TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom, week 3-9 mei 2015: Geelen voor dummy's.

1.991 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 93 94 95 96 97 98 99 100 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

mr$ schreef op 9 mei 2015 18:29:

bloom.bg/1KrWrYD
Dank je !

Vanaf 3 minuten tot 11 minuten is het ' all about maps' item..
dipity
1
Interessant, deze 'specialist' noemt op Bloomberg Business wel TomTom als leverancier van maps aan Apple, maar noemt daarna bij de vraag over HAD alleen Google en Here. Dit voeg ik als een nieuwe kans toe aan mijn serendipiteit-schema. Want: het zorgt de komende tijd voor een extra koopstimulans, getriggered door de biedingenstrijd. De Amerikaanse belegger heeft namelijk nu TomTom nog helemaal niet op het netvlies als key leverancier voor HAD. Naar mate de biedingenstrijd vordert, duiken de media dieper de materie in en dan wordt de uitstekende uitgangspositie van TomTom in HAD zichtbaar voor de USA belegger, die dan aan de Buy kant moet gaan opereren. Dat is dan direct het signaal voor shorters om te vertrekken. Een prachtige triple whammie (biedingen, nieuwe USA beleggers vanwege HAD, afbouwende shorters!)
stuurloos kevertje
0
Wel gek dat de tomtom maps niet genoemd worden als hd maps voor de automative..
Heeft tomtom deze maps nu wel of niet, en zo ja van hoe groot deel van de wereld???
[verwijderd]
0
quote:

stuurloos kevertje schreef op 9 mei 2015 18:52:

Wel gek dat de tomtom maps niet genoemd worden als hd maps voor de automative..
Heeft tomtom deze maps nu wel of niet, en zo ja van hoe groot deel van de wereld???
Ik dacht hetzelfde..
[verwijderd]
0
Volgens de man zijn de HD maps van Nokia de hoofdreden waarom Uber interesse heeft in HERE. Ook zegt hij dat Uber in zijn ogen niet de beste kans tot overname van HERE heeft, dat heeft het consortium.
Spoetnik
0
Wat betreft HAD, Musk zegt vandaag in een interview: "binnen drie tot vier jaar zullen auto's zelfstandig kunnen rijden, ook in drukke straten."
Hij is dus een stuk optimistischer..
[verwijderd]
0
quote:

mr$ schreef op 9 mei 2015 19:20:

Volgens de man zijn de HD maps van Nokia de hoofdreden waarom Uber interesse heeft in HERE. Ook zegt hij dat Uber in zijn ogen niet de beste kans tot overname van HERE heeft, dat heeft het consortium.
Nou niet precies. Hij zei dat het belang voor de automakers het grootste is (hun angst eigenlijk, defensieve motieven) en dat HERE en andere tech bedrijven op basis van hun groei en toekomstige omvang bereid zullen zijn meer te betalen dan de Duitse autofabrikanten.
[verwijderd]
0
quote:

dipity schreef op 9 mei 2015 18:52:

Interessant, deze 'specialist' noemt op Bloomberg Business wel TomTom als leverancier van maps aan Apple, maar noemt daarna bij de vraag over HAD alleen Google en Here. Dit voeg ik als een nieuwe kans toe aan mijn serendipiteit-schema. Want: het zorgt de komende tijd voor een extra koopstimulans, getriggered door de biedingenstrijd. De Amerikaanse belegger heeft namelijk nu TomTom nog helemaal niet op het netvlies als key leverancier voor HAD. Naar mate de biedingenstrijd vordert, duiken de media dieper de materie in en dan wordt de uitstekende uitgangspositie van TomTom in HAD zichtbaar voor de USA belegger, die dan aan de Buy kant moet gaan opereren. Dat is dan direct het signaal voor shorters om te vertrekken. Een prachtige triple whammie (biedingen, nieuwe USA beleggers vanwege HAD, afbouwende shorters!)
Precies wat ik wilde schrijven. Deze man komt over alsof toch wel wat snapt van de business, maar hij bivakkeert onder een steen als VW en Bosch HAD-contracten sluiten met TomTom (dat hij dus wel kent). Bizar!!! Zou zo'n vent zichzelf "expert voor Bloomberg" (THE map-man?!) durven noemen op het gebied van kaarten zonder weet te hebben van het unieke TomTom platform? Zonder te weten van de gigantische verschillen in de efficiëntie van het kaartonderhoud bij HERE en bij TomTom.

En in al die Amerikaanse berichten doen ze alsof Google kaarten in auto's worden gebruikt. Ik ken daar geen concrete voorbeelden van buiten die Google prototypes. De Amerikanen hebben nog een hoop te leren over de navigatiemarkt. Wat in feite betekent dat een geavanceerd PAN-Europese offensief prohect dus wel degelijk verrekte kansvol kan zijn. Mits alle partijen samen werking en benutten van de sterktes van de beste partijen voorop zetten.

Bosch volle bak op sensoren, automakers volle bak op de ontwikkeling van elektrische taxibots HAD privately owned cas en TomTom volle bak op traffic, HAD-kaarten en als broker voor alle Big Data / algoritmen om ritten te verdelen, parkeren te optimaliseren, infrastructuur te optimaliseren tijdens de design en de operationele fase.

Laat die Amerikaanse arrogantie maar mooi kapot lopen op een Europese kennisvoorsprong!

Ik hoop overigens ook dat de Europese commissie Google nog een extreem zware pijp gaat laten roken voor hun marktverstoring van de maps markt in 2009. Dat was een vorm van cross-subsidizing waar die van Standard Oil aan het begin van de vorige eeuw een kleintje bij was. Standard Oil werd destijds in Amerika gedwongen zich op te splitsen in 5 onafhankelijke, en concurrerende oliemaatschappijen!

Dat zelfde hangt ze dan ook boven het hoofd als ze dusdanig ongelimiteerde bedragen in zelfrijdende auto's stoppen dat je dat als "dumping" zou kunnen betitelen.
[verwijderd]
1
Ook zwak van hem vind ik dat hij het belang van de factor tijd niet benoemt. Nee, ik ben weinig (eigenlijk geen, oftewel nul-komma-nul) "expert-meningen" tegen gekomen waarvan ik het gevoel had dat ik er iets van leerde. Het meeste leer ik van de "wisdom of the crowd" hier op het forum.

En ik heb heeeeeel veel geleerd van de Pieter Geelen presentatie tijdens de keynote bij de Bandit lancering. Ik vermoed dat ik ook veel zou kunnen leren als ik komende dagen kon gaan luisteren naar R.P. Schäfer in Berlijn. Die bijeenkomst waar welke partijen (die worden gezien als de enige alternatieven) ook alweer schitteren door afwezigheid?

www.tu-auto.com/berlin/conference-spe...
[verwijderd]
0
Ik denk overigens dat er wel ook nog meer aandacht moet komen voor de "logistiek" van de toekomst. Dus niet alleen voor de voertuigen waarmee die logistiek wordt afgehandeld maar ook voor de "semantiek" van de toekomstige logistiek voor personen en goederenvervoer. Driverless goederen vervoer is misschien nog wel vele malen planbaarder dan personen vervoer. Alle pakketvervoer tussen fabrikant en einddistributiepunt moet toch over een jaar of 10-20 volledig mensloos kunnen plaatsvinden. Robo-trucks die zelf hun ladingen ophalen en distribueren. Met een load-leveling planningslaag er over heen.

Laten we in godsnaam onze bedrijfskundige opleidingen maximaal onderzoek laten doen naar dit soort futuristische fysieke distributie concepten. Dit zijn zaken waar Europa traditioneel goed in is. En er zitten heel veel IoT-aspecten aan vast. Zodat we ook op dat gebied onze expertise maximaal aan het voorfront kunnen brengen.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

xynix schreef op 9 mei 2015 23:05:

[...]
Precies wat ik wilde schrijven. Deze man komt over alsof toch wel wat snapt van de business, maar hij bivakkeert onder een steen als VW en Bosch HAD-contracten sluiten met TomTom (dat hij dus wel kent). Bizar!!! Zou zo'n vent zichzelf "expert voor Bloomberg" (THE map-man?!) durven noemen op het gebied van kaarten zonder weet te hebben van het unieke TomTom platform? Zonder te weten van de gigantische verschillen in de efficiëntie van het kaartonderhoud bij HERE en bij TomTom.
...

Even de puntjes op de i aangaande dat mapplatform vs HAD grade. Voorzover ik weet en begrijp, ook na enkele recente uitlatingen van HG, is het zo:
TT heeft het maponderhoud nu grotendeels geautomatiseerd, en ze kunnen de geupdate kaarten nu mbv. Multinet en NDS snel en efficiciënt verspreiden naar hun afnemers (evt. via incremental updates).

Daarin heeft TT absoluut een voorsprong, maar het betreft de 'klassieke' digitale kaarten, dus nog niet voor HAD. Wel zijn ze nu met o.a. VW en Bosch aan het onderzoeken hoe HAD-kaarten er precies uit moeten zien, en hoe sensordata daarbij gebruikt kunnen worden. Dat is dus nog lang niet klaar. Ze gaan aan die R&D juist een 'hoog dubbelcijferig bedrag' (in miljoenen) besteden, zei HG ergens. Daarom zullen hun R&D expenses, ofschoon hun huidige 'map engine' nu klaar is, voorlopig niet dalen.

Here is met hetzelfde bezig (gisteren stond hier nog ergens een link naar hun ideeën daarover), maar leunt vermoed ik zwaarder op hun camerawagens incl. lidar etc.

Zie jij de huidige stand van zaken ook zo?
[verwijderd]
0
Ik denk dat GPS op dit moment per definitie te onnauwkeurig is om 10 cm rijbaan-nauwkeurigheid te kunnen bieden. Uit de presentaties maak ik op dat ze nu additionele sensordata aan het verzamelen zijn (bijv. a.d.h.v. wegmarkeringen en objecten langs de kant van de weg (met een onderliggende database van de exacte GPS-positie van die objecten?) die enerzijds bij het opbouwen van de exacte HAD-kaarten worden gebruikt maar anderzijds straks ook dus als hulpmiddel bij de exacte positiebepaling van het voertuig. Zolang de "sensorrijke" generatie auto's nog niet op de weg is zal er nog veel met camerawagens moeten worden rondgereden, maar straks gaan de sensors van de productiemodellen als de ogen en oren van het map-making proces fungeren.

Herinner je je nog het voorbeeld van de wagen op de pechstrook uit de keynote? Daar vond ik ook nog heel boeiend aan dat het mechanisme waarschijnlijk ook al (bijna?) klaar is om dit soort waarschuwingen alleen te versturen naar voertuigen waar het relevant voor is. Dus probe-specifieke alertering op basis van de huidige lokatie en de route intentie!! Dat heeft echt niemand en dat heb je ook niet zomaar in een jaartje voor elkaar.
[verwijderd]
0
quote:

xynix schreef op 9 mei 2015 23:28:

Ik denk overigens dat er wel ook nog meer aandacht moet komen voor de "logistiek" van de toekomst. Dus niet alleen voor de voertuigen waarmee die logistiek wordt afgehandeld maar ook voor de "semantiek" van de toekomstige logistiek voor personen en goederenvervoer. Driverless goederen vervoer is misschien nog wel vele malen planbaarder dan personen vervoer. Alle pakketvervoer tussen fabrikant en einddistributiepunt moet toch over een jaar of 10-20 volledig mensloos kunnen plaatsvinden. Robo-trucks die zelf hun ladingen ophalen en distribueren. Met een load-leveling planningslaag er over heen.

Laten we in godsnaam onze bedrijfskundige opleidingen maximaal onderzoek laten doen naar dit soort futuristische fysieke distributie concepten. Dit zijn zaken waar Europa traditioneel goed in is. En er zitten heel veel IoT-aspecten aan vast. Zodat we ook op dat gebied onze expertise maximaal aan het voorfront kunnen brengen.
tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-...

Als je tijd hebt moet je het filmpje even bekijken over de Rotterdamse haven versus toekomst van logistiek / technologie. Wat mij betreft is dit voor TomTom een nieuwe markt, waar heel veel geld in te verdienen is.
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 9 mei 2015 23:55:

[...]
Even de puntjes op de i aangaande dat mapplatform vs HAD grade. Voorzover ik weet en begrijp, ook na enkele recente uitlatingen van HG, is het zo:
TT heeft het maponderhoud nu grotendeels geautomatiseerd, en ze kunnen de geupdate kaarten nu mbv. Multinet en NDS snel en efficiciënt verspreiden naar hun afnemers (evt. via incremental updates).

Daarin heeft TT absoluut een voorsprong, maar het betreft de 'klassieke' digitale kaarten, dus nog niet voor HAD. Wel zijn ze nu met o.a. VW en Bosch aan het onderzoeken hoe HAD-kaarten er precies uit moeten zien, en hoe sensordata daarbij gebruikt kunnen worden. Dat is dus nog lang niet klaar. Ze gaan aan die R&D juist een 'hoog dubbelcijferig bedrag' (in miljoenen) besteden, zei HG ergens. Daarom zullen hun R&D expenses, ofschoon hun huidige 'map engine' nu klaar is, voorlopig niet dalen.

Here is met hetzelfde bezig (gisteren stond hier nog ergens een link naar hun ideeën daarover), maar leunt vermoed ik zwaarder op hun camerawagens incl. lidar etc.

Zie jij de huidige stand van zaken ook zo?

Bij de kwartaalcijfers zei Goddijn dat deze hoge detail kaart bijna af was en klaar om te testen samen met Volkswagen en tijdens de AvA zei hij dat ze aan het testen zijn. Dat gaat dus snel.

There's a number of tests that are being performed. The maps that you need for Highly Automated Driving is very close to making first production samples, as a result of our partnership.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 10 mei 2015 08:51:

[...]

Bij de kwartaalcijfers zei Goddijn dat deze hoge detail kaart bijna af was en klaar om te testen samen met Volkswagen en tijdens de AvA zei hij dat ze aan het testen zijn. Dat gaat dus snel.

There's a number of tests that are being performed. The maps that you need for Highly Automated Driving is very close to making first production samples, as a result of our partnership.
En eerder (ik meen Q3 n.a.v. de nieuwe VW-deal?) gaf hij aan dat ze een behoorlijk goed idee hebben hoe ze het moeten aanpakken en dat het dus puur een kwestie van buffelen is om dat dan te realiseren. Gecombineerd met Justins post kan dat volgens mij alleen betekenen dat er inmiddels een werkbare eerste versie van het HAD-verwerkingsproces klaar is.
p1woord
0
Ik lees al een heel tijdje mee .tom2 is dat tom2 veel beter is als Here dan wat nu in bild staat dat de Duitse automobiel industrie 4miljard wil bieden voor Here .dan denk ik dat Here toch beter is dan tom2 .die jongens hebben er verstand van
[verwijderd]
0
quote:

p1woord schreef op 10 mei 2015 10:33:

Ik lees al een heel tijdje mee .tom2 is dat tom2 veel beter is als Here dan wat nu in bild staat dat de Duitse automobiel industrie 4miljard wil bieden voor Here .dan denk ik dat Here toch beter is dan tom2 .die jongens hebben er verstand van
Familie van Leeuw007 ??
[verwijderd]
0
Zoals ik gisteren al heb gepost als Here wordt gekocht door het Duitse consortium dan is er een gerede kans dat TT de boot gaat missen. Het management moet zich actief gaan mengen in dit proces om haar eigen markt kansen te behouden of te vergroten. Ik zie dit echt als een serieuze bedreiging
1.991 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 93 94 95 96 97 98 99 100 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 31 okt 2024 17:35
Koers 5,015
Verschil -0,085 (-1,67%)
Hoog 5,130
Laag 5,015
Volume 113.515
Volume gemiddeld 188.806
Volume gisteren 107.858

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront