TomTom « Terug naar discussie overzicht

24 jan tm 31 jan 2015: De Feiten Deze Week: AEX +4.98% TomTom - 1.15% Waarom Waardoor Door Wie en Hoe Lang Nog?

724 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 33 34 35 36 37 » | Laatste
[verwijderd]
5
Lieve Moneymaker,

Ik wil best uitleggen hoe ik er op kom.
(nieuwe calculatie: plaatjesdump.nl/upload/58f8c893614aa5...

Wel twee dingen vooraf, ten eerste is het zo dat ik niet doe aan 'voorspellen', maar aan inschatten. Zodra er een nieuwtje (deal bijvoorbeeld) komt, kun je je excelbestand daar aan aanpassen. Uiteraard is alles gebaseerd op 'aannames', maar die heb ik zo goed mogelijk proberen te voorspellen door naar verleden te kijken en naar marktontwikkelingen.

Als basis heb ik genomen de calculaties van o.a. SNS, BNP Paribas en de gemiddelde consensus die op tomtom.com te vinden is.

Consumer
Voor het onderdeel PND ben ik uitgegaan van een krimp van de markt in Europa van 6% (wat het nu is) en in de VS met 15%. Waarbij ik voor de VS ben uitgegaan van hogere dollar-inkomsten. Voor automotive hardware ben ik uitgegaan van een afbouw in zelfde tempo als vorig jaar. Uiteindelijk blijft alleen Renault R-Link over, totdat alles R-Link2 is.

Fitness
Voor fitness ben ik uitgegaan van een lineaire groei, geen exponentiele. In 2014 is de fitness omzet verdubbeld, ik ga niet nu opnieuw uit van een verdubbeling, maar van een groei van 50 miljoen per jaar. Op basis van de groei van dit segment en ook het feit dat TomTom nog een flink fitness assortiment uit de grond wil stampen. Ik reken me nu nog niet te rijk, maar mochten die nieuwe producten komen en heel erg aanslaan en je ziet dat in de cijfers terug, dan kan ik de excel opwaarts bijstellen.

Telematics
Bij Telematics ben ik uitgegaan van een groeitempo gelijk aan vorige jaren, rekening houdend met 1 of 2 kleine acquisities per jaar en de uitspraak van Goddijn dat ze de omzet in Telematics in 3-4 jaar willen verdubbelen. Ik kom zelf uit op een verdubbeling in 4 jaar, dus daar ben ik ook niet mezelf aan het rijk rekenen. Ik denk dat TomTom voldoende cash voorhanden heeft voor meer acquisities en dat de huidige euro-dollar ook reden kan zijn voor wat versnelling, want deze Telematics omzet is een goede marge-beschermer.

Licensing
Voor Licensing ben ik uitgegaan van 0% groei voor de komende jaren. Dit betekent dat de omzet uit Apple en anderen gelijk blijft (dus geen positief effect CarPlay meegerekend) dat er niks bijkomt en niks af gaat. Onderliggend gebeurt er natuurlijk wel wat. Er gaan minder inkomsten komen uit de PND fabrikant MiTac en meer omzet uit overheden. Dit zal elkaar in evenwicht houden, dat zie je momenteel ook. Misschien zorgt de duurdere dollar ook voor hogere inkomsten vanuit Apple en BlackBerry, ben daar nu niet van uitgegaan. Licensing kan dus ook wat groeien.

Automotive
Voor Automotive heb ik de order intake voor 2016 en verder gepakt, die bestaat uit 170 miljoen euro in 9 maanden, laten we zeggen 200 miljoen aan orders in 2014, die vanaf medio 2016 in de cijfers lopen. Dit heb ik gedeferred over de jaren 2016 en daarna. Dat is met wat aannames hier en daar, daar ontkom je niet aan. Maar op den duur, als er net zoveel deferrals worden ingehouden als uitgekeerd, kom je – bij een gelijkblijvende order intake de komende jaren - op een automotive omzet rond de 200 miljoen. (nu: 100). Voor 2017 heb ik 200 mio ingevuld, omdat die orders van 2014 komen ‘bovenop earlier secured deals’. Dus zoals die met PSA Peugeot Citroen.

Gross margin
Qua brutomarge ben ik voor dit jaar uitgegaan van 1% groei van marge door de omzetmix (Telematics brengt veel marge) wat wordt teniet gedaan door 3% krimp van marge als gevolg van de lagere eurodollar. (wat deels wordt gecompenseerd door hogere omzet uit de US en door derivaten). Per saldo daardoor een 2% brutomarge krimp en wat hogere omzet dan eerder door mij gedacht. Wiesje sprak over mogelijke eurodollar pariteit. Ik hoop van niet, of in ieder geval niet dit jaar. ABN AMRO voorspelt een mogelijke pariteit eind 2016. Maar het gaat wel hard nu.

Afschrijvingen
Verder ben ik uitgegaan van lagere afschrijvingen komende jaren, zoals door de CFO gezegd. Of eigenlijk beter gezegd: ik ga uit van dezelfde afschrijvingen als in 2013, omdat die in 2014 eenmalig hoger waren door het uitfaseren van het oude mapping platform, die is dus geheel afgeschreven afgelopen kwartaal. (ga je ook zien in de Q4 cijfers straks). Die lagere afschrijvingen bieden een mooi tegenwicht aan de wat lagere brutomarge dit jaar, die ik de jaren daarna weer laat oplopen, door verdere diversificatie, dus meer marge in de omzetmix.

Kosten
Ik laat de kosten voor marketing en R&D beiden oplopen, omdat ik denk dat TomTom dat gewoon nodig heeft. Marketingkosten hangen samen met productintroducties en R&D moet op hoog niveau blijven om competitief te zijn en blijven. Het liefst zou TomTom daar nog meer aan spenderen dan nu, denk ik.
De algemene bedrijfskosten zouden omlaag gaan vanaf nu, alleen wisten ze nog niet met hoeveel.

Door het ingebruik nemen van het nieuwe mapping platform zouden de onderhoudskosten aan maps gaan afnemen. Doordat je dan op 1 map werkt ipv 2 (vorig jaar werden wijzigingen op 2 plaatsen onderhouden) en door hogere mate van automatisering. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel kosten dit scheelt, maar omdat ik marketing en R&D al heb laten toenemen, ben ik zo vrij geweest om deze general expenses wat te laten afnemen.

Belastingen en adjustment
De winst neem ik 10% van af als belastingdruk (TT betaalt relatief weinig belastingen doordat ze subsidies ontvangen voor R&D personeel) en uit het rapport van BNP Paribas destilleer ik dat het verschil tussen winst en adjusted winst 35 miljoen bedraagt.
[verwijderd]
0
mijn respect wel voor jou Justin hoe je alles neerzet
ik zeg nogmaals ik twijfel niet aan jouw inzicht
koers nu up zou Apple morgen met iets komen mbt TomTom? wat denk jij Justin?
ZIE jij APPLE TOMTOM OVERNEMEN?
hvasd2
0
quote:

moneymaker schreef op 26 januari 2015 10:45:

mijn respect wel voor jou Justin hoe je alles neerzet
ik zeg nogmaals ik twijfel niet aan jouw inzicht
koers nu up zou Apple morgen met iets komen mbt TomTom? wat denk jij Justin?
ZIE jij APPLE TOMTOM OVERNEMEN?

Als je weet hoe de hazen lopen dan weet je ook of Apple TT over gaat nemen....
NabeursInfoCorrectKaderen
0
quote:

*Justin* schreef op 26 januari 2015 10:40:

De algemene bedrijfskosten zouden omlaag gaan vanaf nu, alleen wisten ze nog niet met hoeveel. Door het ingebruik nemen van het nieuwe mapping platform zouden de onderhoudskosten aan maps gaan afnemen. Doordat je dan op 1 map werkt ipv 2 (vorig jaar werden wijzigingen op 2 plaatsen onderhouden) en door hogere mate van automatisering.
Justin, denk je niet dat ze de oude maps varianten ook nog blijven onderhouden tot iedereen gebruikt maakt van de real-time maps? Dat zou dan juist betekenen dat het onderhoud tijdelijk extra kost.
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker schreef op 26 januari 2015 10:45:

mijn respect wel voor jou Justin hoe je alles neerzet
ik zeg nogmaals ik twijfel niet aan jouw inzicht
koers nu up zou Apple morgen met iets komen mbt TomTom? wat denk jij Justin?
ZIE jij APPLE TOMTOM OVERNEMEN?

Nee, Apple neemt TT niet over, dat word al er jaren gesuggereerd.
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker schreef op 26 januari 2015 10:45:

mijn respect wel voor jou Justin hoe je alles neerzet
ik zeg nogmaals ik twijfel niet aan jouw inzicht
koers nu up zou Apple morgen met iets komen mbt TomTom? wat denk jij Justin?
ZIE jij APPLE TOMTOM OVERNEMEN?

Ik denk niet dat Apple TomTom overneemt. Wel dat TomTom voor hen een belangrijke leverancier is en steeds belangrijker wordt, ook ivm Carplay.

Ik hoop dat dit betekent dat TomTom meer licentieinkomsten van Apple kan verdienen. In mijn calculatie heb ik daar geen rekening mee gehouden (zie:Licensing neutraal komende jaren) maar het zou zeker wel kunnen.

Ook gezien de hints die Goddijn in die richting gaf.

Zie de post van Pwijsneus:
www.iex.nl/Forum/Topic/1313807/TomTom...
[verwijderd]
4
Ik ben zojuist gebeld door Taco Titulaer van IR. Ik kan niet anders zeggen dan dat hij zeer correct en inhoudelijk op zaken ingaat en daarbij zo open lijkt te zijn als hij mag. Het is jammer dat er niet op emails wordt gereageerd door IR, maar als hij op maandag belt nadat ik donderdagmiddag heb geïnformeerd waarom ik geen antwoord krijg, dan vind ik dat meer dan netjes. De heer Titulaer zal meer zaken aan zijn hoofd hebben. Dus mocht hij meelezen: complimenten daarvoor!

Het ging dus over de deferrals. Ze gaan die uitsplitsen naar Business Units bij de Q4 presentatie en de outlook. Voor Automotive moet je je daarbij nog niet te veel voorstellen. Telematics wordt wel best belangrijk omdat ze daar meer en meer gaan overschakelen op een rental systeem. En dat zal gaan om een behoorlijke post. Denk zelf maar eens na waar het verschil tussen abonnementen en rental zit en trek daaruit je conclusies als die post rental kennelijk fors gaat toenemen.

De suggestie van rapportage van de deferrals in cohorten vond hij in ieder geval interessant. Het is de vraag of dat de schriftelijke berichtgeving rond de cijferpresentatie gaat halen, maar het zou best kunnen zijn dat ze dat wel voorbereiden voor de Q&A. Er zal in ieder geval aandacht komen voor het feit dat we komende jaren cashflows gaan zien die significant vooruitlopen de P&L. En die uitsplitsing naar BU's wordt ook in ieder geval nieuw. Reden voor de analisten om hier rekening mee te gaan houden in hun rekenmodellen? Al is het maar om verder te kijken dan de omzet-neus lang is.
[verwijderd]
0
Aanbevolen Xynix.

In een analyse over de Telematics markt las ik dat de Amerikaanse markt heel sterk van de lease is. Zo werkt de marktleider daar: Fleetmatics. De hardware wordt voorgeschoten door hen en dat wordt in de abonnementsprijs meegenomen. Daardoor zie je bij hen een ander beeld qua cash, abonnementsprijzen en afschrijvingen. In Europa is het gebruikelijker dat de gebruiker de hardware koopt en daarna een licentiebedrag voor het gebruik van de fleetmanagement software (webfleet).

Als TomTom meer meer aan rental gaat doen, wat in Europa minder gangbaar is dan in de VS, dan kan dat betekenen dat ze denken met dat model in Europa sterker te kunnen groeien of dat ze de Amerikaanse markt sterker willen gaan bewerken.
Patience
0
quote:

Marie Trottoir schreef op 26 januari 2015 11:04:

2,72 lijkt top voor daytraders
5.72;-)
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 26 januari 2015 11:00:

Aanbevolen Xynix.

In een analyse over de Telematics markt las ik dat de Amerikaanse markt heel sterk van de lease is. Zo werkt de marktleider daar: Fleetmatics. De hardware wordt voorgeschoten door hen en dat wordt in de abonnementsprijs meegenomen. Daardoor zie je bij hen een ander beeld qua cash, abonnementsprijzen en afschrijvingen. In Europa is het gebruikelijker dat de gebruiker de hardware koopt en daarna een licentiebedrag voor het gebruik van de fleetmanagement software (webfleet).

Als TomTom meer omzet volgens dat Amerikaanse model gaat krijgen (in Europa kan het ook maar is het minder gangbaar) dan kan dat betekenen dat ze denken met dat model in Europa sterker te kunnen groeien of dat ze de Amerikaanse markt sterker willen gaan bewerken.
Ik denk dat het ook iets zegt over of/hoe de Bridges aanslaan. Daar is de hardware component relatief wat groter t.o.v. de services component.

Als ze slim zijn gaan ze ook ERP-koppelingssoftware voor gangbare ERP-pakketten in het gamma opnemen. Aan de kosteloze API's verdienen ze alleen de verkoop van hardware en bijbehorende telematics services. Als er voldoende kritische massa ontstaat moet het leveren van koppelingssoftware ook boeiend kunnen zijn. Op dat gebied zijn er wellicht interessante kleine overnames te doen (net als webservice-based vloot-/vrachtenpool-planning, op termijn uit te bouwen met "freight-brokerservices"?).
[verwijderd]
0
Van het Ten Cate forum:

quote:

ApacheNL schreef op 24 januari 2015 11:07:

Norges Bank vergroot belang in TenCate

Redactie ABM Financial News - 24 januari 2015, 10:43

Zowel kapitaalbelang als stemrecht stevig verhoogd.

Norges Bank heeft een flink groter belang in TenCate gemeld. Dat bleek uit een melding in het kader van de Wet op het financieel toezicht, gedateerd op 31 december 2014.

Norges Bank meldde een kapitaalbelang van 6,21 procent bij een dito stemrecht.

Op 31 december 2013 meldde Norges Bank nog een kapitaalbelang van 3,16 procent bij eenzelfde stemrecht.

Wet op het financieel toezicht

De melding valt onder de Wet melding zeggenschap, die sinds 1 januari 2007 onder de overkoepelende Wet op het financieel toezicht valt. Volgens deze wet moeten aandeelhouders met een belang groter dan 3 procent elke wijziging in hun belang melden.

Door: ABM Financial News.
Info@abmfn.nl
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78
Dat soort ontwikkelingen zou je op niet al te lange termijn toch ook verwachten bij TomTom?! Maar vooralsnog moeten we er ook vandaag weer op verdacht zijn dat vanmiddag al de winst van dit moment weer omslaat in een verlies.
[verwijderd]
0
quote:

famel schreef op 26 januari 2015 10:48:

[...]

Justin, denk je niet dat ze de oude maps varianten ook nog blijven onderhouden tot iedereen gebruikt maakt van de real-time maps? Dat zou dan juist betekenen dat het onderhoud tijdelijk extra kost.

In de toekomst niet meer (denk ik) Je kunt hier het hele transcript lezen van vorig jaar dat daarover gaat. De vragen waren van Alexandre Peterc, Exane BNP Paribas. files.shareholder.com/downloads/TOMTO...
[verwijderd]
0
Vorig jaar rond deze tijd hadden we volgens mij al een TTT abo-update gehad. Toen bleken de positieve TTT-abo aantallen achteraf "slecht nieuws" omdat ze gevolgd werden door slechte cijfers en outlook. Nu dan maar een keer omgekeerd?
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 26 januari 2015 10:40:

Lieve Moneymaker,

Ik wil best uitleggen hoe ik er op kom.
nieuwe calculatie: plaatjesdump.nl/upload/58f8c893614aa5...

Linkje werkte niet goed doordat er een haakje ) achter stond. Nu wel.
724 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 33 34 35 36 37 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront