AM « Terug naar discussie overzicht

overname koorts zal nog meer stijgen bij AM

20 Posts
[verwijderd]
1
De overname koorts bij AM zal niet dalen, maar juist stijgen.
Wij van de redactie XEA.nl hebben nog meer cijfers doorgenomen, ter berekening van de (mogelijke) waarde van het aandeel Amstelland-MDC.
Vooral in de grondvoorraad, daar schuilt het verborgene.

In het jaarverslag 2004 schrijft AM 't volgende: de omvang van de grondprotefeuille nam met 48 HA af en ging naar 1.127 HA. De grondpositie via niet geconsolideerde deelnemingen nam toe van 900 HA naar 1.077 HA per eind 2004. Mede dankzij de grondpositie beschikt AM over een ontwikkelingsmogelijkheid van 41.000 woningen met een naar de huidige inzichten en volume van ca. EUR 10 miljard. Waarde van de woningen gem. EUR 261.700 per woning eind 2004.
Ook had per 31/12/2004 AM 2.700.000m2 commercieel vastgoed portefeuille.
Wat deed de koers van AM per 31/12/2004? , die was EUR 7,14 p.a.
Wat schrijft AM in haar verslag 2004 op blz. 33.

De werkelijke financiele slagkracht van AM is derhalve groter dan via de balans in de jaarrekening mag worden verondersteld!

Als nu de biedingen tot ca. EUR 9,50 (op)lopen, dan klets je een stukje in de ruimte. Het verschil is EUR 2,36 bij de koers van het aandeel per eind december 2004.
Die slagkracht zal zeker nog groter moeten zijn, want anders maak je daar geen melding van.

Het aantal aandelen van AM.
Ultimo 2002 85,1 miljoen, bij; in 2003 uithoofde van dividend 2,3 miljoen en door winstdelingen en gratificaties 1,2 miljoen, totaal 88,6. Stand per 1/1/2004 88,6 miljoen, bij uit hoofde van dividend en min uit hoofde van winst/gratificaties 1,8 miljoen gesaldeerd, totaal 90,4 miljoen aandeel. Per saldo komen er bij 2 á 3 miljoen aandelen door dividend en winstdelingen/gratificaties. Wij nemen de stand 2,6 miljoen en dan is 't totaal 93 miljoen aandelen per heden.

Ook hoopt AM dit jaar ca. 5.000 woningen op te leveren. Dus verzilvering van een deel grondwaarden.

Het BouwCentrum Expo melden vorige week, dat de gemiddelde grondprijs van bouwgrond vorig jaar(2004) was gestegen naar EUR 250 per m2. De Randstad staat op EUR 750 per m2. en dat was in 2003 nog EUR 575 per m2 in de Randstad.

Waarde grondvoorraad in eigen beheer 1.127 HA, maal EUR 250 p.m2 taxatie BouwCentrum. En voor de waarde/belang van de grond in deelnemingen van 1.077 HA nemen wij de voorzichtige kant van 1/3 deel, totaal alleen aan grond 1127+359 Ha x EUR 250, bij oplevering te verzilveren. In de prijs van EUR 250 zitten ook kosten van het bouwrijp maken van de grond, publieken voorzieningen, t.w. het aanleggen van wegen, groen voorzieningen etc.
Deze kosten zijn voor ons moeilijk te berekenen, daar wij niet over de juiste info beschikken.

In eerste instantie hadden wij de prijs (verkrijgings) en de opbrengstprijs (bij oplevering woning/ commercieel Vastgoed) van de grond, van elkaar afgetrokken, dat mochten wij alleen doen in de UK en Spanje, aldus AM.

De waarde grond per m2 per 31/12/2004 was EUR 27 per m2 en niet de door ons als taxatie aangenomen EUR 37 p.m2. Een verborgen (taxatie)waarde van ca. EUR 5 per aandeel ,vinden wij (REd.XEA.nl) een acceptabele.

Waarde per aandeel AM per 31/12/2004 EUR 6,64 en een meerwaarde brengt ons op EUR 11,644.

Ook is AM een "Going Concern" met veel grote projecten, woning voorraden, kennis e.d.. Bekijk het lijstje maar eens wat zij (AM) bekend heeft gemaakt.
Het bestuur van AM heeft door de bekendmaking van de biedingprijs van ca. EUR 9,50, de huidige aandeelhouders geen dienst bewezen.
Of denken zij alleen aan zichzelf, zoals er bij de KLM is gebeurd? Daar dacht het zittende bestuur ook alleen aan zichzelf, opties KLM van EUR 30 en hoger werden ingedekt met aandelen en werden meegenomen naar Air-France.

AM zal zeker ook grond in de Randstad hebben liggen en de huidige grondprijs zal zeker niet lager zijn geworden.
En dan de restwaarde nog van andere zaken.
Te weten, de reservering van het mogelijke verlies in Duitsland, daar zou ook geld overblijven, de reserves, de know-how etc. etc.

Als de prijs (bieding) nu al te hoog zou oplopen, kan de biedingen daardoor in gevaar lopen. Wij gaan dan uit, dat het bestuur dit als hoofd reden heeft genomen, om de "overname koorts" niet te hoog te laten oplopen.

De werkelijke waarden van 1 aandeel Amstelland-MDC zal in de buurt van de EUR 14 liggen, en zeker niet lager.

Bericht om 12.15 uur, d.d. 11 juli 2005.
Dit verslag is door ons aangepast, na overleg met AMstelland MDC
[verwijderd]
0
[verwijderd]
0
quote:

Pallu schreef:

niet in herhaling vallen
je link in je eerste topic was voldoede

ik wacht af
was niet mijn topic, dacht dat het zo wel wat overzichtelijker is, zonder dat je naar een andere pagina gaat ;)
[verwijderd]
0
quote:

Dalma schreef:

[quote=Pallu]
niet in herhaling vallen
je link in je eerste topic was voldoede

ik wacht af
[/quote]

was niet mijn topic, dacht dat het zo wel wat overzichtelijker is, zonder dat je naar een andere pagina gaat ;)
was me even ontgaan, sorry
[verwijderd]
0
Weet iemand, wat er gewijzigd is in de versie van vanmiddag ten opzichte van de oorspronkelijke versie van gisteren. Volgens de laatste regel van het bericht van XEA.NL heeft men gewijzigd na overleg met AMST.
Je zou hier (bijna) uit afleiden dat AMST zich kan vinden in de inhoud.
[verwijderd]
2
Beste AM-ers,


Of de AM koerskoorts "nog" verder gaat oplopen valt nog te bezien. Ik had dat ook verwacht maar zie er nog weinig van. Ik vind het onbegrijpelijk dat er, ook op dit forum, zo weinig opwinding over de aanstaande overname, fusie of wat het ook mag worden is. Immers, als indicatieve overnamesom en dus als absolute bodem onder de prijs is nu al 9,50 per aandeel genoemd. Dus dit gebeurt voordat de onderhandelingen met de overnemende partij echt serieus in de afrondende fase zijn. Neem daarbij vervolgens:
- de door diverse analisten gemaakte berekeningen van de werkelijke waarde van AM
- de resultaten uit de bedrijfvoering (koers/winst circa 10 en geschat dividend voor 2005 bij de huidige koers ook al minimaal circa 5 %),
- de waarderingen van andere bedrijven in de (bouw)sector

en je begrijpt dat een premie van circa 30 % op de koers (9,50) vanaf het eerste bericht van mogelijke overname bepaald geen onwaarschijnlijk scenario is. Dit percentage is de afgelopen jaren bij overnames van op zich goed renderende bedrijven vaak aan de orde geweest.
Dit zou een koers betekenen van circa 12,35.
Ik kan mij dan ook alleen maar voorstellen dat AM zo expliciet op de overnamegeruchten heeft gereageerd omdat in die geruchten al koersen werden genoemd die dit bedrag ruimschoots overschrijden. Daarmee zou de geplande overname natuurlijk in gevaar komen. Door heel hard te roepen dat de indicatie biedingen (veel)lager zijn, is dat gevaar voorlopig afgewend. Goed voor de onderhandelingen, maar oppassen voor de aandeelhouders.
Nu met z'n allen als aandeelhouders ervoor zorgen dat de prijs per aandeel ook niet teveel de put in wordt gekletst.
Daarom trommel ik maar even mee op dit forum en hoop zo een klein beetje bij te dragen aan weer wat meer koorts.

Groet Glasbol

[verwijderd]
0
Mocht het KLM scenario zich voor doen,hebben we dan ook nog iets aan de VEB?
Of krijgen ze achteraf weer gelijk,mocht bovengenoemd scenario zich blijken te ontwikkelen, dan zou wat meer asertieviteit zeer gewenst zijn.

veel succes groeten Alex.
DirkDeNeu
0
Iets hebben aan de VEB??? Dat zijn toch die groep mensen die nadat ze hun punt hebben gemaakt altijd net iets te lang doorzeiken. Zodat ze koers stijgingen zoveel mogelijk teniet doen. Ze dreigen mij net iets te vaak met rechtzaken.

ps1 ik ben een wel een beetje bevooroordeeld, maar bij mij staan ze niet al te hoog meer aangeschreven. Ze doen zich voor als een soort beurs onbidsman, maar tegelijker tijd zitten ze ervoor het geld in. Dat gaat niet echt goed samen.

ps2 zo genoeg offtopic
[verwijderd]
0
Ik vind het een goed verhaal van Dalma. Wanneer je daarbij nog rekening houdt met de lage waardering van MDC bij de overname (er lag € 3 miljoen klaar voor de accountant!) dan zit er nog een leuke premie aan te komen. In elk geval geven we ze voorlopig nog niet weg, haha.
B...K
0
Bied op 9.87 27.000 stuks

Laat op 9.90 22.000 stuks

Dit betekend dat er binnenkort nieuws aan komt !!!

De koers mag niet hoger als 9.90

De spanning stijgt !!!
[verwijderd]
0
nu ook weer flinke laatblokken:

5 6703 9,85 9,87 11808 3
2 4606 9,84 9,89 7575 2
2 1428 9,83 9,90 18014 5
3 8000 9,82 9,91 1600 1
3 2988 9,81 9,92 6600 3

maar....de aanhouder wint!
[verwijderd]
0
9.75...schiet niet echt op... het kan ook zijn dat er gewoon een bod van 9.75 komt!! dan heeft iedereen pech!!

maarja..komt tijd....komt raad!!
[verwijderd]
0
Ik zou er niet vreemd van opkijken,achter de schermen geregeld,over tranparantie geproken.
met groet, Alex
[verwijderd]
0
Peter,
Ik volg AM en de reakties op dit forum al een tijdje en overal spreekt men van te verwachte hoge winsten bij overname (of ik ben "Oost-indisch-blind", dat heb ik vaker) en die zit eraan te komen volgens mij en vele anderen. Nu ben ik nog een betrekkelijke nieuweling op de beurs, en vroeg me dan ook af wat je bedoeld met een bod van 9,75.
Wat zijn concreet de mogelijkheden voor dit aandeel? in mijn beleving 2, namelijk
1 overname van AM gevolgd door opkopen van alle aandelen door de nieuwe eigenaar en het verdwijnen van AM van de beurs, resultaat (hoge) winst voor de aandeelhouders
2 Onderhandelingen worden gestaakt en de opgebouwde spanning, en daarmee prijs van het aandeel stort naar beneden.
Of denk ik nu te simpel?
Ik ben erg benieuwd naar de mening van wat meer ervaren beleggers!
Groeten,
[verwijderd]
0
Je denkt misschien wel simpel, maar het voordeel daarvan is dat je door een eenvoudig mens goed bent te volgen.
Allereerst kun je zeggen dat de aandelen AM niet duur zijn. Bovendien zitten er nog wel wat kwartjes tussen de dubbeltjes, want ze hebben voor MDC destijds niet het volle pond betaald. Ik denk zelfs verre van dat als je nagaat dat er voor de medewerking van de accountant drie miljoen euro achter de hand gehouden was. Die hebben ze dank zij de heer Boonstra uiteindelijk niet betaald, dus kassa, tel daar het voordeel van de te lage waardering nog bij op(dat is natuurlijk een fors hoger bedrag!) en je komt op een leuke reserve. Bovendien zitten ze behoorlijk in grondposities en de prijzen daarvan zijn tot nu toe alleen maar gestegen. Dat men probeert om de aandelen zo goedkoop mogelijk van de beurs te halen is een ander verhaal, maar daar hoef je niet nerveus van te worden. Gewoon blijven zitten waar je zit. Als ze onder de negen euro mochten zakken, ga ik bijkopen.
pim f
0
en behoedzaam werd de koers onder de euro 9,50 gemanoeuvreerd.

er wordt een spelletje gespeeld, en ik ben er niet blij mee
[verwijderd]
0
Beste AM-ers,

Het blijft langdurig stil rond AM zowel op dit forum, als rond de koers en in de media.
Alweer een maand geleden zwollen de overnamegeruchten sterk aan om vervolgens door AM qua overnamekoers gerelativeerd te worden. Anderen hebben daarbij geroepen dat een deal binnen circa twee weken rond zou kunnen zijn. Voorzover ik weet heeft AM dit nooit bevestigd.

Volgens mij zijn de volgende elementen van belang:
- Het meest voor de hand liggend is dat AM exclusieve gesprekken voert met 1 partij en dat hierover binnenkort meer naar buiten komt
- Er is de mogelijkheid dat er twee partijen interesse hebben in AM en dat dat invloed heeft op het verloop van de onderhandelingen. Als je positief denkt zou je kunnen stellen dat hierdoor de gesprekken enige tijd in beslag nemen en dat dit in ieder geval gunstige effecten op de koers zal hebben
- De cijfers over het tweede kwartaal zullen op 24 augustus bekend gemaakt worden. Gezien de eerder door het management uitgesproken verwachtingen en de cijfers van andere bedrijven in de branche, is mijn indruk dat de halfjaarcijfers in positieve zin zullen verrassen. Dit zal betekenen dat op basis van de huidige koers er sprake is van een koers-winst verhouding van minder dan 10 en dat het dividendrendement richting de 6 % gaat.

Met andere woorden, ook al komt er geen overname dan nog is een koers van meer dan 9,50 al meer dan gerechtvaardigd.

Dit kan toch niet anders betekenen dan dat in de aanloop naar of op 24 augustus er sprake zal moeten zijn van koersstijgingen i.p.v. de huidige dalingen tot zelfs onder het genoemde indicatieve bod van 9,50.

Kortom: ik niet snappen !!

Wie heeft een verklaring voor de huidige (negatieve) koersontwikkeling ?

Alvast dank en groet
Glasbol
20 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
913,25  -0,31  -0,03%  17 mei
 Germany40^ 18.716,50 -0,12%
 BEL 20 4.004,80 +0,24%
 Europe50^ 5.069,27 +0,10%
 US30^ 39.995,10 0,00%
 Nasd100^ 18.540,20 0,00%
 US500^ 5.302,48 0,00%
 Japan225^ 38.732,00 0,00%
 Gold spot 2.415,21 0,00%
 EUR/USD 1,0874 +0,04%
 WTI 79,51 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

NX FILTRATION +8,76%
VIVORYON THER... +6,12%
Sif Holding +4,09%
RENEWI +3,21%
HEIJMANS KON +3,08%

Dalers

Corbion -3,97%
ADYEN NV -3,20%
EBUSCO HOLDING -3,00%
SIGNIFY NV -2,50%
PROSUS -2,29%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront