TomTom « Terug naar discussie overzicht

Do 15 mei: "TomTom gaat band met Apple intensiveren"

266 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 » | Laatste
[verwijderd]
2
wo 14 mei 2014, 19:45
Slimme auto doet TomTom in het Apple-kamp belanden

AMSTERDAM -
TomTom gaat de band met Apple verder intensiveren. Dat vertelde topman Harold Goddijn vandaag ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het navigatiekastje.
pwijsneus
2
Slimme auto doet TomTom in het Apple-kamp belanden

Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
AMSTERDAM -

TomTom gaat de band met Apple verder intensiveren. Dat vertelde topman Harold Goddijn vandaag ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het navigatiekastje.

Bij Apple’s ambitieuze CarPlay-project ,dat de iPhone verbindt met de auto, neemt het Amsterdamse high-techbedrijf de navigatie voor zijn rekening. In de strijd die woedt tussen Google, Microsoft en Apple om de ‘slimme auto’ is TomTom helemaal in het Apple-kamp beland. Een kleine twintig autofabrikanten – waaronder Mercedes Benz, BMW, Ford, GM en Toyota – gaat CarPlay in nieuwe modellen inbouwen. Ook gaan iPhone-gebruikers actief bijdragen aan betere kaarten. Ze kunnen fouten rechtstreeks doorgeven. TomTom ziet ook nieuwe toepassingen voor de locatiegegevens uit de smartphone.

TomTom-topman Harold Goddijn liet dit gisteren weten tijdens een gesprek naar aanleiding van het tienjarig bestaan van het navigatiekastje. TomTom blijft ondanks de gedaalde vraag naar deze apparatuur hiermee doorgaan. „Want de daling vlakt af.” Volgens Goddijn is stabilisatie in zicht. Dit geeft TomTom de tijd in nieuwe activiteiten te investeren. Zonder dat de glanzende groeicijfers van een jaar of zeven geleden weer terugkomen, heeft Goddijn het gevoel dat een nieuwe fase van expansie naderbij komt.

TomTom heeft vele potjes op het vuur staan die het wegzakken van de inkomsten uit navigatiekastjes gaandeweg kunnen compenseren. Goddijn geeft toe dat de ontwikkeling van sommige activiteiten veel langer duurt dan was voorzien. Hij noemt als voorbeeld het Duits softwarebedrijf voor vlootbeheer dat zeven jaar geleden werd overgenomen. „We dachten dat het voldoende was daar een TomTom-merkje op te plakken en de dienst internationaal uitrollen.” De periode die verloopt tussen het eerste contact met een potentiële klant en de order duurde veel langer. Maar de vaart zit er nu eindelijk in. „Met fleetmanagement zijn we nu de grootste in Europa,” aldus Goddijn. „Dat groeit hard. Binnen twee à drie jaar verdubbelt de omzet naar €200 miljoen.”

Ook kostte het TomTom vrij veel moeite nieuwe inkomstenbronnen in de auto-industrie aan te boren. Het Amsterdamse bedrijf verkeek zich een beetje op het conservatisme in die wereld. Het duurt ook lang voordat nieuwe technologie in de auto komt. „We plannen nu voor automodellen die in 2017/2018 op de markt verschijnen.” Het bedrijfsonderdeel dat verkeersinformatie zoals over wegafzettingen verkoopt, zit stevig in de lift. „Bijna iedere auto met een simkaart krijgt onze verkeersinformatie. We zijn marktleider.”

Een snel groeiende activiteit is die van de sporthorloges. Vorig jaar werd hiermee €20 miljoen omzet gehaald, terwijl het dit jaar mogelijk moet zijn boven de €50 miljoen uit te komen. Goddijn geeft ook toe de afgelopen jaren fouten te hebben gemaakt. De ontwikkelafdeling was te centraal en te complex georganiseerd. „We hadden eerder de verantwoordelijkheid bij kleinere clubjes moeten leggen.”
[verwijderd]
0
Ik ga alle belangrijke insights even onderstrepen. (!!)

Slimme auto doet TomTom in het Apple-kamp belanden
Alfred Monterie

AMSTERDAM -
TomTom gaat de band met Apple verder intensiveren. Dat vertelde topman Harold Goddijn vandaag ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het navigatiekastje.

Bij Apple’s ambitieuze CarPlay-project ,dat de iPhone verbindt met de auto, neemt het Amsterdamse high-techbedrijf de navigatie voor zijn rekening. In de strijd die woedt tussen Google, Microsoft en Apple om de ‘slimme auto’ is TomTom helemaal in het Apple-kamp beland. Een kleine twintig autofabrikanten – waaronder Mercedes Benz, BMW, Ford, GM en Toyota – gaat CarPlay in nieuwe modellen inbouwen. Ook gaan iPhone-gebruikers actief bijdragen aan betere kaarten. Ze kunnen fouten rechtstreeks doorgeven. TomTom ziet ook nieuwe toepassingen voor de locatiegegevens uit de smartphone.

TomTom-topman Harold Goddijn liet dit gisteren weten tijdens een gesprek naar aanleiding van het tienjarig bestaan van het navigatiekastje. TomTom blijft ondanks de gedaalde vraag naar deze apparatuur hiermee doorgaan. „Want de daling vlakt af.” Volgens Goddijn is stabilisatie in zicht. Dit geeft TomTom de tijd in nieuwe activiteiten te investeren. Zonder dat de glanzende groeicijfers van een jaar of zeven geleden weer terugkomen, heeft Goddijn het gevoel dat een nieuwe fase van expansie naderbij komt.

TomTom heeft vele potjes op het vuur staan die het wegzakken van de inkomsten uit navigatiekastjes gaandeweg kunnen compenseren. Goddijn geeft toe dat de ontwikkeling van sommige activiteiten veel langer duurt dan was voorzien. Hij noemt als voorbeeld het Duits softwarebedrijf voor vlootbeheer dat zeven jaar geleden werd overgenomen. „We dachten dat het voldoende was daar een TomTom-merkje op te plakken en de dienst internationaal uitrollen.” De periode die verloopt tussen het eerste contact met een potentiële klant en de order duurde veel langer. Maar de vaart zit er nu eindelijk in. „Met fleetmanagement zijn we nu de grootste in Europa,” aldus Goddijn. „Dat groeit hard. Binnen twee à drie jaar verdubbelt de omzet naar €200 miljoen.”

Ook kostte het TomTom vrij veel moeite nieuwe inkomstenbronnen in de auto-industrie aan te boren. Het Amsterdamse bedrijf verkeek zich een beetje op het conservatisme in die wereld. Het duurt ook lang voordat nieuwe technologie in de auto komt. „We plannen nu voor automodellen die in 2017/2018 op de markt verschijnen.” Het bedrijfsonderdeel dat verkeersinformatie zoals over wegafzettingen verkoopt, zit stevig in de lift. „Bijna iedere auto met een simkaart krijgt onze verkeersinformatie. We zijn marktleider.”

Een snel groeiende activiteit is die van de sporthorloges. Vorig jaar werd hiermee €20 miljoen omzet gehaald, terwijl het dit jaar mogelijk moet zijn boven de €50 miljoen uit te komen. Goddijn geeft ook toe de afgelopen jaren fouten te hebben gemaakt. De ontwikkelafdeling was te centraal en te complex georganiseerd. „We hadden eerder de verantwoordelijkheid bij kleinere clubjes moeten leggen.”
[verwijderd]
0

Ik denk dat we hierin ook een verkapte omzet/winst verhoging kunnen doorlezen.

** Stabilisatie PND in beeld
** van 20 naar 50 miljoen omzet in fitness
** Fleetmanagement dat na 7 jaar echt begint te versnellen.

NB
Ik stelde tegenover (de door mij overigens gewaardeerde) Bart1805 dat TomTom ongeveer 20 miljoen verdiende in fitness vorig jaar en dat dit naar de 50 zou gaan dit jaar. Dat werd toen als complete nonsense verkondigd. De bevestiging staat nu hierboven. Ik was daarin dus niet te optimistisch...

[verwijderd]
0
Om het even af te maken met context. Het aantal auto's met Apple carplay (tomtom kaarten en traffic) aan boord gaat groeien met 210% per jaar, van 105.000 dit jaar tot 94 miljoen in 2020. Dit komt uit een rapport dat vandaag uitkwam door het gerenommeerde IHS.

www.gpsbusinessnews.com/More-than-100...


Cars with Apple CarPlay, with 105,000 units in 2014, will exceed 94 million units in 2020, a compound annual growth rate of 210 percent.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 14 mei 2014 20:41:

Ik denk dat we hierin ook een verkapte omzet/winst verhoging kunnen doorlezen.

** Stabilisatie PND in beeld
** van 20 naar 50 miljoen omzet in fitness
** Fleetmanagement dat na 7 jaar echt begint te versnellen.

NB
Ik stelde tegenover (de door mij overigens gewaardeerde) Bart1805 dat TomTom ongeveer 20 miljoen verdiende in fitness vorig jaar en dat dit naar de 50 zou gaan dit jaar. Dat werd toen als complete nonsense verkondigd. De bevestiging staat nu hierboven. Ik was daarin dus niet te optimistisch...

Veel belangrijker is de intensivering met Apple. Dat gaat heel veel extra winst opleveren in de komende jaren.
[verwijderd]
0
Ik vermoed dat IEX zo ingrijpt i.v.m. schenden auteursrecht van De Telegraaf.

Vandaar even een repost van het woensdag draadje, dat m.i. de auteursrechten wel respecteert.

Ik ga geen kopie plaatsen, want dat zou indruisen tegen de auteursrechten.

Maar enkele boeiende highlights (in eigen woorden):
  • TomTom gaat de navigatie leveren voor Carplay voor zo'n 20 automerken (= kassa als die Carplay contracten gaan lopen! NB. Dit is MIJN interpretatie)
  • TomTom levert verkeersinformatie aan vrijwel ALLE auto's met een dataconnectie.
  • Sommige nieuwe technologie komt pas 2017/2018 in nieuwe modellen.
  • HG ziet een nieuwe groeifase aankomen, maar niet met het tempo dat in het verleden gebruikelijk was
  • Telematics komt na een moeizamere start dan verwacht nu lekker op gang

Disclaimer: dit is MIJN manier om opvallende punten uit wat ik gelezen heb samen te vatten. Koopt allen een Telegraaf (of registreer je) om de exacte teksten na te lezen.

Aanleiding voor het naar buiten treden van HG was het tienjarig bestaan van de PND.

Dit zou toch morgen een reactie moeten opleveren, want voor het eerst wordt er iets concreets gezegd over wat we mogen verwachten van de "strategische deal" met Apple. Ik ben er zelf van overtuigd dat dit pas een voorfase is van een nog veeeeeeeeel intensievere relatie (huwelijk?) in de toekomst. Ik gok als de realtime maps bewezen functioneren.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 14 mei 2014 20:49:

Om het even af te maken met context. Het aantal auto's met Apple carplay (tomtom kaarten en traffic) aan boord gaat groeien met 210% per jaar, van 105.000 dit jaar tot 94 miljoen in 2020. Dit komt uit een rapport dat vandaag uitkwam door het gerenommeerde IHS.

www.gpsbusinessnews.com/More-than-100...


Cars with Apple CarPlay, with 105,000 units in 2014, will exceed 94 million units in 2020, a compound annual growth rate of 210 percent.

Voor navigatie en real-time traffic in de auto zal toch per maand een bedrag moeten worden betaald.

Bij automerken kost dat momenteel zo'n 4-5 euro per maand; dat geld gaat grotendeels naar TomTom. Stel dat Apple slechts 1 euro per auto per maand betaald + een succesfee (lees TomTom krijgt percentage over de inkomsten uit de location based services).

Dat gaat Apple in 2020 als snel enkele miljarden kosten. Gaan ze niet doen, dus is een overname van TomTom in de komende periode veel waarschijnlijker. Het is iig intern te verantwoorden als dat ergens tussen de 4-6 miljard moet kosten. Ook de markt zal dit begrijpen. Helemaal als de HERE-kaartendatabase (later dit jaar?) voor minimaal 6 miljard dollar naar Microsoft gaat.
[verwijderd]
0
@xynix.

Nu ook door Goddijn aan de grote klok gehangen dat Apple wordt ingezet om haar gebruikers te laten bijdragen aan geautomatiseerde updates. De kwaliteitsimpuls die daarvan uitgaat kunnen alleen TomTom (via Apple) en Google realiseren. Voor Nokia is dat al veel lastiger...

Ik hoop dat de moderator door de vingers ziet dat een belangrijk bericht voor beleggers is gekopieerd van de Financiele Telegraaf. Ik weet zelf dat het Financieele Dagblad het niet leuk vindt als je berichten kopieert. Daar is de content namelijk betaald. De Financiele Telegraaf maakt daar echter niet zo'n probleem van en het betreft hier ook geen betaalde content, je moet alleen ff je mailadres achterlaten.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 14 mei 2014 20:41:

Ik denk dat we hierin ook een verkapte omzet/winst verhoging kunnen doorlezen.

** Stabilisatie PND in beeld
** van 20 naar 50 miljoen omzet in fitness
** Fleetmanagement dat na 7 jaar echt begint te versnellen.
Mee eens!

Vanwaar deze spontane openhartigheid van HG?????!!!!! Dat is niet zijn gewoonte.

Overigens denk ik persoonlijk dat de "navigatie-rol" van TomTom verder gaat dan alleen de aanstaande release van realtime maps. Eerder is al aangegeven dat er voor de "slimme auto" een heel nieuw niveau van kaartinformatie zal moeten worden verzameld, deels af te leiden uit gegevens afkomstig van de voertuigsensoren. Ik verwacht dat TomTom ook hierin een zeer grote rol zal spelen (zie ook hun huidige systemen die koppelen op de OBD-poort).

Zou Apple zo'n strategische partner echt als "onafhankelijke partij willen laten doorgaan? Geloven jullie dat???!!!
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljantje schreef op 14 mei 2014 20:58:

[...]

Voor navigatie en real-time traffic zal toch per maand een bedrag moeten worden betaald.

Bij automerken kost dat momenteel zo'n 4-5 euro per maand; dat geld gaat grotendeels naar TomTom. Stel dat Apple slechts 1 euro per auto per maand betaald + een succesfee (lees TomTom krijgt percentage over de inkomsten uit de location based services).

Dat gaat Apple in 2020 als snel enkele miljarden kosten. Gaan ze niet doen, dus is een overname van TomTom in de komende periode veel waarschijnlijker.
Dat is een eenvoudige rekensom waar logica in zit. Die logica doortrekkend is TomTom dan ook niet te koop voor weinig.
[verwijderd]
0
Het zou voor mij morgen wel eens een dubbel leuke TomTom-dag kunnen worden. Ik neem mijn iPad mee. Wie weet kan ik dan morgen toch nog wat meedoen overdag. Posten via mijn Galaxy is me te lastig door de autocorrectie. Bij mijn iPad heb ik een toetsenbordje.
[verwijderd]
0
quote:

xynix schreef op 14 mei 2014 21:02:

[...]
Eerder is al aangegeven dat er voor de "slimme auto" een heel nieuw niveau van kaartinformatie zal moeten worden verzameld, deels af te leiden uit gegevens afkomstig van de voertuigsensoren. Ik verwacht dat TomTom ook hierin een zeer grote rol zal spelen (zie ook hun huidige systemen die koppelen op de OBD-poort).
Ook de laatste patenten van TomTom wijzen in die richting ;o)
[verwijderd]
0
quote:

xynix schreef op 14 mei 2014 21:02:

[...]
Mee eens!

Vanwaar deze spontane openhartigheid van HG?????!!!!! Dat is niet zijn gewoonte.

Goddijn is in het verleden een keer onderuit gegaan door winstwaarschuwing af te moeten geven na een te positieve outlook. Dat was in 2011. Hij kreeg toen ook behoorlijk wat modder over zich heen. En ook forse downgrades. Jos Versteeg van Theodor Gilissen paste bijvoorbeeld zijn koersdoel in 1 keer aan van 10 euro naar 2,50 euro. (zou hij de frustratie nu nog voelen?)

Het herstel van de crisis duurde ook langer dan verwacht en bepaalde R&D ging niet snel genoeg, terwijl nu wel de deadlines gehaald worden met het nieuwe mapping platform. (dit haalt Goddijn ook aan in het interview met DFT, dat hij fouten gemaakt heeft met de complexiteit van de R&D organisatie). Denk nog eens terug aan apps die maar niet klaar kwamen.

Ik denk dus dat Goddijn voorzichtiger is geworden en zich pas wil uitlaten over groei van het bedrijf in totaal en stabilisatie van het PND stuk als hij daar zeer overtuigende signalen van heeft.

Nu al zeggen dat je 50 mio fitness omzet gaat halen en 200 mio Telematics omzet in 2-3 jaar. Dat zijn stevige statements, het zijn ook concrete getallen en geen algemeenheden. Ik denk dus dat hij zeker van zijn zaak is. (eindelijk)
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 14 mei 2014 21:04:

[...]

Dat is een eenvoudige rekensom waar logica in zit. Die logica doortrekkend is TomTom dan ook niet te koop voor weinig.
Had ook nog even een bedrag opgenomen:

"Voor navigatie en real-time traffic in de auto zal toch per maand een bedrag moeten worden betaald.

Bij automerken kost dat momenteel zo'n 4-5 euro per maand; dat geld gaat grotendeels naar TomTom. Stel dat Apple slechts 1 euro per auto per maand betaald + een succesfee (lees TomTom krijgt percentage over de inkomsten uit de location based services).

Dat gaat Apple in 2020 als snel enkele miljarden kosten. Gaan ze niet doen, dus is een overname van TomTom in de komende periode veel waarschijnlijker. Het is iig intern te verantwoorden als dat ergens tussen de 4-6 miljard moet kosten. Ook de markt zal dit begrijpen. Helemaal als de HERE-kaartendatabase (later dit jaar?) voor minimaal 6 miljard dollar naar Microsoft gaat."
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 14 mei 2014 21:04:

Die logica doortrekkend is TomTom dan ook niet te koop voor weinig.
Tuurlijk niet. Daarom duurt het ook zo'n eeuwigheid. De assetwaarde (=het minimum van een overnameprijs) ligt toch al gauw op het 5-7 voudige van de huidige beurswaarde.

HG heeft TT het laatste jaar zorgvuldig in een steeds minder chantabele positie gemanoeuvreerd. Alleen die shorters manipulatie zit me niet lekker. Hoe past die in het totaalplaatje?
pwijsneus
0
Allereerst ere wie ere toekomt, Alfred Monterie (en Camino voor het plaatsen op het forum). Mooi stukje geschreven in de Telegraaf over TomTom.

@ Xynix, ik hoop dat je interpretatie klopt, maar zelf kan ik er de vinger nog niet op leggen. Daarmee bedoel ik of de band met Apple geintensiveerd wordt omdat TomTom toch al de kaarten levert voor Apple Maps, of dat TomTom het nu eindelijk is gelukt om die extra strategische (en wellicht nu ook financiele) waarde uit de Apple-deal te halen door een additionele deal voor Carplay (and what not). Een verhelderend PB van TomTom - of Apple maar dat is ijdele hoop - zou lekker zijn.

Op 2 juni vind de WWDC weer plaats, waar naar alle waarschijnlijkheid iOS 8 wordt gepresenteerd met o.a. een update van Apple Maps. Vorige week heeft Google maps ook een update doorgevoerd met o.a. lane-assist, offline-kaarten en een taxidienst. Zal, wil en kan Apple hier op korte termijn op reageren?

Al met al niet verkeerd allemaal. Wordt tijd dat de shorters maar eens gaan vertrekken, en dan maar eens kijken of de q2 cijfers deze mooie signalen allemaal bevestigen.

Na de tegenvallende outlook en licensing omzet was ik na de aankondiging van Apple's "iOS in the Car", of Carplay teleurgesteld dat TomTom niet in staat was om op zijn minst wat PR mee te pakken. Een additionele deal voor traffic zou toch mogelijk moeten zijn.

Misschien komt er nu toch wat los. We wachten rustig af, morgen maar eens kijken of de koers (ben toch voornamelijk belegger in TT) uberhaubt gaat reageren op dit bemoedigende artikel.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 14 mei 2014 21:07:

Nu al zeggen dat je 50 mio fitness omzet gaat halen en 200 mio Telematics omzet in 2-3 jaar. Dat zijn stevige statements, het zijn ook concrete getallen en geen algemeenheden. Ik denk dus dat hij zeker van zijn zaak is. (eindelijk)
Die cardio watch is dus echt een hele, hele vette hit. Echt veel beter dan de eerste watch. Dat gevoel had ik ook meteen toen ik die nieuwe cardiowatch voor het eerst zag. Het kost wat, maar dan heb je ook wel iets wat gezien mag worden in je sportvriendenclubje.

Bij Telematics is hij volgens mij nog steeds veel en veel te voorzichtig. Als je in dit soort markten de wind in de zeilen krijgt gaat het echt super snel. Ik verwacht dat de doorbraak in de VS ook al in 2014 steeds sneller zal gaan. Ze hebben gewoon een product dat de concurrentie totaal achter zich laat qua functionaliteit. Alleen weet ik nog niet hoe lang we dan nog blij zijn met die samenwerking met LoJack.
266 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront