TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom in onderhandelingen met Tesla

346 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 » | Laatste
Advocaat van de Duivel
0
quote:

Dutch Fury schreef op 9 september 2016 09:25:

Bestaat tesla over een jaar nog wel?
Als er in de VS ook Tesla's spontaan tegen de boom aanrijden is dat zeer zeker de vraag....

Aandeel staat bij een paar grote jongens op nominatie om "aangepakt" te worden en ze blijven geld verbranden met het bouwen van hun geweldige auto's.

Let wel: ze rijden prima hoor maar naar mijn mening is een waterstofauto de toekomst dus als ze niet heel snel gewoon geld gaan verdienen aan het maken van auto's bij deze batterijenclub dan is het voor 2020 einde oefening.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 9 september 2016 11:13:

Misschien onthult musk in zijn blogpost wel iets over gebruik van HD maps
Hoi Justin Ik denk dat we uiterlijk zondag meer weten..

Elon Musk ?@elonmusk - 3 uur geleden
Will get back to Autopilot update blog tomorrow.
B_B
0
quote:

Natte krant schreef op 9 september 2016 11:09:

Het Blijft een Betje Big. Totdat het geld op is ROFL LOL.
Golden Master
B_B
0
Golden Master kan negatieve invloed hebben op TT (door onthullingen, soon, very soon).
[verwijderd]
0
quote:

B_B schreef op 9 september 2016 14:12:

Golden Master kan negatieve invloed hebben op TT (door onthullingen, soon, very soon).
Dit is te gemakkelijk, beetje de Nostradamus uithangen: "Ooit gebeurt er iets dat negatieve invloed kan hebben op Tom2".

Bedoel je de IOS10 Golden Master?
www.iculture.nl/nieuws/golden-master-...
En daarbinnen de Apple Maps 'veranderingen'?
www.iculture.nl/nieuws/apple-maps-nie...

Ik zie het nog niet....
[verwijderd]
0
quote:

B_B schreef op 9 september 2016 14:12:

Golden Master kan negatieve invloed hebben op TT (door onthullingen, soon, very soon).
Gold Finger van mij B0B.

Wat denk je van deze: Charlie don't surf.
B_B
0
quote:

Hik schreef op 9 september 2016 14:34:

[...]
Dit is te gemakkelijk, beetje de Nostradamus uithangen: "Ooit gebeurt er iets dat negatieve invloed kan hebben op Tom2".

Bedoel je de IOS10 Golden Master?
www.iculture.nl/nieuws/golden-master-...
En daarbinnen de Apple Maps 'veranderingen'?
www.iculture.nl/nieuws/apple-maps-nie...

Ik zie het nog niet....

TomTom logo in IOS 10 Golden Master?
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 9 september 2016 14:34:

[...]
Dit is te gemakkelijk, beetje de Nostradamus uithangen: "Ooit gebeurt er iets dat negatieve invloed kan hebben op Tom2".

Bedoel je de IOS10 Golden Master?
www.iculture.nl/nieuws/golden-master-...
En daarbinnen de Apple Maps 'veranderingen'?
www.iculture.nl/nieuws/apple-maps-nie...

Ik zie het nog niet....

Duidelijk te zien dat Apple juist meer TomTom-inside gaat gebruiken.(zelf kunnen ze dergelijke geavanceerde features niet bieden; is allemaal extra data en functionaliteit van TomTom)
Beperktedijkbewaking
1
quote:

potpourri schreef op 9 september 2016 11:26:

@ BDB die AB heb je van mij, jij moet TT volgen je bent 1 van mijn 2 alarmbellen op dit forum

@ HIK , jij bent die andere

@ Harry, natuurlijk is het een schande, waar is verdomme je trots als CEO
Overschat me niet. Ik heb wat (oude) beroepsmatige kennis van mapping, traffic en standaardisatie op dat gebied, en ik probeer de jaarrekeningen van TT te doorgronden, maar als het om de toekomst (HAD, SDC) gaat weet ik niet meer dan de gemiddelde technische geïnteresseerde of trouwe meelezer hier.
Hik en sommige anderen doen op dat gebied veel meer huiswerk dan ik (chapeau), al vind ik zijn conclusies of analyses soms wat -hoe zal ik het zeggen- weinig kritisch. Maar tegengas of tegenwicht op een forum, vanuit welke kant dan ook, is natuurlijk prima en leerzaam.
En als het gaat om TT als bedrijf tussen zijn klanten, concurrenten en peers vind ik Justin altijd de poster met het beste inzicht en de meest waardevolle bijdragen.

Voor wat betreft het aandeel TT, ik denk dat we een rustiger tijd tegemoet gaan. Ik voorzie geen bericht dat de koers zomaar zou kunnen laten 'exploderen'. Alle op zich positieve berichten van laatste 10 maanden of zo hadden uiteindelijk, na een eventuele opleving, ook maar een klein effect. Aan de andere kant vind ik het risico naar beneden nu ook gering (afgezien van een algemene beurscrisis). Ik zie momenteel geen gevaar van een echte disruptor, zie ook mijn volgende posts.

Wel blijf ik me zorgen maken over het 'verdienend vermogen' van TT (ik bedoel specifiek de ebit). Dat zal de komende jaren m.i. slechts langzaam toenemen. Mogelijk kom ik daar in de aanloop naar de Q3-cijfers op terug, ik heb het nu te druk.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

*Justin* schreef op 9 september 2016 12:48:

@BDB De F&S analist vroeg zich af (in conf call met mij) of dat academische research van digital naar analog uberhaupt voor 2020 is afgerond en ook tot iets commercieel bruikbaars leidt. [1]

En over jouw vraag over 'scale'. Daar ging ik dieper op in op 7 september vlak voor 12 uur 'savonds. Het gaat in meerdere opzichten over scale. Je hebt diversiteit aan routes nodig, ook wagens waar minder mensen wonen, je moet ook de grote hoeveelheden data kunnen handlen en het moet ook qua kosten/baten afweging zinvol zijn. [2]
[1]: Eerlijk gezegd snap ik dit punt van jou en/of die F&S man niet zo, al lijkt het me niet zo'n belangrijke kwestie.
Waarom praat hij over 'digitale' camerabeelden, en 'analoge' lidarbeelden? In wezen wordt tegenwoordig alles toch gedigitaliseerd en verwerkt? Pixels zijn toch ook digitaal?
Gaat het om afstandsschatting ('dieptezien')? Bij optische camera's kan dat ook d.m.v. triangulatie.

Komt het omdat de 2D RoadDNA-'schermen' weg er analoog uitzien, en we er 'analoog' over denken? Bedenk het volgende: bij daadwerkelijk gebruik van RoadDNA voor laterale localisation worden de actuele 'beelden' van de lidars in de auto vergeleken met de onboard RoadDNA-database. Dat is een digitaal proces.
Kortom, waar gaat het om, of zie ik iets over het hoofd? (Of erger: begin ik achter te lopen-;)?

[2]: Mee eens. Ook met wat je in een andere post schreef:

"... Mobileye moet het dan hebben van die drie layers om geld mee te verdienen. Voor TomTom is het een onderdeeltje van een groter geheel. De layers zijn onderdeel van de map. En de map is onderdeel van een pakket (maps, traffic, software, lokalisatie). Wat voor Mobileye dan het core product is, is voor TT misschien maar 10% van het product. Dus om de klant als geheel binnen te halen heeft TT natuurlijk prijstechnisch veel meer mogelijkheden."

Ook technologisch gezien zit TT als grote (HD-)mapmaker als een spin in het web. Mobileye kan evt. wat lagen toeleveren, anderen (Uber, Amazon, ...) zetten er lagen met eigen voor hen relevante details bovenop.
Dat geldt volgens mij ook voor Apple. In weer een andere post lees ik over de mooie plannen van Eddy Cue met de Apple maps. Dat is veel, heel veel. Maar nergens staat dat ze de 'basis' van TT niet meer zullen gebruiken.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

groeibriljant schreef op 9 september 2016 20:13:

[...]
Duidelijk te zien dat Apple juist meer TomTom-inside gaat gebruiken.(zelf kunnen ze dergelijke geavanceerde features niet bieden; is allemaal extra data en functionaliteit van TomTom)
Ik kan ook tot geen andere conclusie komen. Apple zal best wel wat dingen toevoegen, met name ohgv vormgeving en gebruiksopties, maar de maps zelf en de basisfunctionaliteiten 'inside' zijn van TT.
Bewijs: 1. Ik lees bij betrouwbare bronnen nooit het tegendeel, ook niet van Apple zelf. 2. Waar dient anders dat verlengde en uitgebreide contract met Apple voor?

En dan is Apple nog een hele grote. Voor iets 'kleinere' bebrijven (Uber, Amazon, ...) geldt dit m.i. nog sterker.

We kunnen er lang of kort over kletsen, feit blijft dat er maar drie grote echt kaartmakers in de wereld zijn: TomTom, Google en HERE. En dat zal voorlopig zo blijven. Waarvan TT de enige echt onafhankelijke en (t.o.v. Google) het meest dedicated is. (Vertaal dat laatste zelf maar even begrijpelijk in onze moerstaal, ik ben er nu te lui voor, het is weekend...)
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 10 september 2016 07:49:

[...]
[1]: Eerlijk gezegd snap ik dit punt van jou en/of die F&S man niet zo, al lijkt het me niet zo'n belangrijke kwestie.
Waarom praat hij over 'digitale' camerabeelden, en 'analoge' lidarbeelden? In wezen wordt tegenwoordig alles toch gedigitaliseerd en verwerkt? Pixels zijn toch ook digitaal?
Gaat het om afstandsschatting ('dieptezien')? Bij optische camera's kan dat ook d.m.v. triangulatie.

Komt het omdat de 2D RoadDNA-'schermen' weg er analoog uitzien, en we er 'analoog' over denken? Bedenk het volgende: bij daadwerkelijk gebruik van RoadDNA voor laterale localisation worden de actuele 'beelden' van de lidars in de auto vergeleken met de onboard RoadDNA-database. Dat is een digitaal proces.
Kortom, waar gaat het om, of zie ik iets over het hoofd? (Of erger: begin ik achter te lopen-;)?

[2]: Mee eens. Ook met wat je in een andere post schreef:

"... Mobileye moet het dan hebben van die drie layers om geld mee te verdienen. Voor TomTom is het een onderdeeltje van een groter geheel. De layers zijn onderdeel van de map. En de map is onderdeel van een pakket (maps, traffic, software, lokalisatie). Wat voor Mobileye dan het core product is, is voor TT misschien maar 10% van het product. Dus om de klant als geheel binnen te halen heeft TT natuurlijk prijstechnisch veel meer mogelijkheden."

Ook technologisch gezien zit TT als grote (HD-)mapmaker als een spin in het web. Mobileye kan evt. wat lagen toeleveren, anderen (Uber, Amazon, ...) zetten er lagen met eigen voor hen relevante details bovenop.
Dat geldt volgens mij ook voor Apple. In weer een andere post lees ik over de mooie plannen van Eddy Cue met de Apple maps. Dat is veel, heel veel. Maar nergens staat dat ze de 'basis' van TT niet meer zullen gebruiken.

Top fijne reactie bdb

Vraag 1 gaat mij ook de pet te boven. Wat ik 'denk' is dat het te maken heeft met het feit dat degene die de kaart moet lezen en begrijpen nu niet een mens is maar een rijdende computer. De analoge info die de lidar opvangt levert blijkbaar makkelijker te interpreteren/vergelijken data op. Een lidar maakt geen onderscheid tussen een boom die in de lente groen, in de herst bruin en in de winter kaal is. Qua images van een camera zou het wel kunnen dat de computer denkt: die groene boom is een andere dan die bruine. Maar misschien lul ik gigantisch uit mijn nek want technisch ben ik een noob

Punt 2. Zijn we het volledig eens. Interessant dat apple zei dat mapping activiteiten van anderen heel smal zijn en een specifiek (aanvullend) probleem oplossen. Zoals uber met de drop off points. Komt dus ook overeen met onze ideeen hierover.
[verwijderd]
5
electrek.co/2016/09/10/tesla-model-s-...

Tesla Model S prototype with new sensors spotted near Tesla’s HQ – potentially lidar or GPS

electrek.co/2016/09/10/elon-musk-auto...

Elon Musk to release information about Autopilot under v8.0 tomorrow afternoon with press conference

Now Musk says that he will hold a press conference tomorrow (September 11) at 11am PDT (2pm EDT) and that the full blog post will go live on Tesla at 12pm PDT (3pm EDT). We should be able to report on Musk’s comments right after the blog post will go live.

Morgen 20.00 u Ned. tijd. Persconferentie en Q&A over update autopilot.
KeesTom
0
quote:

Vici schreef op 10 september 2016 23:37:

electrek.co/2016/09/10/tesla-model-s-...

Tesla Model S prototype with new sensors spotted near Tesla’s HQ – potentially lidar or GPS

electrek.co/2016/09/10/elon-musk-auto...

Elon Musk to release information about Autopilot under v8.0 tomorrow afternoon with press conference

Now Musk says that he will hold a press conference tomorrow (September 11) at 11am PDT (2pm EDT) and that the full blog post will go live on Tesla at 12pm PDT (3pm EDT). We should be able to report on Musk’s comments right after the blog post will go live.

Morgen 20.00 u Ned. tijd. Persconferentie en Q&A over update autopilot.
En wat denk je Vici? TomTom working with Tesla? Aan LIDAR te zien wel mogelijk toch?
[verwijderd]
0
@TomTommer: ben erg benieuwd naar die persconferentie en zijn nieuwe blog.
Las de eerste post van dit draadje nog even terug, en ja dan kan het haast niet anders meer zijn dat TT onderhandelt met Tesla, zeker omdat we nu zien dat Tesla ook LIDAR gebruikt.
KeesTom
0
Lidar vooral belangrijk onder slechte weeromstandigheden, omdat alleen Mobileye niet voldoende is. Oa sneeuw en andere factoren. ..
Juun
0
Met optie expiratie op vrijdag 16 september. Wellicht is er nog wat te verdienen met maandag (speculatief) calls kopen en voor de expiratie weer van de hand doen.
The wolf of Duck Street
0
Is het mogelijk die pressconference van Musk vanavond live te volgen? En zo ja, waar is die te vinden?
346 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront