Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Rendementsanalyse Europese aandelen

2.897 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 141 142 143 144 145 » | Laatste
[verwijderd]
0
De 52w%c - E/P strategie toegepast op de LL index geeft de volgende uitkomst:

52%w change - E/P

agn Aegon 31,4
tom2 TomTom 54,5
FORB Ageas 46,5
heia Heineken 1,1
ul Unibail Rodamco 10,4
rcus Arseus 60,3
inga ING Groep 36,4
acomo Amsterdam Commodities 24,7
ren Reed Elsevier 42,3
arcad Arcadis 37,7

Gemiddeld +34,5%

(rendement laagste groep +27,5%)

De benchmark waarde is het gemiddelde over de gehele samengestelde Lage Landen index (van 83 NL+BE fondsen) en die bedraagt +23%. Deze strategie voldoet niet aan de over/onderperformance eis (meer/minder dan de benchmark) en ook aan de lineariteit kan niet voldaan worden. Wel is de volatiliteit van de hoogste score laag in verhouding tot die van de laagste score.

Bij een test op een andere samengestelde index valt ook de strategie gebaseerd op de historische prijs en de earnings yield af. Met aandelen in de LL, de FTSE en de DAX/CAC indexen zijn er geen zinvolle rendementsvergelijkingen voor de verschillende strategien te maken, die voldoen aan de eisen van Tortoriello. De houdbaarheid van de enkele test die wel aan de eisen voldoet (FTSE, 52w%c icm E/P) is beperkt omdat zij slechts getoetst is aan de hand van gegevens van 1 jaar.

Tot slot ga ik alle aandelen in de diverse indexen samenvoegen tot 1 EU index van 248 aandelen. Op deze super index wil ik nogmaals gaan bekijken of de test zoals hier uitgevoerd met de 6 verschillende strategien tot een bruikbare uitkomst kan leiden.

[verwijderd]
0
Het volgende lijstje wil ik toch nog even laten zien omdat de selectie van aandelen me bekend voorkomt (via eerdere privé selecties op basis van het ROA criterium).

52%w change - ROE

ren Reed Elsevier 42,3
asml ASML 37,4
heia Heineken 1,1
acomo Amsterdam Commodities 24,7
nedap Nedap 4,7
COLR Colruyt 12,5
brnl Brunel 28,7
rcus Arseus 60,3
vpk Vopak -18,0
arcad Arcadis 37,7

Gemiddeld +23,1%

Het gemiddelde totaalrendement is z.g.a gelijk aan de LL benchmark (+23,0). En ook aan het lineariteits criterium zal niet voldaan worden. Dit is derhalve geen geldige strategie (in de terminologie van Tortoriello).

Vopak is het pech gevalletje en ook de rendementen van Heineken en Nedap vallen uit de toon.
[verwijderd]
0
TR DAX30 di 12 nov

Daimler stijgt naar de 3e plek. Dit is het enige aandeel dat bovengemiddeld scoort op alle fundamentele indicatoren. Alleen het historisch koersrendement scoort lager dan het gemiddelde van de index.

Binnen de CAC40 heeft Electricite de France een dergelijke groene rij met alleen hoger dan gemiddelde waarden voor de fundamentele indicatoren. De TA-indicator is negatief.

Bijlage:
[verwijderd]
0
EU composite 12 nov

Bij samenvoeging tot 1 EU composite index met 248 fondsen is het rendement berekend van verschillende strategien.

52w%c - ROE

HL Hargreaves Lansdown FTSE100 76,0
ITV ITV FTSE100 80,3
VOW Volkswagen Vz DAX30 12,8
ITRK Intertek FTSE100 4,6
SPD SportsDirect FTSE100 75,5
LXS Lanxess DAX30 -24,9
CON Continental DAX30 68,2
SAP SAP DAX30 -0,5
WTB Whitbread FTSE100 43,1
ADN Aberdeen Asset Management FTSE100 16,8

Gemiddeld +35,2%

Voldoet niet aan over/onder performance eis. Het EU composite gemiddelde is +22,4%, terwijl de het rendement in de laatste portefeuille hoger is (+28,2%).

Ter herinnering : In de laatste groep zitten de 10 aandelen met de grootste historische koersdaling i.c.m. de laagste ROE.

[verwijderd]
0
FTSE 13 - 11

ex-div

B Sky B 0,19
Marks&Spencer 0,062
GlaxoSmithKline 0,19
RDSA/B 0,45 us$

[verwijderd]
0
TR Best 10 di 12 - 11

In het volgende overzicht worden de totaal rendementen (TR) van alle indexen met elkaar vergeleken. De beste 10 rendementen zijn gemiddeld en afgezet tegen het gemiddelde van de gehele index.

In de samengestelde NL-index zijn alle fondsen met een M < 90 miljoen verwijderd. De FTSE koersen zijn in GBP.

In het onderste regels van het overzicht is het TR voor de beste 10 gedeeld door het TR van de gehele index. Hiervan is een gemiddelde berekend. De getallen > gemiddeld staan in het groen afgebeeld en < gemiddeld in het rood.

De FTSE scoort het best in absolute zin, maar ook relatief ten opzichte van het resultaat in de gehele index. Zij doet dit met fondsen die in Marktcap. en omzet gemeten de kleinste zijn. De relatie met de TA-indicator is het sterkst.

In de AESX en de BEL20 vertonen de gemiddelden voor de E/P en ROE sterk afwijkende waarden. In de AESX komen best scorende fondsen voor met een bovengemiddelde E/P ratio (PostNL en USG) en bij de overige fondsen een aantal met een grote negatieve waarde (DeltaLloyd, Wessanen, Heijmans, BAM, Ballast Nedam, AKZO, AirFrance KLM). Delta Lloyd E/P en ROE vertekent ook de gemiddelde waarden in de BEL20.

De vraag is of we deze fondsen bij verdere analyses niet moeten uitsluiten - omdat zij het totaal beeld teveel verstoren. Eerder heb ik Pharming om deze rede verwijderd uit de selectieset, maar moet dan Thrombogenics ook niet verwijderd worden?

Bijlage:
[verwijderd]
0
TR AEX/AMX/ASCX wo 13 - 11

De 30 aandelen met het grootste totaal rendement tot/met vandaag afgezet tegen enkele fundamentele indicatoren en de historische koers.

Bijlage:
[verwijderd]
0
TR FTSE wo 13 - 11

De beste 30 + Marks & Spencer. Ex-div B Sky B, Mark&S, RDSA en GlaxoSmithKline.

Bijlage:
marique
0
quote:

Coldplay schreef op 13 november 2013 12:58:

De vraag is of we deze fondsen bij verdere analyses niet moeten uitsluiten - omdat zij het totaal beeld teveel verstoren. Eerder heb ik Pharming om deze rede verwijderd uit de selectieset, maar moet dan Thrombogenics ook niet verwijderd worden?
Extremen verstoren het beeld, ja. Maar als extremen nogal frequent voorkomen kun je zo ook niet veronachtzamen.
Mijn pragmatische aanpak is handhaven maar wel op een of andere manier markeren.

In de bijlage een greep uit eigen onderzoeksbestand.
Jaarrendement van 3 mandjes van elk 5 AEX-aandelen gesorteerd naar k/w voorafgaand jaar.
Conclusies laat ik over aan belangstellende lezers.

Bijlage:
[verwijderd]
0
Met belangstelling gelezen marique.

- Voldoet niet aan over/under performance eis;
- Geen lineariteit tussen beste en slechtste resultaat;
- Levert over minimaal 60% van de perioden geen identiek beeld;
- Volatility van het mandje met beste/ slechtste resultaat onbekend.

De K/W strategie wordt afgewezen :-)

nobahamas
0
quote:

Coldplay schreef op 13 november 2013 18:04:

TR BEL20 wo 13 - 11

AB Inbev 0,60€ ex-dividend

Zit ING soms mee te kijken op jouw lijstje (Telenet)?

img.iex.nl/content/2013/columns/bving...
[verwijderd]
0
@ING_equityresearch

Als tegenprestatie graag de onderbouwing van de ROE van Royal Bank of Scotland (RBS) zoals gerapporteerd in hun jaarverslag 2012.

In de Glossary lees ik de volgende algemene definitie:
Return on equity - profit attributable to ordinary and B shareholders divided by average shareholders’ equity as a percentage.

ROE is een van de key performance indicators van de bank. 'We need to earn solid returns that consistently cover our cost of capital in the long run in order to justify our shareholders’ support'. De medium term doelstelling is >12%.

De berekende waarde in het jaarverslag voor de ROE is +9,8% (Based on indicative Core attributable profit taxed at standard rates and Core average tangible equity per the average balance sheet). Volgens de algemene definitie kom ik op een negatieve waarde uit (-8,5%). Hoe is dit verschil te verklaren? Hoe wordt de tangible equity precies uitgerekend? En welke netto inkomsten mag ik hier aan toerekenen?

Byvoorbaat dank voor de toelichting.

[verwijderd]
0
quote:

nobahamas schreef op 14 november 2013 11:16:

[...]
Zit ING soms mee te kijken op jouw lijstje (Telenet)?

Lijkt me niet meer dan normaal dat ik een tegenprestatie van ze vraag. Het is trouwens wel een idee om de sectoren aan de lijsten toe te voegen.

2.897 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 141 142 143 144 145 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,63  +12,36  +1,42%  26 apr
 Germany40^ 18.177,90 +0,09%
 BEL 20 3.874,87 +0,44%
 Europe50^ 5.011,70 +0,10%
 US30^ 38.211,61 0,00%
 Nasd100^ 17.698,09 0,00%
 US500^ 5.095,29 0,00%
 Japan225^ 38.345,55 0,00%
 Gold spot 2.327,92 -0,43%
 EUR/USD 1,0708 +0,14%
 WTI 83,64 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +9,33%
NX FILTRATION +8,77%
ASMI +7,26%
Alfen N.V. +5,89%
PostNL +3,82%

Dalers

SIGNIFY NV -11,28%
Wereldhave -7,62%
AMG Critical ... -5,77%
IMCD -4,90%
ABN AMRO BANK... -4,19%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront