TEST-AANKOOP Analyse (22/01/2016)
Euronav: zorgen op middellange termijn?
Na 4 jaar rode cijfers te hebben geschreven, boekt de groep weer winst (jaarresultaat 28/01). De olietransporttarieven zijn sinds eind 2014 weer rendabel en Euronav is goed geplaatst om ervan te profiteren.
Toch zijn sommige beleggers nu al bezorgd om het evenwicht tussen de vraag en het aanbod van de transportcapaciteit in 2017-'18. Een o.i. overdreven reactie. Al blijft Euronav riskant (4),na de recente koersdip is het aandeel een koopje.
Bovendien tippen we voor de volgende jaren op recorddividenden: 1,25 EUR voor 2015 (0,42 EUR uitgekeerd in september), 0,67 EUR voor 2016 en 0,58 EUR voor 2017.
KOPEN.
Daling olieprijs: goed nieuws!
Sinds medio 2014 is de olieprijs onophoudelijk gedaald. Dit is vooral het gevolg van het toegenomen aanbod. Geboost door de lage olieprijs is de vraag naar olie in 2015 bijgevolg sneller gestegen dan in de jaren ervoor (+1,8 % t.o.v. gemiddeld +1 %). En al is de economische groei in China al een tijdlang aan het vertragen, toch klom ook daar de vraag in 2015 met ±3,5 %.
In de eerste plaats is de overproductie het gevolg aan de agressieve politiek die Saoedi-Arabië voert om korte metten te maken met de recentere concurrenten (die schaliegas- en olie, olie uit teerzand ontginnen) en zo zijn marktaandeel af te schermen. Daarnaast zal Iran, nu het embargo op het land is opgeheven, ook zijn productie opvoeren, waardoor het aanbod verder zal klimmen. Een vooruitzicht dat nu al op de olieprijs weegt.
Overigens nemen zowel de te vervoeren olievolumes als de af te leggen afstanden toe. Ook blijven de vrachttarieven voor Euronav erg rendabel. Zo sloot de groep al verschillende contracten af voor de volgende jaren. Bovendien kunnen de reders dankzij de lage olieprijs fors besparen op hun brandstofkosten (die 40 à 50 % van de bedrijfskosten uitmaken).
Wat het aanbod betreft...
In 2015 groeide de wereldvloot met 3,3 %. Dit jaar zou dit cijfer iets hoger kunnen liggen. De bestellingen die bij de scheepswerven tot nog toe binnenliepen, zijn immers al goed voor ±19 % van de huidige wereldvloot. Rekening houdend met de nodige tijd om de schepen te bouwen, zullen 2017, 2018 en 2019 volgens sommigen dus delicate jaren worden. Waarschijnlijk zullen de tarieven dan lichtjes dalen.
Het aantal bestellingen van nieuwe schepen dient echter met een korrel zout te worden genomen. Gezien schepen gemiddeld zo'n 20 jaar kunnen worden ingezet, dient jaarlijks immers al 5 % van de wereldvloot te worden vernieuwd om de wereldwijde transportcapaciteit op peil te houden. Van deze bezorgdheid is trouwens helemaal niets te merken op de markt voor tweedehandsschepen, die haar hoogste punt bereikte sinds 2011. Euronav maakt van de gelegenheid dan ook gebruik om zijn oudere schepen met een meerwaarde van de hand te doen. Op basis hiervan is het aandeel volgens ons 13 EUR waard.
Koers op het moment van de analyse: 10,06 EUR
Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie en olieproducten (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).