn bescheiden mening.
[verwijderd]
0
quote:

wisenwaarachtig schreef op 31 december 2014 14:58:

[...]
Fijn, dan rest mij nog om iedereen een fijne jaarwisseling en een goed, gezond en gelukkig 2015 te wensen en spreek daarbij de hoop uit dat de shorters en de mensen zonder positie in Imtech in 2015 besluiten om aandeelhouder van Imtech te worden want met het shorten in Imtech valt niets meer te verdienen naar mijn bescheiden mening.
jij hebt echt niks te doen he? 24/7 je bescheiden mening uiten waar werkelijk niemand in geintreseert is...op je andere ikkies na!!!
[verwijderd]
0
quote:

jeremy 14 schreef op 31 december 2014 15:04:

[...]

jij hebt echt niks te doen he? 24/7 je bescheiden mening uiten waar werkelijk niemand in geintreseert is...op je andere ikkies na!!!
U heeft een zeer dubieus karakter.
[verwijderd]
0
quote:

wisenwaarachtig schreef op 31 december 2014 15:06:

[...]
U heeft een zeer dubieus karakter.
jij bent echt van het ganzenbord gevallen!!! toedeledokkie!!
671 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 28 29 30 31 32 33 34 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,27  -0,36  -0,04%  29 apr
 Germany40^ 18.128,90 +0,06%
 BEL 20 3.886,76 +0,31%
 Europe50^ 4.985,31 +0,08%
 US30^ 38.368,53 0,00%
 Nasd100^ 17.790,45 0,00%
 US500^ 5.114,78 0,00%
 Japan225^ 38.225,67 0,00%
 Gold spot 2.335,49 -0,02%
 EUR/USD 1,0711 -0,10%
 WTI 82,70 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Philips Konin... +29,35%
Alfen N.V. +14,76%
EBUSCO HOLDING +6,88%
FASTNED +4,79%
EXOR NV +3,96%

Dalers

Vastned -6,87%
VIVORYON THER... -5,88%
ASMI -4,39%
ADYEN NV -2,42%
BESI -2,42%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront