TomTom « Terug naar discussie overzicht

29 oktober 2014: TomTom>> de Cijfers de Commentaren en de Koersreactie....................

377 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 » | Laatste
bart1805
0
quote:

VanillaSky schreef op 29 oktober 2014 21:00:

[...]

Het blijkt inderdaad keer op keer lastig voor velen om de werkelijkheid onder ogen te zien. Toch zijn er voldoende indicaties en wordt er voldoende informatie gegeven om voor 1-2 jaar een redelijk accurate berekening te maken. (overname en exit etc. uitgesloten).
Overigens kom ik met huidige informatie niet aan een omzet van 1.1mrd voor 2016, enige wat daar m.i. positief kan verrassen is automotive omzet.

Uit de CC vond ik het trouwens apart dat HG geen timing wil aangeven m.b.t. de PSA deal. Ik meen dat toen de deal gesloten is in 2012 er duidelijk gezegd werd dat dit in 2015 bij gaat dragen, nu lijkt dit pas later te zijn gezien de statement dat automotive omzet 'flat' zal zijn in 2015.
Ja zou in 2015 gaan bijdragen, gaat allemaal langzamer dan gedacht blijkbaar. Misschien heb je gelijk, had ik toch bij mijn allereerste inschatting moeten blijven.....
Wat je kunt zeggen is dat de boel netjes aan het stabiliseren is, dat de afzet (nu meer TT gebruikers dan een paar jaar geleden) weliswaar stijgt, maar de omzet niet. Steeds dieper onder de motorkap, maar nog steeds een prijsdruk.
Wipo
0
@Justin/Kingwoep/patience

TomTom gaat rekening houden met het weer. Dit betekent dat er bij de routeberekening niet alleen wordt gekeken naar files, maar ook naar bijvoorbeeld hevige regen of sneeuw op de gekozen route.

zie:
patentscope.wipo.int/search/en/detail...
en kies tabblad "Drawings"
fig.1 toont weersymbolen
fig.2 is hetzelfde display device als de "Commuter" afbeelding die Justin toonde, zie:
media.t3.com/img/resized/to/xl_TomTom...

Deze display device wordt mooi getoond in:
patentscope.wipo.int/search/docservic...

Het is een nieuw soort "Consumer" artikel wat misschien toegepast wordt bij weersvoorspelling.
Het bestaat uit een achtergrond-verlichtingsplaat, gevolgd door waarschijnlijk een staand LCD-scherm, een aantal schaduw?contrast?-maskers en een optisch element waarmee symbolen/iconen geprojecteerd kunnen worden (HUD)?? Zie ook de zes gaten in de houder voor het LCD-scherm waarvan de positie overeenkomt met getoonde symbolen op het scherm in fig. 1.
trend follower
0
quote:

*Justin* schreef op 29 oktober 2014 19:51:

Ik heb een deel van de conference call geluisterd nu en deel totaal niet de mening dat er gedownplayed werd of dat de CEO en CFO niet goed uit de verf kwamen.

Er kwamen veel goede vragen van analisten over de order intake van 170 miljoen in automotive. Wat betekent dit voor de toekomst? Wat zijn de looptijden? Hoeveel procent van de contracten winnen jullie nu? Wat is het marktaandeel versus Nokia en hoe verwachten jullie dat de order intake verder gaat verlopen.

Dit waren geen makkelijke vragen, dus je hoort inderdaad dat Goddijn veel begint met uhhh om tijd te vinden voor het juiste antwoord. Maar als je naar de antwoorden luistert dan:

- Verwachten ze een SIGNIFICANTE groei in automotive omzet
- Ze verwachten dat hun marktaandeel ten opzichte van Nokia groeit. Niet omdat ze precies weten hoe groot het marktaandeel van Nokia is, maar op basis van het percentage van de nieuwe deals die ze winnen ten koste van Nokia
- De diensten die ze bij TomTom bieden zijn niet alleen maps, traffic en software maar ook cloud services. Deze zijn apart per stuk geprijsd en als een klant meerdere van deze diensten afneemt tikt het snel aan
- Ze verwachten dat het bedrag van 170 miljoen het komend kwartaal nog flink hoger wordt, en dit is voor TomTom een absoluut record. Dit is allemaal content en services, dus hoge marge omzet.
- Ze werken nu samen met de grootste autofabrikanten die hen ook korte termijn deals gunnen
- TomTom verwacht dat 80% van alle Europese auto's TomTom traffic aan boord krijgt. Nogmaals: 80%.
- De omzet zal wel gedeferred worden, maar als de order intake op deze manier doorgaat, volgend jaar ook weer 200 miljoen of meer, dan gaat die omzet stapelen. De vraag neemt alleen maar toe door de connected car zegt Goddijn. Als je nog twee jaar zo door gaat heb je een orderportefeuille van meer dan 600 miljoen staan die allemaal nog naar TomTom toekomt. Ga dan maar eens opnieuw aan het rekenen.

(En dan hebben we het nu over de omzet die in totaal 4 miljoen euro lager was dan verwacht (terwijl de marge beter was) terwijl de automotive markt voor honderden miljoenen aan potentieel biedt).

Ik zal de call nog een keer helemaal luisteren, maar dit was in ieder geval mijn eerste take-away. Schiet maar als je het er niet mee eens bent.
Justin die 170 Mio vertegenwoordigt wel de value over de gehele looptijd. Dus deze bedragen komen over enkele jaren pas feitelijk binnen. Mariana gaf als voorbeeld dat deze bedragen gedurende de komende 3 jaar binnen komen.
Wipo
0
[verwijderd]
1
quote:

moneymaker schreef op 29 oktober 2014 20:21:

sommigen op dit forum willen niet inzien dat het allemaal niet zo bijzonder is en blijven als zogenaamde dyhards positief schrijven
nou prima hoor ga er lekker mee door
de koers geeft tenslotte aan dat het niet zo is anders waren we wel gestegen
jammer dat sommigen niet reeel kunnen zijn
Als jij nou gewoon eens hetzelfde doet als je grootste stalker en hier verdwijnt en dan evt. later "als je kleinzoon" terugkeert dan scheelt dat weer een hoop geleuter
[verwijderd]
0
quote:

Hoopmazzel schreef op 29 oktober 2014 20:46:

[...]

Kan ie niet een tijdje op jouw Groene Draek Dirk?.Aan een lang touw in een meertje laten dobberen.Zonder internet!
ja ik lig aan de keltische zee...met mn Groene Draek. Daar zal moneymaker van opfrissen..
kan ie gelijk met vriend inspirator mee dobbberen.
trend follower
0
quote:

trend follower schreef op 29 oktober 2014 21:30:

[...]

Justin die 170 Mio vertegenwoordigt wel de value over de gehele looptijd. Dus deze bedragen komen over enkele jaren pas feitelijk binnen. Mariana gaf als voorbeeld dat deze bedragen gedurende de komende 3 jaar binnen komen.
En zei HG nu in de call dat hij voor 2015 geen groei verwacht voor Automotive maar pas in de jaren daarna?
VanillaSky
0
quote:

trend follower schreef op 29 oktober 2014 21:39:

[...]

En zei HG nu in de call dat hij voor 2015 geen groei verwacht voor Automotive maar pas in de jaren daarna?
Dat heeft hij inderdaad gezegd. En gezien de aanlooptijden in automotive zal deze voorspelling behoorlijk accuraat zijn.
[verwijderd]
0
Tom Tom is een droom, een onbenullig bedrijfje dat teert op naamsbekendheid. Alle kennis van sommige posters hier ten spijt is het van 68 naar 5 euro gezakt en zal daar blijven hangen.
[verwijderd]
1
TomTom genereert 100 miljoen euro cash per jaar.

TomTom sinds transitie koersstijging van 2,5 euro naar nu 5,50 euro.

Maandje geleden koers TomTom nog 6,60 euro.

MariekeTrottoir is in ieder geval geen TomTom kenner. Ze praat alleen al naar gelang haar positie. Misschien is het wel een goede belegger ?

[verwijderd]
0
quote:

trend follower schreef op 29 oktober 2014 21:30:

[...]

Justin die 170 Mio vertegenwoordigt wel de value over de gehele looptijd. Dus deze bedragen komen over enkele jaren pas feitelijk binnen. Mariana gaf als voorbeeld dat deze bedragen gedurende de komende 3 jaar binnen komen.
Klopt dat weet ik en staat nu ook in het verslagje wat ik snel heb zitten meetypen en heb gepost.

Die 170 is echter wel na 3 kwartalen en loopt dit jaar op. En volgend jaar op. Dus het zal uiteindelijk een bedrag worden dat honderden miljoenen groot is en dat is dan inderdaad de value voor de hele looptijd. Veelal is dat drie jaar.

Eigenlijk zoals bij veel bedrijven (bijv. een SBM Offshore) waarbij je een orderboek ziet waarin te verwachten omzet zit voor de komende jaren. Dat TomTom dit nu rapporteert maakt TomTom omzet voor automotive veel voorspelbaarder. Ze hebben nu die 170 gerapporteerd dus ze kunnen er nu niet onderuit om het voortaan altijd te rapporteren.

Ik kan me voorstellen dat je over twee jaar een orderboek van 600 miljoen hebt (3x 200 miljoen) en dat die 600 miljoen aan orders een looptijd heeft van 3 jaar. Dus 200 mio per jaar. Uiteindelijk wordt het een stuwmeer, doordat TomTom naar verwachting 80% van de traffic markt pakt, door de connected car, meer gebruik van nieuwe kaartenplatform en de cloud en uiteindelijk ook nog door de (semi) zelfrijdende auto.
[verwijderd]
1
Wall Street Journal

TomTom Sees Market Stabilizing for Stand-Alone Navigation Devices - WSJ

After years of falling sales, Dutch navigation-technology firm TomTom TOM2.AE -4.48% NV is seeing light at the end of the tunnel.TomTom has struggled with falling demand and prices for its satellite navigation devices as competition from smart phones hurt demand. It also had difficulties gaining a foothold in the automotive market to offset these declines.But in its third-quarter results, the company said the market for stand-alone navigation devices is stabilizing, while its automotive business is finally gaining some traction.

The company now projects its revenue to fall by only up to 3.4% this year, after a 8.9% decline last year and 17% the year before.Still, net income for the third quarter fell by about half to €5.7 million ($7.2 million), compared with €11.3 million, a year earlier.

Revenue fell 4% to €235 million, mostly due to lower sales at its consumer business, which generates about two thirds of group revenue.Sales at its automotive business were flat, but the company said it had won contracts worth more than €170 million so far this year. This “together with orders secured earlier will support growth in our Automotive business from 2016 onwards,”

Chief Executive Harold Goddijn said.As sales of complete systems for the in-car market disappointed, TomTom started tweaking its strategy for that sector. It now focuses on selling separate components, like maps, traffic services or navigation software.“In automotive, we continue to make good progress in delivering our connected navigation system components,” Mr. Goddijn said.

It recently launched a new mapping platform, which will increase the frequency of in-car map updates and will ultimately enable pushing real-time map updates to users devices.“The car industry is very enthusiastic,” Mr. Goddijn said, adding that accurate and up-to-date maps will become increasingly important as car makers expand automated driving capabilities. TomTom recently teamed up with Volkswagen AG VOW3.XE +0.75% to study the mapping needs for automated driving.

While TomTom holds a market share of about 50% in Europe for consumer satellite-navigation devices, Nokia Corp. NOK1V.HE -1.20% has been the dominant player in the automotive sector.Mr. Goddijn said demand for mapping and navigation in the middle to high end of the automotive market is growing and that the company is aiming to gain market share, supported by product innovations.“Pretty much all European car makers use our traffic services,” Mr. Goddijn said.

“This is also strategically important as it gives us a lot more insights into the movement of those cars,” he added.Apart from growth in the car industry, TomTom is looking to build up its fleet management business, which grew 34% during the third quarter, through acquisitions and organic growth. It’s also diversifying its consumer business by launching new products such as its recently introduced golf watch.“

We expect to double revenues [from our sports watches] by the end of the year,” Mr. Goddijn said.
[verwijderd]
0
quote:

inspirator schreef op 29 oktober 2014 23:44:

TomTom genereert 100 miljoen euro cash per jaar.

TomTom sinds transitie koersstijging van 2,5 euro naar nu 5,50 euro.

Maandje geleden koers TomTom nog 6,60 euro.

MariekeTrottoir is in ieder geval geen TomTom kenner. Ze praat alleen al naar gelang haar positie. Misschien is het wel een goede belegger ?

Nee, een tomtomkenner is iemand die al jaren roept dat het 'eigenlijk' 30-50-80-100 euro per aandeel waard is
[verwijderd]
0
TomTom-powerd LoJack fleet management solutions are now available in North America

Instant routing and accurate mapping to reduce travel times
Real-time traffic information to avoid crowded roads
Alerts for preventative maintenance check-ups for each vehicle – Preventative maintenance alerts allow fleet managers to stay on top of regular vehicle maintenance needs; eliminating even one service appointment per vehicle each year could result in significant savings for any business.
Real-time tracking and tracing that gives managers insight into mobile worker and route optimization

telematicswire.net/tomtom-powerd-loja...

www.marketwatch.com/story/lojack-flee...
Balimoney
0
quote:

bart1805 schreef op 29 oktober 2014 21:08:

[...]
Ja zou in 2015 gaan bijdragen, gaat allemaal langzamer dan gedacht blijkbaar. Misschien heb je gelijk, had ik toch bij mijn allereerste inschatting moeten blijven.....
Wat je kunt zeggen is dat de boel netjes aan het stabiliseren is, dat de afzet (nu meer TT gebruikers dan een paar jaar geleden) weliswaar stijgt, maar de omzet niet. Steeds dieper onder de motorkap, maar nog steeds een prijsdruk.
Een eventuele omzet trigger zou nog kunnen zijn 1 of 2 redelijke overnames door TTT.
Balimoney
0
cc transcript:

seekingalpha.com/article/2615195-tomt...

Hij heeft het ook over Automaatje ;-))

And some of those results are quite interesting and promising. And I think that given time, we will find ways to further automate and optimize production and change detection process.
trend follower
0
quote:

*Justin* schreef op 30 oktober 2014 00:21:

[...]

Klopt dat weet ik en staat nu ook in het verslagje wat ik snel heb zitten meetypen en heb gepost.

Die 170 is echter wel na 3 kwartalen en loopt dit jaar op. En volgend jaar op. Dus het zal uiteindelijk een bedrag worden dat honderden miljoenen groot is en dat is dan inderdaad de value voor de hele looptijd. Veelal is dat drie jaar.

Eigenlijk zoals bij veel bedrijven (bijv. een SBM Offshore) waarbij je een orderboek ziet waarin te verwachten omzet zit voor de komende jaren. Dat TomTom dit nu rapporteert maakt TomTom omzet voor automotive veel voorspelbaarder. Ze hebben nu die 170 gerapporteerd dus ze kunnen er nu niet onderuit om het voortaan altijd te rapporteren.

Ik kan me voorstellen dat je over twee jaar een orderboek van 600 miljoen hebt (3x 200 miljoen) en dat die 600 miljoen aan orders een looptijd heeft van 3 jaar. Dus 200 mio per jaar. Uiteindelijk wordt het een stuwmeer, doordat TomTom naar verwachting 80% van de traffic markt pakt, door de connected car, meer gebruik van nieuwe kaartenplatform en de cloud en uiteindelijk ook nog door de (semi) zelfrijdende auto.
Ze verwachten voor automotive geen groei in 2015. Mijn vraag blijft dat dan kunnen de andere pijlers de car wel voldoende trekken om vogend jaar dan eindelijk omzet groei te realiseren?
[verwijderd]
0
Hopen dat ING koopadvies van € 7 de koers weer terug brengt naar de hoogte van vorige week rond € 6,50!
Erik9400
1
quote:

Marie Trottoir schreef op 29 oktober 2014 23:15:

Tom Tom is een droom, een onbenullig bedrijfje dat teert op naamsbekendheid. Alle kennis van sommige posters hier ten spijt is het van 68 naar 5 euro gezakt en zal daar blijven hangen.
Jij zegt het jos
377 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 mei 2024 17:35
Koers 5,620
Verschil +0,065 (+1,17%)
Hoog 5,635
Laag 5,510
Volume 225.292
Volume gemiddeld 278.330
Volume gisteren 304.862

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront